باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

دغدغه های بهارستان برای تعریف خط قرمز / روایت آنهایی که وزیر نشدند!

هشدار مجلس شورای اسلامی به دولت برای مرزبندی با فتنه گران سال 88 و تاکید مقام معظم رهبری به وزیران دولت مبنی بر رعایت فاصله با فتنه همچنان تیتر داغ رسانه ها است اما ایا این توصیه ها و پندها برای این افراد تاثیرگذار بوده است؟

به گزارش گروه دولت باشگاه خبرنگاران، در حالی یک سال از عمر دولت یازدهم می گذرد که هنوز موضوع خوب و بد بودن وزرای این کابینه مورد بحث است. نمونه آن هم موضوع استیضاح وزیر علوم بود. هر چند به گفته صاحب نظران و نمایندگان مجلس این استیضاح شخصی نبوده و تنها عملکرد وزیر در انتصابات مورد بحث بود اما گفته شده است هنوز هم در کابینه حسن روحانی افرادی مرتبط با فتنه 88 دیده می شوند.

اقدامات فرجی دانا و برخورد مجلس با این موضوع به نحوی بود که حتی مقام معظم رهبری هم در دیدار با اعضای هیئت دولت تاکید فرمودند که اعضای دولت فاصله خود را با فتنه حفظ کنند.

محمد علی نجفی (وزیر سابق آموزش و پرورش در دولت خاتمی و عضو سابق شورای شهر تهران) پس از آنکه با عدم اقبال نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش (مخالفت 133 نماینده) رو به رو شد؛ در مقطعی کوتاه با حکم رئیس جمهور ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را عهده دار شد اما بعدها به دلایلی که ناراحتی قلبی عنوان شد از ادامه ریاست بر این سازمان انصراف داد و جای خود را به مسعود سلطانی فر داد.

حالا و بعد از گذشت یک سال از عمر دولت یازدهم، حسن روحانی بعد از استیضاح وزیر علوم (فرجی دانا) در 29 مرداد سال جاری توسط مجلس "نجفی" را به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب کرد.

تغییر در راس مدیریت دو دانشگاه، ماحصل سرپرستی چند روزه  نجفی بر وزارت علوم است. در این تغییرات وی محمد ميرزايي را به سمت سرپرستی دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته کرمان و علی تیزرو را به سمت رياست مرکز آموزش عالی لامرد منصوب کرده است.

بر اساس این گزارش، 22 مردادماه سال 92 بود که حسن روحانی برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم "محمد علی نجفی" را به بهارستان پیشنهاد داد اما این انتخاب حاشیه هایی در بر داشت. نجفی از سوی برخی نمایندگان مخالف به حمایت از فتنه 88 محکوم شد و آنها خواستند تا وی در این مورد توضیح دهد.

مخالفان برخی موارد و حاشیه ها را از نجفی سوال کردند اما پاسخ ها برای این گروه از نمایندگان قانع کننده نبود:

علیرضازاکانی (نماینده مردم تهران):  ما حق نداریم عنان کار را به دست کسی بدهیم که ماحصلش را می‌توان در نامه آقای نجفی به مراجع دید که به نظام اتهام می‌زنند، وی در بخشی از نامه خود اینگونه آورده است: «به راستی اعمال شکنجه‌های مکرر در مورد کسانی که زیر لقای اسلام زندگی می‌کنند با توسل به کدام اصل قانونی، شرعی و انسانی توجیه‌پذیر است و چگونه با سکوت می‌توان در قبال این همه خشونت، داد از رحمانی بودن نظامی سر داد که شریعت محمدی را راهنمای خویش قرار داده است. این روزها دریافت اخبار نگران‌کننده در مورد سلامت جسمی و روانی بسیاری از بازداشت‌شدگان در دامنه نگرانی‌ها افزوده است".

احمد امیرآبادی فراهانی (نماینده مردم قم): آقای نجفی شما در انتخابات سال 88 در ستاد "موسوی" بودید. البته عضویت شما جرم نیست، اما جای این سوال است که شما بی‌اطلاع از وضعیت کشور نبودید و با قوانین کشور نیز آشنا هستید. شما چه کاره بودید که وظیفه داشتید با همفکران خود در شمال شهر تهران حضور یافته و بگویید که از طرف موسوی و کروبی آمده‌اید؟

نجفی: من نمی گویم کسانی که در راهپیمایی های سال 88 شرکت کردند خلاف قانون بوده است!

نجفی در پاسخ به این انتقادات گفت: بنده حتی قبل از 29 خرداد که رهبر انقلاب این سخنان را مطرح کنند مطیع این امر بودیم.کجا من مصاحبه و صحبتی خلاف این امر کردم. آقایان می‌گویند که شما مردم را تحریک برای شرکت در راهپیمایی‌ها کردید من در هیچ کدام از این راهپیمایی‌ها چه قبل و چه بعد از 29 خرداد شرکت نکردم. من نمی‌گویم کسانی که در این راهپیمایی‌ها شرکت کردند خلاف قانون عمل کردند. من هم معتقدم مانند آقای مطهری، کسانی که قبل از 29 خرداد در راهپیمایی شرکت کردند اشکالی ندارد اما یک عکس یا شاهد عادل بگوید من آقای نجفی را در راهپیمایی روز دوشنبه دیده‌ام و من قبول می‌کنم راس فتنه‌ام.

نجفی خود را نماینده کروبی معرفی کرده و به دیدار حادثه دیدگاه سال 88 می رفت

گفته های نجفی در حالی است که سید مسعود خاتمی رئیس وقت جمعیت هلال احمر کشور که مستقیما مسئول ارتباط با خانواده حادثه‌دیدگان بود گفته است: این هیئت پس از ملاقات با تمام خانواده‌های حادثه دیده در تهران در مواردی با حضور همزمان آقای نجفی و خانم ابتکار مواجه شدیم و در بررسی‌ای که از خانواده‌ها در مورد اقدامات افراد مذکور صورت گرفت، مشخص شد نامبردگان موضوعات خاصی را پیگیری می‌کردند. در اغلب موارد آقای نجفی و خانم ابتکار خود را نماینده موسوی و کروبی معرفی کرده و پیام آنها را اعلام می‌نمودند" و با بیان اینکه "شما باید حق خود را از حکومت بگیرید و مسئولین بالای نظام را عامل حوادث هستند، نوعاً باعث تحریک احساسات و شعله‌ور شدن آتش فتنه می‌شدند". آنها حتی "در مواردی اصرار داشتند به نحوی سران فتنه را به خانه‌های آسیب‌دیدگان برسانند که با مخالفت خانواده‌ها مواجه می‌شدند. 

تائید اظهارات کروبی مبنی بر آزار جنسی معترضان

وی همچنین در واکنش به اتهامی که در سال 88 مبنی بر آزار جنسی معترضان به نظام توسط مهدی کروبی وارد شد و جنجال فراوانی را در رسانه‌های بیگانه علیه نظام جمهوری اسلامی به پا کرد، این‌گونه عنوان کرد که: اقدام کروبی هم شجاعانه و هم خداترسانه بود! نجفی همچنین در ادامه توضیحات خود پیرامون اقدامات خداترسانه کروبی و اتهاماتی که علیه نظام وارد کرد، اینچنین می‌گوید: ما به عنوان کسانی که دلمان به حال نظام می‌سوزد امیدواریم این وقایع با بررسی جامع و بی‌طرفانه حل شود.

میلی منفرد؛ وزیر پیشنهادی با برچسب زندانی فتنه 88

جعفر میلی منفرد هم همانند نجفی نتوانست از امتحان سخت مجلس راهی به کابینه دولت یازدهم پیدا کند. وی که هم اکنون معاون آموزشی وزارت علوم است؛ ازمجموع ۲۸۴ رأی مأخوذه با ۱۰۵ رأی موافق، ۱۶۲ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نشد.

میلی منفرد در تاریخ 24 مرداد 92 به دفاعیه خود برای احراز پست وزارت علوم در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: یک احضار، یک اخطار و یک برگ تذکر از نهادهای ناظر و مقامات قضایی و امنیتی و سیاسی برای اقدامی خلاف مصالح نظام نداشته ام. هرجا بوده ام با همه گرایش ها کار کرده ام. بدون هیچ گرایشی مدیران چپ و راست داشته ام. با مدیران سابق بیش از همه کار کرده ام و مدیران جدید را هم به حسب نیاز آورده ام و اما تخصص اولویت من بوده است. اما مخالفان میلی منفر روایت دیگری داشتند:

محمد دهقان (نماینده مردم چناران): شما به عنوان یکی از مسئولان نظام که دوره ای سرپرست وزارت علوم و در دوره ای معاون وزیر بودید در اتفاقات پس از انتخابات 88 در تحصن ها شرکت کردید که فیلم آن موجود است.

فرهاد بشیری (نماینده مردم پاکدشت): ما از آقای روحانی به خاطر موضع گیری در خصوص حوادث سال 88 تشکر می کنیم اما وزیر پیشنهادی وی نقش محوری در تحصن اساتید دانشگاه امیر کبیر داشت و وی سعی در لغو امتحانات دانشجویان و ایجاد التهاب در دانشگاهها داشت.

بر اساس این گزارش میلی منفر در حالی در سال های 76 الی 79 بعنوان معاون دانشجویی وزیر علوم ایفای نقش کرده است که دقیقا در همان زمان حوادث 18 تیر 78 از سوی دفتر تحکیم در دانشگاه ها و با حمایت عناصر دولتی همچون عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات و تاجزاده معاون سیاسی وزیر کشور رخ داده است.

حوادث 18 تیر 78 در حالی در فضای سیاسی کشور از سوی دفتر تحکیم اتفاق افتاده که بسیاری از تحلیل گران معتقدند علت اصلی آن پر و بال دادن وزرات علوم و معاونت دانشجویی(میلی منفرد) به عناصر افراطی و غیر قانونی به عنوان پیاده نظام حزب مشارکت بوده است.
جالب اینکه یکی از همراهان مصطفی تاج زاده در ماجراهای 18 تیر 78 میلی منفرد بوده است.

بعد از تمام دفاعیات میلی منفرد یکی از نمایندگان در مورد بازداشت وی در فتنه 88 سوال کرد؟ و وی گفت: من و ۸ استاد دیگر را در سال ۸۸ بازداشت کردند. بعد ازاد کردند و عذرخواهی هم کردند! همین جمله آخر کارنامه میلی منفرد را خراب کرد. چرا که قطعا قوه قضائیه بدون دلیل و ادله و اسناد حکم بازداشت فردی را صادر نمی کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران این اظهارات و وقایع ثبت شده در رسانه ها نشان می دهد که چه میزان مقام معظم رهبری و وکلای ملت در ساختمان هرمی بهارستان برای حفظ نظام و قانون اساسی دغدغه دارند. اما آیا آنانی که باید این موارد را گوش کرده و اجرایی کنند هم چنین دغدغه هایی دارند؟

انتهای پیام/
برچسب ها: دولت ، فتنه 88 ، نجفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار