چاپ قرآن به خط "میرزا احمد نیریزی" +تصاویر

مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران،با هدف احیای مواریث دینی و فرهنگی کشور، اقدام به چاپ یکی از مصاحف ممتاز به خط خوشنویس و کاتب شهیر ایرانی عصر صفویه، استاد میرزا احمد نیریزی نموده است.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، این مرکز با هدف احیای مواریث دینی و فرهنگی کشور، اقدام به چاپ یکی از مصاحف ممتاز به خط خوشنویس و کاتب شهیر ایرانی عصر صفویه، استاد میرزا احمد نیریزی نموده است.

ویژگی های این مصحف بدین شرح می باشد:

1- در شیوه ی نگارش کلمات، از شیوه خاص کتابت کلمات قرآن (رسم المصحف) تبعیت شده و در موارد معدودی نگارش برخی از کلمات با نظارت اساتید خوشنویسی و دقت فراوان اصلاح شده است.

2- علامت گذاری کلمات در این مصحف بر اساس شیوه آسان و کم علامت (منطبق با قواعد سواد آموزی فارسی) بوده که این ویژگی، خوانایی قرآن را علی رغم پیچیدگی در برخی کلمات و ترکیبات - که طبیعت خط نسخ ایرانی می باشد - افزایش داده است. همچنین در برخی از موارد که محل قرار گرفتن علائم، چندان مناسب نبود، تغییراتی صورت گرفت.

 

 

3- علائم و مواضع وقف و ابتدا، بر اساس آخرین تحقیقات و پژوهش های محققان مرکز طبع و نشر قرآن کریم درج شده است.

4- با هدف ارتقاء خوانایی مصحف، آرایه های هنری موجود در میان کلمات، از اصل مصحف حذف و به جای آن از آرایه های زیبای ایرانی صرفاً در صفحات اولیه قرآن استفاده شده است.

5- این مصحف در قطع پالتویی و 787 صفحه می باشد و در عین خوانایی کلمات، قطعی مناسب بوده و قابلیت همراه بودن را دارا می باشد.

برچسب ها: قرآن ، نیریزی ، مصحف ، آسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار