یک روانشناس گفت: القاکردن این موضوع که کودک نظراتش برای خانواده حائز اهمیت است، تاثیر بسزایی در نوع نگرش و رفتار او در آینده خواهد داشت.

 سیدمرتضی نوربخش روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، با اشاره به وجود چهار نوع سبک فرزندپروری گفت: قاطع، مجاز، دیکتاتوری و نادیده پنداشتن چهار نوع سبک فرزندپروریاست که سه سبک اول بیشتر در ایران رایج است.
 
وی در ادامه به تبیین هریک از این سه سبک پرداخت و گفت: در سبک تربیت قاطع همه افراد خانواده می توانند صحبت کنند و حق رای داشته باشند و والدین این احساس را در فرزند خود ایجاد می کنند که قدرت مطلق وجود ندارد و کودک اگر منطقی باشد،صحبت او برای همه حائز اهمیت است.
 
این کارشناس به سبک مجاز نیز اشاره کرد و گفت: در این سبک فرزندمداری پایه خانواده است و والدین همواره نسبت به حرکت بعدی خود حساس هستند و گاها حالت اضطراب چاشنی این نوع تربیت می شود.
 
نوربخش به تشریح روش سوم تربیتی نیز پرداخت و گفت: در روش دیکتاتوری کودک تنها معنی تنبیه را متوجه می شود و در خانواده به او اینگونه القاء شده که تنها یک نفر که معمولا پدر است قدرت درک و تصمیم گیری دارد. در این خانواده ها معمولا مادر با بچه ها باند می شود و خطای فرزندان را از پدر می پوشاند و همین مسئله باعث می شود یک خلاء بزرگ در نظام این نوع خانواده ها ایجاد شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در دوران کودکی گرایش والدین باید بیشتر به سمت سبک قدرت در خانواده باشد تا بتوانند در دوران نوجوانی فرزندانشان به راحتی از سبک قاطع و ایجاد رابطه صمیمانه در خانواده و گفتگوی منطقی بهره ببرند.
 
انتهای پیام/ 
برچسب ها: سبک ، فرزند ، نگرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.