رصد رسانه های کاغذی؛

معمای واگذاری 4میلیون هکتار از اراضی ملی/ امضاي تفاهم نامه بزرگ نفتي/سانسور سخنان کسینجر در رونامه های زنجیره ای

امروز تحولات یمن یکی از اصلی ترین تیترهای روزنامه ها ی اصولگرا بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛مروز قرار داد بزرگ نفتی میان ایران و روسیه مورد توجه برخی رسانه ها قرار گرفت و حتی  روزنامه اصلاح طلب اعتماد  از این قرار داد با تیتری کنایه آمیز به عنوان قرار داد نفتی پشت پرده نام برد. سیاست روز اما به موضوع خروج کشور  از رکود پرداخته و وجود بازار راکد در کشور را نقیض وعده خارج شدن از رکود دانسته است .
پوشش اخبار مربوط به عمل  جراحی رهبر انقلاب نیز کماکان در صفحه اول روزنامه ها جای دارد. در این میان  روزنامه ایران نیز  تیتر یک خود را به لزوم مبارزه با زمین خواری  اختصاص داد.

*ایران، روسیه و البته آمریکا!

شرق در  گزارش خود از سفر نفتی  «وزیر انرژی و هیات 180 نفره روس‌ها به تهران» نوشته است : روابط تهران - مسکو وارد فاز جدیدی می‌شود. دستور صریح زنگنه برای افزایش 10برابری حجم معاملات و خبر وزیر نیرو درخصوص همکاری ۱۰‌میلیارددلاری ایران و روسیه در بخش نیروگاه‌های حرارتی، آغازگر این تغییرات است. تغییراتی که وزیر انرژی فدراسیون روسیه، آن را با جمله دیگری توصیف کرده است. الکساندر نواک اعلام کرد: زمان تکان گردوغبارها بین روابط تهران- مسکو فرا رسیده است. برای تکاندن گردوغبار روابط سرد ایران و روسیه است که هیات بلندپایه‌ای از تجار روسیه و در راس آنان وزیر انرژی روسیه وارد ایران شدند و در همایشی شرکت کردند که حضور 180 نماینده از شرکت‌های روسی به نمایندگی از 40 شرکت در‌ آن، نشان از تمایل روس‌ها برای برقراری رابطه با ایران است. در این اجلاس که یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه است، شش کمیته تخصصی مواردی را تعیین کردند تا این موارد در نهایت به امضای وزیرنفت و انرژی روسیه برسد. یکی از این دیدارها، دیدار وزیر نیروی ایران با همتای روسی خود بود. نتیجه این دیدارها توافق ساخت هشت تا 10 نیروگاه حرارتی جدید و بهینه‌سازی چهار نیروگاه دیگر است. توافقاتی که نشان از تمایل شرکت‌های روسی برای حضور بیشتر در بخش انرژی ایران دارد. وزیر نیرو درمورد این قرارداد گفت: برنامه ما برای این مشارکت، احداث هشت واحد نیروگاه جدید حرارتی به ظرفیت 2800مگاوات (هر واحد به ظرفیت 350مگاوات) است و بخش خصوصی این کشور پس از دریافت اطلاعات تا یک‌ماه آینده طرح پیشنهادی خود را برای اجرای این طرح‌ها ارایه خواهد داد. حمید چیت‌چیان ادامه داد: چهارواحد از این نیروگاه‌ها در شهر بندرعباس، دو واحد در طبس و دو واحد در شهر جدید سهند خواهد بود و احداث دوواحد نیروگاه در تبریز نیز در مرحله مطالعه محیط‌زیستی قرار دارد. چیت‌چیان با اشاره به استقبال ایران از مشارکت روسیه در بخش نوسازی نیروگاه‌ها، گفت: در زمان حاضر، این همکاری در دو نیروگاه رامین اهواز و شهید منتظری اصفهان قابل انجام و بررسی‌ها درباره نیروگاه بندرعباس نیز در دست انجام است. وزیر نیرو با اشاره به موضوع واردات و خرید برق از کشور روسیه، گفت: براساس نشست مشترک کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان، در وضعیت کنونی، بستر فنی برای انتقال برق از طریق شبکه سراسری جمهوری آذربایجان مهیا نیست و به این منظور باید یک خط جدید در کشور آذربایجان احداث شود.


*«روس ها جاي مپنا را مي گيرند؟»

اعتماد نیز با نگاهی منتقدانه به بخشی از توافقات احتمالی در مطلبی با عنوان نوشته: روز گذشته در شرايطي حميد چيت چيان، وزير نيروي ايران بعد از توافق با وزير انرژي روسيه لبخند زد و دست وي را به گرمي فشرد كه نيم نگاهي به توافقات انجام شده بين ايران و روسيه نشان از بي توجهي وي به برخي توليد كنندگان داخلي مي دهد. ايران و روسيه در شرايطي براي ساخت هشت نيروگاه حرارتي به توافق رسيدند كه بر اساس اطلاعات موجود وزارت نيروي ايران خود يكي از برترين سازندگان نيروگاه هاي حرارتي را در زير مجموعه خود دارد و حتي اين وزارتخانه پدر معنوي اين سازنده ايراني است، سازنده يي كه در رزومه كاري اش خود را ششمين سازنده برتر توربين هاي بزرگ بعد از شركت هاي مطرحي بعد از جنرال الكتريك، آلستوم، زيمنس، رولزرويس و صنايع سنگين ميتسوبيشي قرار داده و خود را سازنده نيروگاه هاي حرارتي مي داند اما وزارت نيرو با وجود حجم بالاي بدهي هايي كه اين وزارتخانه به مپنا دارد بنا را بر اين گذاشته است تا پروژه هاي جديدش را به جاي توليد كننده داخلي به همسايه شمالي واگذار كند. حال اين شائبه وجود دارد كه آيا مسوولان اقتصادي ايران سعي دارند تا از اين پس بيش از پيش هواي همسايه شمالي خود را كه در شرايط تحريم هاي اروپايي قرار گرفته است داشته باشند و به تلافي تمام حمايت هاي پيدا و پنهان اين همسايه شمالي در طول سال هاي اخير برخلاف روال مرسوم حمايت از توليد داخل، به فكر حمايت از سازنده هاي روسي باشند؟



*برخورد قاطع با واردات يک خودروي بي‌کيفيت چيني

اما روزنامه خراسان نوشت : در حالي که بر اساس مجوز چندي پيش دستگاه هاي اجرايي، ورود نوعي خودروي عمومي چيني به داخل کشور و استفاده از آن در چرخه حمل و نقل مجاز اعلام شده بود، با بررسي هاي جديد دستگاه هاي ذي ربط و اعلام گزارشي از مشکلات و کيفيت اين خودرو، يک مقام مهم اجرايي، مجوز واردات اين خودرو را لغو کرده و در نامه اي آني به دستگاه هاي ذي ربط، ورود هرگونه محموله از اين خودرو غيرقانوني اعلام شده است.



*8 درصد رای و این همه طلبکاری از دولت؟!

 روزنامه کیهان با کنایه به عضو حزب منحله مشارکت نوشت در مطلبی با عنوان "8 درصد رای و این همه طلبکاری از دولت"  :،معاون مشارکتی وزارت کشور اصلاحات می‌گوید؛ یکی از گزینه‌های تصدی معاونت سیاسی در این وزارتخانه است.

محمود میرلوحی گفت: بنده از گزینه‌های این سمت در دولت هستم. البته تاکنون برای پذیرش پست معاونت سیاسی از سوی وزارت کشور با بنده صحبتی نشده است. اما چند ماهی است که این بحث در دولت و وزارت کشور مطرح شده است.

عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت به روال افراطیون گفت: جریان اصلاحات کلیت دولت را تایید می‌کند ولی در حوزه وزارت کشور نقد داریم؛ اول اینکه فکر می‌کنیم با اتفاقی که افتاد و مردم به صحنه آمدند و این انتخابات افتخارآمیز شکل گرفت، اگر قرار باشد مسائل بدون تحول و تغییر بر پاشنه قبل بچرخد قطعا مورد پذیرش نیست.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که وزارت کشور تاکنون نتوانسته است پاسخگوی بخش زیادی از انتظارات سیاسی هواداران دولت باشد.
عضو حزب منحله افراطیون ضمن معتدل معرفی کردن خود گفت: البته تاکنون برای پذیرش پست معاونت سیاسی از سوی وزارت کشور با بنده صحبتی نشده است. اما چند ماهی است که این بحث در دولت و وزارت کشور مطرح شده و بنده نیز یکی از گزینه‌های این سمت در دولت هستم.

فتح وزارتخانه‌ها به واسطه ایجاد جنجال و شانتاژ و مهره‌چینی در سطوح معاونت‌ها، یکی از شیوه‌های افراطیون می‌باشد. این طیف برای پیشبرد شانتاژ خود ادعا می‌کند در فلان حوزه توقع رای‌دهندگان برآورده نشده، بنابراین باید مدیر آن حوزه برکنار و کسی از میان ما انتخاب شود تا رای‌دهندگان راضی شوند! این در حالی است که بنابر تصریح مدعیان اصلاحات نامزد این طیف یک هفته مانده به انتخابات سال 92، تنها 8 درصد رای داشت! با این وجود وزارت کشور در طول یک سال اخیر به طور مرتب و روزانه تحت فشار سیاست‌بازان افراطی و رسانه‌های آنها بوده و با وجود جابه‌جایی 90 درصد مدیران متبوع وزارت در سراسر کشور، مدعیان اصلاحات همچنان با دولت طلبکارانه برخورد می‌کنند و این در حالی است که تصدی معاونت سیاسی وزارت کشور از سوی آنان در دولت خاتمی موجب راه‌اندازی آشوب‌های زنجیره‌ای از یک‌سو و تقلب در انتخابات مجلس ششم (به تصریح محسن هاشمی) شد. به عبارت دیگر طیف مذکور اشغال وزارت کشور را نقطه شروع التهاب‌افکنی‌های جدید می‌داند.


*سانسور سخنان کیسینجر در نشریات زنجیره‌ای

کیهان در مطلبی دیگر نیز نوشت :نشریات زنجیره‌ای سخنان هنری کیسینجر استراتژیست و وزیر خارجه پیشین آمریکا درباره قدرت جمهوری اسلامی ایران را منتشر نکردند.

روزنامه‌های شرق، اعتماد، آرمان و... دیروز ترجیح دادند اظهارات کیسینجر در مصاحبه با رادیو آمریکا- NPR- را سانسور کنند و این در حالی است که همین نشریات، به سیاه‌نمایی یا نظرسنجی‌های محافل غربی علیه ایران بها می‌دهند.

کیسینجر در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا تصریح کرده بود: «ایران با توجه به نفوذ گسترده‌ای که در خاورمیانه پیدا کرده، فرصتی بزرگ برای ایجاد یک امپراتوری در اختیار دارد... نقشه خاورمیانه و مرزهای فعلی آن که محصول فروپاشی عثمانی پس از جنگ جهانی اول می‌باشد، در حال فروپاشی و از بین رفتن است. ایران مشکل به مراتب بزرگ‌تری از داعش است. درگیری‌ با داعش که گروهی ماجراجو می‌باشد، بسیار قابل کنترل‌تر از درگیری با کشورهایی مانند ایران است. اکنون یک محور شیعه به مثابه یک کمربند از ایران تا بغداد و سوریه از آنجا تا جنوب لبنان و مرزهای مدیترانه کشیده شده است. همین موضوع در شرایطی که مرزهای سیاسی پیشین خاورمیانه در حال فرسایش است، امکان تشکیل یک امپراتوری را به ایران در خاورمیانه می‌دهد».






































برچسب ها: یمن ، رسانه ها ، کاغذی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.