4 بازیگر از سینمای دفاع مقدس گفتند؛

فیلم‌های دفاع مقدس باید در بازار جهانی حضور داشته باشد/ هنوز دنیا چشمانش را بر روی دفاع ما می‌بندد

چهار بازیگر سینما و تلویزیون پیرامون آثار تولید شده دفاع مقدس و روش موفقیت این حوزه در عرصه جهانی گفتند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛دفاع مقدس و 8 سال جنگ تحمیلی ایران و عراق یکی از مهم‌ترین وقایع ایران است که با گذشت چند سال همچنان همه سعی می‌کنند ارادت خود را به دلاوری‌های رز‌مندگان نشان دهند. در حوزه سینما نیز فیلم سازان بسیاری در این زمینه فعالیت کرده‌اند، البته تکرار در نحوه پرداخت به موضوع دفاع مقدس به حدی زیاد شده که گاهی به سمت کلیشه رفته اما در برخی موارد بازیگرانی چون مهرداد صدیقیان، حبیب دهقان نسب و سپند امیر سلیمانی و همایون ارشادی توانسته‌اند در این عرصه موفق ظاهر شوند، برای بررسی بیشتر در تولید این ژانر‌ با چند تن از اهالی سینما و تلویزیون به گفتگو پرداختیم تا علت اصلی این اتفاق را بررسی کنیم.

"مهرداد صدیقیان": روایت "دفاع مقدس" به زبان طنز حرمت آن را زیر سوال می‌برد
 
مهرداد صدیقیان بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران پیرامون آثار تولید شده در حوزه دفاع مقدس گفت: در 5 سال گذشته فیلم‌های خوبی در سینما و تلویزیون در حوزه‌ی دفاع مقدس تولید شده است که هر کدام از آن‌ها توانسته جزئی از این رویداد بزرگ را به تصویر بکشد.
 
وی افزود: خود من از آن دسته از افرادی  هستم که جنگ را تجربه نکرده‌ام اما به دلیل علاقه‌ای که به این مقوله دارم، به شدت از حضور در آثار حوزه دفاع مقدس استقبال می‌کنم.
 
بازیگر فیلم "اتوبوس شب" در خصوص افزودن چاشنی طنز به آثار حوزه دفاع مقدس اظهار داشت: به نظر من مخلوط کردن دفاع مقدس و طنز باعث حرمت شکنی این رویداد می‌شود و دفاع مقدس موضوعی نیست که بتوان آن را به زبان طنز بیان کرد.


 
بازیگر سریال "مدینه" با تاکید بر اهمیت بالا رفتن کیفیت آثار حوزه دفاع مقدس جهت ادای دین به رزمندگان، شهدا و جانبازان خاطرنشان کرد: حوزه دفاع مقدس ژانری تخصصی است و تنها کارگردانانی که در فضای جنگ بوده‌اند یا اینکه اطرافیانشان از آن دوران اطلاعات و تجربیات زیادی دارند، می‌توانند در این حوزه موفق عمل کنند.
 
صدیقیان در پایان گفت: از تمام فعالان در این حوزه خواهش می‌کنم آثاری در سطح بالا برای نسل‌های آینده و حفظ خاطرات 8 سال جنگ تحمیلی تولید کنند.

"حبیب دهقان نسب": قدم‌های مثبتی در حوزه "دفاع مقدس" برداشته شده است

حبیب دهقان نسب بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص به تصویر کشیدن ظرفیت‌‌های دفاع مقدس در حوزه‌ی سینما و تلویزیون بیان کرد: تلاش‌های صورت گرفته توسط سینما و تلویزیون شاید در حد و اندازه 8 سال دفاع مقدس نباشد اما قدم‌های مثبت و محکمی در این خصوص برداشته شده است.

وی ادامه داد: فیلمسازانی چون ابراهیم حاتمی کیا، مرحوم ملاقی‌پور، کمال تبریزی و احمدرضا درویش کارهای خوبی در آثار تاثیر گذاری در این حوزه ساختند.

دهقان نسب اظهار داشت: بضاعت سینمای ما در همین حد است، چون سینمای دفاع مقدس کار پرهزینه‌ای است که برگشت هزینه برای تهیه کننده ندارد.

این بازیگر اظهار داشت: باید برنامه ریزی‌هایی انجام شود که این آثار، بازارهای خارج از ایران را داشته باشد، که هزینه ساخت این چنین آثار را تامین کند و همچنین بخش دولتی از آثار دفاع مقدس برای ساخت حمایت کند.

دهقان نسب بیان کرد: داشتن چاشنی طنز در آثار دفاع مقدس خوب است؛ همچون فیلم "ضد گلوله" و "لیلی با من است" که جزو کارهای خوب و موفق به لحاظ ساخت و رضایت مخاطب به شمار می‌آید.

وی افزود: در پشت جبهه‌های جنگ هم رزمندگان با هم شوخی‌هایی داشتند و در بعضی از آثار این شوخی‌ها به تصویر کشیده شده است.

این بازیگر تصریح کرد: کارگردانی که می‌خواهد در حوزه‌ی دفاع مقدس کاری را بسازد، در مرحله اول باید شناختی از سینما داشته باشد و بعد با مشاوره گرفتن می‌تواند آثار خوبی را بسازد، اما کسی که خود در جبهه‌ها بوده و شناختی از سینما نداشته باشد، در این زمینه موفق نخواهد بود و فقط می‌تواند مستند ساز خوبی باشد.

وی ادامه داد: اگر کارگردانی هر دو مقوله را داشته باشد، می‌تواند در این حوزه موفق باشد؛ همچون مرحوم رسول ملاقی پور و ابراهیم حاتمی کیا که به عنوان عکاس و فیلمبردار در جبهه‌های جنگ حضور داشتند و  در کارهای خود از تجربه‌هایشان استفاده کردند.

"همایون ارشادی":"ملکه" اثری متفاوت با سایر فیلم‌های حوزه ی دفاع مقدس است 

همایون ارشادی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: من معتقدم در سینما در هیچ حوزه‌ای آن طور که شایسته است کار نمی‌شود و دلیل آن هم تعطیلی موقت خانه سینما در هفته‌های گذشته است.اما به امید خدا و با تلاش سینما‌گران این وضعیت بهبود خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: درسال‌های دور زمانی که درگیر جنگ تحمیلی بودیم درحوزه‌ی دفاع مقدس بهتر و با کیفیت‌تر از الان کار می‌شد اما مجموعاً در این حوزه حق مطلب به طور کامل بیان شده است.

بازیگر فیلم "یه عاشقانه ساده" ادامه داد: البته در سال‌های اخیر فیلم هایی چون "ملکه" و "روزهای زندگی" عملکرد مناسبی را از خود نشان داده‌اند و با معرفی ساختار جنگ جریان یک زندگی واقعی در طول آن ایام را به نمایش گذاشته‌اند.

بازیگر فیلم "ملکه" اظهار داشت: دفاع مقدس ابعاد و اسطوره‌های زیادی داشته است. ای کاش هدف فیلمسازان ما نمایش محتوا و عمق" دفاع از وطن" و "جریان زندگی در دل جنگ" قرار گیرد.



برای مثال فیلم "چ" با وجود تمام نقاط مثبتی که دارد به روایت زندگی یک فرد پرداخته است و تلفیق "چ" و "شیار 143 "می‌تواند فیلمی در سطح جهانی به ارمغان آورد.

ارشادی در خصوص ژانرهای مختلف دفاع مقدس خاطر نشان کرد: دفاع مقدس حوزه‌ای است که جنبه‌های درام، تراژدی و اجتماعی را بیشتر از طنز در خود می‌گنجاند. طبیعت جنگ تلخ است و روایت آن به زبان طنز تنها جهت کشاندن مردم به سینما به کار می‌رود زیرا  جنگ به خودی خود کاملا  سیاه و دردناک است.به هر حال آثار تولید شده در حوزه‌ی دفاع مقدس در هر ژانری باید بتواند درسی برای نسل‌های آینده باشد.

وی با تاکید بر تخصص بودن حوزه‌ی دفاع مقدس گفت: در هر زمینه ی فرهنگی تخصص لازم است و دفاع مقدس به عنوان مقوله‌ی حساسی در تاریخ کشور ما نیازمند کارگردان متخصصی است که آن را به بهترین شکل به تصویر بکشند، کارگردانان و بازیگران بسیاری خواهان  فعالیت در این حوزه هستند اما با کیفیت کار کردن در ژانر دفاع مقدس دشوار است.

"سپند امیرسلیمانی":هنوز دنیا چشمانش را بر روی دفاع ما می‌بندد

سپند امیرسلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص کافی بودن آثار دفاع مقدسی گفت: اگر کارهایی از قبیل" آژانس شیشه‌ای" و یا آثار رسول ملاقلی‌پور را در نظر بگیریم این آثار کم است ولی اگر اثرهایی که در آن دفاع مقدس به صورت کلیشه‌ای مطرح شده را بخواهیم در نظر بگیریم این آثار زیاد است.

امیرسلیمانی درخصوص تکراری بودن آثار دفاع مقدسی گفت: جنگ در همه جا بعنوان عاملی تکراری مطرح است و همه‌ی جنگ‌ها را عواملی تکراری مثل توپ و تفنگ و فشنگ و ... در برمی‌گیرد و از نظر من هر کسی با دید خودش به پدیده جنگ نگاه می‌کند.

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: حمایت‌ها به طور کلی از جانب مسئولان کافی نیست و فقط به سینمای دفاع مقدس محدود نمی‌شود.




وی درخصوص جهانی شدن آثار دفاع مقدس بیان کرد:جنگ ما جنگی بود که چندین کشور با هم در مقابل ما قرار گرفته‌اند و اکنون پس از چندین سال دنیا چشمانش را بر روی جنگ ما می‌بندد.

امیرسلیمانی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تعداد محدودی بیش نیستند که سینمای دفاع مقدس را به جلو سوق می‌دهند همانند حمیدنژاد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار