توجه به آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه / نظام رتبه بندی معلمان امسال در هیات دولت نهایی می شود

معاون اول رئیس جمهور گفت: طرح رتبه بندی معلمان در سال جاری در دولت نهایی و برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم بازگشایی مدارس که امروز در دبستان حضرت زینب شهرک آپادانا برگزار شد ، گفت: مهرماه اگر چه خبر از پاییز طبیعت می‌دهد اما نوید بهار دانش در کشور است.

وی در ادامه افزود: مدرسه و دانشگاه جان را به کالبد جامعه برمی گرداند زنگ مدرسه زنگ زندگی است و دانش‌آموز، معلم و هر ایرانی در هر کجا که هست به مدرسه می آید یا به مدرسه نگاه می کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه همه راهها به مدرسه ختم می شود و این یعنی شروع زندگی از مدرسه و جنب و جوش جامعه ایرانی در مدار مدرسه گفت: همه چیز از مدرسه شروع  می شود و آینده ما در مدرسه رقم می‌خورد.سرمایه‌های اصلی کشور در مدرسه است و ما اگر این سرمایه‌ها را به درستی رشد دهیم آینده روشنی خواهیم داشت.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه به طور قطع استعداد ایرانی ها بالا است، تصریح کرد: کشف استعداد‌ها وظیفه آموزش و پرورش است و این یعنی آموزش و پرورش خلاق.آموزش و پرورش خلاق فقط درس و آموزش رسمی نیست بلکه اهداف مهم دیگری نیز دارد و این اینکه خلاقیت و نوآوری دانش ‌آموز را پرورش و قدرت ارتباط وی را با جامعه و جهان جدید بالا می‌برد و تفکر انتقادی را به وی می‌آموزد و آنها را به گونه‌ای هدایت می‌کند که شهروندانی آشنا به حقوق و وظایف خود باشند.

وی در ادامه اضافه کرد: امروز با گشوده شدن مدارس بیش از 12.5 میلیون دانش آموز، 4.5 میلیون دانشجو تلاش جدیدی را برای علم آموزی آغاز می کند و شور و نشاط و تحرک به جامعه ارزانی می دارد.

جهانگیری ادامه داد: اینکه شروع سال تحصیلی برای مردم ما مهم است ناشی از ارزش و فضیلت علم در نظام فکری ما دارد.

جهانگیری خاطر نشان کرد: در تعالیم دینی ما از یک طرف به برتری انسان آگاه تاکید می‌شود و از طرف دیگر از مومنین خواسته شده در تمام دوران عمر از کسب علم و معرف باز نمانند.اگر چه سالهای اخیر فلاسفه و دانشمندان غربی به این حقیقت رسیدند که منشا واقعی قدرت جوامع میزان تسلط آنان به علم است اما سالهای قبل حکیم بزرگ ایران زمین در جمله معروف خود توانا بود هر که دانا بود به آن اشاره کرده است یعنی دانایی، علم و معرفت را عامل اصلی قدرت معرفی کرد و این افتخار بزرگی برای هر ایرانی است.

جهانگیری در ادامه افزود: خوشبختانه در آغاز سال تحصیلی جدید مقام معظم رهبری سیاستهای علم و فناوری را ابلاغ کردند که این هدیه بزرگی است به استادان، معلمان، دانشجویان و دانش‌آموزان است که راه حرکت کشور را به سمت قله‌های علم و فناوری نشان دهند.

جهانگیری با اشاره به اینکه توسعه همه جانبه کشور بدون توسعه آموزش و پرورش غیر ممکن است، گفت: توسعه منابع انسانی و سرمایه اجتماعی یعنی ارتقای آموزش و پرورش و این موضوع صرفا به عهده دولت نیست و جامعه نیز باید به این  موضوع مهم توجه کند.

وی ادامه داد: خانواده، مدرسه و دولت سه گانه‌ای هستند که باید بیش از پیش باهم مرتبط باشند و مسئله معلم، مدرسه و آموزش و پرورش باید دغدغه مشترک نخبگان و سیاستمداران باشد.

جهانگیری با اشاره به اینکه سیاست اصلی دولت باید ابتدا در مدرسه نمود پیدا کند، افزود: امروز اعتدال و تدبیر باید در سیاستها و برنامه‌های آموزش و پرورش بیش از جاهای دیگر اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید بتواند پاسخگوی نیازهای عصر دانایی باشد، گفت: ‌دولت تدبیر و امید علی رغم محدودیت‌های منابع برای توسعه آموزش و پرورش تلاش کرده و خواهد کرد.

وی با بیان اینکه معلم بالاترین گروه مرجع در افکار عمومی است، اضافه کرد: جامعه به چشم حرمت باید به معلم نگاه کند و نظام می بایست این حرمت  و منزلت را وارد زندگی معلمان کند.

جهانگیری ادامه داد:دولت در بودجه سال 93 تا حد توان نسبت به رفع محدودیت‌های آموزش و پرورش اقدام نمود و بر این اساس در سال 93 بودجه آموز ش و پرورش 20 درصد رشد پیدا کرد این درحالی است که بودجه سایر دستگاه‌ها 12 درصد رشد داشته است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای نخستین بار در سال 93 در آموزش و پرورش مدرسه محوری اجرا می شود، افزود: ضمن قدردانی از همه تلاشهای فرهنگیان اعلام می دارم که طرح رتبه‌بندی معلمان در سال جاری در دولت نهایی و برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.

جهانگیری در پایان خاطر نشان کرد: از آموزش و پرورش به خاطر اجرای 40 راهکار سند تحول بنیادین در سال تحصیلی جدید و توجه به درخواستهای رئیس جمهور برای اجرای زنگ گفتگو، انشا و کتابخوانی تشکر دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مدرسه ، اشاره ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۱ مهر ۱۳۹۳
این 20 درصد هم با سخنان نوبخت الکی شد
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۰:۲۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
هرچه سریعتر رتبه بندی اجرا شه و به سود معلما باشه هیچ تسهیلاتی برا معلما نیست تاسف بار نیست؟چرا بین کارمندای دولت فاصله؟
آخرین اخبار