ظرفيت‎های صنعت خودرو در ايران؛

نگاهی به فرآيند ساخت و توليد خودرو

صنعت خودروسازی جزء صنايع مهم و بنيادي کشور محسوب مي‌شود و با رشد روز افزون قدم در جهت پويايي اين صنعت برداشته است.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران؛ صنعت خودرو در كشور سابقه چندين ساله دارد كه در اين گزارش به معرفي آن پرداخته‌ايم.

گروه صنعتی کرمان خودرو یک شرکت خودروسازی ایرانی است که در سال ۱۳۶۹ با نام صنایع خودروسازی کرمان برای واردات مدل‌های مختلف خودروهای دوو تأسیس شد و از سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را در زمینه ساخت و مونتاژ خودرو آغاز کرد.




کرمان خودرو در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۱ با واردات و مونتاژ خودروهای شرکت کره‌ای دوو به سود کلانی رسید، اما در سال ۱۳۸۱ پس از خرید دوو توسط شرکت آمریکایی جنرال موتورز و قطع همکاری «جنرال موتورز دوو» با کرمان خودرو به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این شرکت با ایجاد سه شرکت دیگر راین خودرو، بم خودرو و مدیران خودرو، در پی مونتاژ و واردات خودروهای شرکت آلمانی فولکس واگن، شرکت کره‌ای هیوندای و خودروهای ارزان قیمت چینی شرکت لیفان برآمد. 



بحران‌های مالی کرمان خودرو همانند دیگر شرکت‌های خودروسازی ایرانی موجب شد تا در ۱۳۸۳ مبلغ ۹۲٫۰۶ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی به این شرکت پرداخت شود. حدود نیمی از سهام شرکت كرمان خودرو متعلق به مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین و نیمی دیگر متعلق به سازمان عمران كرمان است و چهار درصد سهام این شركت از بدو تاسیس به گروهی از مدیران فنی تعلق داشته است.

شرکت رخش خودرو دیزل

شرکت رخش خودرو دیزل (Rakhsh Khodro Diesel یا RKD) یک شرکت ایرانی است که در سال ۱۳۸۲ در شهر تبریز کار خود را آغاز نمود و کارخانه آن در شهرک سرمایه گذاری و دفتر مرکزی آن در تبریز قرار دارد. در ابتدا به قصد تولید خودروهای ویژه تاسیس شد و بعدها با تولید انواع خودروهای سنگین و نیمه سنگین تجاری به یک شرکت خودروسازی صاحب نام تبدیل گردید. محصولات این شرکت با برند آراز (آراز، نام رود ارس در ترکی آذربایجانی می‌باشد) عرضه می‌شود.



زمینه فعالیت


محصولات این شرکت هم اکنون در قالب انواع کامیون و کامیونت، مینی بوس و اتوبوس، سواری شاسی بلند، انواع اجزای متصل به کامیون و کامیونت مانند انواع تریلر، تانکر (آلومینیومی و فولادی) از ظرفیت ۱۲ هزار تا ۳۰ هزار لیتر و انواع دامپر از ۱۱ تن تا ۲۸ تن و تراکتورهای سبک، متوسط و سنگین کشاورزی می باشد.



تاریخچه کارخانه ایران خودرو
 
نخستین نشان ایران‌خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو (ایران ناسیونال پیشین) در ۱۲ مهرماه سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی، احمد خیامی، محمود خیامی و حسن خیامی با هدف تأسیس و ادارهٔ کارخانجات به منظور تولید و تهیهٔ انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها، فروش و صدور محصولات و با سرمایه‌ای در حدود ۱۰ میلیون تومان در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد.



این شرکت در اسفند ۱۳۴۲ با تولید اتوبوس کار خود را آغاز کرد. بعد از این مدیران شرکت بر آن شدند تا با کارخانه‌های دنیا ارتباط برقرار کرده و خودرویی برای قشر متوسط مردم تولید کنند. شرکت‌های فورد ، پژو ، فولکس و تالبوت از جمله گزینه‌هایی بودند که با آن‌ها تماس برقرار شد.

در نهایت در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودرو پیکان (هانتر تولید شرکت هیلمن انگلستان) امضا رسید. با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن موقع زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود، در اردیبهشت ۱۳۴۶ تولید پیکان با ظرفیت ۶۰ هزار دستگاه آغاز شد و به تدریج به ۱۲۰ هزار دستگاه افزایش یافت.

گروه صنعتی ایران خودرو بزرگ‌ترین شرکت خودرو سازی ایران و خاورمیانه‌است که به طور متوسط ۵۰ تا ۵۵ درصد تولید خودرو ایران را به طور دائم به خود اختصاص داده‌است. این شرکت علاوه بر سایت اصلی که در کیلومتر ۱۴ بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج سابق نرسیده به شهر قدس-قلعه حسنخان سابق) واقع است در شهرهای مشهد ، شیراز ، تبریز ، کرمانشاه و بابل نیز دارای پایگاه‌های تولید خودرو است. این گروه در زمینه صنایع ریلی هم فعالیت دارد.

شعبه‌های داخلی
ایران‌ خودرو خراسان

شرکت ایران خودرو خراسان (سهامی خاص) اولین و بزرگ ترین مجموعه خودروسازی پس ازانقلاب است که به دست متخصصان گروه صنعتی ایران خودرو ساخته شده و بیش از ۸۰ درصد ماشین‌آلات و تجهیزات آن ساخت صنعتگران ایرانی است.

این شرکت در تاریخ پنجم دی ماه ۷۹ تاسیس ودرمورخه ششم دی ماه ۷۹ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی مشهد با هدف استفاده از پتانسیل‌های اقتصادی و صنعتی منطقه شرق کشور در زمینه صنعت خودرو در مساحتی به وسعت ۷۶۰ هکتار در کیلومتر ۵۵ جاده مشهد- نیشابور و در مجاورت شهر جدید بینالود و در شهرک صنعتی بینالود به منظور تولید انواع خودرو سواری و تجاری نظیر سدان، suv، ون، وانت وکامیونت به ثبت رسیده و براساس پروانه بهره‌برداری شماره ۱۲۲۷۰ تاریخ پنجم خرداد ماه ۸۴ شروع به تولید کرده است.

فعالیت اجرایی احداث کارخانه، مشتمل بر خطوط تولید بدنه، رنگ، تزئینات و تکمیلکاری در سال ۸۲ با هدف تولید ۱۵۰هزار دستگاه خودرو سواری درسال آغاز شده، سالن تزئینات در سال ۱۳۸۴ و سالن‌های رنگ و بدنه در سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسیده‌اند.

ایران خودرو خراسان یکی از موفق ترین طرح‌های تمرکز زدایی است که درفضایی به وسعت ۷۳۰ هکتار و در مسیر خطوط انتقال برق، بزرگ راه‌های ترانزیتی و شاهراه‌های اطلاعاتی کشور احداث شده و بزرگترین پروژه صنعتی اجرا شده در استان خراسان رضوی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسیده است.

مجموع سرمایه‌گذاری این پروژه بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد ریال است. ظرفیت نهایی تولیدخودرو سواری در ایران خودرو خراسان سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه و فروش تقریبی آن ۲۲۰۰ میلیارد تومان است که سهم عمده‌ای را در اشتغال زایی، توسعه و رونق اقتصادی منطقه بینالودو نیز شکوفایی اقتصادی استان را در پی دارد.

ایران خودرو خراسان در احداث سایت‌های خارج از کشور الگویی برای انتقال فناوری به سایر کشورها بوده و دانش کسب شده از این راه، یکی ازافتخارات جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

ایران خودرو مازندران (بابل)
کارخانه ایران خودرو مازندران
 
کارخانه ایران خودرو بابل به مساحت ۳۰ هکتار در شهرک صنعتی بندپی شرقی واقع در کیلومتر ۲۴ جنوبی شهرستان بابل احداث شده است.



این کارخانه از خرداد سال ۸۹ با تولید روزانه سه تا چهار دستگاه خودرو فعالیت خود را شروع کرد. این سایت در زمان راه‌اندازی، مجهزترین و لوکس ترین خودروی خود (در آن زمان) به نام سمند سریر انتخاب و ارائه کرده که به طور همزمان تولید خودروی سمند LX با موتور کم مصرف TU5 را نیز در برنامه آتی در نظر گرفته بود.
 


بنا به گزارش این سایت، تولید روزانه در سال ۱۳۹۱ به ۹۰ دستگاه خورو افزایش یافته بود.
 
این سایت در حال حاضر خودروهای سمند سریر، پارس سال و پارس ELX تولید می‌شود.

ایران‌خودرو تبریز


 
هم اکنون وانت باردو (پیکان وانت) در ایرانخودرو تبریز مونتاژ می‌شود.

ایران‌خودرو سمنان
 
با تصویب هیئت دولت در جلسه استانی خود در سمنان کارخانهٔ ایران خودرو سمنان در ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ باحضور رییس جمهور کلنگ زنی و احداث آن آغاز شد و در پایان سال ۱۳۹۱ آماده بهره‌برداری گردید.

ایران‌خودرو آذربایجان (ممقان)

 
این کارخانه دومین کارخانه ایران خودرو در استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. این کارخانه در ۴ فاز احداث خواهد شد که فاز اول این کارخانه به تنهایی بزرگترین کارخانه خودرو سازی خاورمیانه محسوب می‌شود. در فاز اول این کارخانه خودروهای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ تولید خواهند شد.

فاز اول این کارخانه تا آخر سال ۹۰ افتتاح و در فاز اول برای ۲۵۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.



ایران خودرو آذربایجان در بخش ممقان ودر سه کیلومتری ایران خودرو تبریز قرار دارد. ایران خودرو آذربایجان با مشارکت ۶۰٪ بخش خصوصی (آقایان حاج علی منافلویان و حسین نقدی) و ۴۰٪ شرکت ایران خودرو، مرحله تولید آزمایشی را پشت سر گذاشت که متاسفانه بدلیل اختلافات مالی بین شرکای بخش خصوصی تا کنون به بهره‌برداری نرسیده؛ که در بهار ۱۳۹۱ با پادرمیانی مسئولین استان (استاندار آذربایجان‌شرقی و رئیس دادگستری استان و سرپرست وقت صنایع و معادن استان) آقای حاج علی منافلویان کل ۳۰٪ سهام خود را با امضای مصالحه نامه‌ای به آقای نقدی واگذار کرد تا مانع از پیشرفت استان نگردد که متاسفانه بعلل مختلف تا این تاریخ (۱۲/۴/۹۲) طرف دوم مصالحه یعنی آقای نقدی به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل ننموده و بهمین دلیل این کارخانه با میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری بصورت راکد مانده است.

گردآورنده محسن زارع

انتهای پیام/ش
برچسب ها: صنعت ، خودرو ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.