روزنامه ‌نگار لبنانی:

همکاری تهران و ریاض به امنیت خاورمیانه کمک خواهد کرد/ تاریخ مصرف داعش پایان یافته است

روزنامه نگار در بیروت، سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به عربستان سعودی را نشانه تجدید نظر تهران در معادلات منطقه‌ای دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "جرج علم" در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، درباره نقش ایران و سوریه در مبارزه با تروریسم گفت: اگر تصمیم بین المللی برای مبارزه با تروریسم اتخاذ شود، ایران و سوریه نباید در آن مانع تراشی کنند. ادامه ائتلاف بین ایران و سوریه به ضرر هر دو کشور است و به همین علت شاهد تغییر معادلات در تهران هستیم. سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به عربستان سعودی نشانه این تغییر است. به ویژه که مذاکرات او با سعود الفیصل وزیر امور خارجه ایران نتایج امیدوارکننده ای داشت. این مسئله مربوط به تعامل ایران و آمریکا در مذاکرات پرونده هسته ای تهران است. 

وی خاطر نشان کرد: داعش را کشورهای غربی و سازمان های اطلاعاتی غربی به وجود آوردند تا ماموریت مشخصی را انجام دهد. تاریخ مصرف داعش امروز پایان یافته و شرایط جدیدی در خاورمیانه حاکم شده است. داعش بدون هدایت سازمان اطلاعاتی آمریکا نمی توانست تا این اندازه نفوذ خود را گسترش دهد. کشورهای غربی در برابر پیشروی داعش در عراق و سوریه و بیرون راندن مسیحیان و ایزدیها در این دو کشور ساکت نشسته بودند. زمانی که داعش تلاش کرد از مرزهای ترسیم شده برای خود فراتر رود و به منافع آمریکا در کردستان دست درازی کند، واشنگتن وارد عمل شد. به اعتقاد من فضای کنونی در منطقه مثبت است. من بار دیگر تاکید می کنم سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به ریاض، نشانه همکاری تهران و کشورهای حاشیه خلیج فارس در آینده است که نه تنها به امنیت خلیج فارس بلکه به امنیت خاورمیانه کمک خواهد کرد. دو کشور می توانند در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری کنند. نقشه منافع کشورها در ائتلاف منطقه ای و بین المللی باید مشخص باشد. ایران، عربستان و ترکیه می توانند در این زمینه ایفای نقش کنند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار