خبرنگارانی که به بهشت راه یافتند/کدام عضو شورای شهر در16 سالگی مشاور فرماندار شد؟

شاید هفته دولت بهترین بهانه برای آن باشد تا بدانیم سرآغاز موفقیت فرهیختگان جامعه از کجا بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، یکی از موضوعاتی که این روزها به یکی از مهمترین مباحث مهم جامعه تبدیل شده مسئله اشتغال است.

هر چند جمعیت بالای جوان کشور از یک سو و عدم ایجاد زیرساختهای لازم و متناسب با این جمعیت از سوی دیگر تحقق این موضوع را به آرزویی برای جوانان تبدیل نموده اما بلند‌پروازی و جستجوی بهترین‌ها از همان بدو کار نیز از عواملی است که خود امروز مسئله‌ساز و به نوعی مزیدی بر علت شده است.

شاید دانستن اینکه سر‌آغاز موفقیت افرادی که امروز از سکان‌داران جامعه هستند و از آنان به عنوان فرهیخته و الگو یاد می‌شود از کجا بوده و درک این واقعیت که تمام نام‌آوران نیز از روز نخست نه نام‌آور بلکه بی نام و نشان‌هایی همچون سایر افراد بودند و تنها صبر و تلاش درعرصه‌های مختلف آنان را امروز نام‌آورساخته تلنگری باشد برای تمامی افرادی که به دنبال طی طریق ره صدساله در یکسال اند.

اما یکی از نهاد‌هایی که جستجوی پله اول موفقیت اعضای آن به جهت حضور فرهیختگان عرصه‌‌های مختلف مؤید این مطلب خواهد بود شورای شهر تهران است.

هرچند 13 سالی بیشتر از عمر شورای شهر نمی‌گذرد اما حضور وزراء، نمایندگان مجلس و مدیران ارشد و سرشناس نظام در طول عمر کوتاه این نهاد نویا آن را به یک جایگاه شاخص اجتماعی تبدیل نموده واگر نگوییم تمامی افراد جامعه اما حداقل شهروندان تهرانی برایشان مهم است که سرآغاز موفقیت و شروع فعالیت کاری این افراد از کجا بوده است.دراین گزارش نگاهی به شغل اولیه برخی از اعضای شورای شهر می اندازیم:

عباس شیبانی متولد 1310 پزشک و سیاستمدار ایرانی، از اعضای موسس نهضت آزادی ایران و عضو شورای شهر تهران است. وی  سابقه عضویت دوره دوم و سوم شورای شهر را در کارنامه خود دارد و اکنون عضو کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر است.



وی در سال 1326 فعالیت سیاسی خود را شروع کرد. سمتهای پیش از انقلاب ایشان عضو شورای انقلاب، نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی، وزیر کشاورزی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوم و یکی از رقبای محمد علی  رجایی و پنجم تنها رقیب هاشمی رفسنجانی بوده است.

مهدی چمران که اکنون در 73 سالگی عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر است و سوابق درخشانی را در کارنامه خود دارد.


وی اولین تجربه کاری خود را از دوران دبستان و کارگری در جوراب‌بافی پدر خویش عنوان می‌نماید ومی‌افزاید: هر چند وقتی دانشجوی سال دوم معماری نیز بودم به کار در دفاتر مهندسین مشاور معماری و شهرسازی و یا طراحی برای اشخاص و شرکت‌ها مخارج دوران دانش‌آموزی و دانشجویی خود را تأمین می‌نمودم اما آشنایی با نقشه‌های برق در دوران دبیرستان به واسطه برادرانم شهید دکتر مصطفی و مرحوم دکتر عباس که تحصیل کرده این رشته بودند نیز سبب شد تا بتوانم با فعالیتهایی نظیر سیم‌کشی ساختمان هزینه‌های خویش را تأمین نمایم.

احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر که 6 روز پیش پنجاه و هفتمین سالروز تولد خویش را پشت سر نهاده با عنوان اینکه این موضوع مربوط به سالهای گذشته بود و زمان دقیق آن را بیاد ندارم می‌افزاید تدوین کتابهای درسی اولین تجربه کاری من است.



سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اولین شغل خود را در 19 سالگی و خدمت در سپاه پاسداران عنوان می نماید.



مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی و نامگذاری و متولد 1337 است که شروع فعالیت کاری خود را در آزمایشگاه دانه‌بندی شهرداری در دوران دبیرستان عنوان می‌نماید و ادامه می‌دهد: روزها کار تفکیک ریزدانه را انجام می‌دادم و شبها نیز در مدرسه شبانه‌ تحصیل می‌کردم که البته کارتوأمان با تحصیل در اداره اسفالت شهرداری نیز از جمله فعالیتهای بعدی من بوده است.



اقبال شاکری متولد 1337 رئیس کمیته بحران و عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر است که کار خود را با تدریس در آموزش و پرورش منطقه 14 آغاز نموده و اکنون علاوه بر شورای شهر تدریس را با عضویت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه می‌دهد.



محمد حقانی متولد 1222 رئیس کمیته محیط زیست و عضو کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر و کارشناس ارشد رشته تکنولوژی اولین تجربه کاری خود به عنوان کارشناس ارشد شرکت دخانیات می‌داند و می‌افزاید: ریاست شهرداری منطقه، اصفهان از دیگر فعالیتهای ابتدایی من بوده است.



معصومه آباد 52 ساله عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست خدمات شهری و رئیس کمیته ایمنی و بحران شورای شهر که تمامی حوادث  حاشیه‌ساز تهران همواره فعالیت این عضو را دو چندان نموده، شاید تجربه اولین شغل او به نوعی بیانگر نبوغش باشد.




این عضو شورای شهر در 16 سالگی نمایندگی فرماندار آبادان را در تجربه کار ی خود دارد ضمن اینکه شهریور 1365 و زمانی که تنها 24 سال داشته به عنوان ماما فعالیت کاری خود را تداوم می‌بخشد.

محمد سالاری: متولد 1347 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای چهارم آغاز فعالیت خود را خبرنگاری می‌داند و اکنون علاوه بر عضویت در شورای شهر مدیر مسئولی روزنامه اسرار را بر عهده دارد.



سرخو: متولد 1335 عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هر چند از دوران دانشجویی با توجه به تحصیل در رشته عمران و شهرسازی  اجرای پروژه هایی را می پذیرفتم اما اولین تجربه کاری من در 23 سالگی و کار در حزب جمهوری اسلامی بود. ضمن اینکه پس از آن نیز به عنوان قائم مقام بازرس ویژه نخست وزیری به فعالیتهای خویش ادامه داده‌ام.



علی صابری عضو روشندل کمیسیون نظارت حقوقی متولد 1352 و کارشناس ارشد حقوق : اولین فعالیت کاری در 24 سالگی به عنوان مشاور ارشاد و معاونت قضایی لواسان.




محمدی مهدی تندگویان فرزند شهید سرافراز محمد جواد تند گویان عضو کمیسیون شهر سازی و معماری و متولد 1353 اولین تجربه شغلی خود را گویندگی رادیو و در سن 18سالگی عنوان می‌نماید و ادامه می‌دهد: 12 سال فعالیت هنری و نیزکار در معاونت صدا و سیما و ساخت سریال از دیگر فعالیت‌های من بوده است.



احمد حکیمی‌پور متولد 1342 و رئیس کمیته میراث فرهنگی و بافتهای فرسوده کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اولین تجربه کاری خود را در 28 سالگی و به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان می‌نماید.




حجت الاسلام و المسلمین ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اولین شغل خود را امام جماعت مسجد جامع المهدی(عج) واقع در بلوار معلم منطقه 18 و آموزش و تفسیر قرآن عنوان می‌نماید.



محسن پیرهادی متولد 1359 و جوانترین عضو شورای شهر آغاز فعالیت خود را حرفه ی خبرنگاری می‌داند ضمن اینکه این مدرس دانشگاه سمت‌هایی چون معاون اجتماعی و فرهنگی شهر تهران در مناطق 3 و 7 و همچنین مدیر اجتماعی و فرهنگی شورای اصناف کشور و مسئول سازمان بسیج شهرداری تهران را در پرونده کاری خود دارد.




رضا تقی‌پور انواری متولد 1336 سخنگوی شورای شهر او که از سال 88 تا 91 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود و پس از آن نیز تا پایان کار دولت دهم مشاور رئیس جمهور در امر ارتباطات و فناوری را در کارنامه خود دارد.



اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران متولد 1337 کوهدشت سوابقی در سپاه پاسداران جهاد سازندگی دارد و از سال 62 تا 64 بخشدار بخش طرهان و شهردار کوهدشت بوده ضمن اینکه از سال 64 تا 66 نیز شهردار الیگودرز و از سال 66 تا 70 شهردار خرم‌آباد بوده است.




رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران متولد 1334 و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی است .




این عضو شورای شهر که در دولت نهم معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را بر عهده داشته سمت‌های دیگری نیز نظیر معاونت اجرایی و پشتیبانی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز عضو هیات علمی  دانشگاه علوم پزشکی را نیز در کارنامه خود دارد.

حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر و متولد 1333 و مدیر عامل اسبق باشگاه پرسپولیس از فرماندهان نیروی مقاومت بسیج در بدو فعالیت خود بوده است.




مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس پلیس سابق شهر تهران که متولد 1337 است شروع فعالیت کاری خود را در 20 سالگی و با عضویت در پایگاه بسیج عنوان می کند و ادامه می دهد : فعالیت‌های دیگری نیز از سال 61 در دستگاه‌های متفاوت به انجام رساندم.



غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر متولد 1335 که استانداری مازندران در دولت هشتم را در کارنامه فعالیتهای اجرایی خود دارد. آغاز فعالیت‌های خود را کارگری در 16-17 سالگی و تعمیرات لوازم برقی می‌داند.



وی که فارغ التحصیل دکترای علوم آزمایشگاهی است ادامه می‌دهد در سن 22-20 سالگی نیز حسابدار یک شرکت تولیدی همزمان با تحصیل بوده‌ام.


مختاباد ، دبیر ، ساعی ، جدیدی ، رضا‌زاده نیز از چهره‌های نام‌آشنای دیگر شورای چهارم هستند که شاید نیاز به معرفی نداشته باشند و فعالیتهای ورزشی و هنری سرآغاز موفقیت آنان بوده است.

اما آنچه مهم است آن است که از سوابق اعضای شورای شهر می‌توان دریافت که بستر پیشرفت برای تمامی افراد مهیاست و تفاوتی ندارد که پله اول شروع فعالیت یک فرد کارگری باشدیا معلمی، پزشکی باشد یا مهندسی، خبرنگاری باشد یا خوانندگی و ورزشکاری ، آنچه مهم است آن است که خواستن توانستن است.

گزارش از سهیلا بابارشانی

برچسب ها: جوانان ، موفقیت ، حضور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار