بررسی ممیزی كتاب در برنامه چاپخانه رادیو كتاب

رادیو كتاب امشب سه شنبه 25 شهریورماه با حضور "علی شجاعی صائین" مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع ممیزی كتاب را مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ رادیو كتاب امشب سه شنبه 25 شهریورماه با حضور علی شجاعی صائین مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع ممیزی كتاب را مورد بررسی قرار می دهد.

حوزه نشر و انتشار كتاب در ایران، كه البته باید نهایتا عمری 70-80 ساله برایش در نظر گرفت; در كمتر دوره ای از چتر نظارتی بی نصیب بوده است؛ به گواه تاریخ معاصر شاید اولین بار كه مقوله ممیزی و نظارت بر نشریات و كتب به در قالب آیین نامه های مشخص به مراتب ذی ربط ابلاغ شد، به سال 1332 برگردد سالی كه بعداز كودتای 28 مرداد فشار های نظارتی بر حوزه فرهنگ و هنر افزایش یافت. از آن به بعد، ممیزی اصطلاح آشنایی برای اهالی قلم و نشر بود.

برنامه چاپخانه نیز كه با توجه به اهمیت و دغدغه نویسندگان وناشران و با هدف بسترسازی برای ارتقا فرهنگ كتابخوانی در جامعه  سه شنبه 25 شهریورماه بررسی  ممیزی كتاب را در نظر گرفته است .

با توجه به اینكه  بحث ممیزی كتاب در حوزه نشر از اهمیت فراوانی برخورداراست پیشینه ای از این موضوع بیان می شود و  با ذكر این نكته كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 58 تاسیس شورایی تحت عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 59 یكی از مهم ترین و اساسی ترین دستورات امام خمینی (ره) به شمار می آمد؛ این شورا كه -همواره و در هر دوره ای ریاست آن را رئیس جمهور عهده دار بوده- از همان نخست، اساسنامه ای تعریف كرد كه اهداف اساسی آن گسترش فرهنگ اسلامی در شئون جامعه و تقویت انقلاب فرهنگی، اعتلای فرهنگ عمومی و تزكیه محیط های علمی و فرهنگی از افكار مادی و نفی مظاهر و آثار غربزدگی بود در این میان، حوزه نشر نیز از این قاعده مستثنا نبود؛تبیین مصوبات اهداف و سیاست ها و ضوابط نشر كتاب در سال 1367 صریح ترین دستورالعملی بود كه وزرای ارشاد از پذیرفتن و اعمال آن بر حوزه نشر ناگزیر بود.

این آیین نامه در دو فصل و 6 ماده اصلی تنظیم شده بود و اهداف اصلی آن عبارت بود از: اعتلای فرهنگ، ارتقای سطح دانش و تعمیق مبانی و ارزش های انقلاب با تامین آزادی نشر كتاب، حفظ حرمت و حریت قلم، حراست از جایگاه والای علم و اندیشه و تضمین آزادی تفكر در جامعه اسلامی.

 در ماده 3 كه اصلیترین مفاد این آیین نامه را شامل می شود; مباحث در دو بخش تشریح شده اند; 1- سیاست های ایجابی و اثباتی 2- حدود قانونی. در بخش نخست، اولین و دومین بند به این مسایل اشاره دارد كه: كتب و نشریات طبق اصل 24 قانون اساسی در بیان مطالب آزادند. همچنین; دولت و همه اركان حكومت موظف اند كه براساس قانون از حریم آزادی كتب و نشریات مجاز حمایت كنند.

 این شروع قابل پذیرشی بود برای رسمی ترین و لازم الاجرا ترین آیین نامه در حوزه نشر اما در ادامه; ضمن تاكید بر گسترش آزادی بیان و اشائه مفاهیم و آگاهی های مورد نیاز جامعه در بخش دوم یعنی حدود قانونی از ممنوعیت و ممانعت سخن به میان می آید كه در مجموع شامل مواردی چون ترویج اندیشه های الحادی و ضدیت با اسلام، ضدیت با مبانی انقلاب اسلامی، ترویج فحشا و مفسدات اخلاقی، آشوب میان اقوام و طوایف، تمسخر و تحقیر غرور ملی و... می شد كه البته استثناهایی برای كتب علمی و آموزشی، آن هم با قید مقیدات نیز در این بخش لحاظ شده است.

برنامه چاپخانه تلاش می كند ضمن تبیین موضوع ممیزی دغدغه ناشران و نویسندگان در این خصوص را مورد بررسی قرارداده و پاسخ گوید .

چاپخانه به تهیه كنندگی و نویسندگی  سیدمیثم كطائیان  سه شنبه ها ساعت 21:05  برروی موج اف ام ردیف 5/95 مگاهرتز از رادیو كتاب پخش می شود.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.