در کنسرت "علیرضا قربانی" در عمارت مسعودیه؛

"مهناز افشار" به کمپین "من از موسیقی حمایت می‌کنم" پیوست

آخرین شب از جشنواره موسیقی تهران با اجرای "علیرضا قربانی" در عمارت مسعودیه به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته آخرین شب از جشنواره موسیقی تهران با اجرای "گروه اشتیاق" و "علیرضا قربانی" در عمارت مسعودیه برگزار شد.

در ابتدا "مهناز افشار" بازیگر سینما بر روی سن آمد و ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی به حاضران در عمارت مسعودیه بیانیه ای که از طرف خانه موسیقی به نگارش درآمده بود را قرائت کرد. در این بیانیه از مجموعه فعالیت هایی که این نهاد مدنی از زمان تاسیسش یعنی مرداد 1379 انجام داده گفته شده و درباره ی عضویت گروه های مختلف موسیقی در آن توضیحاتی آمده بود.

در بخش دوم بیانیه از کمپین "من از موسیقی حمایت می کنم" که در حاشیه جشنواره موسیقی تهران برپا شده و  در آن از پیگیری مسائل حقوقی  و ایجاد فرهنگ سازی برای رعایت حقوق کپی رایت سخن گفته شده است.

در ادامه "علیرضا قربانی" خواننده ی پرآوازه ی موسیقی ایرانی به همراه "گروه اشتیاق" به روی سن آمده  که با تشویق حاضران مواجه شدند که در ابتدا قطعات "هوای جنون" براساس شعری از "محمد قهرمان" و آهنگسازی و تنظیم "شهرام توکلی"، "کیف انگلیسی" به آهنگسازی "فرهاد فخرالدینی"، "آخرین جرعه جام"  با شعر "فریدون مشیری"و آهنگسازی وتنظیم "مهیار علیزاده" و قطعه "زندگی" شعر و آهنگ "غلامحسین مین باشیان" و تنظیم "فردین خلعتبری" را اجرا کرد.

پس از اجرای این قطعات قربانی ضمن عرض سلام و خیر مقدم به حاضران در عمارت گفت: پیش از اینکه قطعه ی بعدی را شروع کنم می خواهم از طرف خود و هنرمندانی که بر روی صحنه هستند، خواهر و برادران خودم، خیر مقدم گفته و مقدمتان را گلباران نمایم.

وی ادامه داد: به چند نکته باید اشاره کنم که نکته ی اول این است که به سفارش دوست هنرمند عزیزم سرکار خانم "مهناز افشار" می خواهم از "امیر جدیدی" هنرمند عزیز که برای برگزاری این جشنواره در این فضا خیلی زحمت کشیدند مفصل تشکر نمایم.

قربانی افزود: خیلی خوشحالم با تلاش و پیگیری های خانه موسیقی از جمله "حمیدرضا نوربخش" و بقیه دوستان که بسیار زحمت کشیدند این جشنواره که به صورت مستقل از طرف خانه موسیقی شکل گرفته امسال آغاز به کار کرد و از تمام بزرگانی که در سازمان میراث فرهنگی و اداره محترم اماکن این همکاری و همیاری را با اهالی موسیقی داشتند تشکر می کنم.

خواننده ی سریال "مدار صفر درجه" تصریح کرد: سالیان سال قرار بود که یک جشنواره موسیقایی مستقل از طرف خانه موسیقی برگزار شود که این اتفاق با چنگ و دندان اهالی خانه در حال برگزاری است که البته امیدوارم که در سال های بعدی خیلی پرشورتر و با اجراهای بیشتر برگزار شود و بسیار خوشحالم که در این جشنواره و در آخرین روز فرصتی به بنده داده شد که آثارم را اجرا کنم.

"علیرضا قربانی" در انتها گفت: قطعه بعدی را از معلم و استاد عزیزم "همایون خرم" اجرا می کنم که این اثر را به این استاد بزرگوار تقدیم می کنم امیدورام روحشان شاد باشد.

در ادامه قطعه ی "تو ای پری کجایی" شعری از "هوشنگ ابتهاج" به آهنگسازی "همایون خرم" و تنظیم "سامان صمیمی" و پس از آن "باران" اثری از "فردین خلعتبری" را اجرا کرد.

قربانی در انتهای بخش اول موسیقی فیلم سریال "شب دهم" به کارگردانی "حسن فتحی" را براساس ترانه ای از "افشین یداللهی" و موسیقی "فردین خلعتبری" اجرا کرد.

در بخش دوم "علیرضا قربانی" در ابتدا به همراه "بهنام ابوالقاسم" نوازنده پیانو به روی سن آمد و گفت: تصمیم براین است که یک بخش بداهه آواز را با پیانو "بهنام ابوالقاسم" اجرا کنیم. البته ترجیح می دادیم که یک ساز سنتی نیز در کنار خود داشته باشیم اما به خاطر چیدمان صحنه و فشرده بودن آن این اتفاق میسر نشد.

وی ادامه داد: به جهت نیاز و اهمیتی که امروزه در موسیقی شاهد آن هستیم تصمیم داریم که به دستگاه نوا قطعه ای بداهه را به همراه "بهنام ابوالقاسم" اجرا کنیم.

پس از اجرای قطعه بداهه قربانی و ابوالقاسم از صحنه خارج شدند که پس از خروج آن ها "گروه اشتیاق" به روی سن آمد و مشغول کوک کردن سازهای خود شد. گروه در حال آماده شدن بود که "علیرضا قربانی" و "بهنام ابوالقاسم" به روی صحنه آمدند و در ادامه قطعاتی چون: "از خون جوانان وطن" شعری از عرف قزوینی" و تنظیم "حسام حسینی"، "بی خوابی" شعر "مهدی اخوان ثالث" و آهنگ و تنظیم "مهیار علیزاده"، "زلف سیه" شعر و آهنگسازی "غلامحسین مین باشیان" و تنظیم "میلاد موحدی" اجرا شد.

در ادامه قطعاتی چون "رفتم و بار سفر بستم" براساس شعری از "نواب صفا" و موسیقی "علی تجویدی" و "ارغوان" شعر "هوشنگ ابتهاج" و آهنگسازی وتنظیم "مهیار علیزاده" اجرا شد.

از اعضای "گروه اشتیاق" باید به "علیرضا قربانی" خواننده، "سامان صمیمی" ارکستر مایستر، "نیلوفر محبی"، "محسن عبادی" و "مهجین کاوری زاده" ویلن، "کاوه تسعیری" و "حسام حسینی" آلتو، "بصیر خاموشی" و "هانیه کازرونی" ویلنسل، "حامد قدسی" کنترباس، "حسام ناصری" فلوت، "مهسا یوسفی نژاد" هورن، "ترگل خلیقی" تار، "زکریا یوسفی" پرکاشن و "بهنام ابوالقاسم" پیانو اشاره کرد.
از همخوانان این کنسرت می‌توان از "شیوا سروش" و "روشنک کی منش" سوپرانو، "سمیرا محسنی" و "مهدیه صفدری" آلتو نام برد. مدیر "گروه اشتیاق" "سید علی اصغر رضوی" است.

"مدار صفر درجه" بی گروه "فیلارمونیک ایران" آن رنگ و بوی ناب را نداشت

در انتها "علیرضا قربانی" و گروه "اشتیاق" قطعه "مدار صفر درجه" را براساس شعری از "افشین یداللهی" و موسیقی و تنظیم "فردین خلعتبری" اجرا کرد.

اما نکته ای که در اجرای این قطعه واقعا به چشم می آمد حضور نداشتن اعضای گروه "فیلارمونیک ایران" به سرپرستی "علیرضا شفقی نژاد" در این کنسرت بود.

مسلما آن زنگ صدایی که در اعضای گروه کر فیلارمونیک ایران وجود دارد در صدای این چند بانوی همخوان وجود نداشت و اگر پیشینه ای از قطعات اجرایی نداشتم شاید اصلا متوجه اینکه این چند همخوان سوپرانو و آلتو چه می خوانند نمی شدم و امیدوارم که این دو "علیرضا" روزی در کنار هم بر روی استیج به اجرای برنامه بپردازند.

پیمان بیعت با اجرای قطعه "ای ایران" در آخرین لحظات جشنواره موسیقی تهران در عمارت مسعودیه

طبق برنامه بنا بود که "مدار صفر درجه" آخرین برنامه ای باشد که توسط "علیرضا قربانی" و گروهش اجرا می شود اما قربانی برای چند لحظه از صحنه خارج شده و دوباره به روی سن بازگشت.

و حالا...
یک...
دو...
سه...
ای ایران ای مرز پرگهر...

با اجرای این قطعه همه ی حاضران در عمارت مسعودیه به افتخار عزت و غرور ایران روی پاهای خود ایستاده و "علیرضا قربانی" را در اجرای این قطعه همراهی کرده و با وی همخوانی کردند که قربانی در انتها گفت: پاینده باد ایران...

و صحنه را ترک کرد.

گزارش از مهدی خان محمدی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار