رئیس دفتر رئیس جمهور:

خلاف توقع است که از تعاون به عنوان وسیله‌ای برای رانت استفاده شود/ روند نزولی تورم ادامه دارد

رئیس دفتر ریاست جمهوری گفت:خلاف توقع است که از تعاون به عنوان وسیله‌ای برای رانت استفاده شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری در نهمین جشنواره تعاونی‌های برتر که امروز در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد ، گفت: اصلی‌ترین موضوعی که در بحث نقش تعاون در حیات اجتماعی مورد تأکید است این است که بخش تعاونی درعین اینکه عملکرد اقتصادی دارد اما بی توجه به جنبه‌های اجتماعی اقتصاد نیست.

وی افزود: نگاه اجتماعی به اقتصاد که نگاه اسلامی هم درآن قابل تحلیل است معتقد بر این است که در جریان تولید و در فرآیند حرکتهای اقتصادی باید ملاحظات اجتماعی را نیز در نظر داشت که در این خصوص تعاونی‌ها دارای مزیت هستند هرچند شکل‌بندی‌های دیگر اقتصاد در کشور نیز به این موضوعات توجه دارد ولی بخش تعاونی‌ها پررنگتر است برای همین توقع ازتعاونی‌ها به جهت تأکید عملی به این نقطه بیشتر است.

نهاوندیان ادامه داد: خلاف توقع است که از عنوان تعاون به عنوان وسیله‌ای برای رانت استفاده شود و واقعیت حضور اجتماعی آن آنطور که باید باشد مورد توجه قرار نگیرد و در واقع تعاونی‌ها وسیله‌ای برای جذب امکانات باشند.

رئیس دفتر ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه باید در تعاونی‌ها تجلی مشارکت اجتماعی و تبلور روح تعاون را بیش از جاهای دیگر شاهد باشیم، تصریح کرد: جهت‌گیری اصلی دولت تدبیر و امید بر مشارکت اجتماعی در ابعاد مختلف حیات اجتماعی استوار است و تعاونی‌ها اگر بتوانند روحیه مشارکت در فرآیند سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازیهای تجلی دهند آن موقع نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند و در جبران کاستی‌ها و عقب‌‌افتادگی‌ها نقش آفرین خواهد بود.

نهاوندیان تأکید کرد: روح تعاون مهمتر از شکل تعاونی است و اگر در تعاونی‌ها روح تعاون نباشد کارآیی لازم را نخواهند داشت.

وی در ادامه معجزه تعاون را معجزه عدد عنوان کرد و افزود: سرمایه‌ها و پس اندازهای کوچک در قالب تعاونی‌ها سر و سامان می‌گیرند و تنها عنصری که قادر است این سرمایه‌ها را به حرکت درآورد وجود روحیه تعاون در تمامی تعاونی‌ها است.

وی افزود:‌ درحال حاضر با حرکت یکساله و تصمیمات درست اقتصادی، تورم که به هر فعالیت اقتصادی لطمه می‌زد مهار شده است و روند نزولی آن همچنان ادامه دارد و امیدواریم ظرف یکی دو سال آینده به ثبات اقتصادی نیز دست پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: پس از یکسال مهار تورم هم اکنون خروج از رکود به صورت غیر تورمی مورد توجه است و ارزیابی‌ها درا ین خصوص حاکی از این است که طی 4 ماهه اول امسال شاهد تحقق نرخ رشد 2 درصدی اقتصاد بوده‌ایم که امیدواریم تا پایان سال بهتر هم شود.

نهاوندیان در ادامه گفت: تصمیم بر خروج غیر تورمی از رکود باید در تمامی جامعه اقتصادی شکل گیرد که در این خصوص تعاونی‌ها می‌توانند بسیار موثر عمل کنند که در این راستا باید به فکر ایجاد ظرفیت‌های واقعی در اقتصاد با نگاه مثبت به آینده باشیم تا ثبات پایدار ایجاد شود که البته در این حوزه نیز تعاونی‌ها می‌توانند پیشگام در دستیابی به این هدف باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حمایتهای مقام معظم رهبری از بخش تعاون یکی از لازمه‌های قابل اتکا برای تقویت این بخش است، افزود: بخش تعاون باید اقداماتی نظیر قوی شدن تار و پودهای داخلی، به هم پیوستگی تشکلهای تعاونی، تقویت اتاق تعاون و تکیه اتاق تعاون به درون خود و همکاری بین بخشی خصوصی در تعاونی را در راستای رشد این حوزه مورد توجه قرار دهد.

رئیس دفتر ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه عزم دولت بر این است که سهم غیر دولتی در اقتصاد ایران بالا رود، خاطر نشان کرد: در این خصوص بخش تعاون می‌تواند با توانمند شدن که البته این توانمندی در گروه توانمند شدن اعضا است، توانمند شدن اعضا تعاونی‌ها نیز با ارائه آموزش و ارتباط مستقیم است چراکه با آموزش نوآوری و شبکه‌ای کار کردن و حضور در بازار جهانی ایجاد می‌شود البته آموزشهای کاربردی هدفمند در این خصوص راهگشا خواهد بود.

نهاوندیان تأکید کرد: دولت به طور جدی عزم خود را در حمایت از فرآیند انتقال تصدی‌ها به بخش غیر دولتی جزم کرده است که با توجه به جایگاه ممتاز بخش تعاون دولت وظیفه خود می‌داند که در راستای توانمندسازی این بخش و بویژه در رابطه با تعاونی‌های دانش‌بنیان که سرمایه‌های انسانی را در سطح نوآوری مورد توجه قرار می‌دهند، حمایتهای مضاعف نیز داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تعاون ، تاکید ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار