کری ابراز اميدواری کرد موافقتنامه امنيتی واشنگتن- کابل به زودی امضا شود

در پی توافق دو نامزد انتخابابات ریالست جمهوری افغانستان وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد موافقتنامه امنیتی دوجانبه با افغانستان که مدتهاست به تاخیر افتاده است به زودی امضا شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه،" جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه ابراز امیدواری کرد موافقتنامه امنیتی دوجانبه با افغانستان که مدتهاست به تاخیر افتاده است به زودی امضا شود.

این موافقتنامه امنیتی دوجانبه بین واشنگتن و کابل زمینه ساز ادامه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال 2014 یعنی پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان خواهد بود.

تصور می شد این موافقتنامه امنیتی دوجانبه بین آمریکا و افغانستان تا اواخر سال گذشته امضا شود اما "حامد کرزای" رئیس جمهور فعلی افغانستان که دوره وی رو به پایان است در لحظه آخر از امضای آن خودداری کرد و گفت به عقیده وی امضای چنین موافقتنامه ای به عهده رئیس جمهور آینده افغانستان است.

"باراک اوباما " رئیس جمهور آمریکا گفته است 32 هزار نیروی آمریکایی مستقر در افغانستان تا اوایل سال 2015 به 9800 نفر می رسد و خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال 2016 انجام خواهد شد یعنی حدود 15 سال پس از حمله تحت فرماندهی آمریکا به این کشور در سال 2001.

کری در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار با"لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه به اشرف غنی رئیس جمهور منتخب افغانستان و عبدالله عبدالله رقیب وی تبریک گفت.

کری تصریح کرد :" اشرف غنی و عبدالله عبدالله موفق شدند یک موافقتنامه تقسیم قدرت به منظور تشکیل دولت وحدت ملی امضا کنند و این فرصتی بزرگ برای پیشرفت در افغانستان و امضا موافقتنامه امنیتی دوجانبه بین کابل و واشنگتن طی یک هفته آینده یا شاید مدت بیشتر است."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار