در بیست و هفتمین سالگرد حفاظت از لایه اوزن بیان شد

تخریب لایه اوزون تهدید آینده بشریت

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: یکی از دستاوردهای بسیار مهم اجرای پروتکل مونترال در ایران ایجاد و تقویت ظرفیت‌های ملی در بخشهای مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات می‌باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در مراسم بیست و هفتمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی اوزون سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: اکنون حفاظت از محیط زیست به عنوان محدوده مشترک عقلانیت، تفکر و عمل انسانها در جهت دستیابی به توسعه پایدار و آینده‌ای روشن که در پرتو آن حقوق نسل‌های آینده نیز تضمین شود مبرم‌ترین و مهمترین وظیفه و مسئولیت دولت‌ها به شمار می‌رود.

با توجه به روند افزایش آلودگی‌ها و تخریب محیط زیست و کاهش و نابودی منابع طبیعی و به طبع آن بروز بحران‌های زیست محیطی قوانین و مقررات زیست محیطی به منزله نقطه اتکا و وسیله‌ای موجه و مطمئن برای اعمال قوانین و مدیریت خردمندانه و تحقق اهداف و اجرای برنامه‌های زیست محیطی در سطح ملی تلقی می‌گردد.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از دستاوردهای بسیار مهم اجرای پروتکل مونترال در ایران ایجاد و تقویت ظرفیت‌های ملی در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات می‌باشد.

متصدی افزود: حاصل تلاشها و همکاری‌های مشترک این سازمان با سایر وزارت‌خانه ها و ارگان‌های ذیربط و بخش صنعت اهدای لوح‌های تقدیر به سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران از سوی دبیر‌خانه اوزن و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد تحت پروتکل مونترال در سال‌های گذشته می‌باشد.

وی درمورد پروتکل مونترال اظهار داشت: این پروتکل کماکان از جمله موفقترین معاهدات زیست محیطی در سطح بین المللی بوده و تنها معاهده زیست محیطی است که بالاترین میزان پذیرش در سازمان ملل را دارد و تاکنون 98 درصد از مصرف جهانی مصرف مواد مخرب لایه اوزون حذف گردیده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در ادامه تصریح کرد: بیست و هفتمین سالگرد پروتکل مونترال یادآور این نکته مهم به ما و جامعه جهانی است که حدود ربع قرن پیش کشور‌های جهان برای جلوگیری از روند سریع  تخریب لایه اوزون این لایه حیات بخش و سپر حفاظتی که زمین را از اشعه فرابنفش خورشیدی حفظ می نمایند با یکدیگر متحد و یکصدا شده‌اند و اگر این روند ادامه پیدا کنند و کلیه کشور‌های متعهد به تعهدات خود در قبال این پروتکل عمل نمایند پیش بینی می‌گردد تا چند دهه آینده لایه اوزون ترمیم خواهد شد.

متصدی در ادامه بیان داشت: از آنجا که تغییرات اقلیمی در سراسر جهان، جوامع، اقتصاد و اکوسیستم‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است ضروری است تا از تجربیات اجرای این پروتکل استفاده نموده و با یک همگرایی و نگرشی جامع نسبت به اقدامات مرتبط با کاهش تهدید تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی اقدام نماییم.

وی در ادامه گفت: ایران با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در جریان اجرای برنامه‌های پروتکل مونترال در کشور و همچنین با اتکا به دستاوردهای گذشته در تلاش است تا آخرین گروه از مواد مخرب لایه اوزون یعنی هیدروکلر و فلور و کربن‌ها را از چرخه تولید و خدمات حذف نمایند.

*نابودی 17هزار اصله درخت در جنوب کشور

محمد علی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات در ادامه این مراسم درباره اثراتی که سموم شیمایی بر محیط زیست باقی می‌گذارد، اظهار داشت: به دلیل مشکلات عدیده‌ای که برای کنترل آفات قرنطینه وجود داشت کشاورزان به سراغ متیل پروماید برای مبارزه با این آفات رفتند این ماده اگر چه برای ضدعفونی خاک و تجهیزات انباری بسیار موثر بود اما متاسفانه موجب شد که به لایه اوزون آسیب وارد شود و همچنین تغییرات آب و هوایی را به همراه داشت.

وی در ادامه بیان داشت: توسعه بیماری‌های ویروسی مرکبات باعث شد که 17 هزار اصله درخت در جنوب کشور از بین رود متاسفانه خشکسالی باعث افزایش این نوع بیماری‌های ویروسی و همچنین طغیان برخی از آفات در کشور ما شده است.

وی گفت: ایران از سال 1344 از این ماده در صنعت کشاورزی نیز استفاده می‌کند و آمارها حاکی از آن است که بیش از 80 تن از این گاز از سال 2002 در ایران مورد استفاده قرار گرفته است، اما ایران نیز متعهد شده است که با توجه به پروتکل مونترال استفاده از این گاز را در صنعت کشاورزی خود کاهش دهد.

*تأثیرگذاری تغییرات اقلیمی در تمام جهان

در ادامه این مراسم پیام دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی اوزون توسط گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران خوانده شد.

بان کی مو در این پیام اظهار داشت: تحقیقات علمی اخیر اهمیت پروتکل مونترال را آشکار کرده است به گونه‌ای که بدون وجود این معاهده و توافقات مرتبط با آن سطح جوی مواد مخرب لایه اوزون می‌توانست تا سال 2050 به ده برابر افزایش یابد اقدامات هماهنگ باعث جلوگیری از میلیون‌ها مورد ابتلا به سرطان پوست شده است تغییرات اقلیمی درحال تأثیر‌گذاری بر روی جوامع، اقتصاد و بوم سامانه‌ها در تمام جهان است پس ضروری است تا با همان همگرایی که در برخورد با خطر تخریب خطر لایه اوزون نشان دادیم جهت کاهش تهدیدات اقلیمی نیز اقدام نماییم.

انتهای پیام/
برچسب ها: محیط ، دستاورد ، تحقق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار