انسان‏ها، جوامع و تمدن‏ها براى ارتباط با يكديگر از وسايلى استفاده مى‏كنند. يكى از مهم‏ترين وسايل ارتباط انسان‏ها با يكديگر زبان است. براى انتقال هرگونه پيامى بايد از زبان استفاده كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، زبان رسمى مردم اصفهان فارسى است اما مردم این استان به زبان های لرى، ارمنى و عبرى نیز صحبت می کنند .

در بعضى نواحى استان مثل كاشان، جرقويه، رودشت و ماربين به زبان مخصوصى صحبت مى‏كنند كه به آن تاتى، راجى يا رايجى و محلى مى‏گويند. اكثر لغات اين زبان پهلوى است.

بنابر این گزارش ، گويش مردم گركويه يكى از گويشهاى بازمانده از زبان‏هاى اوستايى، پارسى باستان، پهلوى، سكايى، پارسيك و سغدى است و از آن به نام گويش‏هاى ميانى ايران نام مى‏برند. اين زبان بيشتر از زبان پهلوى مايه گرفته است.

اين گويش همچنين در زفره، زواره، اردستان، گز، برخوار و پيكان نيز متداول است.

البته اين گويش در اثر ارتباط با زبان‏هاى مختلف و به علت تأثير وسايل ارتباط جمعى، دستخوش دگرگونى قرار گرفته و رو به نابودى گذاشته است و از تداول آن كاسته شده است.

سكنه جلفا و چند روستا از فريدون زبان مخصوص ارمنى دارند.

انتهای پیام./ز

برچسب ها: اصفهان ، گویش ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمداورنگی خورزوقی
۱۴:۴۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
با سلام. گویش مردمان شهرخورزوق شمال اصفهان بازمانده از دوران باستان است. که بابررسی های اخیر حدود60 درصد واژه هایش اززبان اوستایی است. وتعدادی ازمزارع این محل همان نامهای دوران باستان رادارد.مثلا مزرعه (اشوا) که دراوستا به معنی ( پیروان راستین زرتشت) میباشد. تشکر
Iran (Islamic Republic of)
محمداورنگی خورزوقی
۱۴:۳۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
با سلام. گویش مردمان شهرخورزوق شمال اصفهان بازمانده ازدوران ایران باستان است که بابررسی های اخیر بيش 60 درصد از واژه هاکه تکلم میکنند اززبان اوستایی میباشد . نام تعدادی ازمزارع این محل همان نامهای دوران باستان میباشد. میباشد.که نامها درکتب اوستا وجود دارد. مثال مزرعه ای بنام اشو میباشد.