1.5 میلیون دلار صرفه‌جویی سالانه با بومی‌سازی خنک‌کننده‌های صنعتی

یک شرکت ایرانی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به تولید دستگاه های خنک کننده صنعتی بدون نیاز به مصرف برق (لوله گردابی- ورتکس تیوب) شد که با ساخته شدن این دستگاه، نیاز کشور به واردات آن از آمریکا برطرف و زمینه برای عرضه این محصول در بازارهای جهانی فراهم شد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرعامل یک شرکت ایرانی تولید کننده دستگاه های خنک کننده صنعتی بدون نیاز به برق از بومی سازی فناوری ساخت این دستگاه ها در داخل کشور خبر داد و گفت: دستگاه های خنک کننده صنعتی بدون برق در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه ها و نیز CNC کاری قطعات صنعتی دارای کاربردهای بسیاری است. 

محمد علی امویی میلان مدیرعامل شرکت البرز ساب کول اضافه کرد: ایده ساخت این دستگاه در ترم پروژه های کاربردی دانشگاه از سوی یکی از اساتید مطرح مورد توجه قرار گرفت و از سال 83، نسبت به بررسی و مطالعه چگونگی ساخت این دستگاه که در جهان از دهه 40 میلادی مورد توجه دانشمندان آلمانی و فرانسوی قرار داشت و در نهایت آمریکایی ها نسبت به ساخت آن اقدام کرده بودند با همکاری مهندس ابراهیم قوام پور و مهندس جواد امویی میلان پرداختم. 

دانش آموخته رشته مکانیک دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: پس از شش سال تحقیق و مطالعه اولین نمونه تولیدی از این خنک کننده صنعتی، در خطوط انتقال گاز شرکت ملی گاز ایران مورد استفاده قرار گرفت و موفق شد نظر مسئولان این شرکت را به خود جلب کند. 
 
  
 صرفه جویی 3هزار دلاری در بومی سازی 
وی افزود: تا پیش از ساخته شدن دستگاه در داخل، نیازهای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور از طریق آمریکا و با صرف هزینه سه هزار و 600 دلاری برای واردات هر دستگاه استفاده می شد در حالی که اینک با ساخت داخل شدن این دستگاه ها، هزینه خرید این محصول به یک میلیون و 500 هزار تومان کاهش یافته است و نیازی به صرف ارز برای خرید آن نیست. 

امویی میلانی به دیگر مزایای این دستگاه اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه دستگاه های خنک کننده نیازی به مصرف انرژی برق ندارند و از این رو بدون هزینه هستند، از سوی دیگر این دستگاه ها نیاز چندانی به ارایه خدمات تعمیراتی ندارند چرا که با قابلیت های بالایی که در آن طراحی شده است نیازی به تعمیر آن وجود ندارد. 

وی با اشاره به اینکه دستگاه های خنک کننده صنعتی علاوه بر صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در صنایع فولاد، نیروگاه ها، صنایع غذایی و صنایع خودروسازی نیز دارای کاربردهای بسیاری است گفت: این دستگاه می تواند نسبت به خنک کردن تابلوهای برق که به شدت گرم می شوند و در اماکنی که با انباشت گاز رو به رو هستند و گرمای تابلوها می تواند منجر به بروز انفجار شود مورد استفاده قرار گیرد. 
 
جلوگیری از خسارت های زید در مناطق گرم و شرجی 
مدیرعامل شرکت البرز ساب کول توضیح داد: این دستگاه در خنک کردن کمپرسی کولرهای گازی در مناطق شرجی و دارای اقلیم آب و هوایی بسیار گرم دارای کاربرد است چرا که کمپرسی ها به دلیل گرمای شدید دچار سوختگی شده و خسارت های زیادی را به صاحبان آن ها وارد می کند که از این رو می توان با استفاده از این دستگاه ها نسبت به خنک کردن کمپرسی اقدام و از وارد شدن خسارت به دستگاه ها جلوگبری کرد. 

امویی میلان با بیان اینکه در تلاش هستیم تا با معرفی بیشتر این دستگاه، بازارهای جدیدی را در داخل و خارج کشور به دست آوریم، اضافه کرد: با مساعدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پس از معرفی این شرکت از سوی پارک علم و فناوری استان قزوین برای استفاده از تسهیلات بانکی، 70 میلیون تومان تسهیلات برای ساخت این دستگاه ها و توسعه فعالیت ها دریافت کرده ایم از این رو، در تلاش هستیم بازارهای جدیدی را در کشور و منطقه با تبلیغات بیشتر و نیز حضور در نمایشگاه های هدفمند صنعتی ایجاد کنیم. 
 
آماده ورود به بازارهای جهانی  
به گفته این تولید کننده، با توجه به اینکه تاکنون چنین دستگاهی در کشور ساخته نشده بود، شرکت ملی گاز ایران نسبت به نصب یکی از دستگاه های لوله گردابی جهت گرایش گاز پایلوت در یکی از ایستگاه های تقلیل فشار خود در استان قزوین اقدام کرده است که هم اینک مراحل آزمایش خود را می گذراند که انتظار می رود با توجه به موفقیت های قبلی حاصل شده از نصب دستگاه های لوله گردابی در برخی از پالایشگاه های بخش خصوصی کشور، بتوانیم استاندارد مدنظر شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی نفت را به دست آوریم و خود را برای ورود به بازارهای جهانی پس از کسب استانداردهای روز اروپا آماده کنیم. همچنین در نظر داریم در آینده نزدیک، از این فناوری به عنوان جایگزینی برای ایستگاه های تقلیل فشار گاز طبیعی متداول که دارای هیترهای گازسوز هستند و مصرف سوخت و آلایندگی بسیاری برای محیط زیست دارند، استفاده کنیم. لازم به ذکر است که این وسیله بدون مصرف انرژی همانند ایستگاه های تقلیل فشار گاز طبیعی رایج کارایی دارد. 

طراح دستگاه خنک کنده صنعتی بدون نیاز به مصرف برق، از توانایی این شرکت برای تامین نیازهای صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیز دیگر بخش های نیازمند به استفاده از این دستگاه خبر داد و گفت: هم اینک قادریم سالانه 500 قطعه از این دستگاه ها را بر اساس سفارش مشتریان با قدرت 550 بی تی یو تا حداکثر 12 هزار بی تی یو (BTU/H) را تولید و در کوتاه ترین زمان ممکن و در صورت نیاز مشتری با اجرای تغییرات دلخواه در اختیار آنان قرار دهیم. 

وی از اشتغال مستقیم چهار متخصص و 10 کارشناس دیگر به صورت غیر مستقیم با تولید این محصول خبر داد و گفت: با گذشت سه سال از تولید نخستین نمونه از این محصول، سال جاری سال آغاز سوددهی با اجرای این پروژه است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار