نشست خبری مشترک وزاری خارجه ایران وعراق؛

ظریف: به توافقات خوبی در حوزه کشتیرانی اروندرود رسیده‌ایم/ زیباری: همکاری ایران و عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش ادامه دارد

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ممکن است افراد ایرانی از شهروندان ما در عملیات‌های تروریستی عراق شهید شده باشند، اما هیچ سرباز ایرانی در خاک عراق حضور ندارد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" در نشست مشترک با وزیر خارجه عراق گفت: ما با افتخار به مقاومت مردم عراق به رهبری مرجعیت دینی در برابر این حرکت خطرناک ضد اسلامی نگاه می‌کنیم و همواره در کنار شیعه، سنی، ترکمن، کرد، مسلمان و غیرمسلمان در عراق ایستاده‌ایم و تا آخر نیز کنار آنها خواهیم ماند.

وی ادامه داد: تصمیم عاقلانه و شجاعانه رهبری سیاسی عراق به ویژه شخص "نوری مالکی" که مردم عراق و مردم منطقه مرهون خدمات وی به این کشور و منطقه هستند، از جمله مقاومت او در برابر تروریسم باب جدیدی را برای همه مردم این کشور و منطقه گشوده تا در کنار هم در برابر تروریسم ایستادگی کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از روند سیاسی در عراق گفت: دموکراسی عراق توانسته با درایت رهبران سیاسی آن به یک نتیجه منطقی و معقول برسد و در این راستا به آقای حیدر العبادی تبریک می‌گوییم و برای ایشان در تشکیل دولت فراگیر که نشانگر همکاری مردم عراق برای مواجهه با کلیه مشکلات عراق باشد آرزوی موفقیت داریم و اطمینان می‌دهیم جمهوری اسلامی با همه امکانات در کنار مردم و دولت عراق همچون گذشته خواهد ایستاد.

ظریف تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی وحدت ملی و توسعه و امنیت عراق حمایت می‌کند و آن را برای خود اولویت در سیاست خارجی می‌داند و خوشحالیم روابط دوجانبه ما همواره در حال گسترش بوده است؛ من و زیباری در یک سال گذشته توانسته‌ایم در حوزه‌های مختلف به خصوص کشتیرانی در اروندرود به توافقات خوبی برسیم و امیدواریم این توافقات را ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: با توجه به علائق مشترک دو کشور امیدواریم در آینده شاهد پیشرفت و ثبات در عراق باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ما روابط اقتصادی با عراق را روابط بلندمدت و راهبردی و به عنوان قسمتی از روابط گسترده راهبردی با عراق به عنوان دو همسایه با تاریخ و سابقه مشترک تاریخی می‌بینیم افزود:  به همین دلیل به صورت عملی نه در شعار بلکه در هجمه و خطر اخیر در کنار مردم عراق در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی و اقتصادی بودیم.

ظریف بیان کرد: توقع ما از دوستان عراقی این است با اصحاب تجارت و تجار ایرانی که در عراق حضور دارند و صنعتگران ما و سایر اقتصادیون ما که در عراق هستند رفتار مناسب داشته باشند و این توقع را دوستان عراقی ما می‌دانند و تاکنون همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند.

وی در پاسخ به به این سوال که ایران از دولت العبادی برای مقابله با مشکلات چه حمایتی می‌کند؟ گفت‌: ما از انتخاب مردم عراق حمایت می‌کنیم و تصمیم مردم عراق برای ما تصمیم محترمی است و در این تصمیم هیچگانه دخالت نکرده‌ایم و در آینده نیز دخالت نخواهیم کردم و همانقدر که از آقای مالکی حمایت کردیم از "حیدر عبادی" نیز حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حضور نیروهای نظامی ایران در عراق، خاطرنشان کرد: ممکن است افراد ایرانی از شهروندان ما در عملیات تروریستی عراق شهید شده باشند اما ما به هیچ وجه سرباز ایرانی در خاک عراق نداریم؛ چون دولت عراق و دولت کردستان عراق چنین نیازی به حضور ما ندارند.

درخواست حمایت بین‌المللی ما برای مبارزه با داعش به معنی خواستن نیروی نظامی نیست

"هوشیار زیباری" وزیر امور خارجه عراق نیز در این نشست خبری مشترک با "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران از همکاری ایران و عراق برای مقابله با گروهک تروریستی داعش خبر داد.  

وی از ایران برای همکاری‌ در مبارزه با تروریسم در مناطق مختلف عراق قدردانی کرد و گفت:  اکنون یک واقعیت جدید در منطقه به وجود آمده و جامعه بین‌الملل خطر داعش را احساس کرده است.

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد: ما خواستار حمایت بین‌المللی در مبارزه با تروریسم شده‌ایم و این،  یک امر معمول در جهان بوده است.

زیباری در پاسخ به این سوال که عراق در شرایط کنونی چه حمایتی از شرکت‌های ایرانی به عمل می‌‌‌آورد؟ گفت‌: ما از دعوت شرکت‌های فعال ایرانی و همه شرکت‌های دیگر استقبال می‌کنیم و مسئول امنیت و حفظ منافع این شرکت‌ها هستیم به ویژه که از همکاری‌ در زمینه‌های مختلف سیاسی اقتصادی و انرژی با ایران برخورداریم.

وی ادامه داد: در زمینه برق همکاری‌های زیادی داریم و ما مسئول تامین امنیت شرکت‌های ایرانی فعال در این بخش هستیم.

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به اینکه انتخاب "حیدر العبادی"  یک تصمیم داخلی در عراق بود تاکید کرد: هیچ کشوری در انتخاب وی به عنوان نخست‌وزیری دخالتی نداشته است و مردم عراق در تشکیل حکومت خود با یکدیگر اتحاد دارند.

وی تأکید کرد: ما خواستار حمایت بین‌المللی در مبارزه با تروریسم شده‌ایم و این امر یک چیز معمول در جهان بوده است، هنگامی که خواستار حمایت جهانی علیه داعش شدیم، نیروی نظامی نخواستیم چراکه نقصی در نیروهای ارتش عراق و نیروهای مبارزان کرد وجود ندارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ظریف ، زیباری ، نشست ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار