رئیس مرکز رشد فناوری‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

فرآورده‌های "های تک " اساس شکل گیری شرکتهای دانش بنیان است

خوئی گفت: شرکت‌های دانش بنیان دارویی برای تولید محصولاتی که تولید آنها نیاز به فرآورده‌های پیچیده نوین مانند بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی دارد؛ شکل می‌گیرد که فناوری‌های پیشرفته و پیچیده را طلب می‌کنند.

سید حمید خوئی رئیس مرکز فناوری‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را منجر به تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی بیوتکنولوژیک دانست و اظهار داشت: با توجه به این که فرآورده‌های بیوتکنولوژیک اصولا داروهای بسیار گران قیمتی هستند و هر روز فرآورده‌های تازه تر تولید شده و به قیمت آنها نیز افزوده می‌شود ؛تفاوت هزینه تولید در داخل و تامین آنها از طریق واردات بسیار زیاد است. 

به گفته وی طبق بررسی‌های انجام شده فقط هزینه صرفه جویی شده ناشی از تولید سه محصول بیوتکنولوژی در سال 92 بیش از 45 میلیارد تومان برآورد شده است. 
   
رئیس مرکز رشد فناوری‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که وضعیت پژوهشگران ایرانی در زمینه دستیابی به فناوری‌های پیشرفته برای ساخت داروهای نوترکیب چگونه است، گفت: ما وضعیت بسیار خوبی در زمینه دستیابی به فناوری‌های پیشرفته بیوتکنولوژی داریم و کمتر دارویی در دنیا وجود دارد که با این فناوری ساخته شود و دانش فنی تولید آن را در داخل ایران نداشته باشیم. 
 
وی در ادامه بیان داشت: حتی داروهایی که از طریق واردات به بازار دارویی کشور عرضه می‌شود امکان تولید یا دانش تولید آن‌ها را داریم اما حجم بازار کم بوده و میزان تولید در حجم کم، قیمت فرآورده را بالا و گرانتر از مشابه خارجی خود می‌کند، لذا بدلیل مقرون به صرفه نبودن در داخل ساخته نمی‌شوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار