کنسرت دورهمی" گروه خنیا"

شب گذشته دومین شب از کنسرت همخوانی و همنوازی "گروه خنیا" در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگارموسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته دومین شب از کنسرت همخوانی و همنوازی گروه خنیا به سرپرستی "پری ملکی" با نام "زمان که می گذرد" در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدا شروع کنسرت "پری ملکی" ضمن خیر مقدم با حضور هواداران این گروه موسیقی ایرانی گفت: همیشه در برنامه های ما "همایون خرم" حضور داشتند اما دو برنامه است که وی را از دست داده ایم البته که روح ایشان همیشه و در حال حاضر بین ما است.

وی ادامه داد: مطمئنم که از برنامه ی ما لذت می برید، یک برنامه ی کاملا نوستالژیک که لحظات خوبی را در آن سپری خواهید کرد.

در ابتدای کنسرت تصنیف "بگو کجایی" به آهنگسازی "مجید وفادار" و شعر "عبدالله الفت" اجرا شد و پس از آن "مرضیه رحیم زاده" نوازنده‌ی سنتور به سراغ تک نوازی این ساز رفت، که پس از آن تبنک و دیگر سازها به این قطعه اضافه شدند و گروه همخوانی تصنیف "شبگرد" به آهنگسازی "حبیب الله بدیعی" و شعر "رحیم معینی کرمانشاهی" را اجرا کردند.

به رسم اجرای گروه خنیا که در ابتدای هر تصنیف یک نوازنده تک نوازی می کند، در تصنیف سوم "آوا ایوبی" شروع به نواختن عود کرد که تصنیف "یارم گره بر مو زده" با آهنگسازی "همایون خرم" اجرا شد.

در بخش اول کنسرت سه تصنیف دیگر با نام های "عاشق مشو" اثر "محمود ذوالفنون"، تصنیف "موج" به آهنگسازی "پرویز یاحقی" و تصنیف محلی "وعده ی گل رخان" اجرا شد.

در بخش دوم کنسرت که در آواز بیات ترک اجرا شد سه تصنیف با نام های "عمری سر کوی تو" بر اساس شعری از "شهرآشوب اصفهانی"،"بس کن ای دل" ساخته ی "حسین نی داوود" و "ز کوی بلاکشان" ساخته ی "همایون خرم" براساس شعری از "بیژن ترقی" اجرا شد و در بین تصنیف ها قطعه ی سازی "رها" به آهنگسازی "جلال امیرپورسعید" تنظیم کننده و نوازنده ی تار این گروه اجرا شد که در آن تمامی نوازندگان حاضر بر صحنه ی تالار وحدت علاوه بر همنوازی به تکنوازی نیز پرداختند و در انتها "بحر طویل" به روایت "حسین تهرانی" به عنوان حسن ختام این اجرا نواخته شد.

در انتهای کنسرت به تشویق حاضران در سالن گروه به جای خود بازگشت و به اجرای قطعه ای دیگر به عنوان قدردانی از تشویق حاضران اجرا کرد.

از اعضای گروه موسیقی خنیا باید به "پری ملکی"، "فاروق کسمایی" و خواننده، "نیکی شیرپیشه" همخوان، "جلال امیرپورسعید" تار، "آوا ایوبی" عود، "بامداد ملکی" تنبک، "مرضیه رحیم زاده" سنتور و "سهیل مخبری" کمانچه اشاره کرد.

قابل ذکر است که این اجرا توسط موسسه فرهنگی و هنری راد نو اندیش برگزار شده است.
در این کنسرت افرادی چون "اسماعیل تهرانی"، "بیژن بیژنی"، "محمدعلی بهمنی"، "مستوح رمضانی"، "سیاوش برهانی"، "محمد ساکی"، "یارتا یاران"، "میکائیل شهرستانی" و "منصور ضابطیان" حضور داشتند.
 
*موسیقی ایرانی در حال درجا زدن
 
اما حال که با خیالی آسوده به نگارش گزارش این کنسرت می نشینم و بیشتر فکر می کنم میبینم که چیز خاصی را با بودن یا نبودنم در این کنسرت از دست نداده ام.

مد این روزهای موسیقی سنتی ایرانی اجرای قطعات نوستالژیک در یک جمع محدود با افراد محدود بدون هیچ تغییر در شیوه اجرایی است که اجرای این آثار برای نسل جوان پرانرژی این روزها اتفاقی ملال آور و خسته کننده است و با کمی دقت به ظرفیت حاضر در سالن متوجه این شدم که مخاطب گروه خنیا به معنای واقعی به همان هم نسلان و حاضران به این عصر از موسیقی بازمی گردد.

حقیقتا هیچ لذتی از اجرای گروه خنیا نبردم و فقط لذت و انرژی که بین خود اعضای گروه تقسیم می شد.

برای نسل بنده که موسیقی سنتی خود را از "همایون شجریان"، علی قمصری"، کمی باتخفیف قطعاتی از "گروه آوازی تهران" و حتی گروه موسیقی تلفیقی"چارتار" شنیده دیگر شنیدن این سبک از موسیقی آن هم نه قطعات جدید بلکه قطعاتی که از دهه های گذشته بوده و تقریبا همه ی شنوندگان موسیقی سنتی ایرانی آن را شنیده‌اند کمی که خیر کاملا خسته کننده است و معتقدم که دلیل عمده ی صندلی های خالی تالار وحدت همین مسئله است.

حال اگر کمی دقیق تر به این مسئله بیندیشیم متوجه خواهیم شد که ارائه ی اینگونه آثار در بازار پر رقابت موسیقی پاپ و سنتی که موسیقی سنتی با خوانش جدیدی که از آن شده و طرفداران بسیاری را به سمت خود کشانده هیچ جایگاهی ندارد و برگزاری کنسرت چیزی جز ضرر برای گروه اجرایی آن نخواهد داشت.
 
گزارش از مهدی خان محمدی

انتهای پیام/
برچسب ها: کنسرت ، گروه ، خنیا ، موسیقی ، سبک ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار