امیری در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

وزارت کشور خط قرمز ندارد/ با هر نوع زمین خواری برخورد می کنیم

سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد: خط قرمزی نداشته و وزارت کشور با هر نوع زمین خوار چه حقوقی و چه حقیقی برخورد می کند.

به گزارش گروه دولت باشگاه خبرنگاران؛ حسینعلی امیری در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه دیده شده برخی از زمین خواری ها توسط افراد حقوقی و خواص انجام شده اما رسیدگی به آن با تاخیر انجام می شود گفت: وزارت کشور برایش فرقی نمی کند که به فردی زمین خواری کرده و با اشخاص متخلف چه حقوقی و چه حقیقی برخورد می کند.

وی افزود: متاسفانه یکی از مشکلات که در موضوع زمین خواری وجود دارد تکمیل نبودن سیستم جامع کاداستر است شهری است.

امیری گفت: وزارت کشور یک وزارتخانه فرابخشی و مسئول هماهنگی امورات استان‌ها است متولی امور مربوط به کشاورزی در کشور دستگاه‌هایی هم چون سازمان امور اراضی، سازمان جنگل‌ها و مراتع، مسکن شهرسازی،شهرداری‌ها و..... متولی امور زمین هستند بنابراین مدیریت ما یکپارچه نیست.
 
وی ادامه داد: پروانه ساخت و ساز توسط یک دستگاه مشخص و واحدی در کشور انجام نمی‌گیرد تعدد مراکز تصمیم‌گیری و متولیان امر زمین سو استفاده از امر زمین را راحت و روان کرده است.  
 
امیری با بیان این که نارسایی و جامع نبودن مقررات داشتن نگاه بخشی به مسائل منطقه‌ای مورد استفاده از زمین شده و در کشور به یک معضل تبدیل شده است افزود: وزیر کشور یک همت جدی و برنامه‌ای مناسب برای هماهنگ کردن دستگاه‌های مختلف در ارتباط با موضوع زمین برعهده گرفته است و آن  ستاد پیشگیری از سواستفاده از زمین بوده که به استانداری‌ها هم ابلاغ شده است.
 
امیری اضافه کرد: هر کدام از استانداران باید شرایط خود را تجزیه و تحلیل کنند و در نهایت صورتجلسه خود را به وزارت کشور ارسال کنند هم چنین تدابیر ویژه‌ای در سه استان مازندران، گیلان و گلستان برای مبارزه با زمین خواری اندیشیده شده است.  
 
سخنگوی وزارت کشور افزود: وزیر کشور این جلسات را در سطح ملی هم برگزار می‌کند. معاونان وزیر که در رابطه با موضوع زمین خواری مسئولیت دارند همچنین وزارت شهرسازی و برخی مسئولین قضایی در جلسه مرکزی دعوت می‌شوند چرا که در سطح کلان هم این موضوع به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.  
 
امیری اظهار داشت: وزیر کشور مصمم است در حد امکانات کشور موضوع پیشگیری از زمین خواری و اراضی را به عنوان یک سیاست جدی دولت پیگیری کند.  
 
امیری در پاسخ به این سوال که در حریم استان تهران شهرک‌هایی هم چون فیروزه کوه و دماوند زمین خواری ادامه دارد در این مورد چه اقدامی انجام داده‌اید گفت: گزارشی از این موضوع رسیده است اما زمین‌خواری در حریم شهرستان‌ها نیاز به بررسی کارشناسی شده دارد چرا که بعضی از آن‌ها دلایلی را هم مطرح می‌کنند  دلایلی که در این جلسه نمی‌خواهیم به آن بپردازیم.

سخنگوی وزیر کشور در مورد زمین خواری های اشخاص در دولت یازدهم و اقدامات وزارت کشور گفت: آمارها در بخش های مختلف متفاوت است؛ سازمان جنگلها، محیط زیست و غیره آمار متفاوتی دارند اما وظیفه دولت تشکیل پرونده و نظارت اداری و همکاری میان بخشی در قوه مجریه است.

امیری گفت: اگر زمینی تصرف شود قوه قضائیه باید وارد شده و حکم قضایی صادر کند.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در مورد اینکه برخی از دستگاه های نظامی در مناطق شمالی تهران اقدام به تصرف زمین کرده اند گفت: برای وزارت کشور تفاوتی ندارد که چه نهادی زمین را تصرف کرده (حقیقی یا حقوقی) ما وظیفه خودمان را در مورد تصرفات خارج از قوانین انجام می دهیم.

وی در مورد تغییر کاربری اراضی توسط شهرداری ها هم گفت: این تخلفات پیگیری خواهد شد اما برخی از قوانین هم ناقص است که باید تنقیح شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار