"ماون" سرانجام به مریخ رسید + تصاویر

مقامات ناسا تایید کردند که کاوشگر روباتیک ماون(MAVEN) بطور موفقیت آمیزی در مدار سیاره سرخ قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ مقامات ناسا تایید کردند که کاوشگر روباتیک ماون(MAVEN)  بطور موفقیت آمیزی در مدار سیاره سرخ قرار گرفته است. این کاوشگر پس از طی سفری حدود ۷۱۲ میلیون کیلومتری که از ۱۰ ماه پیش آغاز شده بود سرانجام به مریخ رسید. 



به گفته دانشمندان سه تا چهار میلیارد سال پیش، مریخ با جوی ضخیم‌تر و جریان آب در سراسر سطحش بسیار شبیه به زمین بود، اما گذشت زمان همه چیز را در این سیاره تغییر داد. 
 
از سال ۱۹۹۷ سطح مریخ بارها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. به گفته دانشمندان مریخ در تاریخچه باستانی خود، سیاره‌ای سرسبز و دارای رودخانه‌ها و اقیانوس‌های متعدد بوده که طی چند میلیارد سال، شرایط آب و هوایی آن از یک سیاره گرم و مرطوب به بیابانی خشک و سرد کنونی تبدیل شده است. تغییرات عظیم آب و هوایی در اثر از بین رفتن سپر مغناطیسی مریخ ایجاد شده که این سیاره را در برابر پرتوهای خورشیدی و کیهانی آسیب‌پذیر کرده است؛ پرتوهای یونیزه شده باعث از بین رفتن جو ضخیم و محافظتی این سیاره شده و در نهایت آن را به بیابانی خشک مبدل کرده است. 


خوشحالی تیم کنترل مدارگرد MAVEN از قرارگیری موفقیت آمیز این کاوشگر در مدار مریخ 
 
ناسا اکنون قصد دارد با استفاده از مدارگرد ۶۷۱ میلیون دلاری "ماون"، گذشته باستانی مریخ را مورد مطالعه قرار دهد؛ مأموریت اصلی این کاوشگر، رمزگشایی از اسرار تبدیل شدن دوقلوی زمین به سیاره‌ای سرد و خشک اعلام شده است. مدارگرد اکتشافی جدید ناسا در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی (۲۷ آبان ۹۲) بوسیله موشک اطلس ۵ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد و پس از یک سفر ۱۰ ماهه، ساعت ۰۲:۲۴ به وقت گرینویچ ۲۲ سپتامبر (ساعت ۰۵:۵۴ بامداد دوشنبه ۳۱ شهریور) توسط گرانش ضعیف این سیاره گرفتار شده و در مدار قرار گرفت. 


شبیه سازی قرارگیری مدارگرد MAVEN در مدار سیاره سرخ 
 
بجز مریخ‌نوردهایی که بر سطح مریخ حضور دارند، سه مدارگرد شامل فضاپیمای اودیسه مریخ و مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO) ناسا و کاوشگر مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا در حال حاضر در مدار این سیاره قرار دارند. با رسیدن نخستین مدارگرد مریخ هند (MOM) تا سه‌شنبه شب، تعداد مدارگردهای فعال در اطراف سیاره سرخ به رقم پنج خواهد رسید. کاوشگر "ماون" طی یکسال حضور و چرخش در مدار مریخ، علاوه بر بررسی سطح سیاره، ‌لایه نازک گازهای باقی مانده در جو را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد؛ یکی از سه ابزار علمی این مدارگرد مشابه ابزار تحلیل گاز مریخ‌نورد کنجکاوی است که امکان استنشاق جو و ترکیبات شیمیایی موجود در آن را فراهم می‌کند. 
 
این مدارگرد با طول بال ۱۱ متر در ابعاد یک اتوبوس، طی مدت حضور در مدار مریخ شاهد عبور دنباله‌دار C/2013A1 موسوم به Siding Spring از فاصله ۱۳۲ هزار کیلومتری این سیاره خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر در خصوص مدارگرد جدید مریخ به اینجا: maven مراجعه کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار