گذشته تجربه‌ زندگی است

یک روانشناس گفت: اگر بتوانیم از تجربه‌های گذشته استفاده کنیم تأثیرات شگرف در زندگی به وجود می‌آید.

آشوری روان‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ، گفت: همیشه بین گذشته و حال رابطه‌ وجود دارد و نمی‌توان گفت اهمیت کدام یک بیشتر است بین این دو موضوع رابطه منطقی وجود دارد و گذشته می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای حال باشد بدین معنا که مقدمه اگر طی نشود به اصل حیات انسان لطمه وارد می‌کند بنابراین تأکید داریم که گذشته می‌تواند تجربه‌ای برای حال باشد.

وی گفت: اگر انسان در زندگی می‌تواند تصمیم بگیرد یا مهارت‌های زندگی را یاد بگیرد ناشی از تجربه‌هایی است که اندوخته است مثلا کسی که به تحصیلات یا مهارت‌های فنی و حرفه‌ای می‌پردازد هم درصدد است رشد فکری و هم رشد اجتماعی پیدا کند.

آشوری افزود: انسان می‌تواند از آموزه‌های زندگی بهره ببرد. گذشته می‌تواند به عنوان زیربنایی برای روند زندگی حال و آینده استفاده شود و هیچ‌گاه نباید این معادله زندگی را فراموش کرد.

وی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم از تجربه‌های گذشته استفاده کنیم تأثیرات شگرف در زندگی به وجود می‌آید که می‌تواند تجربه‌های خودمان یا دیگران باشد. برنامه‌های گذشتگان و زمان حال می‌تواند به عنوان راهکارهایی برای آینده باشد. امروز و حال می‌تواند برای آینده مقدمه‌ای باشد.
البته اگر افرادی از این ویژگی‌ استفاده نکنند یک روند نزولی را طی می‌کنند.

این روانشناس ادامه داد: حوزه گذشته بیانگر رشد فکری در هر حیطه زندگی است همین طور در تعالیم اسلامی گفته شده اگر انسان در گذشته و حالش تغییری دیده نشود از ما نیست.

وی خاطرنشان کرد: تفاوتی که در گذشته و حال وجود دارد به معنای جدایی این دو نیست بلکه به معنای برقراری ارتباط است که با استفاده از گذشته مهارت‌هایی را کسب و به سوی کمال می‌رویم به طوری که جنبه‌های منفی را آزمایش نکنیم و جنبه‌های مثبت که موجب رشد شده امتحان شود بنابراین آزموده را آزمودن کردن خطاست.

انتهای پیام/

برچسب ها: گذشته ، تجربه ، تاثیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.