"سعید ذهنی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اصالت موسیقی سنتی با موسیقی تلفیقی پر رنگ‌تر می‌شود

"ذهنی" گفت: موسیقی تلفیقی طیف بیشتری از جوانان را به سمت موسیقی سنتی جذب می‌کند.

سعید ذهنی موسیقی‌دان و آهنگساز در گفتگو با خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران در خصوص جایگاه موسیقی تلفیقی گفت: هر موسیقی تلفیقی، موسیقی تلفیقی یا فیوژن نیست در این نوع موسیقی باید سازها با هم هم‌خوانی داشته باشد. این نوع موسیقی‌ها، اصول و قانون خود را می‌طلبد.

ذهنی با اشاره به سبک این موسیقی اظهار داشت: این نوع موسیقی یک نوع سبک است با تلفیق موسیقی سنتی با موسیقی‌های پاپ، راک، و .... سبکهای جدید به وجود می‌آید ولی با اصول ساخته شود چون موسیقی ایران به صورت مستقل دارای لهجه و زبان و رنگ خاص خود است و به دلیل هویت و ساختاری که دارد نمی‌شود با هر نوع سبک دیگری آن را تلفیق کرد.

این نوع موسیقی یک مکتب موسیقایی نیست بلکه یک سبک است وبه تعداد آهنگسازان و سلایق می‌تواند متغیر باشد.

ذهنی در خصوص ماندگاری این نوع سبک گفت: موسیقی فیوژن یا تلفیقی ماندگاری است و از سالهای قبل نیز در ایران وجود داشته و مقطعی نیست این سبک موسیقی هم در ایران و هم در تمام دنیا رشد قابل قبولی داشت.

ذهنی در خصوص شناخته‌شدن موسیقی اصیل ایرانی با تلفیقی بقیه سبکها در بخش بین‌الملل گفت: موسیقی‌ ایرانی به جهت قدمت، نغمه، رنگ‌بندی و سازبندی،‌دارای شخصیت و هویت اصلی خودش است ما برای اصالت بخشیدن به موسیقی ایرانی نمی‌خواهیم به سمت موسیقی تلفیقی برویم ولی موسیقی تلفیقی کمک می‌کند که موسیقی‌های اصیلی ایرانی معرفی شود و طیف بیشتر از مردم به این سمت گرایش پیدا کنند.

به عنوان نمونه علاقمندان به موسیقی راک و پاپ بعد از شنیدن موسیقی‌های تلفیقی به موسیقی سنتی نیز علاقمند می‌شوند به خاطر بخش راک یا پاپ موسیقی تلفیقی، موسیقی سنتی هم برای این افراد شناخته می‌شود. با تلفیق دوتار خراسانی و دف با موسیقی‌های راک و پاپ یک نوع سبک جدید ساخته می‌شود که در بخش بین‌الملل مورد استقبال واقع می‌شود و افراد به سمت موسیقی‌های ناشناخته جذب می‌شوند.

وی در ادامه گفت: ما موسیقی سرشاری داریم که دارای لهجه و زبان و رنگ خاص خود است. موسیقی ما در بخش ملودی بی‌نظیر است ولی در بخش هارمونی ضعیف است، ولی اخیراً حسین علیزاده و احمد پژمان هارمونی را وارد موسیقی سنتی ایرانی کردند که در تقویت موسیقی ایرانی بسیار موثر بوده است.

امروز گرایش جدیدی در تلفیق و میکس موسیقی‌های اقوام ملل مختلف وجود دارد که با استقبال عام جهانی رو به رو شده است.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.