دهقانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

پروژه‌های عمرانی خراسان رضوی در انتظار عنایت دولت/ ضرورت رفع معضل کم‌آبی استان خراسان

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس بابیان اینکه پروژه‌های عمرانی این استان همچنان در انتظار عنایت دولت هستند، گفت:دولت باید برای خروج کشور از رکود تدبیری بیاندیشد.

"محمد دهقانی‌نقتدر" نماینده خراسان رضوی، چناران و طرقبه در مجلس، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به استان حوزه انتخابیه‌اش، گفت: این سفر در آستانه ولادت امام رضا (ع) و مقارن با این ایام شده و رئیس‌جمهور در بین مردم ، زائرین و مجاورین حضور خواهد داشت.
 
وی افزود: دولت در این سفر  تجدید میثاقی با امام رضا (ع) داشته و از معنویت موجود در فضای مطهر حرم رضوی بهره‌مند می‌شود و در کنار زیارت امام رضا (ع)، توجه به وضعیت مشهد مقدس به ویژه در ایام شلوغ، دولت را با مشکلات مشهد آشنا می‌کند که کار بسیار تاثیرگذار و پسندیده‌ای است.  
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه مسئولین خراسان رضوی با هیئت دولت گفتگوهایی خواهند داشت، اظهار داشت: در این گفتگو‌ها و تبادل‌نظر‌ها اعضای هیئت دولت در جریان مشکلات قرار می‌گیرند و با تدبیر مناسب برای حل مشکلات این استان در مرحله اول گام بر‌می‌دارند و علاوه بر این دولت فرصتی پیدا کرده تا نمایندگانش را به شهرستان‌های مختلف فرستاده تا از وضعیت آنها مطلع شوند.   
 
نماینده مردم خراسان رضوی، تاکید کرد: تلاشی باید صورت بگیرد تا چرخ توسعه خراسان که در این سال‌ها انجام شده متوقف نشود، و  پیشرفت متوازنی در این استان صورت بگیرد.   
 
دهقانی با تاکید بر اینکه مسئله  آب در این استان مانند سایر استان‌ها یکی از معضلات اصلی است، تصریح کرد: حل این معضل نیازمند  اراده محکمی است تا نحوه استفاده از آب در کشور متحول شود، چرا که هم در بخش کشاورزی در استفاده از آب معضل انحرافی داریم و  از آن به خوبی استفاده نمی‌شود و همچنین بهره‌وری نامناسب از آب منجر به خسارت بی‌شماری به کشور شده و این خشکسالی بیش از آن که ناشی از کمبود آب باشد، ناشی استفاده بی‌رویه، بی‌حساب و غیر استاندارد از آن است.   
 
عضو کمیسیون حقوقی‌قضایی مجلس، تاکید کرد: دولت باید در این زمینه مشارکت جدی داشته و در جهت آبیاری تحت فشار و آبیاری نوین در باغات و مزارع سرمایه‌گذاری کند و همواره مشوق مردم باشد تا سرمایه خودشان را صرف آبیاری تحت فشار درآورند.
 
دهقانی با اشاره به اینکه باید در زمینه‌ مصرف آب شرب رویکرد خود را تغییر دهیم، گفت: متاسفانه آب تصفیه شده شرب در سیفون و حمام استفاده می‌شود و این کار اشتباهی است، چرا که این مسئله در دنیا منسوخ شده، آب شرب را باید به طور جداگانه در اختیار مردم قرار داد و در این زمینه بخش خصوصی را فعال کرد.   
 
عضو کمیسیون قضایی مجلس، تاکید کرد: باید در این راستا تصمیمات جدی در کشور صورت بگیرد و از جمله در خراسان رضوی می‌توانند این موضوع را به صورت پایلوت در دشت چناران و دشت مشهد اجرا کنند، استان حوزه انتخابیه بنده در معرض خشکسالی قرار گرفته و باید یک تصمیم عاجلی گرفته شده تا این بحران هرچه سریع‌تر برطرف گردد و حل این معضل بیش از آنکه احتیاج به اعتبار داشته باشد، نیازمند اراده است.   
 
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات خراسان رضوی در حوزه صنعت، اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از صنایع بخش خصوصی در این استان قرار دارد و در بخش صنایع، رتبه اول را در مقایسه با سایر استان‌های کشور به خود اختصاص داده، این در حالی است که صنایع دولتی در سایر استان‌ها چشمگیرترند.   
 
وی افزود: در دو سه سال گذشته به علت رکود بی‌سابقه‌ی کشور صنایع و تولید رنج می‌برد و دولت باید در کنار نگاهی که به کنترل تورم دارد برای خروج کشور از رکود نیز تدبیری بیندیشد، چرا که این رکود منجر به تعطیلی کارخانجات، بیکار شدن کارگران و عقب ماندگی کشور از لحاظ تولید شده و متاسفانه واردات در آینده جای تولید داخلی را می‌گیرند.   
 
دهقانی تاکید کرد: دولت ضمن اینکه باید از نزدیک با صنایع خراسان رضوی آشنا شود، باید جلساتی نیز با صنعتگران داشته و تولیدکنندگان را کمک کند تا بتوانند بر مشکلاتشان فائق آیند.   
 
وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی که همچنان در انتظار عنایت دولت هستند، اشاره و تاکید کرد: قطار شهری مشهد_گلبهار همه زمینه‌هایش برای فاینانس فراهم شده و نیاز به یک حمایت جدی دولت دارد، چرا که این قطار شهری برای جمعیت مشهد به شهر جدید گلبهار طراحی شده و می‌تواند اهداف این شهر را محقق کند.
 
وی به قطار شهری مشهد_ گرگان اشاره کرد و گفت: این خط ریلی سالهاست طراحی شده و منتظر استفاده از فاینانس است که به نتیجه برسد، همچنین در قطار مشهد_ تهران در برخی از پروژه‌ها باید بخش خصوصی وارد میدان شود، اما تدبیرش با دولت است که چگونه بخش خصوصی را وارد سرمایه‌گذاری در بخش ریلی کشور کند، از جمله در شهر مشهد که توجیه اقتصادی داشته و مردم استقبال چشمگیری از این استان دارند.   
 
دهقانی با تاکید بر اینکه سالیانه نزدیک به ۲۰ الی ۳۰ میلیون نفر جمعیت به مشهد می‌آیند، تصریح کرد: هر سرمایه‌گذاری ریلی که در این استان صورت می‌گیرد توجیه اقتصادی دارد و دولت می‌تواند در جریان سرمایه‌گذاری قرار گرفته و با آینده‌نگری مشکلات این استان را حل کند، چرا که مشهد متعلق به مردم این شهر نیست، بلکه شهر فرهنگی و پایتخت معنوی کشور بوده و ملت ایران و جهان اسلام استقبال روزافزونی از این استان دارند.   
 
این نماینده مجلس در پایان، خاطرنشان کرد: وقتی که شخصی در مشهد قدم می‌گذارد، گویی در منطقه بین‌المللی قدم می‌زند و همه اقوام، استان‌ها و کشورهای اسلامی به این منطقه تعلق خاطر دارند و به نوعی آبروی کشور ایران است، بنابراین کسانی که به مشهد می‌آیند این شهر را به عنوان ملاک قضاوت خودشان نسبت به ایران قرار می‌دهند، بنابراین باید به این شهر فرهیخته توجه ویژه‌ای کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار