رییس جهاد دانشگاهی:

جهاددانشگاهی به‌زودی 40 شرکت دانش‌بنیان فعال برای تامین نیاز استان‌ها خواهد داشت

طیبی گفت: اگر فرآوری چای را به عنوان یک ماموریت به جهاد دانشگاهی واگذار کنند کیفیت این محصول را افزایش خواهیم داد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر اسماعیل طیبی، رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه چای یکی از چالش های کشور است، تصریح کرد: این محصول یکی از موضوعاتی است که می توان بر روی آن کارهای تحقیقاتی خاصی انجام داد و با پیشرفت هایی که در حوزه تکنولوژیک رخ داده اگر مسوولیت ارتقای کیفیت چای را چه از لحاظ بذر چای چه از لحاظ چینش چای به جهاد دانشگاهی تفویظ شود افزایش کیفیت آن را تضمین می کنیم.

وی افزود: در ایران 3 تا 4 بار در سال چینش چای داریم در حالیکه در دنیا 40 تا 50 بار چینش هم دارند بنابراین اگر کار تحقیقاتی خوبی در این زمینه انجام دهیم می توانیم فرآوری چای را افزایش دهیم و برای این کار نیز متعهد می شویم از تمام ظرفیت های موجود در دانشگاه ها و جامعه استفاده کنیم.

طیبی با تاکید بر این نکته که پیشرفت در حوزه تکنولوژیک تنها با ماموریت محور شدن کارها امکانپذیر است، خاطرنشان کرد: پیشنهادی به شورای عالی راهبری نقشه جامع علمی و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده ایم تا برای انجام بهتر وظایف جهاد دانشگاهی، ماموریت های مشخصی با توجه به توانمندی ها و امکانات موجود در مجموعه به این نهاد واگذار کنند و این نهاد را به عنوان یک مجموعه تحقیقاتی ملی بپذیرند.
وی بیان کرد: یکی دیگر از ماموریت هایی که درخواست کرده ایم، بحث انتقال فناوری به داخل کشور است زیرا ما نمی توانیم با فرصت و امکانات محدودی که داریم خودمان همه فناوری ها را تولید کنیم و باید از فرصت هایی که در اختیار کشور است استفاده کنیم تا با سرعت بیشتری فناوری های مورد نیاز کشور را به دست بیاوریم.

رییس جهاد دانشگاهی کسب فناوری های مورد نیاز کشور را ضروری دانست و اظهار کرد: برای کسب فناوری های مورد نیاز باید راه های زیادی را تجربه کنیم مثلا خرید تکنولوژی از دیگر کشورها را تجمیع کرده و تنها از یک شرکت خارجی با شرط ارائه امتیاز انتقال تکنولوژی خریداری کنیم. 

وی افزود: برای اجرایی کردن این کار می توانیم مراکز تحقیقاتی نیز در نظر بگیریم تا در کنار خرید محصول و تکنولوژی از یک شرکت خارجی، این دانش را کسب کرده و به ایران منتقل کنند؛ زیرا پروژه ها تکرار پذیر هستند و نیاز به کسب تکنولوژی داریم مثلا در صنعت سیمان و فولاد این نیاز وجود دارد زیرا صدها کارخانه سیمان در کشور ساخته می شود و هر بار نیز برای ساخت آن نیاز به خرید تکنولژی از دیگر کشورها داریم. 

وی افزود: برای رفع این مشکل می توانیم با مشخص کردن یک نهاد خاص در زمینه خرید تجهیزات و تکنولوژی از دیگر کشورها مشخص کنیم و در کنار خرید تکنولوژی این نیاز را به کشور وارد کنیم تا هر بار نیاز به خرید آن نداشته باشیم.

 طیبی در خصوص تاثیر مثبت ماموریت محور شدن مباحث فناورانه در کشور، گفت: برای اجرایی کردن این موضوع پیشنهادی به دولت داده ایم تا نهادهای مرتبط با حوزه دانش با تعیین ماموریت مشخص در این حوزه فعالیت کنند و با این کار اقتصاد مقاومتی را نیز اجرایی کنند.
وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع باید در کشور نهادینه شود و همه کشور در حوزه های مختلف به تولید علم برسند و به تدریج اقتصاد کشور را از یک اقتصاد وابسته به نفت به اقتصاد متکی بر تولید علمی تبدیل کنند.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به برنامه جهاد دانشگاهی برای توسعه شرکت های دانش بنیان، گفت: در حال حاضر با بودجه محدودی که داریم در تلاش هستیم که سرعت تشکیل شرکت های دانش بنیان را تسریع کنیم تا از این طریق از شرکت هایی با محوریت نخبگان حمایت شود.

وی تصریح کرد: این کار هم به جذب نخبگان در کشور کمک می کند و هم محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان راحت تر و سریع تر به بازار عرضه شده و به فروش می رسند البته این کار تنها در تهران انجام نمی شود بلکه نیازهای استانی و ملی مدنظر قرار دارند.

به گفته طیبی، در آینده نزدیک حدود 30 تا 40 شرکت دانش بنیان موفق در زمینه تامین نیازهای استان ها در حوزه های مختلف علمی خواهیم داشت تا از این طریق علم و فناوری را در کشور توسعه دهیم. 

وی در تعریف نخبه، گفت: تعریف نخبگان و استفاده از آنها در کشور متفاوت است برخی بر اساس رتبه های دانشگاهی افراد قضاوت کرده و تنها افراد با رتبه های بالای علمی را نخبه می دانند ولی در تعریف درست تر کسانی نخبه محسوب می شوند که فیزیک علم را می دانند و از آن استفاده می کنند و علاقه مند ماندن در ایران هستند. 

طیبی، با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی برای اجرای کارهای تحقیقاتی خود به دنبال چنین نخبگانی است، افزود: چنین نخبگانی که توانایی انجام کار علمی دارند می توانند کار خود را در حوزه صنعت اجرایی کنند به راحتی در جهاد دانشگاهی جذب شده و از توانایی های آنها استفاده می کنیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار