کشف بافت زمینی روی مریخ

این قشر خاک که در خلیج یلونایف در دهانه گیل کشف شده است، شواهدی از محیط زیستی قابل سکونت دارد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران ، دانشمندان ناسا، قشری از خاک با قدمت 3.7 میلیارد سال را روی مریخ کشف کردند که نشان می دهد این سیاره در زمانی بسیار گرم تر و مرطوب تر از حال بوده است.

گریگوری ریتالاک می گوید: این خاک که در خلیج یلونایف در دهانه ی گیل کشف شده است شواهدی از محیط زیستی قابل سکونت است اما هنوز مدرکی مبنی بر وجود حیات در آنجا یافت نشده است.

او می افزاید: تصاویر ارسال شده توسط مریخ نورد کنجکاوی، نشان دهنده ی خاکی شبیه به خاک زمین است که با پوسته ای شکسته و خط دار مشهود است. این خاک را میتوان به راحتی با خاک دره ی خشک انتراکتیک در شیلی مقایسه کرد.

ریتالاک می گوید: قدمت 3.7 میلیارد ساله ی این بافت خاکی آن را در زمره ی بافت های دوران شروع چرخه ی آب قرار می دهد. زمانی که مریخ هنوز مانند امروز اسیدی نبوده است.

داده های جدید روند تغییرات شیمیایی هوا را به خوبی نشان می دهد و وجود خاک رس را به خوبی توجیح می کند.

زندگی روی زمین احتمالا به 3.5 میلیون سال پیش باز می گردد اما برخی محققان معتقدند شواهدی احتمالی وجود دارد که ممکن است حیات روی زمین ممکن است توسط صفحات تکتونیک نابود شده باشد. درست مانند چیزی که در مریخ رخ داده است.

به هر حال تاریخ حقیقی این عالم سوالی است که همواره توجه انسان را به خود جلب کرده و هر روز نیز تلاش هایی برای فهم بهتر این موضوع صورت می گیرد.



انتهای پیام/
برچسب ها: مربخ ، خاک ، سیاره ، مریخ نورد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار