نگاهی بر سومین دوره بازی‌های آسیایی1958؛

تاریخچه سومین دوره بازی های اسیایی/ اولین حضور دختران ایرانی در بازی‌های آسیایی

سومین دوره بازی‌های آسیایی به میزبانی توکیو برگزار شد.این مسابقات با حضور 1820 ورزشکار از 20 کشور آسیایی انجام و حضور ایران برای بار دوم در رقابت‌های آسیایی بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران،سومین دوره از بازی‌های آسیایی در شهر توکیو پایتخت ژاپن به فاصله چهار سال از دوره دوم در سال 1958 و با حضور 1.820 ورزشکار از 20کشور آسیا در 13 رشته ورزشی و 97 مسابقه برگزار شد. برگزار شده است.

در این دوره چهار رشته والیبال، تنیس روی میز، تنیس و جودو در حالی در بازی‌های آسیایی قرار گرفت که هنوز در المپیک خبری از این رشته‌ها نبود. ضمن اینکه بدمینتون نیز به صورت نمایشی و غیررسمی در مسابقات انجام شد.

در روز افتتاحیه و در جایگاه ویژه استادیوم، اشخاصی چون امپراتور هیروهیتو، ولیعهد ژاپن  درکنار 20 هزار تماشاگر
حاضر بودند. مشعل بازی‌ها برای نخستین بار به استادیوم رسید. این مشعل در اوکیناوا حرکت خود را آغاز کرده بود و سرانجام توسط «میکیوادوا» روشن شد.«ادوا» اولین ژاپنی بود که در سال 1928 در بازی‌های المپیک به مدال طلا دست یافت.

در بازی‌های توکیو، کشور میزبان 287 ورزشکار را به مسابقات فرستاده بود، سایر کشورها و نفرات اعزامی آنها به مسابقات شامل افغانستان با 8شرکت کننده برمه 36، کامبوج 12، سیلان 11، هنگ کنگ 80، هند 79 ، اندونزی 66، ایران 83، رژیم اشغالگر 23، مالایا80، نپال7، بروتئو جنوبی8، پاکستان 87 و فیلیپین 152، تایوان 136، سنگاپور 54، کره جنوبی120، ویتنام جنوبی 32 و تایلند 47 شرکت کننده داشتند.

در بازی‌های آسیایی توکیو دو مسابقه والیبال برگزار شد یکی از این رقابت‌ها همان والیبال مرسوم با حضور 6 بازیکن بود که در سه ست 5امتیازی انجام شد.این رقابت‌ها با حضور 5تیم و به صورت دوره‌ای برگزار شد که در پایان ژاپن با 4برد (12 ست برده و 2ست باخته) قهرمان شد.ایران با سه برد (9ست برده و 6ست باخته) دوم شد. هند با دو برد (8ست برده و 6ست باخته) سوم شد. فیلیپین و هنگ کنگ نیز چهارم و پنجم شدند.

اما در دومین رقابت والیبال، مسابقات با حضور تیم‌های 9نفره در ست‌های 21امتیازی انجام شد که در پایان ژاپن با 4برد (12ست برده و بدون ست باخته) قهرمان شد کره جنوبی با سه برد و یک باخت دوم شد و تایوان با دو برد سوم هنگ کنگ و فیلیپین نیز چهارم و پنجم شدند.
کاروان ایران پس از یک دوره غیبت در سومین دوره بازی‌های آسیایی دومین حضور خود را تجربه کردند همچنین برای اولین بار چهار دختر ورزشکار ایرانی هم در رشته‌های دو میدانی و پینگ پنگ شرکت کردند.

کاروان ایران در مجموع با 7طلا، 14نقره و 11 برنز در مکان هفتم بازی‌ها قرار گرفت. ژاپن اول و کره جنوبی و چین دوم و سوم شدند.

مدال های کسب شده توسط ورزشکاران ایرانی به این شرح است:وزنه برداری (3طلا، 4نقره، یک برنز) جلال منصوری، محمدحسن رهنوردی و فیروز پژهان (طلا)- اسماعیل علم خواه، محمد نامجو (باسن 42 سال)، علی صفا سنبلی و ابراهیم پیروی (نقره) و هنریک تمرز(برنز) تیم ایران وزنه برداری قهرمان شد.

کشتی آزاد (3طلا، 3نقره و 2برنز) امامعلی حبیبی، غلامرضا تختی و عباس زندی(طلا) خلیل رعیت پناه، جهانبخت توفیق و نبی سروی (نقره) غلامحسین زندی و ناصر گیوه چی (برنز) تیم ایران دوم شد.

مشت زنی (3نقره و 3برنز) و ارزیک قاراریان، سورن پیرجانیان و لئون خاچاطوریان (نقره)،‌ ایزار ایلخانوف، امیر یاوری و اکبر خوجینی (برنز)،‌ والیبال (مدال نقره) فوتبال هم با دو باخت 4بر صفر بر رژیم اشغالگر و 5 بر صفر برابر کره جنوبی از گردونه رقابت‌ها حذف شد. این بدترین نتیجه فوتبال تا امروز بوده است.

دو میدانی (یک طلا، یک نقره، 2 برنز) محمد خلیل رضوی (یک طلا و یک نقره)، علی باغبانباشی ( 2برنز) کسب کردند.
تنیس روی میز مردان یک برنز در قسمت تیمی گرفت.
 
شیرجه 2برنز توسط حسین اعظمی و منوچهر فصیحی و دوچرخه سواری 2نقره توسط گل طلب کسب کرد.
بانوان اعزامی به این مسابقات در اولین حضورشان در مسابقات آسیایی عنوانی به دست نیاوردند در بازی‌های 1985 توکیو نخستین بار بود که ملی پوشان والیبال عازم بازی‌های آسیایی می‌شدند.

تیمی هشت نقره از بازیکنانی مثل عادل منعم کمال، سیاوش فرخی، حسین علی امیر محمد شریف‌زاده و محمد اسماعیل اشتری ملی پوشان ایران را تشکیل می‌دادند.

ملی پوشان ایران با قدرت حریفشان را از دور مقدماتی تا فینال شکست دادند و در مسابقه نهایی مقابل تیم میزبان که آن سال‌ها یکی از برترین تیم‌های جهان بود قرار گرفت.

نقل و قول‌های فراوان است که ملی پوشان ایران تیم قدرتمند ژاپن را تامرز شکست پیش بردند اما داور فیلیپینی مسابقه، به نا حق چند امتیاز را جا به جا کرد و تا در اولین حضور والیبال ایران در بازی‌های آسیایی ژاپنی‌ها قهرمان و ایران نایب قهرمان شود.


انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.