گلوبال ریسرچ:

اوباما از طریق بازی با کلمات، افکار عموم را فریب می‌دهد

جنگ علیه داعش، پوششی برای برنامه مخفیانه آمریکا است. هدف این جنگ جدید، از بین بردن داعش نیست بلکه تسلط کامل بر منابع عظیم نفتی عراق و سرنگونی بشار اسد در سوریه است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "بری گری" می‌نویسد: کسی که 8 سال پیش در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به عنوان یکی از مخالفان سیاست های بوش در عراق، شعار مخالفت با جنگ سر مي‌داد، اکنون درست مانند جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، با توسل به دروغ و فریب افکار عموم، به دنبال توجیه مداخله نظامی آمریکا در این سرزمین و گسترش آن به سوریه است.
 
*** اوباما با بهانه کمک به آوارگان ایزدی، به دنبال جلب حمایت مردم بود
درست یک ماه پیش، اوباما با اعلام شروع حملات هوایی آمریکا به عراق، آن‌ها را حملاتی کوتاه‌مدت و محدود معرفی کرد که ظاهرا به کمک آن‌ها، ارائه «کمک‌های انسان‌دوستانه» به آوارگان ایزدی که در پی حملات شبه نظامیان گروه تکفیری داعش، از دیار خود آواره شده‌اند، و همینطور محافظت از پرسنل آمریکایی در شهر اربیل، پایتخت اقلیم کردستان، میسر خواهد شد.
اما دولت آمریکا با این بهانه‌ها هم  نتوانست حمایت عموم را برای احیای جنگ در خاورمیانه جلب کند. سپس ماجرای سربریدن دو خبرنگار آمریکایی به دست داعش مطرح شد. رسانه‌ها به سرعت وارد عمل شدند و افزایش تهدید حملات تروریستی در خاک آمریکا را مورد تاکید قرار دادند.
 
*** داعش، زمانی سرنیزه پیکان آمریکا برای سرنگونی حکومت بشار اسد در سوریه بود
سربریدن این خبرنگار، دستاویزی جدید و ساختگی برای احیای دوباره «جنگ علیه تروریسم»  و مداخله نظامی آمریکا در خاورمیانه ، فراهم کرد. نکته جالب اینجاست که این بهانه را یک گروه جهادی سنی که موجودیت خود را مرهون واشنگتن است، به امپریالیسم آمریکا تقدیم کرده است.
داعش ساخته دست آمریکا است. این گروه به دنبال تخریب عراق توسط ارتش آمریکا در سال‌های 2003 تا 2011 و سیاست استعماری واشنگتن در دامن زدن به اختلافات و جنگ فرقه‌ای میان شیعه و سنی به وجود آمد.
در سوریه، این سازمان به عنوان سرنیزه پیکان آمریکا برای سرنگونی حکومت بشار اسد و جایگزینی آن با حکومتی دست‌نشانده، به طور مستقیم و یا غیر مستقیم توسط سازمان سیا مسلح و آموزش داده می‌شد. در حال حاضر نیز بخش عمده‌ای از رهبری آن، با سازمان اطلاعاتی آمریکا در ارتباط است.
 
*** هدف جنگ جدید آمریکا، تسلط کامل بر منابع عظیم نفتی عراق و سرنگونی بشار اسد در سوریه است
جنگ علیه داعش، پوششی برای برنامه مخفیانه آمریکا است. دولت آمریکا تلاش می‌کند که بار دیگر با استفاده از نیروی نظامی، عراق را در راستای اهداف جنگ 1991 و حمله آمریکا به این کشور در سال 2003 ــ یا به عبارتی تسلط کامل بر منابع عظیم نفتی این کشور ـــ بازسازی کند.
دیگر هدف مهم این جنگ جدید، سرنگونی بشار اسد در سوریه است. این تلاش به نوعی برای جبران عقب‌نشینی واشنگتن در سال گذشته، یعنی زمانی که مجبور شد از برنامه‌های خود برای مداخله نظامی در سوریه عقب‌نشینی کند، صورت می‌گیرد. دولت اوباما در آن زمان نتوانست حمایت عمومی قابل توجهی برای راه‌اندازی چنین حمله‌ای جلب کند. 
 
*** درخواست اوباما از کنگره برای تصویب افزایش کمک‌های نظامی به «شورشیان» سوریه
دولت آمریکا در حال حاضر نیز دستور کار خود را تحت عنوانی جدید، یعنی جنگ علیه داعش ادامه مي‌دهد. مقامات دولت آمریکا پیش از سخنرانی اوباما از سیاست وی مبنی بر انجام حملات هوایی در سوریه و عراق خبر دادند. گزارش شده است که اوباما درخواست تصویب افزایش کمک‌های نظامی به «شورشیان» سوریه را از کنگره آمریکا درخواست خواهد کرد. 
تعقیب سیاست تسلط بر خاورمیانه، بخش جدایی ناپذیری از جنگ‌طلبی دولت آمریکا علیه روسیه است. سال گذشته، دولت روسیه مانع از اجرای برنامه دولت اوباما برای حمله به سوریه شد. تمایل برای از میان برداشتن یکی از موانع سلطه آمریکا در خاورمیانه، عامل مهمی در تقابل ایجاد شده توسط آمریکا با موسکو و توطئه‌چینی برای سرنگونی دولت اوکراین، و جایگزین کردن آن با یک رژیم دست‌نشانده به شدت افراطی و مخالف روسیه بود.
 
*** مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی، یکی از اجزای اصلی رابطه مقامات دولتی و نظامی و اندیشکده‌های امنیت ملی 
جنگ جدید دولت آمریکا، درست مانند جنگ قبلی، بدون هیچ گونه توضیح و یا بحث عمومی، و بدون رضایت مردم آمریکا آغاز خواهد شد. تصمیمات مربوط به این جنگ، با دسیسه و توطئه‌چینی عوامل نظامی و اطلاعاتی و با مشورت اندیشکده‌های واشنگتن و وال‌استریت اتخاذ می‌شوند.
«آنتونی کوردزمن»، تحلیلگر «مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی»، روز سه‌شنبه یادداشتی را منتشر کرد که در آن، خلاصه‌ای از اهداف سخنرانی چهارشنبه‌ شب اوباما را ترسیم کرده بود. گفتنی است این مرکز، یکی از اجزای اصلی رابطه مقامات دولتی و نظامی و اندیشکده‌های امنیت ملی است که در عمل، تصمیمات حیاتی، از جمله راه‌اندازی جنگ‌ها راــ که کل مردم آمریکا و جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند ـــ اتخاذ می‌کنند.
 
*** اوباما از طریق بازی با کلمات، به فریب افکار عموم می‌پردازد
در پایگاه خبری این مرکز که برای نخبگان سیاسی ایجاد شده است، «کوردزمن» صراحتا آنچه را که دولت آمریکا خوود را برای آن آماده می‌کند، اعلام کرد. با توجه به اینکه «دلایل زیادی وجود دارد تا رئیس‌جمهور در مورد سخنان خود محتاط باشد، و به طور علنی در مورد جزئیات صحبت نکند»، وی روشن ساخت که وعده‌های اوباما در مورد اینکه «هیچ نیروی رزمی وارد خاک عراق نخواهد شد»، عملا بی‌معنا است و جنگی که قرار است آغاز شود، به نوعی تشدید گسترده درگیری‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه خواهد بود. 
بر اساس این یادداشت، « بین دو عبارت «هیچ نیروی زمینی» و «هیچ واحد رزمی زمینی» یک تفاوت بسیار بزرگ وجود دارد.» در حقیقت، اوباما با بازی با کلمات، به فریب افکار عموم می‌پردازد.
 
*** شکست داعش در عراق نیازمند کارزاری به مراتب بزرگ‌تر از یک حمله هوایی محدود است
وی در ادامه می‌نویسد: « در حال حاضر بیش از 1100 تن از پرسنل نظامی دولت آمریکا در عراق حضور دارند. در آینده نیز به تعداد بیشتری ـــ علاوه بر کارکنان بخش اطلاعاتی ـــ برای آموزش، انتقال تجهیزات، هدفگیری و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی و انجام وظایف گوناگون دیگر مورد نیاز خواهد بود. در حالت ایده‌آل، دولت آمریکا علاوه براین، برای همکاری با مناطق سنی نشینی که از دولت عراق حمایت می‌کنند و یا با داعش خصومت دارند و همچنین همکاری با کردها، به نیروهای ویژه و یا معادل آن‌ها نیاز دارد تا برای ارائه راهنمایی‌های تاکتیکی و برنامه‌ریزی حملات هوایی، در کنار نیروهای عراقی خدمت کنند.»
«توان هوایی محدود آمریکا می‌تواند داعش را مهار کند اما شکست آن در عراق و تنزل آن به یک فرقه کوچک افراطی با حمایت محدود، نیازمند کارزاری به مراتب بزرگ‌تر از یک حمله هوایی محدود است. در عمل، نیروی هوایی باید فراتر از هدف قرار دادن نیروهای رزمی داعش عمل کرده و کل رهبری، نیروهای نظامی، کادر اصلی و مراکز کلیدی استراتژیک سیاسی و اقتصادی داعش را مورد حمله قرار دهد.»
 
*** هیچ یک از این توطئه‌گران، مسئولیت جنگ‌های بی‌پایان خود را که بر اساس دروغ‌های بی‌اساس به راه می‌اندازند، بر عهده نمی‌گیرند
«کوردزمن» با عنوان «مسئله اسد: دشمن دشمن ما، بدتر از دشمن ما است»، تصریح کرد که اقدام نظامی در سوریه، به ظاهر با هدف قرار دادن داعش، برای پیشبرد سیاست آمریکا و به منظور تغییر رژیم در سوریه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
هیچ یک از این توطئه‌گران، مسئولیت جنگ‌های بی‌پایان خود را که بر اساس دروغ‌های بی‌اساس به راه می‌اندازند، بر عهده نمی‌گیرند. روز سه‌شنبه، دیک چنی، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا، یکی از طراحان اصلی حمله آمریکا به عراق در سال 2003، با اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کرد تا با آن‌ها در مورد لزوم آغاز جنگی تمام عیار در عراق و سوریه گفت و گو کند.
 
*** کیسینجر خواستار راه‌اندازی یک حمله هوایی همه‌جانبه شد
«هنری کیسینجر»، وزیر سابق امور خارجه آمریکا که قتل میلیون‌ها نفر در ویتنام و کمک به کودتای فاشیستی «پینوشه» علیه دولت دموکراتیک و قانونی در شیلی را در پرونده سوابق خود دارد، در مصاحبه‌ای با روزنامه «تایمز لندن»، با بیان اینکه حملات هوایی نباید «بین سوریه و عراق، هیچ گونه تمایزی ایجاد کند»، از اوباما «راه‌اندازی یک حمله همه جانبه» را خواستار شد.
کل دستگاه سیاسی و رسانه‌های تحت کنترل دولت، در حمایت از آغاز جنگی جدید دست به کار شده‌اند. کنگره نیز بر تصمیمات و اقدامات پنتاگون و سیا مهر تایید می‌زند.
 
*** چگونه می‌توان به جنگ‌های قرن 21 پایان داد
این وقایع، تاکیدی بر این واقعیت هستند که ما امروز در عصر جنگ دائمی زندگی می‌کنیم. این همان چیزی است که بوش در سال 2001 از آن به عنوان «جنگ‌های قرن 21» یاد کرد.» یک جنگ به دنبال جنگی دیگر، که هر یکی پس از دیگری، خشونت‌آمیزتر و شوم‌تر خواهد بود.
این جنگ ابدی، ناگزیر به جنگ جهانی سوم هسته‌ای منجر خواهد شد و تنها چیزی که می‌تواند آن را متوقف کند، جنبش مستقل طبقه کارگر در آمریکا و در سرتاسر جهان، علیه منبع جنگ امپریالیستی، یعنی نظام سرمایه‌داری است.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار