شبکه خبری سی ان ان اذعان کرد ایران به علت نقش برجسته منطقه ای اش ، قابل چشم پوشی نیست و باید در بازیهای منطقه‌ای به بازی گرفته شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "الیس لابوت" خبرنگار حوزه بین المللی این شبکه در گزارشی از واشنگتن گفت حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز شرکت کرد. او در سخنانش گروه موسوم به داعش را محکوم  کرد زیرا به گفته او از منظر اسلام، کشتن یک نفر به مثابه کشتن کل انسانها است و گردن زدن انسانها شرم آور است. اینکه مقامات ایران با این شدت علیه داعش سخن می گویند، این پرسش را مطرح می کند که آیا آمریکا و ائتلاف همراه آن با ایران در این خصوص ، منافع همگرا دارند یا خیر. بسیاری در پاسخ به این سوال می گویند بله همینطور است و ایران می تواند بخشی از راه حل مشکل باشد و حتی در ائتلاف بین المللی علیه داعش شرکت کند. 

وی افزود: جان کری وزیر امورخارجه آمریکا گفته است که ایران در مسائل سوریه نقش دارد و نیروهای ایران در سوریه حضور دارند و در جنگ داخلی این کشور نقش داشته است و درنتیجه بخشی از مشکل است. اما اگر به مقابله با داعش در چند ماه اخیر نگاه کنیم می بینیم که عملیات ایران در داخل عراق رخ داده و در برخی موارد، به موازات حملات هوایی آمریکا بوده است. سوال مطرح این است که آیا ایران و آمریکا می توانند از منظر زمینه های مشترک اقدام کنند و با هم همکاری داشته باشند. باید بخاطر داشت که ایران و آمریکادر جنگ افغانستان با هم همکاری داشتند. آمریکا و دیگر قدرتهای جهان با ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفتگو خواهند داشت. باید منتظر ماند و دید که آیا این گفتگوها سبب خواهد شد دامنه بحث به مسائل دیگر هم کشیده شود یا خیر. بسیاری می گویند بی توجهی به نقش عظیم ایران در منطقه و توان بالقوه آن درمقابله با داعش، قابل چشم پوشی نیست.

وی افزود: جان کری در تلاش است کشورهای سنی منطقه را درمقابله با داعش، با خودش همراه کند تا ائتلاف بین المللی تشکیل شود. جان کری تاکید دارد که این ائتلاف، صرفا ائتلاف نظامی نیست و ابعاد زیادی دارد بطوریکه جلوگیری از ورود جنگجویان خارجی به عراق و توقف جریان مالی حامی داعش و جلوگیری از فروش غیرقانونی نفت داعش، ازجمله این اقدامات است. اقدامات دولتهای عربی و روحانیون برای محکوم کردن اقدامات داعش و جریان گسترده تبلیغاتی در این زمینه بسیار مهم است تا اعلام شود سنی های عرب نیز حامی داعش نیستند. در عرصه نظامی نیز جان کری می گوید بسیاری از دولتها برای حضور در اقدامات نظامی علیه داعش و حملات هوایی علیه این گروه اعلام آمادگی کرده اند. اما آمریکا به مشارکت کشورهای زیادی در حملات هوایی علیه داعش نیاز ندارد بلکه این کشورها می توانند در ابعاد دیگر ازقبیل آموزش دادن و تجهیز کردن شبه نظامیان مخالفان سوری مشارکت داشته باشند. عربستان سعودی پیشنهاد کرده است این کار را انجام بدهد و از کردهای عراق حمایت کند. آمریکا احساس می کند ائتلاف در حال شکل گیری است و می تواند با آن علیه داعش وارد عمل شود. اما به هرحال، آمریکا می خواهد در حملات هوایی علیه مواضع داعش در موقعیت رهبری قرار داشته باشد. در این میان باید به نقش و جایگاه سوریه نیز توجه داشت . مقامات آمریکایی می گویند بشار اسد رئیس جمهور سوریه بخشی از مشکل است. اما کاملا روشن است که موضع سوریه در این زمینه بسیار مهم است. 

در پایان گزارش سی‌ان‌ان آمده است: درست است که آمریکا و سوریه نمی توانند درمقابله با داعش ، همکاری نزدیک و فشرده داشته باشند اما همکاری هایی به صورت غیرمستقیم و ازطریق واسطه ها خواهند داشت و با هم تبادل نظر خواهند داشت تا عواقب ناخواسته دیگری بروز نکند.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار