یزد/

معماری سنتی یزد به عنوان یک الگوی جهانی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: تفکر و مهندسی مردم کویر در بخش معماری سنتی و خلاقیت آنان در ساخت بناهای خشتی باید به عنوان الگوی جهانی معرفی شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛

مصطفی فاطمی گفت: یزد  به عنوان پایلوت مامور جمع آوری مستندات برای ثبت مهندسی ساخت بادگیر در سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) به نام ایران شده و از این رو دو هزار عکس در این خصوص به سازمان یونسکو همراه با دیگر مستندات ارائه شده است.

وی در ادامه افزود: وجود، هشتی و قلعه برای افزایش امنیت خانه ها ،کاروانسرا برای استراحت مهمان ها ،چاپارخانه برای نگهداری از حیوانات مسافران ،زیر زمین برای نگهداری از مواد نیازمند به سرما و سایر بخش ها ساخته شد و همه اینها بیانگر خلاقیت بالای مردم این استان است .

وی تاکید کرد: بنابراین می بینیم با وجود اینکه در بسیاری از مناطق کشور الزام اولیه زندگی همچون آب و خاک و درخت وجود داشت و زندگی بشر شروع شد در حالی که در کویر همه چیز از خاک شروع و با خاک ادامه یافته به گونه ای که خانه ها ، ظروف زندگی و امکانات زندگی همه از خاک ساخته شده است.

این مسوول افزود : از این رو باید تفکر ، مهندسی و خلاقیت یزدی ها در معماری و زندگی در کویر الگو قرار گیرد و این امر تنها در معماری خلاصه نشود یعنی باید سبک زندگی مردم این خطه را به عنوان الگو مطرح کرد.

یزد، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار بوده که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور ، شهرهای تبریز و یزد را به عنوان شهرهای خلاق ایران در سال های 2016و 2017 به سازمان همکاری های اسلامی (OIC) معرفی می کند./ز
برچسب ها: معماری ، شهر خلاق ، مهندسی ، ثبت ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.