وزیر بهداشت:

در انعکاس مشکلات حوزه سلامت، جامعه را دچار تنش و اضطراب نکنیم

هاشمی گفت: در انعکاس مشکلات حوزه سلامت نباید جامعه را دچار تنش و اضطراب کنیم و روحیه امید و نشاط را در آنها از بین ببریم.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ وزیر بهداشت با اشاره به روند اجرای طرح تحول سلامت در کشور گفت: اگرچه حوزه سلامت در یک سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته ولی هنوز مشکلات زیادی باقی مانده است.

سید حسن هاشمی با اشاره به این که قبل از شروع کار دولت یازدهم، گرفتاری های زیادی در تهیه دارو و ملزومات پزشکی در بیمارستان های دولتی وجود داشت، افزود: بعد از اجرای طرح تحول سلامت یک رضایتمندی نسبی بین مردم ایجاد شده و امیدوارم دولت یازدهم بتواند مشکلات حوزه سلامت را به تدریج کاهش دهد.

وی در ادامه گفت: بخشی از کار ما در راستای اجرای طرح تحول سلامت مربوط به کاهش هزینه هایی بود که بیماران از جیب خود پرداخت می کردند. این پرداخت در مراجعه به بیمارستان ها، قبل از اجرای طرح تحول سلامت تقریبا در حدود 37 درصد بود ضمن این که در بسیاری از موارد به دلیل کمبود اعتبارات بیمارستان ها در تجهیز آزمایشگاه ها، بیماران مجبور بودند برای انجام برخی آزمایش های ضروری به خارج از بیمارستان بروند.

هاشمی تصریح کرد: با اجرای طرح تحول سلامت میزان پرداختی از جیب بیماران در بیمارستان های دولتی به کمتر از 10 درصد کاهش یافته است ضمن این که در موارد بستری، تمام اقدامات آزمایشگاهی در داخل خود بیمارستان های دولتی انجام می شود. علاوه بر این بیماران برای خرید خیلی از اقلام دارویی و ملزومات پزشکی، دیگر به خارج از بیمارستان هدایت نمی شوند.

وی با اشاره به این که یکی از دستگاه هایی که بر عهد خود مبنی بر عدم افزایش قیمت خدمات وفادار ماند، وزارت بهداشت بود، ادامه داد: قیمت داروی تولید داخل و داروهای وارداتی در 6 ماه اول اجرای طرح، گران نشده است البته متاسفانه در برخی موارد بیمه ها کوتاهی کردند و برخی اقلام دارویی را به خوبی پوشش ندادند. این روند باعث شده که مردم در مراجعه به داروخانه ها گله مندی خود را از عدم کاهش قیمت دارو ابراز کنند.

هاشمی با اشاره  به یکسان سازی اقشار جامعه در زمینه پوشش بیمه ای گفت: اکثر اشکالات حوزه سلامت در حال حاضر مرتبط با پوشش بیمه ای است. چون سالهاست که بیمه در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است. بخشی از بیمه ها نیز در اختیار دستگاه های دیگر است و در این میان برخی از دستگاه ها نیز بیمه های متنوع تکمیلی ایجاد کرده اند به طوری که مردم گمان می کنند بین آنها و کسانی که تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند، تبعیض ایجاد شده است.

وی در ادامه گفت: البته سیاست های کلی نظام سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تاکید شده که تولیت بیمه ها باید یکپارچه باشد و امیدواریم در آینده مجلس و دولت به این نابسامانی سامان دهند.

هاشمی با تاکید بر اجرای طرح پزشک خانواده گفت: این طرح فعلا در دو استان فارس، مازندران و شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرا می شود. برای راه اندازی این طرح در سایر استان ها نیاز به رفع مشکلات زیرساختی از قبیل جذب پزشکان آموزش دیده، سیستم الکترونیکی که بتواند نظام ارجاع را ایجاد کند و خیلی از مولفه های دیگر داریم تا در آینده بتوانیم این طرح را به طور کامل مستقر کنیم.

به گفته وزیر بهداشت طرح تحول سلامت باعث شادی دل مردم شده است. اجرای این طرح مقدمه مسیری است که باید دولت و مجلس شورای اسلامی در راستای آن مشکلات بهداشتی و درمانی مردم را پیگیری و رفع کنند.

وی اظهار کرد: اصلاح نظام سلامت 10 تا 15 سال طول می کشد اما در این یک سال سرعت ما در اصلاح خیلی از مشکلات بد نبوده است.

هاشمی در پایان تاکید کرد: این نکته بسیار مهم است که در انعکاس مشکلات حوزه سلامت نباید جامعه را دچار اضطراب کنیم و روحیه امید و نشاط را در آنها از بین ببریم. مردم از ما راستی و درستی را طلب می کنند. اگر کاستی وجود دارد، باید آن را به مردم انتقال دهیم ولی مشروط به این که با انعکاس اخبار نابجا، در بین آنها تنش ایجاد نشود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.