2 گام تا توافق نهایی 2 نامزد ریاست جمهوری "افغانستان"

دو تیم "اصلاحات و همگرایی" و"تحول و تداوم" به رهبری عبدالله عبدالله و ˈاشرف غنی احمد زیˈ 2 نامزد ریاست جمهوری افغانستان با توافق در باره بخش های دیگری از اختلافات خود، 2 گام تا توافق نهایی فاصله دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،"فیض الله ذکی"سخنگوی تیم تحول و تداوم در آخرین اظهارات خود از توافق دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان در باره صلاحیت های رییس اجرایی دولت وحدت ملی این کشور خبر داد و گفت که دو اختلاف بین دو نامزد باقیمانده است.

سخنگوی تیم تحول و تداوم بدون ذکر جزئیات توافق در باره صلاحیت های رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان که پیش از این دو نامزد در باره تشکیل آن موافقت کردند، افزود: صلاحیت های رییس جمهور و معاونین وی در قانون اساسی مشخص شده اما ریاست اجرایی و معاونان او پدیده ای تازه است که دو نامزد در باره آن توافق کرده اند.

نحوه اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و چگونگی تقسیم کرسی های حکومتی دو موضوع حل نشده بین دو نامزد ریاست جمهوری است که دو تیم انتخاباتی ابراز امیدواری کرده اند در مذاکرات آتی این دو اختلاف را نیز حل کنند.

به گفته سخنگوی تیم تحول و تداوم ، تیم عبدالله خواستار تقسیم پست های حکومتی به طور مساوی بین دو نامزد است.

این در حالی است که حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان که بارها خواستار به نتیجه رسیدن انتخابات جنجالی این کشور شده است روز گذشته (چهارشنبه) تاکید کرد تحمل مردم افغانستان از طولانی شدن انتخابات تمام شده و دو نامزد باید هر چه سریعتر به توافق نهایی دست یابند.

کارشناسان سیاسی و اقتصادی نیز از افزایش ناامنی و شرایط بد اقتصادی به دلیل طولانی شدن روند انتخابات و بحران سیاسی در این کشور خبر می دهد و از ادامه وضعیت کنونی به شدت ابراز نگرانی می کنند.

در همین حال کمیسیون انتخابات افغانستان دو روز قبل با اعلام پایان شمارش و بازرسی آرا زیر نظر ناظران بین المللی و داخلی و همچنین نمایندگان دو نامزد خبر داد و اعلام کرد نتایج به کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی ارسال شده و نامزدها 48 ساعت فرصت دارند که شکایات خود را برای رسیدگی به این کمیسیون تسلیم کنند.

کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که پس از طی این مراحل بدون در نظر داشت نتایج مذاکرات سیاسی دو نامزد، نتیجه بدست آمده را اعلام خواهد کرد.

دفتر سازمان ملل در افغانستان نیز که پس از به بحران کشیده شدن انتخابات این کشور و توافق دو طرف به بازشماری صددرصدی آرای ماخوذه در بازشماری آرا، نظارت داشت دو روز قبل اعلام کرد دو نامزد بر اساس تعهد قبلی خود باید نتیجه بدست آمده را بپذیرند.

گفتگوهای دو جانبه عبدالله و احمدزی که از دو ماه گذشته آغاز و چندین بار در این مدت متوقف و بار دیگر از سر گرفته شده، تا کنون به نتیجه قطعی و نهایی دست نیافته است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آن به جنجال کشیده شد که عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز دور اول، نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور را که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی، پیشتاز اعلام شد، نپذیرفت و مدعی شد تقلب گسترده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روی داده است.

پس از این ادعا، دو نامزد ریاست جمهوری با میانجگیری سازمان ملل و معاونان رییس جمهوری افغانستان و وزیر امور خارجه آمریکا موافقت کردند، صد درصد آرا با نظارت سازمان ملل، نمایندگان دو نامزد، ناظران بین المللی و رسانه ها بازشماری و بازرسی شود و حکومت وحدت ملی تشکیل دهند.

بر اساس این توافق پس از بازشماری و بازرسی آرا، نفر اول رییس جمهور و نفر دوم رییس اجرایی دولت افغانستان خواهد شد، تا پس از 2 سال با فراخوانی لویه جرگه (مجلس بزرگان و ریش سفیدان) و اصلاح قانون اساسی، سمت رییس اجرایی دولت افغانستان به نخست وزیری تغییر یابد.

دور دوم از سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی 24 خرداد برگزار شد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.