بر خلاف بسیاری از باورها؛

اختلالات روانی علت بروز سندروم روده تحریک‌پذیر نیست

بر خلاف بسیاری از باورها، اختلالات روحی و روانی علت مهم سندروم روده تحریک پذیر نیست و البته این اختلالات به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده این سندروم شناخته می‌شود.

نادر شریف‌زاده متخصص بیماری‌های گوارشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: مشکلات و اختلالات گوارشی به ویژه استفراغ، یبوست، دل درد، احساس نفخ و پری در شکم، دلهوره و دلشوره و اضطراب و احساس بی‌اشتهایی از مهمترین علایم سندروم روده تحریک‌‌پذیر است.

وی گفت: البته سندروم روده تحریک‌پذیر یک تفاوت مهم نسبت به اغلب بیماری‌های گوارشی دیگر دارد که وجود اختلالات روحی و روانی در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر این تفاوت مهم است.

شریف زاده تاکید کرد: متاسفانه اختلالات روحی و روانی در مبتلایان به سندروم روده تحریک‌پذیر بسیار شایع است که این موضوع علایم بیماری را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه استرس روحی علائم سندروم روده تحریک‌پذیر را تشدید می‌کند، اظهار داشت: فرد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر باید کمتر در معرض عوامل استرس‌زا قرار گیرد و نسبت به رویدادها و حوادث، واکنش و برخورد ملایمی از خود نشان دهد.

شریف‌زاده گفت: البته اختلالات روحی و روانی علت مهم و اصلی سندروم روده تحریک‌پذیر نبوده، بلکه این اختلالات به عنوان یکی از عوامل مهم تشدید کننده سندروم روده تحریک پذیر شناخته می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار