همه آنچه باید در مورد چای بدانید!

همه ما معمولا روز خود را با نوشیدن یک فنجان چای آغاز می کنیم و امیدواریم که فوایدی برای سلامتی نیز داشته باشد. اگر مصرف چای برای شما هم عادتی اجتناب ناپذیر شده است، پس چه بهتر تا مضرات و فواید آن را بشناسید!

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، فلاونوئیدها مولکول هایی هستند که به مقابله با التهابات کمک می کنند. باید توجه داشت که التهابات خفیف در بروز سکته های مغزی و قلبی تاثیرگذار است و مصرف چای می تواند در پیشگیری از این ناراحتی ها مفید باشد. البته چای سبز مقدار بسیار بیشتری فلاونوئید دارد.

تاثیر آنتی اکسیدانی

برخی نظرات بر این اساس است که تاثیر آنتی اکسیدانی چای فوری است در حالی که این خاصیت حداکثر 2 ساعت پس از نوشیدن چای ایجاد می شود. آنتی اکسیدان ها به مقابله با رادیکال های آزاد؛ مولکول های زمینه ساز پیری و التهاب کمک می کنند.

دم کشیدن چای

گفته می شود که برای بهره مندی از خواص چای نباید اجازه داد بیشتر از یک دقیقه دم بکشد. این تصور اشتباهی است زیرا پلی فنول های موجود در چای به آرامی پخش می شوند و باید زمان بیشتری برای دم کشیدن چای در نظر گرفته شود. به عنوان مثال برگ های چای سبز به 10 دقیقه وقت نیاز دارند.

مانعی برای خواب

چای نیز مانند قهوه حاوی کافئین است که این مولکول می تواند سبب بی خوابی در افراد حساس شود. اگر دچار مشکلات خواب هستید بهتر است پس از ساعت 16 چای ننوشید و یا از انواع بدون کافئین استفاده نمایید.

کافئین زدایی چای

همان طور که اشاره شد کافئین ماده مضری است که به راحتی می توان آن را از چای حذف کرد. این مولکول جز نخستین ترکیبات چای است که خیلی زود در آب پخش می شود. برای این منظور کافی است تا چای را در مقدار کمی آب به مدت یک دقیقه دم کنید و سپس این دم کرده را بیرون بریزید. در این صورت 80% کافئین چای از بین رفته است. مجددا چای را به روش معمول دم کنید.
البته باید اشاره کرد که چای سیاه و چای اولونگ بیشترین مقدار کافئین را در مقایسه با چای سفید و چای سبز دارند.

عامل بروز سوزش معده

یکی دیگر از تاثیرات کافئین، شل شدن دریچه مری است که خطر رفلاکس یا بازگشت اسید معده را افزایش می دهد.

محدودیت مصرف چای در خانم های باردار

بازهم کافئین موجود در چای مشکل ساز است. البته چای مقدار بسیار کمتری کافئین نسبت به قهوه دارد./روزنامه قدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار