تونس در دوره مرزوقی، از آغاز تاکنون، در جنگ تروریستی علیه سوریه شریک بوده است

روزنامه "الشروق" تونس به شدت از سخنان رئیس جمهور موقت تونس، محمد المنصف المزروقی، پیرامون خطر گروه تروریستی داعش، با اشاره به اینکه المرزوقی، فاقد صلاحیت اظهار نظر در این خصوص است، انتقاد کرد؛ چراکه او از همان آغاز تاکنون، در جنگ تروریستی علیه سوریه، شریک جرم بوده است

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه "الشروق" تونس به شدت از سخنان رئیس جمهور موقت تونس، محمد المنصف المزروقی، پیرامون خطر گروه تروریستی داعش، با اشاره به اینکه المرزوقی، فاقد صلاحیت اظهار نظر در این خصوص است، انتقاد کرد؛ چراکه او از همان آغاز تاکنون، در جنگ تروریستی علیه سوریه، شریک جرم بوده است.

این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: اینکه المرزوقی، از خطر گروه تروریستی داعش و ضرورت مبارزه و نابودی آن، نیازمند تعمق و موشکافی یادداشت تفاهمی است که فضای مناسبی را برای نابودی تروریسم و افراط گرایی در منطقه عرب و بویژه، سوریه، فراهم کند. 

این روزنامه توضیح داد که هشدار دادن در خصوص خطر تروریسم، آن هم پس از آنکه ریاست جمهوری تونس، بر آن چشم بست و چوب در لانه ی آنها کرد، رنگ و بوی رفع اتهام و شبهه به خود می گیرد... تروریسم در فضایی از هرج و مرج و در راستای ویرانگری، تضعیف دولت و از هم پاشی سازمانها، رشد و توسعه می‌یابد.

روزنامه الشروق، توجه را به این موضوع جلب کرد که در این زمینه، بی‌تردید، تونس به طور رسمی، جزئی از جنگ علیه سوریه بوده که در سه بخش نهفته است: اول، بخش رسانه ای است که در عدم محکومیت دولت و یا ریاست جمهوری در خصوص اعمال تروریستی که گروه های مسلح در سوریه طی چند سال اخیر مرتکب شده اند، نمود می‌یابد.

این روزنامه افزود: بخش دوم، در بخش سیاسی بروز می یابد، به گونه ای که رئیس جمهور تونس، از بزرگترین کنفرانس بین المللی برای اعلام جنگ علیه سوریه میزبانی کرد و خود را در زمان پیوستن باصطلاح جهادیون تونسی به سوریه، خود را به نادانی زد.

نهایتا، بخش سوم، در بخش دیپلماتیک نهفته است که تونس، روابط خود با سوریه که روابطی تاریخی و ریشه دار بوده است را قطع کرد.

الشروق با مورد خطاب قرار دادن رئیس جمهور تونس نوشت: تونس در دوره ی شما، تمام تروریست ها را تحت حمایت خود قرار داد و مجوز پیکار در سوریه و تکامل هرچه بیشتر خطرناک ترین تروریسم در تاریخ جهان را صادر کرد.

گزارشات مطبوعاتی، حضور صدها تروریسم تونسی در سوریه، برای همدوشی با گروه های تروریستی مسلح در آن را تائید کرده اند که در حال حاضر ده ها تن از آنها به کشور خود بازگشته اند.

از طرف دیگر، پژوهشگر استراتژیک لبنانی و کارشناس مسائل نظامی-امنیتی، الیاس فرحات در گفتگو با همین روزنامه ی تونسی، از سرعت عجیب و غریبی که گروه تروریستی داعش، طی آن ظهور یافت و در مدتی کوتاه توانست بر مساحت گسترده ای از سرزمین های عراق سیطره یابد، ابراز شگفتی کرد.

فرحات می پرسد: چگونه ممکن است سازمانی مانند داعش، پس از گذشت 13 سال از 11 سپتامبر و آغارز مبارزه با تروریسم، بتواند در این سطح و با این قدرت ظهور یابد؟ چگونه ممکن است آمریکایی که 13 سال است تروریسم را تهدید می کتد و حتی نابودی آن را بویژه پس از آنکه توانسته رئیس سازمان القاعده، اسامه بن لادن را به هلاکت رساند، وعده می دهد، از مبارزه با ان ناتوان شده است؟ چگونه شخصی مانند ابوبکر بغدادی به چهره ای جهانی مبدل می‌شود. 

الیاس فرحات با اشاره به اینکه دولت ترکیه از داعش به عنوان ابزاری برای مبارزه با کردها در عراق و سوریه استفاده می کند و این پوشیده نیست که دولت ترکیه خواهان سقوط دولت ترکیه و ایجاد بی ثباتی در عراق است، تاکید کرد: رابطه ی میان گروه تروریستی داعش و ترکیه خطای دید نیست.

فرحات در پایان گفت: مادامی که برخی دولت های منطقه، از گروه تروریستی داعش حمایت می کنند و با آن همکاری می کند، تمام تلاش ها و فعالیت ها بی نتیجه خواهد بود و توجه را به این سمت جلب کرد که دولت آمریکا، امروز مشکل را مربوط به دولت های منطقه می داند.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار