امروز در تاریخ؛

از تشکیل سازمان "اوپک" تا استفاده از بالن در مطالعات هواشناسی

تشکیل سازمان "اوپک" , تصرف صربستان توسط امپراتوری عثمانی, استفاده از بالن برای نخستین بار در مطالعات هواشناسی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز   23 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 18 ذی القعده 1435 هجری و 14 سپتامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تشکیل سازمان کشورهای صادر کننده نفت موسوم به "اوپک" در بغداد (1339 ش)
با اکتشاف نفت، عملیات کشف، استخراج، توزیع و فروش این ماده مهم، در دست کمپانی‌های بزرگ غربی قرار گرفت و آنان بهای نفت را به میل خود تعیین کرده، منافع و مصالح تولیدکنندگان را نادیده می‌گرفتند. تا این که در اواسط تابستان 1339 ش، خریداران نفت، قیمت این ماده را کاهش دادند. یک ماه پس از این کاهش یک جانبه، نمایندگان پنج کشور صادرکننده نفت شامل: ایران، عراق، عربستان، کویت و ونزوئلا در بغداد گرد هم آمدند و برای حفظ منافع خود در برابر اقدامات خودسرانه شرکت‌های نفتی، سازمانی به نام "سازمان کشورهای صادرکننده نفت" موسوم به اوپک، به وجود آوردند. هماهنگی و یکنواخت ساختن سیاست کشورهای عضو و تعیین بهترین روش به منظور حفظ منافع کشورهای مزبور، تثبیت قیمت نفت خام در بازارهای جهانی با ایجاد راه‌ها و وسایل لازم و جلوگیری از تغییرات غیرمعقول و زیان‌آور قیمت‌ها و اداره سازمان بر اساس تساوی کشورهای عضو و... از جمله اهداف تأسیس اوپک عنوان گردید. این سازمان در ابتدا در برابر شرکت‌های جهانی نفتی کاری از پیش نمی‌بُرد ولی با پیوستن تدریجی کشورهای صادرکننده دیگر نفت از قبیل الجزایر، لیبی، نیجریه، قطر، امارات متحده عربی، اندونزی، اکوادور و گابن به اوپک، این سازمان به تدریج قدرت بیشتری یافت و ابتکار عمل را در دهه 1350 ش از دست کمپانی‌های غربی گرفت.

تجمع سوگواران شهدای 17 شهریور در بهشت زهرا و تظاهرات آنان علیه رژیم پهلوی (1357 ش)
به دعوت جامعه روحانیت مبارز تهران، مراسم شب هفت شهدای هفدهم شهریور، در بهشت زهرا و با حضور ده‌ها هزار نفر از مردم انقلابی برپا شد. رژیم که سعی داشت از حضور مردم در بهشت‌زهرا جلوگیری نماید، موفق نشد و مردم، علی‌رغم برقراری حکومت نظامی در تهران و تلاش گسترده ماموران حکومتی، وارد بهشت‌زهرا شدند. مردم در این مراسم چنین شعار می‌دادند: ایران میهن ماست، خمینی رهبر ماست.

درگذشت آیت اللَّه "شیخ عبدالکریم زنجانی" از علمای برجسته ایرانی مقیم نجف (1347 ش)
آیت اللَّه شیخ عبدالکریم زنجانی، در حدود سال 1264 ش (1303 ق) در یکی از روستاهای اطراف زنجان، به دنیا آمد. وی فقه، اصول، علوم ریاضی، فلسفه و الهیات را در زنجان آموخت و پس از آن در تهران به تکمیل تحصیلات فلسفی پرداخت. آیت اللَّه زنجانی در 23 سالگی راهی نجف اشرف شد و در آن جا به تحصیلات عالی خود ادامه داد و سپس به تدریس و تألیف مشغول گردید. این عالم دینی در فلسفه، فقه، اصول، تفسیر، کلام و سایر علوم اسلامی، متجاوز از هفتاد اثر تألیفی دارد که تعدادی از آن‌ها عبارتند از: ذخیرةُ الصّالحین، وسیلَةُ النجاة و الوحی و الالهام. آیت اللَّه زنجانی در اثر مسافرت‌های فراوان به ممالک اسلامی و ملاقات و گفتگو با علما دارای مقامی عالی و شامخ بود. این عالم ربانی سرانجام در 23 شهریور 1347 ش برابر با 20 جمادی‌الثانی 1388 ق، در 80 سالگی بدورد حیات گفت و به لقاء اللَّه رسید.

تولد "خیام نیشابوری" شاعر، فیلسوف، پزشک و ریاضی‌دانِ شهیر ايراني (439 ق)
شهرت حکیم ابوالفتوح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری بیشتر در حکمت، طب، نجوم و ریاضیات بود، ولی در این دوران، بیشتر او را به سبب رباعیات لطیفش می‌شناسند. این رباعی‌ها بسیار ساده و بی‌آرایش و به دور از تصنع و تکلف و در کمال فصاحت و بلاغت، در معانی عالی سروده شده‌اند. در این اشعار، خیام، افکار فلسفیِ خود راکه غالباً در مطالبی از قبیل تحیّر یک متفکّر در برابر اسرار خلقت و تاثّر از ناپیدایی سرنوشت آدمیان و کوتاهی حیات و مصائب آن است، بیان می‌کند.

درگذشت ادیب برجسته ابوالقاسم، حسین بن محمد، معروف به "راغب اصفهانی" (502 ق)
راغب اصفهانی از بزرگان علمای اهل سنت می‌باشد که در لغت، حدیث، کتابت، کلام، حکمت، اخلاق و علوم و فنون ادبی و عربی و شعر شهره‌ی آفاق و مراتب فضل و کمال وی مسلم می‌باشد. وی را شیعه نیز گفته‌اند. افانین البلاغه، جامع التفسیر و مفردات القرآن از جمله تالیفات اوست.

درگذشت "ابن خلدون" مورخ بزرگ مسلمانان (808 ق)
عبدالرحمن بن محمد بن خلدون معروف به ابن خلدون ملقب به ولی الدین، از بزرگان و مشاهیر مورخین مسلمان، در اول رمضان سال 732 ق درتونس به دنیا آمد. وی از جوانی به کارهای دولتی پرداخت ولی پس از مدتی به واسطه‌ی بدگویی دیگران به زندان افتاد و از کارهای دربار فاصله گرفت. از آن پس به مطالعات علمی روی آورد و دست به تالیف کتاب زد. ابن‌خلدون در زمان خود در تاریخ‌نویسی مشهور بود اما اندیشه‌های وی در آن زمان بازتاب کافی نیافت و از قرن سیزدهم هجری قمری نام، آثار و افکار او، مطرح شد. مهم‌ترین اثر ابن‌خلدون، کتاب تاریخ او موسوم به "کتاب العِبَر و دیوان المُبَتدَأ و الخَبر فی ایّام العَرَب و العَجَم و البَربَر" در هفت جلد ضخیم به چاپ رسیده که جلد اول آن به عنوان مقدمه، در فلسفه‌ی تاریخ و اجتماع، شهره‌ی خاص و عام است. ابن‌خلدون را مخترع و پدیدآورنده‌ی علم عمران نیز گفته‌اند. سرانجام ابن خلدون در 76 سالگی در قاهره وفات یافت ودر همان شهر به خاک سپرده شد.

رحلت آیت اللَّه "شیخ محمدحسین کاشف الغطاء" عالم بزرگ جهان اسلام (1373 ق)
علامه محمدحسین بن علی کاشف‌الغطاء نجفی، در سال 1294 قمری از خاندانی اهل علم و معروف به دانش و فضیلت در نجف اشرف متولد شد. ایشان مقدمات علوم را در زادگاه خویش خواند و آن‌گاه در حلقه‌ی درس دانشمندان بزرگ زمان خویش درآمد. آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، حاج آقارضا همدانی، سید محمدکاظم یزدی، میرزا حسین نوری، میرزامحمدباقر اصطهباناتی و شیخ محمدرضا نجف‌آبادی از جمله اساتید وی بودند. کاشف الغطاء دارای استعدادی سرشار و ذکاوتی بسیار بود و در مدت کوتاهی توانست به مدارج عالی دست یابد و محل اعتماد مخصوص علمای حوزه‌ی نجف قرار گیرد. وی علاوه بر مقام علمی، در فن خطابه و سخنرانی نیز مقامی بس بلند داشت و سفرهای متعددی به کشورهای مختلف نموده و به هدایت مسلمین پرداخته است. آیت اللَّه کاشف الغطاء حتی به کلیسا می‌رفت و ضمن سخنرانی، اشتباهات مبشّرین مسیحی را روشن می‌ساخت. ایشان یک بار، پس از اقامه‌ی نماز جماعت در مسجدالاقصی در حضور 150 نماینده از کشورهای اسلامی و 20/000 نمازگزار، سخنرانی مهمی ایراد کرد و مسلمانان را برای مبارزه با رژیم صهیونیستی تهییج نمود. بر اساس همین اندیشه‌های سیاسی بود که ایشان درغالب جنبش‌های آزادی‌بخش و ضداستعماری شرکت می‌جست. از این عالم بزرگوار بیش از 40 جلد تألیف و ترجمه به جای مانده است. که: تحریرالمجله (5 جلد)، وجیزة المسائل، المراجعات الریحانیه (2 جلد) از آن جمله‌اند. معظم‌له پس از چند روز بیماری در 28 تیرماه 1334 ش در منطقه‌ی کرند کرمانشاه در 79 سالگی دارفانی را وداع گفت. پیکر مطهرش پس از تشییع به بغداد حمل و در وادی‌السلام نجف اشرف مدفون گردید.


تصرف صربستان توسط امپراتوری عثمانی (1389 م)
صربستان از سده‌های ششم و هفتم میلادی با ورود صرب‌ها از اسپانیا، شکل گرفت و پس از سال‌ها جنگ داخلی، در سال 1217 م کشور مستقل صربستان به وجود آمد. با این حال، با آغاز ضعف صربستان در یک قرن بعد، این کشور جولانگاهی برای حملات پراکنده نیروهای عثمانی گردید. در این میان، نبردهایی بین صربستان و امپراتوری عثمانی روی داد که پس از پیروزی عثمانی در چهاردهم سپتامبر 1389 م صربستانْ خراج گذار دولت عثمانی شد. در سال 1459 م این منطقه رسماً توسط حکومت عثمانی ضمیمه قلمرو آن‌ها گردید. دوران حاکمیت 400 ساله عثمانی بر صربستان تا نیمه قرن نوزدهم به طول کشید و پس از آغاز ضعف و شکل‌گیری روند انحطاط در دولت عثمانی، ابتدا این منطقه دارای خودمختاری گردید و بعد از جنگ جهانی اول و فروپاشی خلافت عثمانی، منطقه صربستان نیز به استقلال دست یافت.


استفاده از بالن برای نخستین بار در مطالعات هواشناسی در فرانسه (1804 م)
بالن ها از ابتدایی ترین هواگردها هستند که بر اساس ایده ی پرواز سبکتراز هوا ساخته شده اند. بالن ها بر دو نوع بالن های گازی و بالن های هوای گرم هستند اما همه آنها بر اساس قانون شناوری کار میکنند. بالن های گازی که اغلب در هواشناسی و مطالعات علمی کاربرد دارند از گاز هلیوم یا هیدروِژن پر میشوند و بالنهای هوای گرم با گرم کردن هوای درون بالن توسط یک مشعل آتش پرواز میکنند. به دلیل چگالی کمتر گاز درون بالن نسبت به هوای اطراف شناوری بوجود می آید.


ورود نیروهای امریکایی به شبه جزیره کُره در جریان جنگ دو کره (1950 م)
جنگ کره که از روز 25 ژوئن 1950 م با حمله نیروهای کره شمالی به کره جنوبی آغاز شد، نخستین برخورد نظامی بین شرق و غرب بعد از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود. این امر واکنش سازمان ملل متحد را برانگیخت و نیروهای ملل متحد برای دفع تجاوز کره شمالی، متشکل از سربازان شانزده کشور، راهی شبه جزیره کره شدند. در این میان، بخش عمده این نیروها را سربازان امریکایی تشکیل می‌دادند و نیروهای پانزده کشور دیگر، بیشتر نقش سمبولیک داشتند. نیروهای امریکایی در روز چهاردهم سپتامبر 1950 م، با پیاده شدن در پشت خطوط نیروهای کره شمالی در یکی از بنادر آن کشور، حمله متقابل علیه نیروهای کره شمالی را آغاز کردند و هم‌زمان با این عملیات، حمله نیروهای سازمان ملل متحد در سراسر جبهه‌های جنوب آغاز شد. این امر واکنش چین را برانگیخت، از این رو با اعزام دویست هزار نیروی داوطلب، نیروهای امریکا و متحدین آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی نمود. این امر اختلافات امریکا و چین را تشدید کرد به طوری که قصد کشاندن جنگ به داخل خاک چین مطرح گردید که به دلیل مخالفت سیاست‌مداران امریکایی این امر عملی نشد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار