مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۱۷ شهریور؛

نخستین شهر مجازی مردم ایران آغاز به کار کرد/ تصاویری از صف‌های عجیب ثبت نام اپل تا شایعات جدید/ رابطه میانگین سنی وزرای ارتباطات با عقب ماندگی آی‌تی

اختلالات تلفن همراه به زودی برطرف می‌شود، جای خالی اظهارنظر رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس درباره توسعه پهنای باند، رگولاتوری در حال تصویب قانونی انحصارطلبانه است، مقایسه اکسپریا Z3 با Z2: چه چیز تغییر کرده است؟، نکسوس 7 نسل سوم در راه است و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






نخستین شهر مجازی مردم ایران آغاز به کار کرد
تسنیم/ نخستین شهر مجازی مردم ایران، همزمان با ولادت امام رضا(ع) فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرد. نخستین شهر مجازی مردم ایران با هدف "احیای فرهنگ بومی کشور در دنیای مجازی" شکل گرفته و عملکرد خود را فراتر از شبکه‌های دوست‌یابی و ارتباطات آنلاین معرفی کرده است.

شهر مجازی مردم ایران، موجب ارتباط کاربران ایرانی در سراسر دنیا می‌شود تا فارسی زبانان در هر کجای جهان در محیطی امن و به دور از ترس سواستفاده از اطلاعات گرد هم آیند. اکنون شبکه‌های دوست‌یابی و سرگرم کننده داخلی بسیارند اما مردمِ ما هدفی فراتر از تفریح و سرگرمی برای کاربران خود تعریف کرده است که از آن جمله می‌توان به برجسته شدن خصوصیات، ویژگی‌ها، ارزش‌ها و نگرش‌های فرهنگی و اعتقادی مردم ایران اشاره کرد.

در شهر مجازی مردم ما، قرار است تمامی نیازهای مخاطبان در دنیای مجازی برآورده شود. امکاناتی فراتر از حلقه‌های ارتباطی و اشتراک مطالب، تصاویر و ویدئو در این شهر مجازی وجود دارد. هر کاربر می‌تواند پس از عضویت صاحب یک خانه شود، از امکانات مراکزی همچون دانش‌گاه، شهربازی، رستوران و ... استفاده کند و در آرامگاه مجازی این شبکه، به یاد رفتگان و بزرگان باشد.

آگاهی از رویدادهای مهم فرهنگی، هنری، علمی و سیاسی، پیدا کردن انواع آدرس‌ها و مراکز مورد نیاز آموزشی، درمانی، تفریحی، ارایه برگ‌های تخفیف و دستیابی به اطلاعات و قیمت انواع رستوران‌ها، همه و همه در «شهر مجازی مردم ایران» فراهم شده است.


تصاویری از صف‌های عجیب ثبت نام اپل تا شایعات جدید
مهر/ محصول جدید اپل تبدیل به یکی از پر حاشیه ترین خروجی های این کمپانی شده تا با اخبار ضد و نقیض بسیاری همراه باشد. عرضه محصولات کمپانی اپل همیشه با حواشی و شایعات بسیاری روبرو بوده است. این موضوع در حالی مطرح می شود که رونمایی از iPhone6 در ماه های اخیر با اخبار ضد و نقیض همراه بوده تا سرانجام دعوت نامه های مطبوعاتی این کمپانی خبر از رونمایی از آیفون 6 در تاریخ 9 سپتامبر را بر ملا کردند.



بنا به گزارشات اولیه، آیفون 6 در دو سایز 4.7 و 5.5 اینچی به بازار فناوری عرضه خواهد شد. مدل کوچکتر "آیفون "6 و سایز بزرگتر آیفون 6L نامیده می شود. آیفون 6 با سایز 4.7 اینچی باطری 1810 میلی آمپر و مدل 5.5 اینچی با نام آیفون  6L مجهز به باطری 2915 است. آیفون 5 با سایز 4 اینچ از باطری1570 برخوردار بوده که می توان گفت آیفون 6 به نسبت آیفون 5 با رشد و همینطور ارتقاء قابل توجهی مواجه بوده است.

اما از حواشی آیفون...
مشتاقان و مخاطبان اپل طی روزهای گذشته در برابر دفتر شرکت اپل در شهر نیویورک تجمع کردند تا علاقه وافر خود برای خرید محصولات اپل را به نمایش بگذارند. دیدن چنین صف های طولانی برای خرید محصولات فناورانه می تواند آرزوی هر کمپانی باشد.



بسیاری از افراد شرکت کننده در این صف، نوبت خود را به سایرین می فروشند تا در مدت زمان کمتری بتوانند به آیفون جدید دست پیدا کنند. نوبت ها با قیمت های قابل توجهی به سایرین فروخته می شود و حتی در خبرها آمده که 10 نفر اول، نوبت های خود را با قیمت های گزافی خرید و فروش می کنند. برخی از افرادی که در صف ها حضور دارند نیز با ماکت های عجیبی خود را به شکل آیفون 6 درآورده اند!



این موضوع در حالی مطرح می شود که رسانه ها اخبار متفاوتی از عرضه محصول جدید آیفون منتشر کرده اند. در خبرها و نظرسنجی ها آمده است که تنها 5 درصد از کاربران حاضر هستند تا تلفن های همراه خود را با اپل 6 تعویض کنند. اما آیا به راستی این آمار حقیقت دارد یا پس از عرضه آیفون 6، آمار تغییر خواهد کرد؟ بسیاری از مشترکان در نظر سنجی دلایلی مانند عدم تمایل به تغییر اندروید

به سیستم عامل iOS عنوان کرده اند. اعلام 5 درصد در حالی مطرح می شود که صف های طولانی حقایق دیگری را برملا می کنند! علاوه بر مخاطبان و مشتاقان، کمپانی های رقیب اپل نیز به انتظار روز 9 سپتامبر هستند تا بالاخره علامت سوال آیفون 6 حل شود.


رابطه میانگین سنی وزرای ارتباطات با عقب ماندگی آی‌تی
تسنیم/ عمر استفاده از فناوری اطلاعات در دنیا را باید ۵۰ سال دانست در حالیکه تنها نزدیک به ۲۰ سال می‌شود توانسته‌ایم ابعاد آن را در قالب جغرافیای کشور تطبیق دهیم. این فناوری که با گذشت نیم قرن تجربه به سمت کهولت می‌رود، در کشور ما گل عمر خود یعنی جوانی را سپری می‌کند.

جوانی بهترین توشه زندگی است و برای درک آن کافی است که پای صحبت بزرگترها نشست. اگر کمی به دردل، آه و افسوس‌های آنان گوش دهیم، دوران گذرای جوانی که با سپری شدن دیگر بار قابل دسترسی نیست را بیشتر غنیمت می‌دانیم.

البته با توجه به اینکه فناوری اطلاعات در کشور ما با توجه به سبقه طولانی‌تر ارتباطات، به این عنوان پیوند خورده است باید گفت که ارتباطات ثابت عمری صد ساله دارد اما در مقابل، ارتباطات سیار در کمتر از 25 سال رشدی نوری داشته و اکنون بیش از 5 میلیارد انسان در کره خاکی را به هم پیوند داده است.

فناوری اطلاعات حکم ماشین تازه تولیدی را دارد که قرار است در بزرگراه‌های قدیمی و جدید ارتباطات ثابت و سیار به تاخت بگازد. اما جالب است که اگر فناوری اطلاعات و پروژه‌های مربوط به آن را فرضا همین ماشین تازه تولید در نشر بگیریم، متوجه می‌شویم که از هر پنج ماشین تولیدی در کشورهای توسعه یافته تنها یک ماشین بی عیب و نقص تولید می‌شود و قادر به ادامه حیات است.

پس ریسک در این حوزه و صنعت بسیار بالاست و برای دستیابی به موفقیت باید شاخص‌های مربوط به نیروی انسانی، قوانین، تکنیک‌ها و ابزارهای ارتباطی دیگر کشورها در پروژه‌هایی مشابه را در نظر گرفت و سپس اقدام به تصمیم‌سازی کرد.

البته نوع تصمیم‌گیری‌ها در حوزه ارتباطات هم بسیار مؤثر است زیرا به عنوان مثال، ارائه خدمات موبایل در کشور ما تقریبا هم‌زمان با ورود ترکیه به این بحث شد اما اکنون به گفته مسئولان ارتباطی، حدود شش سال از این کشور عقب‌تر هستیم.

قطعا چنین صنعت جوانی نیازمند مدیریتی پویاست که تحقق آن در گرو استفاده از افرادی جوان و مسلط به مباحث جدید فناوری است تا بتوانند حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های سابق برای ورود به زمینه‌های جدید فراهم کنند.

قطعا استفاده از مدیران باتجربه‌ای که در آستانه کهولت سنی قرار دارند، در این حوزه مؤثر واقع نخواهد افتاد زیرا سرعت تغییر و تحول عرصه نوپای فناوری اطلاعات به اندازه‌ای است که روند فرسایشی عمر مدیران باتجربه، یارای به هنگام‌سازی با این سرعت نخواهد بود.

لذا به عقیده بسیاری از کارشناسان فناوری اطلاعات، یکی از دلایل عقب ماندگی در این حوزه مربوط به انتخاب افرادی باتجربه به جای توانمند و خلاق بوده است. صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ما هم ذیل تصمیمات مجموعه وزارتخانه مرتبط با این حوزه، اداره می‌شود که گذری کوتاه به عمر وزرای آن برای تطبیق با عمر این تکنولوژی، خالی از فایده نخواهد بود.

شهید محمود قندی اولین وزیر پست، تلگراف و تلفن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که با 34 سال سن روی کار آمد و از سال 57 تا 60 بر مسند این وزارتخانه تکیه زد. سید مرتضی نبوی نیز با سن 34 سال حد فاصل سال‌های 60 تا 64، وزیر پست، تلگراف و تلفن بود.

سید محمد غرضی که طلایه‌دار تصدی این مسند بود به مدت 13 سال از سال 64 تا 76 در وزارت پست، تلگراف و تلفن حکمرانی کرد. وی در ابتدای ریاستش، 44 سال داشت. محمدرضا عارف زمانی به این وزارتخانه رفت که 46 سال داشت اما در هنگام ترک این جایگاه، 49 ساله بود.

در دوره سید احمد معتمدی عنوان وزارت پست، تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر یافت. وی از سال 79 تا 84 بر این مسند تکیه زد و در ابتدای کارش 47 ساله بود. محمد سلیمانی هم از سال 84 تا 88 و در سن 51 سالگی به این سمت منصوب شد.

رضاتقی‌پور انواری متولد سال 1336 در سال 88، به وزارت ارتباطات رفت و سال 91 این پست را تحمیل داد. محمود واعظی وزیر ارتباطات کنونی هم با 61 سال سن، سال گذشته به این سمت منصوب شد. با توجه به اینکه عمر فناوری اطلاعات در دنیا از نیم قرن در حال عبور است، تصمیمات تمامی وزرای بعد از انقلاب این وزارتخانه در این صنعت تأثیرگذار بوده است.

حال با جمع و تفریقی ساده به میانگین سنی 47.9 یا به عبارتی 48 سال می‌رسیم که باز هم از عمر فناوری اطلاعات در کشور ما 28 سال بزرگتر می‌شود و لذا اگر این حوزه را با تمام جوانب درک نکردند نباید متعجب شد؛ بالاخره اختلاف سنی زیاد همواره موضوعی برای عدم درک متقابل بوده است.


تأکید پست بر جلوگیری از جابجایی کالاها و مرسولات ممنوعه
مهر/ مدیر عامل شرکت پست با تاکید بر آمادگی شرکت پست جهت جلوگیری از جابجایی کالاها و مرسولات ممنوعه از همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جهت افزایش ظرفیت انجام کار سالم خبر داد. حسین مهری در دیدار با رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به ظرفیت بالای شبکه پستی در سطح ملی تصریح کرد: استفاده بهینه از ظرفیت ها و قابلیت های پست می تواند به سالم سازی فعالیت های اقتصادی، تسریع امور، جلوگیری از سوء استفاده افراد فرصت طلب و سودجو بیانجامد.

وی در ارتباط با خصوصی سازی شرکت پست افزود: برابر قانون، شرکت پست می بایست به بخش خصوصی واگذار می شد ولی پس از ارایه ادله لازم به ویژه تشریح نوع ماموریت پست از نظر امنیتی و انتقال تجارب پست کشورهای مختلف دنیا مبنی بر دولتی باقی ماندن آنها مقرر شد پس از طی مراحل قانونی این شرکت همچنان دولتی باقی بماند. مدیرعامل شرکت پست در ادامه پست را رابطی امین بین مردم و ادارات خواند که می تواند نقش به سزایی در سالم سازی محیط اداری ایفا می کند.

مهری بیان داشت: پست آمادگی دارد در خصوص جلوگیری از جابجایی کالاها و مرسولات ممنوعه و افزایش ظرفیت انجام کار سالم با ستاد قاچاق کالا و ارز همکاری کند. وی از تشکیل کارگروه مشترک در زمینه بررسی و انجام همکاری های دو جانبه میان شرکت پست با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  خبر داد.

همچنین رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن اظهار خرسندی از عملکرد و اقدامات صورت گرفته شرکت پست خاطرنشان کرد: پست به عنوان یک ابزار ارتباطی و تعاملی از قابلیت های خوب و جدیدی در انتقال و تغییر و تحول شرایط گذشته برخوردار است و می تواند تسهیل روند انجام امور کشور را موجب شود.

حقیقی گفت: سازمان های خدمت رسان نظیر پست دچار تغییر و تحولات بسیاری شده اند و در این زمینه از فناوری های نوین بهره گرفته اند. وی به ارایه خدمات نیابتی سازمان ها از سوی پست اشاره و عنوان کرد: نقش و جایگاه پست در ارایه خدمات بین مردم و دستگاه ها بسیار مهم بوده و از نظر حاکمیتی ارجح است و می توان در این زمینه از توان بخش خصوصی استفاده کرد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدیریت متناسب با پست نوین را ضروری برشمرد و افزود: پست  به منظور تامین امنیت و سلامت کالا و مرسولات باید از امکانات خوب نظارتی برخوردار باشد و شرایط اطمینان بخشی را فراهم نماید.

حقیقی در پایان آمادگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را برای انجام هر گونه همکاری با پست به ویژه در حوزه نظری اعلام کرد. لازم به ذکر است، در این جلسه مقرر شد کارگروهی مشترک به منظور بررسی زمینه های همکاری متقابل تشکیل و طی برگزاری مستمر جلسات، نتایج حاصله اعلام گردد.


جای خالی اظهارنظر رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس درباره توسعه پهنای باند
تسنیم/ اظهارنظر رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس به عنوان اعضای شاخص عضو شورای عالی فضای مجازی درباره توسعه پهنای باند کشور با توجه به تاثیر فوق‌العاده این تصمیم در زندگی مردم می‌تواند بسیار راهگشا باشد که هنوز دراین زمینه نظری را اعلام نکرده‌اند.

شاید موضوع توسعه پهنای باند با موضوع فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی در محافل خبر داغ شد که ایشان این امر را کاری عجولانه دانسته بودند؛ از آنجا بود که نظرات مخالف و موافق نظر ایشان در دنیای خبر مطرح شد و البته در این ارتباط پای نظراتی بعضاً با 180 درجه اختلاف به میان آمد.

ماجرا این بود که وزیر ارتباطات به دستور رئیس‌جمهور و البته طبق اعلام معاون اول رئیس‌جمهور که اعلام کرده بود سرعت پهنای باند و اینترنت را در کشور باید توسعه دهیم اقدام به این کار می‌کند و طرح‌هایی را به اجرا در می‌آورد اما در مقابل برخی از کاشناسان کشور در این حوزه و حتی برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی، نظراتی متفاوت دارند.

البته در این بین برخی هم شیطنت رسانه‌ای را در دستور کار خود  قرار دادند و اعلام کردند که گروه مخالف این اقدام دولت، در کل، مخالف توسعه پهنای باند هستند و نمی‌خواهند اینترنت پرسرعت در اختیار مردم قرار گیرد در حالی که در واقع این موضوع صحت نداشته و تقریباً در تمام مصاحبه‌های گروه مخالف این موضوع، مخالفتی با اصلِ توسعه پهنای باند وجود ندارد.

اصل موضوع مخالفت با اقدام دولت این است که برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی و کارشناسان، موضوع فراهم‌نبودن زیرساخت‌های مورد نیاز برای این کار را مطرح و اعلام کردند که تجربیات بین‌المللی کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، چین و روسیه نشان می‌دهد که آن‌ها قبل از توسعه پهنای باند، اقدام به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات خود پرداختند، همچنین ارزآوری و واردات پهنای باند از کشورهای دیگر موجب تحمیل هزینه‌‌های گزاف بر کشور می‌شود در حالی که می‌توان برای بیش از 80 درصد مصرف اینترنت توسط مردم، از شبکه ملی اطلاعات استفاده کرد و هزینه‌ها را بسیار پائین آورد. ضمن این‌که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات هم هزینه زیادی در پی ندارد. به همین منظور هم وزیر ارتباطات برای توضیح درباره علت توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت بدون پیوست فرهنگی به مجلس فراخوانده شد.

موضوع مهم دیگری که بسیار با اهمیت به نظر می‌رسد این است که اسفند سال 90 در کشور به دستور مقام معظم رهبری شورای عالی فضای مجازی با ریاست رئیس‌جمهور و اعضایی چون رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیما، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین برخی از اعضای حقیقی تشکیل شد.

بر اساس این حکم، مهم‌ترین وظیفه این شورا، سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از گسترش فزاینده‌ فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به ویژه شبکه‌ جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن بود و البته تأکید هم شده است که این شورا باید نقطه‌ کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور باشد.

لذا یکی از موضوعاتی که نگرانی‌ها را افزایش داده این است که وزیر ارتباطات بدون این‌که این موضوع را در شورای عالی فضای مجازی مطرح کند، اقدام به عملی می‌کند که مورد نظر برخی از اعضای این شورا از جمله نیروی انتظامی و برخی از اعضای حقیقی این شورا نیست و برخی از آن‌ها اعلام کرده‌اند اصلاً وزیر ارتباطات طرحی در این خصوص به شورا ارائه نداده است.

با توجه به این‌که اعضایی چون رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس شورای اسلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما به دستور مقام معظم رهبری عضو این شورا هستند، به نظر می‌رسد با توجه به تاثیر فوق‌العاده این تصمیم در زندگی مردم، این اعضا با توجه به خطراتی که برخی کارشناسان مطرح کرده‌اند بهتر است نظرات خود را در این زمینه مطرح کنند تا بتواند این مشکل را راهگشایی کند.


اختلالات تلفن همراه به زودی برطرف می‌شود
مهر/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه اختلالات تلفن همراه در روزهای اخیر به دلیل ایجاد تجهیزات لازم برای نسل سوم تلفن همراه است، گفت: این کارها در مرحله اول در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها انجام و اختلالها بزودی برطرف می شود.

محمود واعظی در مراسم گشایش ششمین نمایشگاه برترین‌های تلفن‌ همراه، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرد : هدف جدی دولت در وزارت ارتباطات بومی سازی محصولاتی مانند تلفن همراه است و تولید داخلی را باید تقویت کنیم. استفاده از تلفن هوشمند همراه و تبلت در کنار ابزارهای رایانه ای در همه خانواده‌های ایرانی نیاز  است و ترجیح می دهیم تولید داخلی این نیاز را تامین کند.

وی در ادامه اظهار داشت: برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها برای معرفی محصولات برتر کاری ارزشمندی است و یکی از راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا در این حوزه ارائه گوشی تلفن همراه در کنار سیم کارت هنگام فروش است. واعظی گفت: این کار با همکاری و هماهنگی اپراتورهای تلفن همراه قابل انجام است.

وزیر ارتباطات با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری گفت : مهمترین پیام آن استفاده از مشارکت بخش خصوصی است و ما هفته پیش جلسه‌ای را با اپراتورهای تلفن همراه برگزار کردیم و مدیران عامل و اعضای هیات مدیره این شرکت ها تصمیم گرفتند برای حمایت تولید و پژوهش داخلی به ویژه گروه‌های دانش بنیان، نوشتن برنامه‌های کاربردی را به متخصصان داخلی بسپارند.

واعظی اظهار داشت: تا زمانی که از برنامه‌های کاربردی در اپراتورهای تلفن همراه استفاده می شود ، حقوق نویسنده آن هم پرداخت شود. ششمین نمایشگاه برترین های تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی با شعار " فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت اقتصاد و فرهنگ کشور" تا روز جمعه 21 شهریور از ساعت 10 تا 20 در بازار موبایل ایران- پائین تر از پل حافظ- سالن نمایشگاهی(طبقه سوم) پذیرای علاقه مندان است.


رگولاتوری در حال تصویب قانونی انحصارطلبانه است
تسنیم/ دبیر انجمن شرکت های اینترنتی گفت: رگولاتوری در حال تصویب قانونی است که منجر به انحصار و حذف بازیگران بخش خصوصی از حوزه اینترنت می‌شود. نشست تخصصی بررسی پروانه‌های ارتباطات ثابت در راستای ساماندهی و ارتقای سطح پروانه‌های شرکت‌های ندا، ISP ها و ISDP‌ها در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این نشست که قرار بود معاون بررسی‌های فنی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز حضور داشته باشند اما علی‌رغم تاخیر 45 دقیقه‌ای در برگزاری این نشست سرانجام حضور نیافت و این نشست تخصصی با صحبت‌های دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی آغاز شد.

علیرضا علمی، با اشاره به اینکه در آیین‌نامه جدید رگولاتوری در راستای ارتقای سطح پروانه‌های ثابت برخی از شرکت‌های فعال در این عرصه حذف می‌شوند، اظهار کرد: نوع نگرش به پروانه‌های ISPها و ISDP ها تطابق لازم با قوانین جاری کشور را ندارد و حتی در راستای اسناد و سیاست‌های بالادستی نیست و تصویب آن می‌تواند آسیب جدی به فعالان این حوزه وارد کند.

وی ادامه داد: ما با الحاق خدمات ارزش افزوده‌ای همچون نسل چهارم (LTE) مشکلی نداریم اما به شرطی که این خدمات و الحاق آنها به پروانه‌ اپراتورهای ثابت موجب شکل‌گیری قطب اقتصادی در کشور شود اما از آن جهت که قرار است این پروانه‌ها به شرکت‌هایی خاص داده شود، قطعا موجبات فساد را فراهم می‌آورد و موجب تسلط شرکت‌های خاص بر بازار می‌شود.

او با نقد صحبت‌ها و اظهارنظرهای مسئولان اجرایی در ارتباط با اینکه در هیچ کجای دنیا فعالان این عرصه زیاد نیستند، گفت: ما براساس آماری که از شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات ثابت در دنیا داشته‌ایم، در تمامی جاها امکانات به صورت مساوی در اختیار بازیگران قرار داده می‌شود و تنها در موضوعاتی همچون فرکانس که عنصر محدود در طبیعت است، بازیگرانش نیز محدودند.

علمی افزود:  اگر قرار باشد انحصاری در عرصه ارتباطات ثابت شکل گیرد، بهتر است که اپراتوری را به عنوان قانونگذار در این عرصه ببینیم تا به شکل یکسان به فعالان و بازیگران اصلی ارائه خدمات دهد و به عقیده من در اولین بند آیین‌نامه‌ای که قرار است به عنوان ملاک برای پروانه اپراتورها تلقط شود، باید می‌گفت که شرکت‌های ارتباطات ثابت حق ارائه سرویس را ندارند و تنها باید بستر و زیرساخت لازم را فراهم کنند تا سرویس‌دهندگان بتوانند از بستر آنها برای ارائه خدمات خود بهره ببرند.

دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی با بیان مثالی عنوان کرد: باید به زمانی بازگردیم که مخابرات، تنها خطوط E1، را داشت و شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت، اینترنت خود را بر روی این خطوط تزریق می‌کردند و به مشترکان می‌فروختند. انحصار کابل مسی در دست شرکت‌ها موضوعی طبیعی است اما این خصلت طبیعی نباید منجر به این شود تا خود آنها به عنوان سرویس‌دهنده از زیرساخت خود بهره بجویند، زیرا در این صورت دیگر رقابت معنایی ندارد.

وی با اشاره به پروانه‌های ارتباطات ثابت قرار است تجمیع شود، گفت: در این مصوبه شاهدیم که شرکت‌هایی که زیرساخت را فراهم می‌کنند، قادر خواهند بود تا 70 درصد از ظرفیت خود را سرویس نیز ارائه دهند و تنها 30 درصد از پتانسیل خود را در اختیار سرویس‌دهندگان اصلی نظیر شرکت‌های اینترنتی بگذارند.

دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی با اشاره به اینکه همیشه زیرساخت‌ در اختیار شبکه‌ساز قرار دارد، گفت: این موضوع در ارتباط با سرویس مصداق ندارد و با مصوبه‌ای که در دست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، نزدیک به 400-500 شرکت ISP که 40 تا 50 مگابیت ظرفیت پهنای باند شبکه‌شان است در برابر وزارت ارتباطات قرار می‌گیرند و حقوق آنها نادیده گرفته می‌شود. علمی خاطرنشان کرد: اگر این آیین‌نامه جدید به تصویب برسد، تمامی ظرفیت‌های موجود این بخش که در دست شرکت‌های خصوصی است از بین می‌رود.

این کارشناس فناوری اطلاعات با نقد راهکار دولت برای رفع این معضل گفت: در این مصوبه گفته شده که این شرکت‌ها باید 100 میلیون تومان ضمانت بانکی را در اختیار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دهند تا بتوانند با شرکتی که خود هم زیرساخت در اختیارش است و هم سرویس، رقابت کند و سرویس را از این شرکت خریده و به فروش برسانند.  این دقیقا حکایت خدمات تلفن اینترنتی است که براساس مصوبه‌ای شرکت‌های فعال در این عرصه مکلف شدند تا تمامی ارتباطات خود را از درگاه یکپارچه زیرساخت برقرار سازند و کلیه جزئیات تماس‌ها را نیز در اختیار این سامانه قرار دهند، تا در نهایت خودشان به سراغ مشترکان تلفن اینترنتی رفته و آنها را از سرویس گرفتن بخش خصوصی منصرف کنند.

وی همچنین اپراتورهای موبایل در دنیا را نیز محدود عنوان کرد و گفت: اپراتورها در دنیا تنها زیرساخت را فراهم می‌کنند و شرکت‌های خصوصی سیم‌کارتهای خود را به صورت مستقل و متمرکز بر روی این زیرساخت‌ تعریف می‌کنند و به رقابت می‌پردازند.

علمی در پایان با تاکید بر اینکه رگولاتوری در حال تصویب قانونی است که منجر به انحصار می‌شود، گفت: زمانی که خصوصی‌سازی ذیل سیاست‌های اصل 44 در کشور ما انجام شد، شورای نگهبان چهارچوبی را برای جلوگیری از انحصار در نظر گرفت و عنوان کرد که تامین شرایط و فعال‌سازی کلیه منابع اقتصادی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و حداکثرسازی مشارکت آحاد جامعه با تکیه بر افزایش درآمد برای بخش کم‌درآمد را جزء اصول خصوصی‌سازی برشمرد تا جلوی انحصار گرفته شود.


مقایسه اکسپریا Z3 با Z2: چه چیز تغییر کرده است؟
زومیت/ سونی بالاخره از تلفن پرچمدار نیمه‌ی دوم خود رونمایی کرد، تلفنی که در واقع نتیجه‌ی تکامل یک طراحی ۲ ساله است. اکسپریا زد ۳ از هر نظر شباهت‌های بسیاری به نسل قبل خود دارد، اما بهبودهایی نیز در این تلفن ایجاد شده است. تقریبا هر آنچه انتظارش را از IFA می‌کشیدیم رونمایی شد و حالا زمان مناسبی است تا کمی به عقب برگردیم و ببینیم چه محصولاتی در این نمایشگاه معرفی شد و چه تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد.

Xperia Z3

از نظر ظاهری اکسپریا Z3 بسیار شبیه به Z2 است و در نگاه اول به سادگی نمی‌توان تفاوتی بین این دو محصول قائل شد. اما وقتی تلفن را در دست گرفتم بلافاصه متوجه شدم که دیگر از آن بدنه‌ی خشک و تیز که در زد ۲ شاهد آن بودیم خبری نیست. سونی با باریک‌ نمودن بدنه‌ی تلفن و همچنین انحنا بخشیدن به لبه‌ها ارگونومی تلفن را به شکل محسوسی بهبود بخشیده. حالا در دست گرفتن تلفن به مراتب لذت‌بخش‌تر از نسل قبلی شده و زد۳ با وجود اینکه ابعاد کلی‌اش نسبت به نسل قبل تغییری چندانی نکرده، در دست کوچک‌تر به نظر می‌رسد. سونی ظرفیت باتری را از ۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت در Z2 به ۳۱۰۰ میلی‌آمپر ساعت در Z3 کاهش داده است تا نه تنها ضخامت بدنه‌ی دستگاه کاهش یابد بلکه وزن آن نیز از ۱۶۳ گرم نسل قبلی به ۱۵۲ گرم برسد. کاهش وزن خودش تاثیر زیادی در بهبود ارگونومی Z3 داشته است.



دکمه‌ها در هر دو تلفن دقیقا در یک جا قرار دارند و تغییری در ظاهر دکمه‌ی پاور نیز ایجاد نشده است. همچون گذشته بر روی پورت‌های سیم‌کارت، میکرو سیم کارت و پورت USB با درپوش‌هایی محافظت شده تا مایعات وارد دستگاه نشود. از نظر میزان مقاومت در برابر نفوذ مایعات نیز تغییری در اکسپریا Z3 ایجاد نشده و همچون نسل قبل قادر است تا ارتفاع ۱.۵ متری زیر آب دوام بیاورد.

صفحه نمایش بکار رفته در اکسپریا Z3 مثل نسل قبل از نوع IPS LCD است. سایز صفحه نمایش نیز همان ۵.۲ اینچ باقی مانده و رزولوشن هم روی ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل حفظ شده است. همانطور که پیش‌تر در مقاله زومیت خواندید، سونی طول عمر باتری را فدای تراکم بیشتر پیکسل‌ها نکرده و ترجیح داده تا همان رزولوشن فول‌اچ‌دی را در پرچمدار خود حفظ کند. از این بابت می‌توان سونی را تحسین کرد چراکه هنوز نمایشگرهای QHD آنطور که باید و شاید بهینه نیستند و تفاوت بین تصویر آن‌ها با Full HDها محسوس نیست. حتی این نمایشگرها به دلیل تراکم بالای پیکسل‌ها با مشکل نوردهی نامناسب روبرو هستند.

اما نمایشگر اکسپریا Z3 نسبت به Z2 یک تغییر مهم پیدا کرده است و آن هم افزایش شدت روشنایی آن به ۶۰۰ نیت است تا این تلفن در محیط‌های پرنور بهتر از قبل عمل کند. سونی می‌گوید که وضوح تصویر نمایشگر Z3 نسبت به Z2 حدود ۳۰ درصد بهبود یافته است.



متاسفانه از نظر رابط کاربری و طراحی گرافیکی تقریبا هیچ تغییری در اکسپریا Z3 ایجاد نشده است. در نهایت باید از ویژگی صحبت کنیم که سونی در مراسم رونمایی زیاد بر روی آن مانور داد و آن قابلیت بازی از راه دور با پلی استیشن ۴ از طریق تمامی گجت‌های خانواده زد ۳ است. در کنترلر‌های جدید پلی استیشن ۴ می‌توانید گوشی هوشمند زد ۳ را به آن متصل کنید و از بازی کردن نهایت لذت را ببرید. ویژگی ریموت پلی یا همان بازی از راه دور احتمالا تا ماه نوامبر اجرایی نخواهد شد و برای استفاده از این ویژگی باید تا کمی بعد از عرضه زد ۳ به انتظار بنشینید.



اکسپریا Z2 در زمان خود به قوی‌ترین سخت‌افزار پلتفرم اندروید مجهز شد. اکسپریا Z3 نیز به همان پردازنده Snapdragon 801 مجهز شده با این تفاوت که کمی فرکانس کلاک آن افزایش یافته است. از نظر حافظه رم و حافظه‌ی ذخیره سازی نیز تغییری در Z3 ایجاد نشده و بعید است نرم‌افزاری در پلتفرم اندروید بیابید که بیش از ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم نیاز داشته باشد. اگر به حافظه‌ی ذخیره سازی بیشتر نیاز داشته باشید می‌توانید یک کارت حافظه‌ی SD تا ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت را به Z3 متصل کنید.

همانطور که پیش‌تر در زومیت خواندید،‌ سونی تنها نسخه‌ی دو سیم‌کارته از اکسپریا Z3 را روانه بازار ایران می‌کند. به این ترتیب اگر بدنبال یک پرچمدار دو سیم کارته‌ باشید، Z3 می‌تواند یک انتخاب خوب باشد.



اگر از Z3 انتظار نسل جدید دوربین سونی را داشتید،‌ احتمالا نا امید خواهید شد. سونی از همان سنسور ۲۰.۷ مگاپیکسلی خود که اولین بار در Z1 استفاده شد در Z3 نیز بهره برده است. در کنار این سنسور یک فلاش LED در نظر گرفته شده است. اما خبر خوب اینکه سونی بهبودهایی را در G Lens دوربین زد ۳ ایجاد کرده است تا کیفیت عکس‌برداری با دوربین این تلفن ارتقاء یابد. لنز جدید در زد ۳ باعث می‌شود تا بتوانید تصاویر عریض‌تری بگیرید و صحنه‌ی بزرگ‌تری را شکار کنید. بهبود دیگر در اکسپریا Z3 مربوط به بهبود میزان ISO تا ۱۲۸۰۰ است که بازده دوربین در عکاسی در نور بسیار کم را بهبود می‌بخشد. افزایش میزان ایزو تا این عدد برای یک تلفن هوشمند دستاورد بزرگی محسوب می‌شود، اما باید دید که در چنین ایزو بالایی چقدر از جزییات تصویر قابل مشاهده خواهد بود. تکنولوژی جدید "Intelligent Active Mode" در زمان گرفتن ویدیو‌ها به ثبات و عدم لرزش دیجیتال کمک خواهد کرد.



از آنجایی که سونی هر ۶ ماه یک تلفن هوشمند پرچمدار روانه بازار می‌کند نمی‌توان انتظار داشت که تفاوت زیادی به نسل قبل و این نسل وجود داشته باشد. پس اگر صاحب اکسپریا Z2 هستید نیازی به نگرانی نیست Z3 از نظر کارایی و قدرت و بازده در سطح Z2 است و تنها ارگونومی آن بهبود یافته است. اما اگر صاحب اکسپریا Z یا Z1 هستید آن‌وقت ارتقاء به Z3 می‌تواند منطقی باشد.

مقایسه مشخصات فنی اکسپریا زد با زد ۱، زد ۲ و زد ۳:

Sony Xperia Z

Sony Xperia Z1

Sony Xperia Z2

Sony Xperia Z3

ابعاد

139 x 71 x 7.9 mm

144 x 74 x 8.5 mm

146.8 x 73.3 x 8.2 mm

146 x 72 x 7.3 mm

وزن

146g

170g

163g

152g

سایز نمایشگر

5.0 inches

5.0 inches

5.2 inches

5.2 inches

صفحه نمایش

1,920 x 1,080 pixels (441ppi)

1,920 x 1,080 (441ppi)

1,920 x 1,080 pixels (424ppi)

1,920 x 1,080 (424ppi)

نوع صفحه نمایش

TFT LCD

TFT LCD

IPS LCD

IPS LCD

باتری

2,330mAh

3,000mA

3,200mAh

3,100mAh

حافظه ذخیره سازی

16GB

16GB

16GB

16/32GB

حافظه خارجی

microSD (up to 64GB)

microSD (up to 64GB)

microSD (up to 128GB)

microSD (up to 128GB)

دوربین پشت

13.1MP, LED flash

20.7MP, LED flash 1/2.3" Sensor

20.7MP, LED flash 1/2.3" Sensor

20.7MP, LED flash 1/2.3" Sensor / ISO 12,800

دوربین جلو

2.2MP

2.2MP

2.2MP

2.2MP

ضبط ویدیو

1080p

1080p

4K

4K

NFC

Yes

Yes

Yes

Yes

Bluetooth

v4.0

v4.0

v4.0

v4.0

SoC

1.5GHz Snapdragon S4 Pro

2.2GHz Qualcomm Snapdragon 800

2.3GHz Qualcomm Snapdragon 801

2.5GHz Qualcomm Snapdragon 801

GPU

Adreno 320

Adreno 330

Adreno 330

Adreno 330

RAM

2GB

2GB

3GB

3GB

WiFi

802.11a/b/g/n dual-band

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

سیستم‌عامل

Android 4.1.2

Android 4.2

Android 4.4

Android 4.4

قابلیت‌های دیگر

- IP57 ضد آب و ضد گرد و غبار تا عمق ۱ متری به مدت ۳۰ دقیقه

- IP58 ضد آب و ضد گرد و غبار تا عمق ۱ متری به مدت ۳۰ دقیقه

- IP58 ضد آب و ضد گرد و غبار تا عمق ۱ متری به مدت ۳۰ دقیقه

- IP68 ضد آب و ضد گرد و غبار تا عمق ۱ متری به مدت ۳۰ دقیقه




شرکت‌های اینترنتی ISP و ISDP حذف می‌شوند
تسنیم/ قائم‌مقام یک شرکت اینترنتی گفت: با تصویب طرح ساماندهی و اصلاح ساختاری پروانه‌های حوزه ارتباطات ثابت، شرکت‌های ISP، ISDP و تعدادی PAP حذف می‌شوند. فرهنگسرای فناوری اطلاعات در حالی اقدام به برگزاری "نشست تخصصی بررسی پروانه‌های ارتباطات ثابت" کرد که صادق عباسی شاهکوه معاون بررسی‌های فنی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نمایندگی از دولت و عبدالمحمد بیدختی مسئول دبیرخانه شرکت‌ها  PAPحاضر به شرکت در این نشست نشدند.

عبدالرضا سلطان‌زاده پسیان قائم‌مقام شرکت عصر انتقال داده‌ها در این نشست با بیان اینکه در سال 82 بحث برون‌سپاری در قانون سوم توسعه دیده شد، اظهار کرد: دلیل چنین موضوعی عدم انجام برخی کارها با بخش دولتی بود؛ در همین راستا لایه دسترسی در شبکه IP هم به سمت آزادسازی رفت. وی عنوان کرد: در راستای این قانون، 50 شرکت اعلام آمادگی کردند که 13 مورد واجد شرایط اعلام شدند و در نهایت هم یازده شرکت پروانه PAP گرفتند.

او با بیان اینکه در آن زمان 14 هزار پورت پرسرعت داشتیم، عنوان کرد: علی‌رغم پورت‌های گرانی که در آن زمان وجود داشت، تعهد راه‌اندازی 220 هزار پورت داده شد. متأسفانه در سال 87 هم مجوزی برای ارائه سرویس به مخابرات داده شد که به دلیل انحصار سیم مسی که از قبل داشت، رقیب جدی ما شد.

وی خاطر نشان کرد: سال 92 با توجه به اتمام 10 سال فعالیت‌مان باید درخواست تمدید مجوز می‌دادیم که این کار را سال 91 انجام دادیم. پسیان افزود: در راستای تمدید پروانه‌ها، یک سال تمام با رگولاتوری در رفت و آمد بودیم تا سرانجام پیش‌نویس این کار را با کار کارشناسی تهیه و در اختیار رگولاتوری جهت ارائه به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جهت تصویب، ارائه کردیم اما اواخر مرداد ماه متوجه شدیم که صورت مسأله عوض شده است.

این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بعد از این مدت سکوت، رگولاتوری اقدام به کاری تعجب برانگیز کرده است، گفت: آنها معتقدند که از ظرفیت خارجی‌ها در طرح ساماندهی و اصلاح ساختاری پروانه‌های حوزه ارتباطات ثابت استفاده کرده‌اند.

او روح این طرح را حذفی دانست و خاطر نشان کرد: باید برای شرکت‌هایی که طی 10 سال فعالیت خود، صنعت IT را به اینجا رسانیده‌اند حقوق متصله‌ای را در نظر گرفت و به آنها احترام گذاشت نه با اجرای طرح‌هایی درصدد حذف آنها بود.

پسیان گفت: درست است که با صدور مجوز 3G و 4G برای اپراتورهای موبایل، فضای IP هم تحت تأثیر قرار گرفته است اما برای صدور مجوز LTE ثابت برای اپراتورها که هزینه‌ای بیش از 300 میلیارد تومان می‌طلبد، چرا باید پروانه‌های تلفن ثابت و شبکه که هیچ ارتباطی به هم ندارد تجمیع شود؟!

وی با بیان اینکه ISPها در رده اول حذفیات با تصویب طرح ساماندهی و اصلاح ساختاری پروانه‌های حوزه ارتباطات ثابت خواهند بود، تصریح کرد: ISDPها و 5 یا 6 شرکت PAP هم در این و بعد از ISPها حذف خواهند شد. تنها پنج شرکت PAP می‌مانند و انحصار به دامن آنها می‌رود.

او اشاره‌ای به بند 14 طرح ساماندهی و ارتقا سطح پروانه‌های PAP، PSTN، ISDP و ISP داشت و گفت: این بند به ماده 22 اشاره‌ای می‌کند که در واقع عطف به سبق شده و این به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

بند چهاردهم این طرح می‌گوید: تمامی دارندگان پروانه‌های PAP، PSTN، ISDP و ISP که حداقل تا تاریخ 93/6/31 پروانه آنها دارای اعتبار بوده یا تمدید شده باشد و به تشخیص سازمان دارای تخلفات عمده نباشند، از تاریخ فوق الذکر به مدت یکسال شمسی مهلت خواهند داشت تا مطابق ضوابط و شرایط اعلامی در مصوبات کمیسیون از جمله ماده 22 اصول حاکم، برای دریافت پروانه جدید درخواست رسمی و مکتوب خود را به سازمان ارائه نمایند.

ماده 22 نیز دارای شش بند شرایط عمومی است که در بند 4 آن آمده است: برای شرکت‌های متقاضی پروانه ملی، سهامداری حداقل 20 درصدی شرکتی قابل قبول است که در پایان تیر ماه 1393 حداقل بیست STM1 پهنای باند اینترنت (ماهیانه) از شرکت ارتباطات زیرساخت براساس موافقت کتبی سازمان تنظیم مقررات خریداری کرده باشد. در صورتیکه شرکت مزبور شرط تأمین این میزان پهنای باند را برآورده نمی‌کند و دارنده پروانه PAP است، در پایان تیر ماه 1393 حداقل دارای 200 هزار پورت فعال اینترنت پرسرعت باشد.



سونی نسخه مسی‌رنگ تلفن ضدآب اکسپریا M2 Aqua را معرفی کرد
زومیت/ سونی پرده از نسخه جدیدی از Xperia M2 Aqua، تلفن میان‌رده ضدآب خود برداشته که تنها تفاوت آن در رنگش است. در واقع سونی همچون پرچمداران سری Z3 یک نسخه مسی‌رنگ را برای میان‌رده خود، M2 آکوئا نیز ارائه کرده است. ریک گرشتن کانستین، مدیر هنری Sony Mobile اعلام کرد:
ما در آگوست گذشته Xperia M2 Aqua جدید، تلفن هوشمندی ضدآب برای همگان، را معرفی کردیم. اکنون خرسندیم که خبر جدیدی را دربارۀ این تلفن هوشمند ضدآب ردۀ متوسط به آگاهی شما برسانیم. مانند تلفن‌ هوشمند جدید پرچم‌دارمان Z3،‏ اکسپریا M2 Aqua هم با رنگ زیبای مسی در دسترس خواهد بود که این برای کسانی که به دنبال رنگی به جز مشکی و سفید هستند، ایده‌آل است.
اکسپریا M2 Aqua سونی با رنگ مسی

وی در ادامه سخنانش به هدف سونی از ارائه این نسخه اشاره می کند:
ایدۀ پشت استراتژی انتخاب رنگ ما نسبتاً ساده بوده و بر مبنای دو عنصر کلیدی است. نخست ارایه گزینه‌ای به کابرانمان برای نمایش شخصیت و سلیقه‌شان. دوم ارایه طیفی از رنگ‌ها و مواد که Sony Xperia را متمایز کند.ما در نیمۀ پایانی امسال دو سری رنگ را در استراتژی طراحی‌مان برای کل محصولات به کار گرفته‌ایم؛ «سری گرم» و «سری جنگلی»که همان‌ نام‌هایی هستند که در تیم طراحی به‌کار می‌بریم.


«گرم» از پایۀ مسی شروع شده و به سوی طیف رنگ هیجان‌انگیز و برانگیزاننده قرمز و نارنجی می‌رود. «جنگلی» رنگ زیبای سبز نقره‌ای است که از فلز آبدیده الهام گرفته است و در این طیف رنگ، رنگ‌های سبز روشن و سبز فسفری هم وجود دارد. آقای کانستین ادامه داد:
Xperia M2 Aqua مسی از آمیختن رنگ‌مایه‌های «فلز» و «زمین» الهام گرفته و ظاهری زیبا را ایجاد کرده که متفاوت و متمایز است. فلزهای مس و برنج در چند سال گذشته به‌طور تدریجی در مدل‌های ممتاز مبلمان،تجهیزات نورپردازی، دکوراسیون وسایل جانبی، مد و حمل‌ونقل پدیدار شده‌اند. هدف ما ایجاد حس و ظاهری ممتاز بوده است که هم پیشرفته باشد و هم امروزی و همگام با تازه‌ترین مد روز!
Xperia M2 Aqua با رنگ‌های مشکی، سفید و مسی همچنین به‌طور اختصاصی توسط Vodafone در بازارهای منتخبی مانند بریتانیا، آفریقای جنوبی و آلمان عرضه خواهد شد.


آیفون۶ فردا رونمایی می‌شود
تسنیم/ طبق برنامه زمانبندی اپل، دعوتنامه‌های رسمی رونمایی از آیفون۶ برای اصحاب رسانه ارسال شد. دعوت نامه‌های اپل در حالی برای اصحاب رسانه فرستاده شده که پیش از این خبر رونمایی از آیفون6 در روز 9 سپتامبر لو رفته بود.











در دعوتنامه‌های ارسالی عبارت "امیدوارم بتوانیم بیشتر بگوییم" درج شده است. این رویداد فردا در مرکز هنرهای نمایشی فلینت واقع در کوپرتینو برگزار می‌شود.


جزئیات دقیق iWatch اپل منتشر شد: پیچیده‌ترین و گران‌ترین محصول اپل؟
فارنت/ تاکنون تمامی شایعات در مورد ساعت هوشمند اپل حدس و گمان بود اما به تازگی طراحی‌های سه‌بعدی CAD این محصول به همراه مشخصاتی دیگر از آی‌واچ لو رفته است. همان‌طور که می‌دانید انتظار داریم اپل احتمالاً فردا شب در کوپرتینو در کنار دو آیفون قصد دارد از ساعت هوشمند خود نیز پرده‌برداری کند. امروز تصاویر طراحی‌های سه‌بعدی قطعات به همراه جزئیات زیر درز کرده است:



- آی‌واچ به میکروفون، اسپیکر و همچنین دستیار صورتی سیری مجهز خواهد بود.
- صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر چندلمسی رابط کاربری متفاوتی را به همراه می‌آورد.
- بدون پورت Lightning یا هر نوع پورت دیگری (احتمالاً کاملاً بی‌سیم)
- عمر شارژ باتری بیش از یک روز
- مقاوم در برابر آب حدوداً 20 دقیقه (یا متر)
- مجموعاً 8 مدل: 4 رنگ و 2 اندازه



همان‌طور که از تصاویر مشخص است احتمالاً آی‌واچ مربعی شکل خواهد بود و صفحه دایره‌ای شکل نیز محل قرارگیری حسگرهای مختلف برای سنجش سلامتی و علائم حیاتی افراد است. گفته می‌شود تولید انبوه ساعت هوشمند اپل نیز از دی ماه آغاز شود. جالب اینجاست افشاکننده این تصاویر و اطلاعات از iWatch به عنوان "پیچیده‌ترین و گران‌ترین محصول تاکنون” نام برده است.


اچ‌تی‌سی زیر حرف خود زد/ساعت هوشمندی در کار نیست
تسنیم/ علی‌رغم تأکید و توجه کمپانی‌های مطرح سازنده گوشی‌های هوشمند، اچ‌تی‌سی از تولید ساعت هوشمند سرباز زد. در شرایطی که اکثر کمپانی‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند به فکر تولید ساعت‌های هوشمند هستند و حتی حرف و حدیث‌هایی از احتمال رونمایی ساعت اپل هم‌زمان با پرده‌برداری از آیفون6 به گوش می‌رسد، اما کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی علی‌رغم اخبار منتشر شده در گذشته، جدیت خود را از این کار برداشته است.

پیش از این گفته شده بود که اچ‌تی‌سی تصمیم به تولید ساعتی هوشمند با سیستم عامل اندروید دارد اما ظاهرا هزینه‌های تولید این گجت به اندازه‌ای هست که اچ‌تی‌سی را از این کار منصرف کرده است. البته از قول مسئولان این شرکت گفته شده که هنوز برنامه عملیاتی لازم که نوآوری‌های قابل رقابت با سایر رقبا را در نظر گرفته شده باشد، تبیین نشده و از این جهت برنامه این کمپانی فعلاً لغو است.


بازگشت MSN: تغییر نام اپلیکیشن‌های Bing مایکروسافت
فارنت/ همان‌طور که می‌دانید چند روز پیش مایکروسافت رسماً پایان کار مسنجر MSN را اعلام کرد. حالا به نظر می‌رسد این کمپانی قصد دارد اپلیکیشن‌های بینگ را با تغییر نام به MSN برای اندروید و iOS عرضه کند.



اپلیکیشن‌ها فعلی بینگ مانند News، Sports، Weather و Finance به زودی از بینگ به MSN تغییر نام پیدا خواهند کرد. این اقدام در بخشی از حدکت موبایل-اول کلاود-اول مایکروسافت برای در دسترس قرار گرفتن سرویس‌های ابری مایکروسافت در پلتفرم‌ها مختلف انجام خواهد گرفت.



از آن‌حایی که در سال‌های اخیر مایکروسافت نام MSN را کمرنگ و کمرنگ‌تر کرده بود و به جای آن Windows Live و Bing را جانشین کرده بود این حرکت بازگشت به سوی MSN کمی عجیب به نظر می‌رسد. صفحه‌خانگی جدید MSN.com که در حالت پیش‌نمایش آنلاین شده است تعدادی از سرویس‌های مایکروسافت و شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توییتر را به نمایش گذاشته است. تنظیمات و اطلاعات اپلیکیشن‌های بینگ نیز قرار است میان MSN.com، اپلیکیشن‌های MSN و همچنین دستیار صوتی کورتانا همگام‌سازی شود.



گفتنی است از آنجایی که MSN هنوز به عنوان صفحه خانگی پیش‌فرض مرورگرهای قدیمی اینترنت اکسپلورر قرار دارد از بازدید خوبی برخوردار است اما هنوز مشخص نیست که با این تغییر نام وسیع چه بر سر برند بینگ خواهد آمد.


سه هزار دکل‌ مخابراتی بهارتی به فروش می‌رود
تسنیم/ اپراتور بهارتی ایرتل پرده از پیشنهاد جدیدی مبنی بر فروش سه هزار و ۵۰۰ دکل ارتباطی خود در آفریقا برداشت. این برج‌ها قرار است به شرکت تولید تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی ایتِن فروخته شود.

رقم این قرارداد هنوز مشخص نشده و هر دو شرکت در حال مذاکره پیرامون واگذاری این دکل‌ها هستند.

براساس این قرارداد، پوشش برج‌های ارتباطی ایتِن در آفریقا به هفت کشور با پنج هزار برج ارتباطی می‌رسد.

مدیر عامل ایتن گفته است که پیشنهادی تحول برانگیز، پورتفوی این شرکت در آفریقا را کامل و متنوع می‌سازد.


عینک گوگل از این پس قادر به تشخیص تنش های عصبی در شما خواهد بود
دیجیاتو/ تشخیص دچار شدن به استرس همواره آسان نیست و کمک گیری از سنسورهای مرتبط به اندزه گیری ضربان قلب نیز راه حال کاملی در این زمینه محسوب نمی شوند. اما یک گروه از محققین و برنامه نویسان در دانشگاه هایی جورجیا تک و MIT اپلیکیشن اندرویدی را برای عینک گوگل با عنوان بایوگلس (BioGlass) توسعه داده اند که می تواند میزان اضطراب و استرس شما را تشخیص دهد.

این نرم افزار با داده هایی که از جابه جایی های اندک مرتبط به بدن شما توسط شتاب سنج، ژیروسکوپ و دوربین مقابل عینک گوگل به دست می آورد به بررسی وضعیت تنفس و ضربان قلبتان پرداخته و سپس شرایط روحی شما را از نظر دچار شدن به حالت عصبانیت و استرس مورد بررسی قرار می دهد به زبان ساده و از نظر تئوری کافیست عینک یاد شده را بر روی چشم داشته باشید تا خیلی سریع از دچار شدن به تنش های عمیق عصبی آگاه گردید.



پروژه ی یاد شده در حال حاضر فقط به جمع آوری یک سری داده و نتیجه گیری بر مبنای آنها می پردازد، اما نسخه های آتی این اپلیکیشن قادر خواهد بود کارهای بسیار بیشتری را انجام دهد. برای مثال یکی از قابلیت هایی که قرار است به بایوگلس افزوده گردد ارائه ی توضیحاتی در رابطه با تنفس صحیح و ایجاد احساس آرامش در فرد به هنگام تشخیص حالت های اضطراب و استرس است، حتی این نرم افزار قادر خواهد بود به صورت خودکار به سراغ ترانه های آرامش بخش مورد علاقه ی کاربر رفته و آنها را برای وی پخش نماید.

از سوی دیگر بایوگلس تنها به عینک ۱۵۰۰ دلاری گوگل محدود نخواهد بود و هر گجت پوشیدنی که دارای سنسورهای مناسب و سیستم عامل موردنیاز این اپ باشد می تواند از آن بهره بگیرد و به ابزاری برای تشخیص تنش های عصبی و استرس در افراد بدل گردد.

استفاده از اپ مورد اشاره در حال حاضر نیازمند ایستادن کاربر به صورت ثابت است و گفته می شود یکی از اصلی ترین چالش های پیشروی آن جمع آوری داده ها در وضعیتی است که فرد در حال حرکت باشد و در صورتیکه این مسئله برطرف شود به احتمال زیاد شاهد حضور بایوگلس بر روی خیل عظیمی از گجت های پوشیدنی خواهیم بود. ضمن اینکه شاید در آینده یی نه چندان دور این نرم افزار بتواند در تشخیص سایر احساسات مرتبط به افراد دیگر نیز به ما را یاری برساند، البته در صورتیکه چنین کاری بر خلاف قوانین مرتبط به حریم خصوصی نباشد.


مایکروسافت باید به خود افتخار کند: ویندوزفون، وفادارترین کاربران را در نظرسنجی کوچ به ایفون دارد!
ترنجی/ درست است که سه شنبه همین هفته روز، روز اپلی‌هاست ولی در این میان کسانی نیز هستند که از سیستم عامل‌های دیگر به ای او اس کوچ میکنند. در این رابطه کمپانی تحقیقاتی survata که علایق مردم را در خصوص کوچ به ایفون جدید بررسی میکند مطلب جالبی در این خصوص منتشر کرد:



طبق این تحقیقات بلک بری بیشترین میزان ضرر خود را در رابطه با از دست دادن کاربران خود تجربه خواهد کرد، ان هم با 6% کوچ کاربران بلک بری به سمت ایفون 6. احتمال میرود اندروید نیز همانند بلک بری 6% از کاربران خود را از دست بدهد. جالب ترین قسمت مطلب آنچه سایت cnet در پایان مطلب متذکر شده است:بر اساس نظرسنجی ، وفاداری کاربران ویندوزفون مشخص است و با تنها ۳%، حرکت آن‌ها به سوی ایفون حرکت به سوی تاریکیست.


تلفن هوشمند کلاسیک اما جدید بلک بری در راه است
دیجیاتو/ هنوز چند روز تا معرفی رسمی Blackberry Classic باقی مانده که تصاویر و برخی مشخصات فنی آن به روی اینترنت راه یافت. تلفن های هوشمند بلک بری که از در اکثر موارد به صفحه کلید QWERTY مجهز بوده، در این مورد هم همان ظاهر کلاسیک را به کار برده و به همین دلیل، بلک بری کلاسیک نام گرفته. البته چند ماه پیش مدیر عامل این شرکت، از بلک بری کلاسیک و پاسپورت خبر داده بود، اما در مورد مشخصات فنی آنها حرفی نزد.



همانطور که در تصاویر دیده می شود، نمای جلویی این مدل حاوی یک صفحه نمایش ۳.۵ اینچ مربع و یک کیبورد سخت افزاری QWERTY است. یک دکمه که نقش ترک پد را ایفا می کند به همراه دکمه های پاسخ گویی و رد تماس، منو و بازگشت به عقب هم دیده می شود.



مشخصات سخت افزاری BlackBerry Classic:

    صفحه نمایش ۳.۵ اینچ
    رزولوشن ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۵۸۲ ppi
    پردازنده دو هسته ای اسنپدرگن S4 SoC و قدرت پردازش ۱.۵ گیگاهرتز
    ۲ گیگابایت رم
    پشتیبانی از حافظه جانبی MicroSD تا سقف ۶۴ گیگابایت
    همراه با نسخه ۱۰.۳ سیستم عامل بلک بری

انتظار می رود بلک بری کلاسیک قیمتی کمتر از مدل پاسپورت داشته باشد و به احتمال بسیار زیاد، در ۲۴ سپتامبر عرضه خواهد شد.


مقایسه سرعت گلکسی نوت ۴ با ال جی جی ۳: برنده کدام است؟
ترنجی/ سامسونگ با پردازنده ی اسنپدراگون ۸۰۵ به جنگ آمده در صورتی که ال جی از پردازنده اسنپدراگون ۸۰۱ بهره می‌برد، خب بر روی کاغذ همه چیز مشخص است و تقریبا میدانیم برنده کیست اما ما داریم در دنیایی واقعی زندگی می‌کنیم و باید همه ی این خوبی‌ها را در دنیای واقعی محک زد نه در دنیای مشخصات روی کاغذ.

امروز می‌خواهیم به مقایسه سرعت دو گوشی گلکسی نوت ۴ که به تازگی معرفی شد و گوشی ال جی جی ۳ که پرچمدار کنونی ال جی می‌باشد بپردازیم و ببینیم که این دو شرکت برای این رقابت بزرگ چه کرده اند. در نگاه اول ممکن است فکر کنید که نوت ۴ برنده بی چون و چرای این رقابت سرعت است ولی همیشه قوی ترین سخت افزار میزان سرعت را معین نمی‌کند حداقل امیدواریم اینطور نباشد زیرا مدل‌های پیش نمایش نوت ۴ که در نمایسگاه IFA مورد آزمایش قرار گرفت از عملکرد مناسبی برخوردار نبود که نتایج بنچمارک مناسبی از خود به جای نگذاشت.



همچنان امیدواریم که سامسونگ گوشی خود را بهبود ببخشد و در عرضه رسمی‌نسخه بهبود یافته را ارائه دهد زیرا در تست زیر که یکی از آزمایش‌های پایه می‌باشد نوت 4 کمی‌از جی ۳ عقب ماند و کندی نا چیزی مشاهده می‌شود.


نکسوس 7 نسل سوم در راه است
ترنجی/ با اینکه هنوز معرفی نشده، امادر سفر به FCC باشماره مدل NX74751 یک تبلت 7 اینچی مربوط به نکسوس روبرو شدیم که به احتمال قوی نسل سوم تبلت نکسوس 7 باشد. پیشوند مدل(NX) نشان دهنده این است که این عنوان از محصولات نکسوس یعنی گوگل است.



اما در سوی دیگر درلیست FCC این دستگاه با باتری 2489 میلی آمپر ساعتی معرفی می‌شود و از آنجا که نکسوس 7 قبلی 3950 میلی آمپر ساعتی بود، به احتمال خیلی قوی این عنوان نکسوس نسل جدید است. چون نکسوس 7 سال 2012، 4325 میلی آمپر ساعتی، نکسوس 7 نسل دوم یعنی سال 2013، 3959 و اینک نسل سوم با افت شدید به 2480 میلی آمپر رسیدن چندان بعید به نظر نمیرسد.



میدانیم که این تبلت 7 اینچی دارای شبکه‌های GSM 850/1900، WCDMA 850/1700/1900 و 4G LTE band 2، 4، 5، 7 ، 17 خواهد بود. همچنین شبکه وای فای Dual band و بلوتوث ورژن 6 و 7 و NFC را ساپورت خواهد کرد.

آیا ما شاهد نکسوس 7 جدید با این مشخصات خواهیم بود؟ آیا ایسوس محصول جدید خود را معرفی خواهد کرد؟ سوالات  بسیاری وجود دارد که تنها پاسخش را میتوان از FCC فهمید؛ نه لیست‌های کاغذی اش. پس منتظر FCC می‌مانیم.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار