مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۱۶ شهریور؛

وایبر دقیقا کجای موبایل ایرانی‌ها را می‌بیند؟/ دلیل سهم‌خواهی نوبخت از بودجه وزارت ارتباطات مشخص شد/ اختلالات تلفن همراه در تهران و برخی شهرها تأیید شد

برتری تیم دانشگاه شریف در ماراتن برنامه نویسی تلفن همراه، تصاویری از لپ تاپ هیبریدی Dell، سامانه شبکه اطلاعات انرژی کشور ایجاد می‌شود، نوکیا لومیا ۹۲۰ سوخت، وی‌پی‌ان ۹۷۲ هزار تومان، اطلاعاتی کلی از iwatch و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






وایبر دقیقا کجای موبایل ایرانی‌ها را می‌بیند؟
تسنیم/ ساده، آسان و مهمتر از همه رایگان بودن برنامه‌هایی چون وایبر، استفاده از آنها را به شکل جنون آمیزی افزایش داده و لقب سلطان بی‌منازع نرم‌افزارهای کاربردی موبایل را به آنها داده است. یکی از ابزارهای ارتباطی مبتنی بر اینترنت که به سادگی بر روی تلفن های همراه نصب می شود، نرم افزار مشهور "وایبر" است که این روزها کاربران زیادی در جهان و البته ایران بدست آورده است. تیم سازنده این شبکه اجتماعی موبایل اخیراً اعلام کرده که تعداد حساب های کاربری فعال در وایبر به بیش از 608 میلیون مورد رسیده است!

اما امنیت این شبکه اجتماعی محبوب، تا چه میزان می تواند آسیب پذیر باشد؟
ماهیت ابزارهای ارتباطی موبایل، همگانی (Public) بودن آن هاست. قطعاً  بیشتر کاربرانی که از وایبر، واتس آپ، لاین، وی چت و دیگر برنامه ها استفاده می کنند، حریم بسیار خصوصی ندارند، هر چند شاید ارتباط های محرمانه ای هم داشته باشند که ترجیح می دهند محرمانه باقی بماند.

ذخیره، پردازش یا  افشای محتویات اطلاعاتی مبادله شده کاربران، به هیچ وجه مشکل اصلی امنیتی در شبکه های اجتماعی موبایل، محسوب نمی شود. آنچه کارشناسان امنیتی را نگران می کند، همان قوانین و توافقنامه های اولیه استفاده از این برنامه هاست که در هنگام نصب، توسط خود کاربران تأیید می شود! عنوان کرده مثلاً برای استفاده از "وایبر" چاره ای ندارید جز این که موارد زیر را تأیید کنید:

- دسترسی و حتی امکان تغییر اطلاعات شخصی شما توسط "وایبر"، این اطلاعات شامل فهرست تماس های خصوصی، تاریخچه مکالمات ورودی یا خروجی، فهرست تماس تمامی افراد، اطلاع از روند فعالیت های اجتماعی شما و برخی موارد دیگر است.
- دسترسی "وایبر" به خدماتی که می توانند برای شما هزینه بر باشند؛ شامل برقراری تماس، ارسال پیامک، خدمات اینترنت همراه، ارسال پیام های چند رسانه ای
- دسترسی این نرم افزار به اطلاعات جغرافیایی و مکانی شما از طریق اینترنت یا جی پی اس
- دسترسی و ایجاد تغییر در پیام های متنی و چندرسانه ای ورودی و خروجی
- دسترسی کامل "وایبر" به ارتباط اینترنت موبایل و امکان استفاده از بلوتوث و سایر قابلیت های ارتباطی موبایل
- دسترسی کامل به حساب های کاربری شما، امکان ایجاد، حذف یا استفاده دلخواه از حساب های کاربری
- دسترسی و امکان ویرایش محتویات اطلاعاتی ذخیره شده در تلفن همراه شما
- دسترسی به وضعیت عملیاتی و اطلاعات شناسایی تلفن همراه شما
- کنترل بخش های سخت افزاری سیستم؛ شامل تنظیمات صدا و تصویر
- دسترسی نامحدود به  ابزارهای مختلف تلفن های همراه شامل بلوتوث، اینترنت همراه، صفحه نمایش فعال یا غیر فعال موبایل، نمایش هشدارهای مبتنی بر سیستم عامل، تغییر وضعیت عملیاتی تلفن همراه، تغییر تنظیمات سیستمی تلفن همراه، کنترل و حتی بستن برنامه های درحال اجرا ، دسترسی به تنظیمات همگام سازی میان حساب های مختلف
- دسترسی ترافیک ورودی و خروجی از طریق اینترنت و شبکه، دریافت آزادانه اطلاعات از اینترنت و شبکه؛ دسترسی به سیستم مالی Google Play از طریق تلفن همراه شما
- دسترسی به تنظیمات تمامی سرویس های Google در تلفن های همراه، هر چند به گفته مدیر اجرایی "وایبر"، این دسترسی ها به دلیل اطلاع از مشکلات فنی و بهبود خدمات ارتباطی مشترکین انجام می گیرد!

جالب است بدانیم که وایبر توسط یک تیم اسرائیلی طراحی و تولید شده که مدت ها در بخش های نظامی این کشور فعالیت داشته است. رهبر این تیم حرفه ای، "تالمون مارکو" هنوز هم مدیریت اجرایی شرکت Viber Media را در دست دارد. شبکه های اجتماعی اینترنتی iMesh و Bandoo که در گذشته موفقیت نسبی در جذب کاربران داشتند نیز توسط "تالمون مارکو" طراحی شدند.

بعدها شرکت "وایبر مدیا" به دلیل آنچه توجیه اقتصادی و ارزان بودن نیروی کار خوانده شد، سازمان مرکزی خود را از اسراییل به کشور بلاروس منتقل کرد و به قیمت 900 میلیون دلار توسط یک شرکت ژاپنی به نام Rakuten، خریداری شد.

واقعیت تلخ دنیای اینترنت به گونه‌ایست که هرچه میزان محبوبیت و توزیع یک نرم افزار در شبکه گسترده جهانی بیشتر شود، خطر انتشار آلودگی های ویروسی و نفوذ غیر مجاز مجرمان اینترنتی و سوء استفاده از اطلاعات کاربران افزایش می یابد و این درست همان علتی است که می تواند "وایبر" را از یک ابزار ارتباطی کارآمد به یک سارق بی رحم اطلاعات تبدیل کند.

در مزیت ها و منافع "وایبر" یا هر شبکه ارتباطی دیگر، شکی نیست. اما سطح دسترسی این برنامه ها آنقدر بالاست که می توانند تقریباً همه بخش های تلفن همراه ما را کنترل کنند، اطلاعات دلخواه شان را بیرون بکشند و حتی دسترسی خود ما را به بعضی برنامه ها و ابزارها قطع کنند!

در نهایت هیچ مدرک روشنی از جاسوسی علنی شبکه های ارتباطی موبایل، علیه کاربران در دست نیست اما امکان جاسوسی یا احتمال هر آنچه ما به عنوان نقض حریم خصوصی کاربران اینترنت می شناسیم، به شدت وجود دارد. بنابراین به کاربران "وایبر" توصیه می شود که اگر تمام خطرات پیدا و پنهان این ابزار محبوب ارتباطی را به جان می خرند، دست کم از انتقال اطلاعات محرمانه و بخصوص تصاویر و فیلم های خصوصی پرهیز کنند.


برتری تیم دانشگاه شریف در ماراتن برنامه نویسی تلفن همراه
مهر/ ماراتن برنامه نویسی تلفن همراه که با حضور تیم های دانشجویی، دانش آموزی و آزاد از استان های سراسر کشور در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و با معرفی تیم های برتر به کار خود پایان داد. ماراتن برنامه نویسی تلفن همراه که از صبح روز پنجشنبه، 13 شهریورماه با رقابت 37 تیم از دانشگاه ها و برخی مدارس کشور به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرد، با معرفی و تقدیر برترین ها به کار خود پایان داد.

این ماراتن شبانه روزی 48 ساعت به طول انجامید و شرکت کنندگان این رقابت نرم افزاری در فرآیند کارآفرینی، ایده های خود را در زمینه برنامه نویسی تلفن همراه، معرفی و به صورت محصول اولیه ارائه کردند. این رقابت به عنوان یکی از برنامه های پیش بینی شده در جشنواره سالیانه وصل؛ ویژه خدمات نسل جدید تلفن همراه صورت گرفت.

جشنواره سالیانه وصل از جمله برنامه های دانشگاه صنعتی شریف در راستای اتصال حلقه های دانش و صنعت و تجاری سازی در حوزه تلفن همراه می‌باشد. این جشنواره از اردیبهشت ماه امسال با برگزاری برنامه ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی متنوعی آغاز شده و تا 28 بهمن ماه ادامه خواهد داشت که برگزاری ماراتن برنامه نویسی تلفن همراه یکی از این برنامه هاست.

براساس رای هیات داوران، تیم النون" از دانشگاه صنعتی شریف متشکل از سینا سرشکی، صالح سرشکی و فتح اله لطفی موفق به دریافت عنوان اول شدند و تیم سنجاقک با حضور محمدرضا آسایش، حسین عباسپور، محسن ابراهیم زاده و صابر کرایه چیان که از فارغ التحصیلان دانشگاه سمنان، علم و صنعت ایران و پیام نور بودند نیز عنوان دوم این رقابت ها را کسب کردند. دو نوجوان 13 ساله از مدرسه علامه حلی با نام های  سجاد بانویی و آرمان بابایی و سرپرست آنها مجید مبینی که تیم کی وی را تشکیل داده اند نیز عنوان سوم این ماراتن نرم افزاری را به دست آورند.

تیم های اول تا سوم ماراتن برنامه نویسی تلفن همراه به ترتیب مبلغ 12 میلیون تومان، 10 میلیون تومان و هشت میلیون تومان به عنوان جایزه دریافت کردند.


خشکسالی اصلی‌ترین مشکل مردم است
تسنیم/ وزیر ارتباطات با اشاره به خشکسالی گفت: این سالها خشکسالی تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم در مناطق مختلف کشور شده است. محمود واعظی در میان مردم جغتای گفت: دولت یازدهم نسبت به حل مشکلات مردم مناطق محروم و کم برخوردار اهتمام خاصی دارد و در تکاپو برای حل مشکلات معیشتی آنان است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اهمیت تعامل و همدلی میان دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوار هستیم با برقراری تعامل بهینه بین دولت و مجلس در جهت حل مشکلات کشور و همچنین آبادانی و توسعه آن گام برداریم.

عضو هیات دولت با بیان اینکه این سالها خشکسالی تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم در مناطق مختلف کشور شده  است، ادامه داد: باید به دنبال راهکارهایی برای این مساله حیاتی باشیم  چرا که این معضل بزرگ پیامد دیگری را هم در پی دارد.

او مشکلات مربوط به تلفن ثابت و زمینه‌های ارتباطی مردم روستایی را از  جمله دغدغه‌های وزارت ارتباطات در دولت یازدهم دانست و گفت: در تلاش هستیم این مسایل را که مربوط به حوزه ما می‌شود با سرعت بیشتری برطرف کنیم و از تمامی فعالان بخش خصوصی حوزه، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت ارتباطات  می‌خواهیم از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند.

واعظی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به دستاورد‌های دولت یازدهم در ارتقا جایگاه و اعتبار بین‌المللی کشور افزود: با رهنمودها و حمایت‌های مقام معظم رهبری در طول یکسال گذشته جایگاه کشور در میان سایر کشورهای دنیا  ارتقا یافته و در این راستا  افزایش همکاری‌های اقتصادی  با در نظر گرفتن اصول کلی نظام  می‌تواند  اثربخش باشد.

وی در پایان با بیان این که دولت یازدهم اخلاق مدار است و پاسداری از  فرهنگ و دین مردم و نظام را از اصول اولیه خود می‌داند،خاطر نشان کرد: دولت یازدهم در طول یکسال گذشته با مردم صادق بوده و تلاش کرده نسبت به شعارهای خود پایبند باشد.


برترین تکنولوژی‌‌های هفته
مهر/ در هفته اخیر، محصولات و تکنولوژی های جدیدی روانه بازار شده اند که برخی از آنها مانند لپ تاپ لنوو و تلویزیون منحنی ال.جی جزء برترین های هفته نام گرفته اند. تکنولوژی های برتر جهانی هفته اخیر در حوزه علم و فناوری را در این مطلب مشاهده کنید:

* Lenovo Thinkpad Helix
لنوو در ساخت این لپ تاپ ویژگی های بسیاری را مورد توجه قرار داده است. کیبورد این لپ تاپ جدا شده و تبدیل به تبلت می شود. تبلت این دستگاه دارای وزن تقریبی800 گرم است. از سایر ویژگی های آن می توان به ویندوز 8 ، صفحه نمایش 11.6 اینچی، 1920*1080 پیکسل، پردازنده کورآی فایو، 4 گیگ رم DDR3 اشاره کرد. عمر باتری داخلی این دستگاه در حدود 6 ساعت بوده اما زمانی که کیبورد به آن متصل می شود تا 10 ساعت نیز پاسخگوی کاربران خواهد بود.



*Galaxy Note 4
انتشار تصاویر اولیه این گوشی نشان از قابلیت های متفاوت و همینطور جالب توجه آن دارد. صفحه نمایش گلکسی نوت 4 همانند گلکسی نوت 3، 5.7 اینچ است.  نوت 4 با رزولوشن  2560*1440 QHD، پورت USB3.0 و دوربین 16 مگاپیکسل امکانات منحصر به فردی را به این گوشی بخشیده است.



* ال جی و تلویزیون OLED منحنی دارای کریستال Swarovski
ال.جی از رونمایی تلویزیونOLED و طراحی منحنی شکل آن پرده برداشته است. کریستال های Swarovski یکی از ویژگی های این تلویزیون منحنی شکل است. بنا به اطلاعات اولیه منتشر شده، داخل این پایه های تلویزیون منحنی 460 چراغ در سه اندازه مختلف اعمال شده است.




مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شد
تسنیم/ جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار و صورت‌های مالی منتهی به پایان سال ۹۲ بررسی شد. در این جلسه که با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رییس مجمع عمومی صاحبان سهام ، اعضای مجمع عمومی، بازرس قانونی نماینده سازمان حسابرسی، رییس هیات مدیره، معاونان مدیرعامل و مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شد، گزارشی در خصوص عملکرد سال مالی منتهی به 30/12/92 ارایه شد و در ادامه    حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت ارتباطات زیرساخت گزارش صورت های مالی منتهی به سال 92 را برای اعضای جلسه تشریح کرد.

با توجه به عملکرد مطلوب شرکت ارتباطات زیر ساخت در سال مالی یاد شده ،رییس مجمع عمومی صاحبان سهام  از تلاش های بی شائبه و عملکرد اعضای هیات مدیره  ،مدیر عامل ،مدیران و تمامی کارکنان شرکت ارتباطات زیر ساخت تقدیر و تشکر  و اظهار امیدواری کرد: در سال جاری نیز با همت  و تلاش  مجموعه  همکاران و مدیران شرکت  شاهد پیشرفت  اهداف و برنامه های مصوب شرکت باشیم.


تولید پیل خورشیدی لایه نازک با روش چاپ جوهر افشان
مهر/ محققان با استفاده از روش چاپ جوهر افشان موفق به تولید پیل‌های فتوولتائیک آلی لایه نازک شدند. هزینه کم و سهولت تولید در دمای محیط از مزیت‌های این روش است.

سانگ‌جون جانگ استادیار دانشگاه پوهانگ کره جنوبی در خصوص پیل خورشیدی لایه نازک با روش چاپ جوهر افشان گفت:برخلاف پیشرفت‌های یک دهه گذشته، پیل‌های فتوولتائیک آلی لایه نازک هنوز از کارایی کم و طول عمر کوتاهی برخوردارند.

جانگ عنوان کرد: ما در این پژوهش، موفق به ساخت پیل‌خورشیدی لایه‌نازک آلی با روش جوهرافشان شدیم. مطالعات انجام شده روی این لایه نازک نشان می‌دهد که لایه ایجاد شده رفتاری شبیه به ساختارهای نانومقیاس و دینامیک‌های حالت برانگیخته دارد.نکته جالب توجه این است که این لایه‌ها در دمای اتاق تولید شده‌اند. نتایج آزمون‌های انجام شده روی این پیل‌ها نشان می‌دهد که کارایی پیل‌های خورشیدی آلی چاپ ‌شده با روش جوهرافشان در حدود 2 درصد و کارایی پیل‌های دارای ساختار سه لایه چاپ شده با کاتدی که به روش غیرچاپی ایجاد شده، 5 درصد است.

جانگ‌ افزود: روی هم رفته، نتایج نشان می‌دهد که چاپ به روش جوهرافشان یک روش ارزان، زیست‌سازگار و جذاب برای تولید پیل‌های فتوولتائیک است. با این روش ما می‌توانیم سیستمی برای جذب انرژی ایجاد کنیم که قبلاً روی آن قطعاتی نظیر حسگر، نمایشگر و ترانزیستور ایجاد شده‌است.

براساس اعلام ستاد نانو، فناوری پیل‌های فتوولتائیک آلی دارای پتانسیل جایگزینی به جای پیل‌های سیلیکونی معدنی هستند. دلیل این امر، امکان تولید این پیل‌ها با هزینه کم از فاز محلول، سرعت بالا و دمای کم در فرآیند تولید است. پیل‌های خورشیدی آلی می‌توانند در دیواره ساختمان‌ها و پنجره‌ها مورد استفاده قرار گیرند؛ زیرا این پیل‌ها را می‌توان با سرعت بالا و در حجم‌های بزرگ تولید کرد.

جانگ نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای با عنوان All-Inkjet-Printed, All-Air-Processed Solar Cells" در نشریه Advanced Energy Materials به چاپ رسانده است.

در این مقاله محققان برای اولین بار نشان دادند که چگونه می‌توان پیل‌های خورشیدی لایه نازک آلی را با فرآیند چاپ جوهرافشان تولید کرد.

پیش از این، مقاله‌ای با عنوان Cheaper, 'greener' lighting with inkjet-printed hybrid quantum dot LEDs منتشر شده بود که در آن محققان با استفاده از فرآیند جوهرافشان، OLED تولید کردند. همچنین با این روش شناساگرهای نوری و قطعات الکترونیکی نیز تولید شده‌است.


نشست تخصصی"بررسی پروانه‌های ارتباطات ثابت؛ چالش‌ها و فرصت‌ها" برگزار می‌شود
تسنیم/ نشست تخصصی"بررسی پروانه‌های ارتباطات ثابت؛ چالش‌ها و فرصت‌ها" دوشنبه ۱۷ شهریور ماه ساعت ۱۰:۳۰ در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار می‌شود.در این برنامه آئین‌نامه پیشنهادی ساماندهی و ارتقاء سطح پروانه‌های PAP، ISDP، ISP و  PSTN که توسط معاونت بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تنظیم و برای اعلام نظر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی به آنها ارائه شده است، بررسی می‌شود.

نشست تخصصی" بررسی پروانه‌های ارتباطات ثابت؛ چالش‌ها و فرصت‌ها" با حضور صادق عباسی شاهکوه مسئول معاونت بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی،  عبدالمحمد بیدختی مسئول دبیرخانه شرکت‌های PAP ، محمد خوانساریان مدیر عامل شرکت ارتباطات فناوا، علیرضا علمی دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران، رضا شیبانی مدیرعامل شرکت کوه نور، اردشیر منتصری مدیر عامل شرکت عصر انتقال داده‌ها، محمدباقر ظهوری‌فر مدیر عامل شرکت داتک، علیرضا شاه میرزایی عضو شورای عالی فضای مجازی و دیگر کارشناسان  و متخصصان این فضا برگزار و ابعاد مختلف مربوط به شرایط جدید صدور پروانه‌ها بررسی می‌شود.

علاقمندان می‌توانند برای شرکت در این برنامه به فرهنگسرای فناوری اطلاعات واقع در تقاطع خیابان‌های کارگر و جمهوری مراجعه کنند.


تصاویر کلاه بافتنی الکترونیکی/ با کلاه موسیقی گوش کنید و به تماسها پاسخ دهید
مهر/ کاربران با استفاده از این کلاه بافتنی ساده و عجیب می توانند به موسیقی گوش داده یا به تماس های خود پاسخ دهند. تاکنون کلاه های الکترونیک و هوشمند بسیاری ساخته و روانه بازارهای فناوری شده اند اما در این میان کلاه عجیبی به تازگی توسط شرکتی فرانسوی ساخته شده که توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است. این کلاه بافتنی می تواند به اسمارت فون، تبلت یا تلفن های همراه متصل شده و کاربران در عین اینکه می توانند کلاه معمولی و عادی بر سر داشته باشند به موسیقی گوش داده یا تماس های خود را پاسخ دهند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، دکمه ای برای افزایش یا کاهش صدا و همینطور توقف یا شروع دوباره موسیقی قرار گرفته است.

با آغاز فصل زمستان و استفاده از کلاه های بافتنی، گوش دادن به موسیقی مشکل می شود اما این کلاه جدید نه تنها در فصل زمستان مفید بوده و مانع از سرماخوردگی می شود بلکه قابلیت های بسیاری را نیز برای مخاطبان به ارمغان می آورد. این کلاه همچنین قابلیت استفاده از هدست بلوتوث برای تماس های تلفنی را نیز داراست.

در زمان کثیف شدن کلاه نیز به سادگی می توان دستگاه الکترونیکی را خارج و به شستشوی کلاه پرداخته سپس دوباره آن را نصب کرد. این کلاه با قیمت 29 یورو از اکتبر سال جاری در رنگ های سفید، سیاه و آبی عرضه خواهد شد. رونمایی از این کلاه در نمایشگاه محصولات فناوری IFA 2014 انجام شد.


دلیل سهم‌خواهی نوبخت از بودجه وزارت ارتباطات مشخص شد
تسنیم/ بودجه شورا و مرکز ملی فضای مجازی از وزارت ارتباطات قطع امید کرد و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور قول رفع نیازهای این شورا را داد. شورای عالی فضای مجازی و در ذیل آن مرکز ملی فضای مجازی اسفند سال 90 به حکم مقام معظم رهبری و به منظور هماهنگی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در فضای مجازی کشور شکل گرفت.

تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال کشور از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی و بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از گسترش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در ابعاد کلان و ملی فضای مجازی و همچنین نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح نیز از وظایف این شوراست. به موجب چنین حکمی، کلیه دستگاه‌های کشور موظف به همکاری همه جانبه با مرکز ملی فضای مجازی هستند.

اما گویا اهمیت چنین حکمی زیر سایه سلیقه گرایی‌ها قرار گرفته و به محض تشکیل مرکز ملی فضای مجازی، سازهای مخالفی کوک شد که صدای آنها همچنان نیز به گوش می‌رسد. نهادی که به محض تشکیل شدنش به سراغ حذف موازی کاری‌های نفس‌بُر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رفت و حمایت از صنایع داخلی را پیشه خود دانست، اکنون به دنبال حق و حقوق قانونی خودش است.

دی ماه سال گذشته، جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهور رأی به بودجه هزار میلیارد ریالی شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی در راستای تحقق اهدافش داد و این موضوع مصوب شد. مصوبه آن جلسه، دولت را مکلف به تخصیص این رقم از محل ردیف‌های درآمدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بودجه سال 93 مرکز ملی فضای مجازی کرد.

پانزدهم آبان ماه سال گذشته، مجلس شورای اسلامی مصوب کرد وزارت ارتباطات بابت فعالیت‌های ارایه خدمات پستی، مخابراتی، فناوری اطلاعات و صدور مجوز ایجاد شبکه‌های ICT با تصویب هیأت وزیران، مبالغی به عنوان حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت و جریمه قانونی جبران عدم انجام تعهدات وصول و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

در این مصوبه آمده بود که صددرصد این مبالغ در لوایح بودجه سالانه برای این وزارتخانه منظور شد تا پس از مبادله موافقتنامه با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با اولویت استفاده از فناوری‌های داخلی و تولیدات ملی صرف هزینه‌های ردیف‌های مصوب در بودجه‌های سالانه در امور خدمات زیربنایی ICT در مناطق محروم و روستایی و ارایه‌کنندگان خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و تأمین هزینه‌های آزادسازی و خصوصی‌سازی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارتخانه مذکور شود.

اما در عمل کل این مبلغ که نزدیک چهار هزار میلیارد تومان بود محقق نشد و اجازه برداشت دو هزار و 500 میلیارد تومانی به وزارت ارتباطات داده شد. کمیسیون تلفیق بودجه هم از این رقم، 300 میلیارد تومان را برای سیگنال‌رسانی شبکه‌های تلویزیونی از طریق فیبر‌نوری اختصاص داد تا کشور در شرایط تحریم بدون استفاده از ماهواره پوشش صدا‌و‌سیما را داشته باشد.

100 میلیارد تومان هم با‌ توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در اهمیت مرکز ملی فضای مجازی و تشکیل شورای عالی فضای مجازی، به عنوان ردیف بودجه‌ای به این مرکز و شورا اختصاص یافت.
رقمی که تاکنون به این مرکز اختصاص داده نشده است.

برای بررسی دقیق‌تر این موضوع، نزد محمد حسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی رفتیم و درباره اینکه گفته می‌شود بودجه مرکز ملی فضای مجازی از قانون بودجه 93 حذف شده، این موضوع صحت دارد؟، گفت: رقم 100 میلیارد تومانی از بودجه محقق نشد.

وی درباره راهکار جایگزین برای رفع نیازهای مالی شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی عنوان کرد: هر ساله بحث بودجه را از طریق مجلس شورای اسلامی تعقیب می‌کنیم. امسال درخواست خود را به آقای نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ارائه دادیم و ایشان هم قول داده‌اند که نیازهای ما را برطرف کنند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی خاطر نشان کرد: بودجه مصوب وزارت ارتباطات می‌توانست بخشی از موضوعات مرتبط با مدیریت راهبردی این حوزه را پوشش دهد ولی توقع خاصی از این وزارتخانه نداریم.

وی همچنین درباره اینکه با توجه به حاکمیتی بودن شورا، درخواست بودجه آن می‌توانست از مسیر دیگری اتفاق افتد؟، گفت: بودجه تمام ارگان‌ و بخش‌های نظام، حتی مجلس شورای اسلامی را دولت تأمین می‌کند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. انتظاری عنوان کرد: آقای نوبخت قول داده‌اند نیازهای ما را از محل منابع متمرکز ریاست جمهوری تأمین کنند.

پیش از این وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه بودجه وزارت ارتباطات برای سالجاری 2 هزار و 500 میلیون تومان است، گفته بود که هزار و 500 میلیارد تومان از این بودجه را در ابتدای کار آقای نوبخت با خواهش از من طلب کرد،  300 میلیارد تومان از آن هم به سمت صدا و سیما دادیم و 80 میلیارد دیگر هم به بخشی دیگر رفت.


تصاویری از لپ تاپ هیبریدی Dell / استقبال مخاطبان از محصول جدید
مهر/ کمپانی Dell اخیرا لپ تاپ هیبریدی متفاوتی را روانه بازار فناوری کرده که با استقبال شگفت انگیز مخاطبان مواجه شده است. در جریان نمایشگاه IFA2014 در برلین، کمپانی Dell به عرضه محصول جدید خود با نام لپ تاپ هیبریدی پرداخته که با استقبال شگفت انگیز مخاطبان مواجه شده است.





محصول جدید دل با نام Dell XPS 12 عنوان برترین لپ تاپ هیبریدی را به خود اختصاص داده تا با نمایشگر 13 اینچی، رزولوشن 1080 P ، مجهز به پردازنده Core،  صفحه نمایش و وضوح تصویر Full HD توجه مخاطبان بیبشتری را به خود جلب کند. باتری این دستگاه تا 9 ساعت قابلیت استفاده دارد و همچنین قابلیت چرخش 360درجه ای، آن را به محصولات لنوو شبیه کرده است. صفحه کیبورد این لپ تاپ می تواند از آن جدا شده و تبدیل به تبلت منحصر به فردی شود. قیمت پیشنهادی مدل Inspiron 13 7000 در حدود 1.199 دلار پیش بینی شده که از اکتبر سال جاری وارد بازار فناوری خواهد شد.


تلفن‌های لرستان هشت رقمی می‌شود
تسنیم/ طرح هم‌کدسازی تلفن‌های ثابت در استان لرستان ۱۹ شهریور اجرایی می‌شود. طرح هم‌کدسازی تلفن‌های ثابت از 19 شهریورماه جاری در استان لرستان اجرایی می‌شود.

با اجرای این طرح تمام تماس‌ها در سطح استان لرستان بدون گرفتن کد و با تغییر هفت شماره تلفن‌های ثابت به هشت شماره اجرایی می‌شود. با اجرای این طرح، کد استان از 0661 به 066 تغییر خواهد یافت.

از جمله مزایای این طرح، کاهش طرح تعرفه تماس داخل استانی به 30 ریال برای هر دقیقه مکالمه و تعیین تعرفه تماس استان به استان برای هر دقیقه 330 ریال است.

لرستانی‌ها برای آگاهی از شماره جدید خود می‌توانند با شماره رایگان 2525 تماس گرفته یا شماره قدیم خود را با کد شهر به سامانه‌های 100000135 و 20009597 پیامک کنند.


سامانه شبکه اطلاعات انرژی کشور ایجاد می شود
مهر/ نحوه ایجاد سامانه شبکه اطلاعات انرژی کشور در جلسه هم اندیشی ستاد بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست معاونت علمی و با حضور اعضای شورای سیاستگذاری این ستاد مورد بررسی قرار گرفت. دکتر یدالله سبوحی دبیر ستاد بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست معاونت علمی در نشست هم اندیشی با موضوع شبکه اطلاعات انرژی اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع راه اندازی شبکه اطلاعات انرژی، بحث سازماندهی و نظام مندی این شبکه و تشکیل کمیته ای جهت هدایت این شبکه از جمله مهمترین اقدامات در راستای شکل گیری شبکه اطلاعات انرژی به عنوان یک مرجع کامل اطلاعاتی در حوزه انرژی است.

وی خاطرنشان کرد: جلسات متعدی درباره شکل گیری این شبکه و سازماندهی آن برگزار شده و در این جلسه نیز مسوول طرح مذکور به تشریح جزییات و اقدامات انجام شده در این رابطه پرداخت تا مورد استفاده ستاد بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست قرار گیرد.

همچنین مهندس سلامی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ضمن اشاره به عنوان طرح "امکان سنجی طراحی و توسعه سامانه مدیریت اسناد و شبکه اطلاعات انرژی" گفت: پس از مطرح شدن این طرح در ابتدای راه تغییراتی ایجاد شده و این طرح به دو سر فصل مجزا تحت عنوان "طراحی و توسعه سامانه مدیریت اسناد ستاد بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست معاونت علمی" و "طراحی و توسعه سامانه شبکه اطلاعات انرژی" تفکیک شد.

وی خاطر نشان کرد: برای طرح دوم با عنوان "طراحی و توسعه سامانه شبکه اطلاعات انرژی کشور" مرکز داده تعریف شده و پس از برگزاری جلسات و جمع بندی اقداماتی انجام شد. عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره اهداف این طرح گفت: ارائه خدمات به بخش های مختلف کشور در ارتباط با فعالیت های ستاد در سطح کشور، استفاده بهینه از فناوری اطلاعات در انجام کلیه فعالیت های ستاد، تامین زیر ساخت های لازم برای گسترش فعالیت های ستاد و ایجاد پایگاه هی برای دسترسی آسان و یکپارچه به اطلاعات انرژی از جمله مهمترین اهداف اجرای طرح مذکور است.

وی به بررسی فرصت های درون ستادی و فراستادی دو طرح تفکیک شده اشاره کرد و گفت: ما برای ایجاد سامانه شبکه اطلاعات انرژی از تجربیات سایر سامانه ها از جمله سامانه ستاد نانو معاونت علمی به عنوان قدیمی ترین سامانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده کرده و پیشنهاداتی را در این زمینه عرضه کردیم.

سلامی به فعالیت های اصلی این طرح اشاره کرد و گفت: سیاستگذاری در راستای اهداف ستاد بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست معاونت علمی، ساماندهی و بستر سازی، تامین و پشتیبانی، توسعه و ترویج و هماهنگی در شبکه سازی از جمله فعالیت های اصلی این طرح به شمار می آید. برای اجرایی شدن این فعالیت های اصلی، باید فعالیت های حمایتی از جمله تصمیم گیری و مدیریتی، اداری و مالی، آموزشی و پژوهشی و اطلاع رسانی و ارتباطات را اجرایی کرد.

بررسی وضعیت شبکه شرکت های خدمات انرژی از دیگر مباحثی بود که در ادامه جلسه ستاد بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست معاونت علمی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس این گزارش  معرفی اعضاء شبکه شرکت های خدمات انرژی، مزیت های توسعه شبکه esco، الزامات توسعه شبکه شرکت های خدمات انرژی و بررسی برنامه کاری شبکه شرکت های خدمات انرژی از دیگر مباحثی بود که به آن پرداخته شد. ستاد بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در حال حاضر دارای سایت اطلاع رسانی به ادرس ceee.isti.ir بوده و سایت خدمات شبکه اطلاعات انرژی نیز به آدرس ceee.ir راه اندازی شده است.


نوکیا لومیا ۹۲۰ سوخت
تسنیم/ نوکیا لومیا ۹۲۰ یک شهروند برزیلی هنگامیکه نیمه‌های شب به شارژر متصل بود، آتش گرفت. البته این حریق به گونه‌ای بوده که در حال حاضر مشکل خاصی به جز پورت شارژر برای دیگر بخش‌ها به وجود نیامده است.



این گوشی اکنون هم کار می‌کند و هم شارژر می‌شود اما صاحب آن را به شدت عصبی کرده است. دارنده این گوشی گمان می‌کرده که چنین اتفاقی مشمول وارانتی (تعویض) می‌شود اما بعد از اینکه متوجه می‌شود دو ماه از مدت وارانتی گذشته، موضوع را به نوکیا اطلاع می‌دهد تا حداقل به شکل رایگان گوشی را تعمیر کنند که نوکیا از انجام این کار هم سر باز می‌زند.

فابریکیو صاحب این گوشی نگران است که مجددا شاهد حریق باشد و از روی عصبانیت گفته است که گوشی بعدیش حتما اندرویدی خواهد بود. بیشتر تعجب صاحب این گوشی از این جهت است که وقتی یکی از دارندگان سامسونگ با حریق روبرو شد، نوکیا یک گوشی به او داد اما اکنون که مشتری خود نوکیا با مشکل مواجه شده است حتی جواب او را هم نمی‌دهند.

البته باید این را هم در نظر گرفت که گاهی خطای کاربران باعث بروز سانحه می‌شود. نمونه مشابهی دو سال گذشته در ارتباط با سامسونگ گالکسی S3 روی داد و سامسونگ از پرداخت خسارت یا تعمیر سر باز زد.


بروزرسانی Android Wear با امکانات جدید برای تمام دستگاه‌ها در راه است
زومیت/ گوگل با معرفی و عرضه‌ی سیستم‌عامل Android Wear که بصورت اختصاصی برای ساعت‌های هوشمند طراحی و توسعه یافته، وارد بازی ابزارهای پوشیدنی شد. تا کنون تعدادی تولیدکننده‌ی مطرح از این سیستم‌عامل بهره برده و برخی نیز ساعت‌های بسیار جذابی به بازار روانه کرده‌اند. اما همانطور که انتظار می‌رود، بروزرسانی‌های فراوانی در انتظار این اکوسیستم نشسته است.

سیستم‌عامل اندروید ویر گوگل در حال حاضر در نسخه‌های اولیه به سر می‌برد و همچون هر سیستم‌عامل دیگری، هنوز جای کار بسیاری برای بهبود، بهینه‌سازی و افزودن ویژگی‌های جدید وجود دارد. گوگل امروز اعلام کرده که این شرکت در حال کار بر روی یک بروزرسانی جدید برای Android Wear است که برای تمامی دستگاه‌های موجود مبتنی بر این پلتفرم و نیز تمامی ساعت‌های جدید معرفی شده ارائه خواهد شد.

اندروید ور

این بروزرسانی جدید مجموعه‌ای از کاربردی‌ترین ویژگی‌ها را به این سیستم عامل خواهد افزود. بر همین اساس، بروزرسانی مذکور امکان پشتیبانی از صفحه ساعت‌های اختصاصی و افزودن طرح‌های جدید به چهره‌ی ساعت را فراهم خواهد کرد. بنابراین کاربر با دریافت نسخه‌ی جدید قادر خواهد بود صفحه‌ی خانگی ساعت خود را شخصی‌سازی کرده و اطلاعات مهمی که مد نظر دارد را به نحو موثرتری دریافت کند. توسعه‌دهندگان بزودی کار بر روی صفحات ساعت را آغاز خواهند کرد که این صفحات همچون لانچرها و پوسته‌های اندروید، از طریق Google Play Store در دسترس کاربر قرار خواهند گرفت.

علاوه بر این، بروزرسانی مذکور با پشتیبانی از GPS همراه خواهد بود که به کاربران Android Wear امکان سنجش مسیر طی شده و نیز سرعت حرکت در مسیر و سایر موارد از این دست را خواهد داد. از همه مهم‌تر، همانطور که گفته شد این بروزرسانی برای تمامی دستگاه‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل عرضه خواهد شد و علاوه بر آن، تمام دستگاه‌هایی که طی هفته‌های آینده روانه‌ی بازار می‌شوند نیز به این نسخه مجهز خواهند شد.


پیامک تلفن ثابت به ثابت ۶ تومان شد/ وی‌پی‌ان ۹۷۲ هزار تومان
تسنیم/ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین جلسه خود سقف تعرفه پیامک تلفن ثابت و بین‌الملل و خدمات شبکه خصوصی مجازی (VPN) بین‌الملل روی پهنای باند اینترنت را تصویب کرد. علی‌اصغر عمیدیان با اعلام خبر فوق گفت: سقف تعرفه پیامک از تلفن ثابت به تلفن ثابت داخل استانی معادل تعرفه 2 دقیقه مکالمه تلفن ثابت به ثابت داخل استان تعیین شده که در حال حاضر 60 ریال است.

علی‌‌اصغر عمیدیان افزود: سقف تعرفه پیامک از تلفن ثابت به تلفن ثابت بین‌استانی و از تلفن همراه به تلفن ثابت و از تلفن ثابت به تلفن همراه معادل تعرفه 4 دقیقه مکالمه تلفن ثابت به ثابت داخل استان تعیین شده که در حال حاضر 120 ریال است.

وی درباره تعرفه پیامک صادره بین‌الملل گفت: براساس تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، دارندگان پروانه ارائه خدمات تلفن ثابت و همراه می‌توانند تعرفه هر پیامک صادره بین‌الملل را براساس توافق با اپراتورهای کشورهای مقصد تعیین کنند و دارندگان پروانه موظف هستند تعرفه‌های توافقی را به مشترکان اطلاع‌رسانی کنند.

عمیدیان همچنین درباره تعرفه خدمات شبکه خصوصی مجازی (VPN) بین‌الملل روی پهنای باند اینترنت اظهار کرد: سقف تعرفه برقراری این خدمت 972 هزار تومان است که فقط در زمان دایر کردن خدمت دریافت شده و در زمان تمدید این تعرفه نباید دریافت شود. وی سقف تعرفه خدمات VPN بین‌الملل روی پهنای باند اینترنت را ماهانه 270 هزار تومان اعلام کرد.


تبلت‌های آلکاتل با گارانتی آواژنگ در بازار
فارنت/ شرکت آواژنگ به عنوان نماینده رسمی آلکاتل به تازگی توزیع گسترده تبلت‌های این کمپانی را در اندازه‌ی گسترده‌ای در بازارهای سراسر کشور توزیع کرده است. این تبلت‌ها در اندازه‌های 7 و 8 اینچی و از مدل POP شرکت آلکاتل هستند.

طبق اعلام آواژنگ در آینده نزدیک مدل‌های جدید دیگری نیز در همین ابعاد اما با مشخصات و قابلیت‌های متفاوت وارد بازار خواهد شد. این دو مدل، از تبلت‌های میان‌رده به شمار می‌روند که با وجود کارایی بالا در زمینه‌های مختلف کاربردی، از لحاظ قیمت نیز بسیار ایده‌آل هستند. این تبلت با وجود اینکه توسط شرکت نام آشنای آلکاتل تولید شده و از گارانتی کامل آواژنگ بهره می‌برد، اما از لحاظ قیمتی از بسیاری از محصولات هم رده خود ارزان قیمت‌تر است.

از جمله ویژگی‌های تبلت‌های POP7 و POP8 می‌توان به امکان پشتیبانی از سیم کارت با قابلیت برقراری تماس و اتصال به شبکه اینترنت 3G اشاره کرد. همچنین این دو تبلت در دو رنگ مشکی و سفید و با یک عدد کاور و قاب رایگان در بسته بندی محصول ارائه می‌شوند که رنگ‌های متنوع و جذابی دارند. نکته قابل توجه درباره گارانتی این تبلت‌ها این است که تمامی آنها با 1 سال گارانتی شرکت آواژنگ توزیع می‌گردند که 3 ماه اول آن از قابلیت تعویض کامل تبلت با یک محصول نو برخوردار است.

این روزها تبلت‌ها حرف اول را در بازار IT می‌زنند و تقریبا تبلت به یک ابزار مهم برای تمامی افراد با مشاغل مختلف تبدیل شده است و کاربران در هنگام درس خواندن،کارکردن و تفریح از تبلت‌ها به عنوان یک وسیله همه کاره استفاده می‌کنند. پس خرید یک تبلت خوش قیمت، با کیفیت بالا و خدمات پس از فروش معتبر می‌تواند برای کاربران کاملا ایده‌آل باشد.


پست کالا و مرسولات ممنوعه را بلوکه می‌کند
تسنیم/ مدیر عامل شرکت پست با تاکید بر آمادگی این شرکت جهت جلوگیری از جا‌به‌جایی کالاها و مرسولات ممنوعه از همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جهت افزایش ظرفیت انجام کار سالم خبر داد. حسین مهری در دیدار با رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به ظرفیت بالای شبکه پستی در سطح ملی تصریح کرد: استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های پست می‌تواند به سالم‌سازی فعالیت‌های اقتصادی، تسریع امور، جلوگیری از سوء استفاده افراد فرصت طلب و سودجو  بیانجامد.

وی در ارتباط با  خصوصی‌سازی شرکت پست افزود: برابر قانون، شرکت پست می‌بایست به بخش خصوصی واگذار می‌شد ولی پس از ارایه ادله لازم به ویژه تشریح نوع ماموریت پست از نظر امنیتی و انتقال تجارب پست کشورهای مختلف دنیا مبنی بر دولتی باقی ماندن آنها، مقرر شد پس از طی مراحل قانونی این شرکت همچنان دولتی باقی بماند. او در ادامه پست را رابطی امین بین مردم و ادارات خواند که می‌تواند نقش به سزایی در سالم‌سازی محیط اداری ایفا کند.

مهری بیان داشت: پست آمادگی دارد در خصوص جلوگیری از جا‌به‌جایی کالاها و مرسولات ممنوعه و افزایش ظرفیت انجام کار سالم با ستاد قاچاق کالا و ارز همکاری کند. وی همچنین از تشکیل کارگروه مشترک در زمینه بررسی و انجام همکاری‌های دو جانبه  میان شرکت پست با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد.


تحقیقات می گوید تنها پنج درصد از کاربران اندروید به فکر مهاجرت به آیفون ۶ هستند!
فارنت/ یکی از دلایل انتخاب گوشی‌های اندرویدی توسط کاربران تاکنون اندازه بزرگتر صفحه‌نمایش این گوشی‌هاست. شاید از خود پرسیده باشید حالا که آیفون 6 با صفحه‌نمایش بزرگتر در راه است چند درصد از کاربران اندرویدی به فکر مهاجرت به آیفون افتاده‌اند.

بر طبق آخرین نظرسنجی‌های انجام شده تنها 5 درصد از کاربران اندرویدی مهاجرت به آیفون 6 را "بسیار محتمل” دانسته‌اند و 12.4 درصد دیگر نیز "احتمالا” به آیفون 6 مهاجرت خواهند کرد. به این ترتیب مجموعاً تنها 17.4 درصد از کاربران کنونی اندروید ممکن است به آیفون جدید مهاجرت کنند.



البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تنها عامل ترجیح اندروید بر آیفون اندازه صفحه‌نمایش نیست و عوامل مهم‌تری مانند قیمت و آزادی در شخصی‌سازی دربرابر محدودیت‌های iOS نیز بسیار مؤثر است. همچنین آیفون 6 هنوز رسماً معرفی نشده است و این نظرسنجی براساس شایعات انجام شده است.

به این ترتیب طبیعتاً کاربران کنونی آیفون برای آیفون جدید هیجان‌زده‌تر هستند و 36 درصد از کاربران آیفون 5، 18 درصد از کاربران آیفون 5اس و 15 درصد از کاربران آیفون 5سی قطعاً به آیفون جدید آپگرید خواهند کرد. علاوه بر این کاربران بلک‌بری نیز تنها 6 درصد به آیفون جدید علاقه نشان داده‌اند و این مقدار برای ویندوزفونی‌ها تنها 3 درصد است. البته بعید نیست که آیفون فناوری‌ها و امکاناتی منحصربه‌فرد برای آیفون جدید کنار گذاشته باشد که کاربران بیشتری را مجاب کند که به سیستم‌عامل از نظر تیم کوک "برتر” آیفونی مهاجرت کنند.


اختلالات تلفن همراه در تهران و برخی شهرها تأیید شد
تسنیم/ مشکل در آنتن‌دهی موبایل‌های برخی نقاط تهران و شهرهایی که قرار است نسل سوم در آنها پیاده‌سازی شود، مورد تأیید مرکز پاسخگویی وزارت ارتباطات هم قرار گرفت. ابتدای شهریور ماه جاری مجوز ارتقای پروانه اپراتورهای اول و دوم ارتباطی به نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی در حالی صورت گرفت که از فردای آن روز اختلال در شبکه‌های ارتباطی به سقف خود رسید و هم‌اکنون نیز این اختلالات ادامه دارد. البته منظور از این اختلال، مشکلات مقطعی است که در شبکه‌های ارتباطی، آن هم به صورت تصادفی در برخی نقاط شهرهایی که نسل سوم در حال لانچ (راه‌اندازی) شدن است، رخ می‌دهد.

قطعا مشترکان بسیاری از ابتدای ماه جاری در شبکه‌های همراه اول و ایرانسل با مشکلاتی نظیر عدم آنتن‌دهی، قطع غیرمعمول مکالمات یا خط رو خط شدن ارتباط مواجه شده‌اند که به گفته مرکز تماس‌های آنها طبیعی است و این مشکل در یک نقطه ممتد و ادامه‌دار نیست. وجود چنین اختلالاتی با توجه به گزارش‌های واصله به مرکز بازرسی، نظارت مدیریتی و پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبیعی است و در آینده نزدیک مرتفع می‌شود.

کارشناس این مرکز در ارتباط با اینکه تا چه زمانی این اختلالات ادامه دارد؟، گفت: شبکه اپراتورها در برخی مناطق به دلیل ارتقاء سیستم، مشکل دارد. وی خاطر نشان کرد: توسعه زیرساخت‌های نسل سوم ارتباطی یکی از مواردی است که باعث بروز مشکلات شده و به زودی این مشکلات حل می‌شود.

اکنون نزدیک به دو هفته از دریافت مجوز رسمی اپراتورهای ارتباطی برای توسعه نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی می‌گذرد اما همچنان مشکل در برخی نقاط به شکل موقت ادامه دارد اما به گفته اپراتورها باید منتظر ماند تا مشکلات رفع شود؛ امیدواریم که این انتظار خیلی طولانی نشود.


موجودی ساعت هوشمند موتو 360 در چند ساعت به پایان رسید
فارنت/ پس از مدت‌ها انتظار بالاخره ساعت هوشمند موتو ۳۶۰ روز جمعه عرضه شد و در کمال ناباوری در عرض تنها چند ساعت موجودی این ساعت در انبار به اتمام رسید. موتورولا طی مراسمی در شیگاگو نسل دوم موتو ایکس و موتو جی‌ را معرفی کرد و در همین مراسم بود که اعلام کرد خریدارن می‌توانند اقدام به خرید ساعت مورد علاقه خود (موتو 360) نمایند. اما همانطور که گفته شد خوشحالی علاقه‌مندان این ساعت هوشمند دیری نپایید چرا که تنها چند ساعت پس از اعلام این خبر وب‌سایت موتورولا و همچنین فروشگاه مجازی گوگل استور از اتمام موجودی این ساعت خبر دادند.



البته سایر خرده فروشان در چند روز آینده فروش مجدد این ساعت پرطرفدار را آغاز خواهند کرد اما متاسفانه این فروشندگان برنامه‌ای برای فروش آنلاین موتو 360 ندارند. با این حساب علاقه‌مندان این ساعت هوشمند چاره‌ای به جز ثبت نام و انتظار در لیست اینترنتی خرید موتو 360 ندارند. این طور که پیداست موتورولا به هیچ وجه فکر نمی‌کرد که این ساعت تا به این اندازه پرطرفدار واقع شود چرا که در لیست ثبت‌نام اینترنتی درخواست خرید این ساعت قید شده تنها به تعداد محدودی موتو 360 برای فروش قرار داده خواهد شد.


ارائه خدمات پس از فروش گوشی "اسمارت" در فروشگاه‌های همراه اول
تسنیم/ برند جدیدی از گوشی‌های هوشمند در حالی معرفی شد که قرار است خدمات پس از فروش آن در تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای همراه اول ارائه شود. گوشی جدیدی از رده هوشمندها به زودی روانه بازار ایران می‌شود و در رقابت با سایر بازیگران این عرصه قرار می‌گیرد.

گروه تلفن‌های دیجیتال اسمارت در حالی محصولات جدید خود را معرفی کرد که به گفته مدیر عاملش پیش از این نیز در بازار ایران فعالیت‌هایی از قبیل تحقیقات محصولات موبایل، عرضه موبایل‌های سامسونگ و نمایندگی کارت شارژ‌های همراه اول و ایرانسل را نیز داشته است.

این شرکت که 650 نفر پرسنل در ترکیه، امارات و آمریکا در زمینه‌های مخابرات و IT دارد، در نظر دارد تا 100 فروشگاه زنجیره‌ای برای فروش ابزارهای موبایل خود در کشور تأسیس کند. شبکه توزیع این شرکت بیش از 16 هزار عضو دارد که 11 هزار نفر از مشتریان آن‌ تهرانی هستند. قرار است که قیمت این گوشی‌های اندرویدی 200 هزار تا یک میلیون تومان در بازار ایران باشد.

این گوشی‌ها که ظاهرا قرار نیست به جز گمرک وارد کشور شود و البته طبق گفته مسئولان این برند توانایی ورود به غیر از مبادی گمرکی را ندارد، به هیچ عنوان کوپی نمونه دیگری نیستند. طراحی محصولات این برند صد درصد اروپایی ذکر شدند که در چین تولید می‌شوند.

اسمارت تکنولوژی قشم نماینده انحصاری اسمارت است و گوشی‌های هوشمند را با قابلیت 60 روز تعویض و 18 ماه گارانتی ارائه می‌کنند. ضمنا قرار است در تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای همراه اول خدمات پس از فروش این گوشی‌ها ارائه شود.


اگر طرح آیفون 6 این باشد، آیا از سامسونگ الهام گرفته است؟
ترنجی/ چند وقت پیش یکی از کاربران محترم سایت با بنده تماس گرفت و موضوعی را برای مطرح کرد که شاید کسی تا بحال به آن توجه نکرده است. راستش را بخواهید چون کمی‌سرم شلوغ بود و درگیر مشکلات سایت شدم توجهی به آن نکردم. همچنان ذهنم درگیر قضیه بود. ولی به فکر فرصتی مناسب و تمرکز بیشتری بودم تا بررسی خودم را بیشتر کنم. همین شد که بالاخره دیشب با ایشان تماس گرفتم و اصل موضوع را پیگیری و بررسی کردم.

موضوع شباهت طراحی آیفون 6 به گلکسی نوت است. نوت منظورمان همان نوت 1 است. مطابق عکس‌هایی که کاربر محترم برای بنده ارسال کرده است اگر طرح نهایی آیفون 6 این باشد شباهتی بسیاری با گلکسی نوت دارد. حال بیایید عکس‌ها را نگاه کنیم و مقایسه داشته باشیم.



همانطور که می‌بینید طرح انحنای گوشه‌های دستگاه دقیقاً شبیه نوت است. حتی انحنای قسمت ارتفاع دستگاه نیز دقیقاً شبیه نوت است. اگر نوت را به تناسب این طرح آیفون 6 کوچکتر کنیم به همان طرحی می‌رسیم که اکنون در آیفون 6 می‌بینیم. لابد پیش خود می‌گویید این که نشد تقلید! چه اشکال دارد، او هم مث همه شرکت‌های دیگر. بگذار تقلید، کپی برداری یا الهام بگیرد. ولی اینکه شرکتی چینی و نوپا و بی نام و نشان بیاید از کمپانی‌های بزرگ کپی برداری کند یک چیز است و اینکه بزرگترین تولید کنندگان گوشی‌های جهان از هم کپی برداری کنند چیز دیگریست. آسمان تا زمین تفاوت دارد.

جالب تر اینجاست که کلید پاور که در آیفون اپل در بالا قرار داشت، در این طرح مانند نوت سامسونگ در کنار دستگاه و دقیقاً همان جایی است که سامسونگ در نوت قرار داده است. باز هم لابد می‌گویید، همه گوشی‌های امروز کلید پاورش در همان سمت و در کنار دستگاه قرار گرفته است. خوب حرف من این است که چرا اپل کلید پاور را مانند ال جی در پشت قرار نداد؟ چرا در کنار چپ گوشی قرار نداده است؟



سوال دیگری که اینجا مطرح است این است که چرا اپل به جای استفاده از انحنا در کناره‌ها و اطراف آیفون 6، مانند آیفون‌های فبلی خود از طرح و کناره‌های تخت استفاده نکرده است؟ خوب این شباهت‌ها مطرح شد.شاید عمدی باشد و شاید غیر عمدی. در هر صورت وقتی بحث یک دیوایس رده بالا و پرچمدار باشد، کاربران، نویسندگان، تحلیل گران و … انتظار نوآوری و ویژگی‌های منحصر به فرد به دور از هرگونه شباهت به پرچمداران دیگر را دارند. شاید کمی‌غیر ممکن باشد. اما حداقل از شباهت‌های فاحش می‌توان جلوگیری کرد.


اطلاعاتی کلی از iwatch
ترنجی/ تنها چند روز تا مراسم بزرگ اپل باقی مانده است. مراسمی که ما در انتظار رونمایی از محصولات جدید اپل هستیم که پر بحث ترین انها ایفون و ایواچ است. آخرین گمانه زنی‌ها در خصوص این است که ممکن است iWatch اپل از برنامه‌های شخص ثالث در استور نیز پشتیبانی کند. همچنین اپل SDK خود را دسترس توسعه دهندگان قرار خواهد داد. همچنین اگر گمانه زنی‌های وجود NFC بر روی ایفون‌های جدید درست باشد باید منتظر وجود این کیت بر روی ایواچ نیز باشیم!



در کنار اینها انتظار می رود ایواچ با طیف وسیعی از سنسور‌ها مانند حسگر فشار خون ضربان قلب و حتی "پیش بینی” می شود حسگر عرق نیز داشته باشد. البته از نوع سیاست انحصار طلبی اپل (که از سوکت شارژر تا مراسم‌های ان انحصاری است!) انتظار میرود ایواچ تنها بتواند با محصولات خود اپل سینک شود. در کنار همه ی اینها آن چیز که مشخص است ایواچ مانند دیگر ساعت‌های هوشمند به صورت جداگانه در اپل استور‌ها قرار خواهد گرفت.


پرچمدار کترپیلار معرفی شد: CAT S50
دیجیاتو/ کترپیلار، سازنده ماشین آلات صنعتی و البته تلفن های هوشمند با مقاومت بالا، در مراسم IFA 2014 دست خالی ظاهر نشده بود و از جدیدترین محصول هوشمند اش رونمایی کرد. این تلفن هوشمند که CAT S50 نام دارد، همانند دیگر محصولات کترپیلار در این حوزه، از مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و آب برخوردارند. از نظر ظاهری باید گفت یک قاب بسیار مستحکم دور تلفن همراه را گرفته و به همین دلیل به خوبی مقاوم است.



مشخصات سخت افزاری CAT S50:
    صفحه نمایش ۴.۷ اینچی با رزولوشن ۷۲۰پی
    پردازنده چهار هسته ای اسنپدرگن ۴۰۰ و توان پردازشی ۱.۲ گیگاهرتز
    حافظه داخلی ۸ گیگابایت
    دوربین ۸ مگاپیکسلی با فلاش LED
    دوربین دوم VGA
    اندروید ۴.۴



این تلفن هوشمند از ۲ گواهینامه IP67 و MIL-810G بهره مند است. اولی مربوط به دوام دستگاه به مدت نیم ساعت در یک متر آب است و مورد دوم، مقاومت در برابر نمک، گرد و غبار، رطوبت، باران، لرزش، تابش خورشیدی، حمل و نقل و شوک حرارتی است. S50 با قیمت ۵۰۰ دلار عرضه خواهد شد.


با Unplug جلوی اتصال ناشناسان به وای فای خانه را بگیرید
دیجیاتو/ قطعا افرادی هستند که نسبت به نفوذ ناشناسان به شبکه وایرلس خانگی خود واهمه دارند. چرا که به سادگی می توان با اتصال به وای فای خانگی توسط ربات های کوچک، دوربین ها و میکروفون های مخفی و یا حتی گوگل گلس تمام اطلاعات ضبط شده را به سرورهای شخصی منتقل کرد. اگر شما هم نگران چنین موضوعی هستید باید گجت کوچکی به نام Cyborg Unplug را به شما معرفی کنیم.

کار کردن این دستگاه کوچک بسیار ساده است و فقط کافیست آن را به منبع برق متصل کرده و سپس مابقی کارها را به او بسپارید. آنپلاگ به خوبی تمام دستگاه هایی که در مجاورت خانه شما هستند را تحت نظر می گیرد و حتی جلوی اتصال آنها به وای فای خانگی خود را ببندید. بنابراین با وجود این دستگاه هیچ ناشناسی قادر به اتصال به شبکه وای فای شما نخواهد بود.



این دستگاه کاملا مشابه یک روتر به کوچکی Airport Express محصول اپل است که یک فرمور شخصی سازی شده به روی آن نصب است و به همین وسیله شروع به جستجو می کند و با استفاده از Mac Address دستگاه های اطراف، جلوی اتصال آنها را می گیرد. سایبورگ آنپلاگ توسط یک طراح آلمانی، به نام جولیان الیور، ساخته شده است و پیش از این هم به روی یک کد دور کننده گوگل گلس از وای فای کار می کرد. سپس ایده ساخت دستگاهی با همین عملکرد به ذهن اش خطور کرد و در نتیجه، سایبورگ آنپلاگ به دنیا آمد.

الیور به این نکته اشاره می کند که تکنولوژی مورد استفاده در آنپلاگ -که با نام All Out Mode هم شناخته می شود- جلوی اتصال تمام دستگاه های ناشناس به وای فای را می گیرد و همین موضوع، در برخی کشور ها غیر قانونی است. چرا که به سادگی می توان از این گجت در مکان های عمومی سو استفاده کرد و جلوی اتصال دیگر افراد به وای فای محیطی مثل هتل را گرفت. گجت سایبورگ آنپلاگ به زودی با قیمتی مابین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار عرضه خواهد شد.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
Mostafa
۱۴:۰۰ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
آقا وایبر و چرا فیلتر نمی کنند؟ من شنیدم سهامدار های اصلی وایبر اسرائیلی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۱:۲۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۳
سلام من میتونم مطالبتونا تو وبسایته خودم البته با ذکر منبع دریچه فناوری اطلاعات بزارم؟؟؟؟لطفا جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
مدیر
۲۰:۴۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۳
من که راضی ام کپی کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۳
حالا شما چرا از وايبر اينهمه وحشت دارين؟؟!!!!!!!!!!
آخرین اخبار