همه رکوردهای اسطوره قاره سیاه

به‌دنبال خداحافظی دیدیه دروگبا، اسطوره ساحل عاجی فوتبال قاره آفریقا نوبت به اسطوره‌ای دیگر بود که از بازی‌های ملی خداحافظی کند؛ ساموئل اتوئوی کامرونی.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، او که بتازگی به اورتون پیوسته، برترین بازیکن تاریخ فوتبال کشورش نیز هست. 14 سال از نخستین باری که اتوئو برای تیم ملی کشورش به میدان رفت، می‌گذرد.

او در این مدت افتخارات زیادی همراه تیم ملی کشورش به دست آورد و رکوردهای متعددی نیز از خود برجای گذاشت. درباره این‌که او برترین بازیکن سال‌های اخیر قاره آفریقا بوده یا دیدیه دروگبا، همواره بحث و جدل وجود داشته است.

 به هر حال اتوئو یکی از بزرگ‌ترین اسطوره‌های فوتبال قاره آفریقا به‌شمار می‌آید. سایت فیفا به 14 سال حضور شماره 9 افسانه‌ای تیم ملی کامرون از دریچه آمار و ارقام نگاه می‌کند.

596 هزار دنبال‌کننده


در کمتر از دو ساعت از اعلام خبر خداحافظی اتوئو ـ یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال قاره آفریقا ـ از تیم ملی کشورش، 596 هزار نفر در یکی از شبکه‌های اجتماعی خبر بازنشستگی او را دنبال کردند. اتوئو نشان داد همچنان در کنار دروگبا محبوب‌ترین فوتبالیست آفریقایی است، حتی اگر بازنشسته شده باشد. البته این برای دومین‌بار بود که اتوئو از تیم ملی کشورش خداحافظی می‌کرد. نخستین‌بار او سال 2012 اعلام بازنشستگی کرد، اما یک سال بعد خداحافظی خود را پس گرفت. اما این‌بار قضیه کاملا جدی است و هرگز بازگشتی در کار نخواهد بود. اتوئو دیگر در ترکیب شیرها (لقب تیم ملی کامرون) به میدان نخواهد رفت.

117 بازی ملی

ساموئل اتوئوی سی و سه ساله 117 بار برای تیم ملی کشورش به میدان رفت. او نخستین بار فروردین 76 مقابل کاستاریکا برای تیم ملی کشورش به میدان رفت و آخرین‌بار خرداد امسال در جام جهانی مقابل مکزیک به میدان رفت. او در تاریخ فوتبال کشورش پس از ریگوبرت سانگ با 138 بازی ملی و گرمی با 118 بازی ملی در رده سوم رکوردداران بازی ملی قرار دارد.

56 گل ملی

اسطوره آفریقایی دنیای فوتبال برای تیم ملی کشورش در 117 بازی ملی، 56 گل به ثمر رساند که این تعداد گل او را به رکورددار گل‌های ملی در کشورش تبدیل کرده است. البته بعید نیست این رکورد در سال‌های آینده شکسته شود. او 18 گل از این 56 گل را برای شیرها در جام ملت‌های آفریقا زد. اتوئو با این 18 گل به گلزن‌ترین بازیکن تاریخ جام ملت‌های آفریقا تبدیل شده است. او نخستین گل ملی خود را دی ماه 1379 مقابل ساحل عاج به ثمر ساند و آخرین بار خرداد امسال در یک دیدار دوستانه به آلمان گل زد.

نخستین بازی ملی در 15 سالگی

او تنها 15 سال داشت که برای تیم ملی کشورش به میدان رفت. جالب است بدانید اتوئو در حالی نخستین بازی ملی خود را در پانزده سالگی انجام داد که فقط یک روز با تولد شانزده سالگی‌اش فاصله داشت. این نوجوان که بعدها به یکی از بهترین بازیکنان دنیا تبدیل شد، سال بعد در جام جهانی 1998 فرانسه به میدان رفت و دو سال بعد بازی در المپیک را تجربه کرد.

15 جلسه محرومیت

دو سال پیش ساموئل اتوئو با 15 جلسه محرومیت از همراهی تیم ملی کشورش روبه‌رو شد و دلیل آن هم نقش وی در تحریک بازیکنان تیم ملی کامرون برای حضور نداشتن در بازی دوستانه مقابل الجزایر بود. بازیکنان تیم ملی کامرون و دیگر مربیان کامرون برای کاهش محرومیت این بازیکن تلاش زیادی کردند که البته این تلاش‌ها پاسخ داد؛ چرا که این محرومیت سه هفته بعد به سه جلسه محرومیت کاهش یافت تا اتوئو خیلی زود به تیم ملی برگردد.

شماره 9 همیشگی

اتوئو در تیم‌های باشگاهی‌اش شماره‌های مختلفی را برتن داشته است. او در تیم جدیدش یعنی اورتون قرار است پیراهن شماره 5 را بر تن کند. این مهاجم گلزن کامرونی‌ها در چلسی 29 می‌پوشید و در آنژی ماخاچکالای روسیه شماره 99. اما او در دوران حضورش در تیم ملی کامرون فقط یک شماره پوشید؛ شماره 9. البته او فقط در نخستین بازی‌های ملی خود که یک نوجوان بود شماره دیگری را برمی‌داشت، اما پس از آن به شماره 9 اسطوره‌ای کامرونی‌ها تبدیل شد.

4 بار حضور در جام جهانی

ساموئل اتوئو در چهار جام جهانی به میدان رفت؛ جام‌های جهانی 1998 فرانسه، 2002 کره و ژاپن، 2010 آفریقای جنوبی و 2014 برزیل. او در مجموع سه گل در این چهار جام جهانی به ثمر رساند. رکورد حضور او در جام جهانی با هم‌تیمی‌هایش یعنی جاکیز سونگو و ریگوبرت برابری می‌کند.

4 بار مرد سال فوتبال آفریقا

این گلزن بزرگ تیم ملی کامرون و اسطوره فوتبال قاره آفریقا باز هم با عدد 4 تاریخ‌سازی کرده است. او تنها بازیکن در تاریخ فوتبال قاره آفریقاست که چهار مرتبه جایزه برترین بازیکن سال آفریقا را از آن خود کرده است. این مهاجم سابق تیم ملی کامرون و چلسی در سال‌های 2003، 2004، 2005 و 2010 این جایزه مهم را برده است تا رکورددار تصاحب این عنوان در قاره سیاه باشد.

3 قهرمانی بزرگ

مهاجم سابق چلسی و کنونی اورتون با پیراهن تیم ملی فوتبال کامرون سه قهرمانی بزرگ به دست آورد. او در سال‌های 2000 و 2002 همراه شیرها قهرمان جام ملت‌های آفریقا شد. اتوئو در المپیک سال 2000 سیدنی نیز همراه تیم ملی کشورش مدال طلا گرفت. به مناسبت قهرمانی تیم ملی کامرون در المپیک 2000 سیدنی سه روز تعطیل عمومی در این کشور آفریقایی اعلام شد. البته صعود به فینال جام کنفدراسیون‌ها در سال 2003 دیگر دستاورد مهم و با ارزش اتوئو در تیم ملی کشورش است.

و خداحافظ....

این جمله‌ای بود که اتوئو در فضای مجازی برای اعلام خبر خداحافظی‌اش از بازی‌های ملی نوشت:

«به شما اعلام می‌کنم به بازی‌های ملی‌ام پایان داده‌ام... متشکرم آفریقا و متشکرم از همه هوادارانم بابت حمایت‌های بی‌قید و شرطشان.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار