مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۳ مهر؛

هشدار مجدد اتحادیه اروپایی به گوگل درباره انحصار‌طلبی/ ال‌جی اولین کنایه را بخاطر خم شدن آیفون ۶ پلاس نثار اپل کرد

رقابت میان اپل و گوگل هیچ‌گاه بی‌رحمانه‌تر از امروز، نبوده است، اپل به زودی به‌روزرسانی iOS 8.0.2 را منتشر خواهد کرد، بالاخره نوت اج در بنچمارک ها ظاهر شد، اپل احتمالاً در بهمن ماه ساعت هوشمندش را به بازار عرضه می‌کند، سامسونگ مهندسین نرم افزار موبایل را به بخش های دیگر منتقل می‌کند و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان و علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






هشدار مجدد اتحادیه اروپایی به گوگل درباره انحصار‌طلبی
فارس/ اتحادیه اروپایی امروز برای چندمین بار به گوگل هشدار داد اگر این شرکت رویه‌های تجاری غیررقابتی و انحصارطلبانه خود را متوقف نکند، قطعا جریمه خواهد شد. دو طرف تاکنون مذاکرات متعددی با یکدیگر داشته و تلاش کرده اند تا این منازعه طولانی مدت را حل کنند. Joaquin Almunia کمیسیونر امور رقابتی اتحادیه اروپا به کمیته رسیدگی کننده به این موضوع در پارلمان اروپا گفته است که مرحله بعدی پیش بینی شده از سوی اتحادیه اروپا برای حل این موضوع صدور بیانیه ای اعتراض آمیز است که اتهامات گوگل در آن به طور رسمی اعلام شده است.

گوگل تا به حال بارها به طرف اروپایی قول داده تا خواسته های این نهاد را برآورده کند. این شرکت متهم به سواستفاده از تسلط خود بر بازار فناوری اروپا به منظور افزایش درآمد از طریق ارائه خدمات مرتبط با خود است و با این کار شرکت های رقیب ارائه دهنده خدمات مشابه را در حاشیه و تنگنا قرار داده است.

90 درصد از ترافیک ناشی از جستجوی اینترنتی در اروپا به گوگل مربوط می شود و موتور جستجوهای اروپایی طراحی شده هرگز نتوانسته اند در رقابت با این شرکت موفق باشند. منازعه فعلی اولین بار در سال 2010 آغاز شد. در این سال یک شرکت انگلیسی به نام Foundem که خدمات مقایسه قیمت ارائه می‌کند به اتحادیه اروپایی در مورد نحوه نمایش لینک های مربوط به سایت خود در گوگل شکایت و این موتور جستجو را به عملکرد تبعیض آمیز متهم کرد.

این شرکت و دیگر شاکیان اروپایی می‌گویند رفتار آن کماکان تبعیض آمیز است و حاضر نشده فضایی مناسب را در جستجوگر خود به شرکت های مذکور اختصاص دهد. به نظر می رسد در صورت تداوم این وضعیت گوگل باید در انتظار جریمه چند صد میلیون دلاری باشد.


اریک اشمیت: رقابت میان اپل و گوگل هیچ‌گاه بی‌رحمانه‌تر از امروز، نبوده است
زومیت/ اریک اشمیت، رئیس هیئت مدیره‌ی گوگل و معاون پیشین محصولات گوگل جاناتان روزنبرگ اخیرا اقدام به انتشار کتابی با عنوان «گوگل چگونه کار می‌کند» کرده‌اند که به بررسی مسائلی همچون مشارکت، فرهنگ، استراتژی، استعداد، نوآوری، مقابله با اختلال و... پرداخته است. این دو نفر در همین رابطه مصاحبه‌ای با بلومبرگ انجام داده‌‌اند که اریک اشمیت در طی آن به اظهار نظر در خصوص مسائل حیطه‌ی iOS و گوگل و آیفون‌های جدید اپل با صفحه‌نمایش بزرگ پرداخته است. بنا بر گفته‌ی اریک اشمیت، رقابت میان گوگل و اپل هیچ‌گاه بی‌رحمانه‌تر و سنگین‌تر از امروز نبوده و رقابتی بسیار بسیار بزرگ میان دو کمپانی شکل گرفته است که در نهایت منافع عظیمی نیز برای مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا در بر دارد.

در حقیقت من می‌گویم که این رقابت بی‌رحمانه میان گوگل و اپل بر سر اندروید و iOS شامل منافع بزرگی برای مصرف‌کنندگان سراسر دنیاست. اگر نگاهی بر نوآوری‌ها در سمت اپل و نیز در سمت گوگل داشته باشید، این رقابت که من تصور می‌کنم نبردی تعیین‌کننده‌ در صنعت کامپیوتر است موجب منافع جهانی در سطح میلیارها کاربر شده است.

زمانی که از اشمیت در خصوص احساسش هنگام عبور از کنار صف‌های طویل مردم در مقابل اپل استورها سوال پرسیده شد، اریک اشمیت پاسخ داد: «به شما می‌گویم که چه تصوری دارم. سامسونگ این محصولات را یک سال پیش هم عرضه کرده بود.» سپس مصاحبه‌کننده به این مساله اشاره می‌کند که تا کنون هیچ‌کس چنین جشن بزرگی بر سر عرضه‌ی گوشی‌های خود نداشته و در پاسخ، اشمیت بار دیگر بر این نکته تاکید می‌کند که سامسونگ ابتدا گوشی‌های بزرگ را ارائه کرده بود «من فکر می‌کنم سامسونگ این محصول را یک سال پیش هم داشته است. این چیزیست که من تصور می‌کنم.»

Re/code نیز اقدام به انتشار چکیده‌ای کوتاه از کتاب How Google Works کرده که در آن اریک اشمیت در خصوص یکی از جلسات خود با مدیرعامل سابق اپل یعنی استیو جابز در سال 2010 نوشته است. در طی این ملاقات استیو جابز به وضوح گفته بود که او اعتقاد دارد اندروید بر پایه‌ی دارایی‌های فکری اپل توسعه یافته و اریک اشمیت از بابت آغاز یک ستیز و اختلاف میان دو شرکت نگران شده بود.

این دو در محیط خارج شرکت در یک کافه نشسته بودند و در حال بحث و تبادل نظر در خصوص سیستم‌عامل موبایل رو به رشد گوگل یعنی اندروید بودند. استیو معتقد بود که این سیستم‌عامل متن باز بر پایه‌ی آنچه مالکیت فکری ایجاد شده توسط اپل می‌دانست ساخته شده. اشمیت در پاسخ به این ادعای جابز گفت که آن‌ها از هویت اپل استفاده‌ای نکرده و اندروید را به تنهایی و بر اساس توانایی‌های خود ساخته‌اند. اما این بحث‌ها فایده‌ای نداشت... او فکر کرد که «این دو سیستم‌عامل ما را به جان هم خواهند انداخت.»

اریک اشمیت

اگر به خاطر داشته باشید در مقاله‌‌‌ی«استیو جابز: من اندروید را نابود می کنم چون یک محصول دزدی است» از نظر استیو جابز نسبت به اندروید برایتان گفتیم. جابز معتقد بود که اریک اشمیت زمانی که عضو هیئت مدیره اپل بوده، ایده‌ی پلتفرم موبایل اپل را دزدیده و در گوگل پیاده کرده است.

این چکیده در ادامه وارد جزئیات رابطه‌ی دوستی میان اریک اشمیت و استیو جابز می‌شود و عرضه‌ی اولین آیفون توسط اپل در سال 2007 را پوشش می‌دهد که به خارج شدن اشمیت از هیئت مدیره‌ی اپل بخاطر شباهت‌های میان iOS و اندروید منتهی شد. این بخش همچنین در بر گیرنده‌ی تفاوت‌های میان سیستم بسته‌ی اپل در مقابل سیستم باز گوگل نیز هست و دلیل کارایی هر دو روش را شرح می‌دهد.

مدل کنترلی اپل نه تنها بخاطر تعالی فکری استیو جابز به خوبی کار می‌کند، بلکه این موضوع در ارتباط با نحوه‌ی سازماندهی این شرکت توسط وی نیز بوده است. در اپل (درست همانند گوگل) رهبران در حقیقت افرادی محصول‌محور با پیش‌زمینه‌ی فنی هستند. وقتی که شما تیمی متشکل از افراد خلاق عالی می‌سازید و خلاقیت را محوری اساسی تعیین می‌کنید، این احتمال به شکلی قوی وجود دارد که در اغلب مواقع حق با شما بوده و عملکرد صحیحی بدست آید. و زمانی که در اغلب مواقع حق با شما باشد، بنابراین یک مدل به شدت کنترل شده می‌تواند به شکل فوق‌العاده‌ای مثمر ثمر و نوآورانه باشد.

مصاحبه‌ی کامل 15 دقیقه‌ای اشمیت و روزنبرگ با بلومبرگ در بر گیرنده‌ی جزئیات بیشتری در رابطه با تنش‌ها و مسائل میان اپل و گوگل است. همچنین کتاب جدید آن‌ها با عنوان «گوگل چگونه کار می‌کند» با قیمت 24 دلار از طریق فروشگاه‌هایی نظیر آمازون در دسترس عموم قرار گرفته است.


اپل به زودی بروزرسانی iOS 8.0.2 را برای حل مشکلات آیفون 6 و 6 پلاس منتشر خواهد کرد
زومیت/ اپل روز چهارشنبه بروزرسانی جدیدی تحت عنوان iOS 8.0.1 به صورت سورپرایز و بدون اعلام قبلی برای دارندگان iphone 6 و 6 Plus عرضه کرد اما این بروزرسانی باعث بروز مشکلات عدیده‌ای مانند ضعیف شدن آنتن گوشی و مشکلاتی در سنسور اثر انگشت شد. حال اپل طی بیانیه‌ای از حل این‌ مشکلات با انتشار یک بروزرسانی دیگر خبر داد. اپل در بیانیه‌ی جدید خود خبر از انتشار بروزرسانی 8.0.2 iOS در روزهای آتی داد و این شرکت همه‌ی تمرکز خود را به حل مشکلاتی که برای برخی دارندگان محصول جدید اپل پیش آمده٬ معطوف کرده است.

ما راه حلی برای مشکلاتی که به سبب بروزرسانی جدیدمان ایجاد شده٬‌ برای دارندگان آیفون 6 و آیفون 6 پلاس در دست کار کار داریم. کاربرانی که مشکلاتی از قبیل ضعیف شدن آنتن گوشی و اختلال در سنسور اثر انگشت برایشان پیش آمده است٬ می‌توانند iOS 8 را دوباره از طریق آی‌تیونز نصب کنند. برای اطلاعات بیشتر به بخش پشتیبانی مراجعه شود.ما از همه‌ی کاربرانی که این ناراحتی و مشکل بزرگ برایشان پدید آمده عذرخواهی می‌کنیم و تمام تلاشمان را برای آماده کردن بروزرسانی iOS 8.0.2  به کار می‌بریم تا مشکلات به وجود آمده را حل کنیم و در همین چند روز اقدام به انتشارش آن کنیم.

بروزرسانی iOS 8.0.2

 این بروزرسانی جدید علاوه بر حل دو مشکل اصلی٬ برخی باگ‌های دیگر را نیز حل خواهد کرد. در ضمن اپل اجازه انتشار هیچ اپلیکیشن سلامتی غیر اپلی را در آی‌تیونز نخواهد داد و مشکلی که برای این اپلیکیشن در بروزرسانی 8.0.1 ایجاد شده٬ در بروزرسانی جدید برطرف خواهد شد. همچنین در این بروزرسانی، پایداری سیستم بهبود می‌یابد و چند قابلیت جدید نیز به دو مدل آیفون ۶ اضافه می‌شود. همچنین اپل راهنمایی کاملی برای بازگرداندن گوشی به iOS 8 ارائه داد‌ :
۱- اول از همه مطمئن شوید برنامه‌ آی‌تیونز شما آخرین نسخه باشد.
۲- آیفون خود را به آی‌تیونز متصل کنید.
۳- یک پشتیبان (Back up) از آیفون خود در آی‌تیونز بر روی رایانه‌ی شخصی خود یا مک تهیه کنید. پشتیبان‌های آی‌کلاد به نسخه‌ی قبل و همچنین iOS 8 بازگردانده نمی‌شود.
۴- فایل‌های زیر را متناسب با گوشی خود دانلود کنید:
    iPhone 6
    iPhone 6 Plus

۵- بر روی فایلی که دانلود کردید از طریق آی‌تیونز یکی از این کارها را انجام دهید :
    مک: دکمه‌ی Options را فشار دهید و بر روی Check for Update کلیک کنید.
    ویندوز: دکمه‌ی Shift را فشار دهید و بر روی Check for Update کلیک کنید.

۶- بر روی Update کلیک کنید تا iOS 8 بر روی گوشی شما نصب شود.


ال‌جی اولین کنایه را بخاطر خم شدن آیفون 6 پلاس نثار اپل کرد

زومیت/ هشتگ ‌bendgate# به صورت رسمی در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی پر شده از عکس‌ها و جمله‌هایی که رقبا با آن‌ها اپل را دست می‌اندازند. دیروز در ویدیویی تماشا کردید که آیفون ۶ پلاس پس از کمی فشار از ناحیه کلید‌های تنظیم صدا خم می‌شود و این خم شدن نیز قابل بازگشت نیست. کمپانی‌های رقیب اپل با تمام قدرت دست بر نقاط ضعف دستگاه‌های جدید اپل مثل طراحی ضعیف آیفون۶ پلاس می گذارند، برای مثال نمایندگی شرکت ال جی در آمریکا به طور خاص این جمله را در این هشتگ توییت کرده است؛
گوشی ما خم نمی‌شود، بلکه منعطف است...آن هم نه به صورت اتفاقی.

ال‌جی اولین کنایه را بخاطر خم شدن آیفون 6 پلاس نثار اپل کرد

همانطور که می‌دانید ال جی گوشی هوشمندی با نام G Flex دارد. ویژگی اصلی G Flex را می‌توان قابلیت انعطاف منحصر به فردش دانست. در این توییت نیز با اشاره به این دستگاه که عکس آن را در پایین می‌بینید، ال جی با کنایه به اپل، قابلیت گوشی خودش را به رخ می‌کشد و در جای دیگر می‌گوید اگر گوشی منعطف می‌خواهید، G Flex را بخرید. چندین گزارش از سراسر اینترنت مدعی است که گوشی هوشمند بزرگ آیفون ۶ پلاس اپل دوام آن‌چنانی ندارد؛ برخی از این تلفن‌ها ظاهرا با قرار گرفتن در جیب جلوی شلوار‌های تنگ دچار خم شدگی در بدنه می‌شوند.



قطعا این داستان درباره خم شدن گوشی‌های آیفون ۶ پلاس ادامه خواهد داشت و رقبای دیگری از هشتگ bendgate# استفاده خواهند کرد. آلومینیم زمانی که مقدار فشار لازم به آن وارد شود، خم خواهد شد، حتی اگر در بدنه محصولی الکترونیکی مثل آیفون ۶ پلاس به کار رفته باشد. حال این موضوع به دغدغه اصلی کمپانی اپل تبدیل شده است.

    Our phone doesn't bend, it flexes...on purpose. #bendgate pic.twitter.com/d1DudxDQgf
    — LG USA Mobile (@LGUSAMobile) سپتامبر 24, 2014


برنامه Steam Music از حالت آزمایشی در پلتفرم آنلاین استیم خارج شد
زومیت/ بعد از چندین ماه گذراندن مراحل آزمایشی٬ سرانجام شرکت والو در بروزرسانی بزرگی که بر روی شبکه‌ی استیم داشت٬ اپلیکیشن Steam Music را از مرحله‌ی بتا خارج کرد و به عنوان یک برنامه‌ی کامل آن را در استیم عرضه کرد. والو طی بیانیه‌ای اعلام کرد با این‌که برنامه Steam Music از مرحله‌ی بتا خارج و به یک اپلیکیشن کامل تبدیل شده٬‌ اما هنوز این شرکت آماده دریافت فیدبک‌های کاربرین و همین‌طور کسانی که در دوران آزمایشی این برنامه را تست می‌کردند٬ خواهد بود.


به مناسبت این رویداد٬ والو تخفیفات زیادی را بر روی موسیقی بیشتر بازی‌های معروف داده و تعدادی را نیز به رایگان در اختیار گذاشته است. در کنار این٬‌ بازی‌هایی که در Steam Music موسیقی‌شان رایگان قرار داده شده مانند پورتال٬ Half-Life 2 و چندی دیگر٬ خود از تخفیفی ۷۵ درصدی تا ۱ اکتبر برخوردار می‌شوند.

این هفته برای شرکت والو و شبکه‌ی استیم اتفاقات خوب و بزرگی روی‌داد. از جمله این‌که والو یکی از بزرگ‌ترین بروزرسانی‌های شبکه‌ی استیم به نام Discovery Update را منتشر کرد که به کل ظاهر کاربری این شبکه را تغییر و ارتقاء داد و قابلیت‌های بسیار زیاد و مفیدی را به این شبکه‌ی ۱۰۰ میلیون کاربری اضافه کرد که می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها به امکان ساخت صفحه‌ی اختصاصی اشاره کرد که کاربرد زیادی برای سایت‌های گیمینگ و افزایش فعالیت‌شان به سبب مستقر شدن در شبکه‌ی استیم ‌می‌دهد.


با نکسوس 6/X گوگل با اسم رمز «نهنگ قاتل» آشنا شوید
زومیت/ دستگاه نکسوس 6 گوگل (یا به تعبیر عده‌ای Nexus X) که در انتظار معرفی آن به سر می‌بریم، مدت‌هاست که شایعات متعددی را به دنبال خود می‌کشد که مشخصات فنی هم از آن مستثنی نیستند. در هر حال تا کنون اطلاعات قاطعی درباره‌ی این گوشی در دست نبوده اما امروز اطلاعات جالبی در خصوص نکسوس 6 به دستمان رسیده که در ادامه آن‌ها را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

اکنون با اطمینان بیشتری می‌توانیم تایید کنیم که اندازه‌ی نمایشگر نکسوس جدید، این دستگاه را از قلمرو گوشی‌های هوشمند خارج کرده و بیشتر با تب و تاب امروزی فبلت‌ها همراه شده است. نکسوس 6 یا نکسوس اکس به یک صفحه‌نمایش غول‌پیکر 5.92 اینچی مجهز شده و بدنه‌ی دستگاه نیز اندکی بزرگ‌تر از قطر صفحه‌نمایش است. به گزارش منبع این خبر، این دستگاه از نظر ظاهر و شکل و شمایل کلی، تداعی کننده‌ی نسل دوم گوشی Moto X موتورولا خواهد بود که برای راحتی بیشتر حین کار با صفحه‌نمایش بزرگ، اصلاحات و بهبودهای جزئی را به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که مشخصات فاش شده‌ی ماه پیش که بر مبنای بنچ‌مارک GFXBench بدست آمده بود مجموعه‌ای از مشخصات فنی را برای نکسوس 6 پیشنهاد می‌کرد که اکنون به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها چندان با اطلاعات جدید سازگاری ندارند. این شمصخات از قرار صفحه‌نمایش 5.2 اینچی با رزولوشن 1440p، پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای اسنپدراگون 805 با فرکانس کاری 2.6GHz، حافظه‌ی رم ۳ گیگابایت، ۳۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی، دوربین پشتی ۱۲ مگاپیکسل و دوربین ۲ مگاپیکسلی در قسمت جلو و در نهایت سیستم‌عامل اندروید ال بوده است. اگرچه برخی از این اطلاعات هنوز هم صحیح به نظر می‌رسند اما مشخص شده که احتمالا تنها بخشی از آن با واقعیت همخوانی خواهد داشت.

دستگاهی که منبع جدید از آن حکایت می‌کند در واقع به یک صفحه‌نمایش 5.92 اینچی مجهز شده که رزولوشن QHD را با خود یدک می‌کشد. این صفحه‌نمایش متراکم بر اساس محاسبات ما با چگالی پیکسلی 498ppi همراه خواهد بود که عدد نسبتا تاثیربرانگیزی برای هر گوشی هوشمند محسوب می‌شود. همانطور که انتظار می‌رود یک باتری قدرتمند 3,200mAh نیز در نکسوس 6 تعبیه خواهد شد تا نیروی مورد نیاز برای این همه پیکسل را به خوبی تامین نماید.

از نظر دوربین هم انتظار می‌رود نکسوس 6 از یک دوربین 13 مگاپیکسلی در قسمت پشتی بهرمند شود و همانگونه که پیش‌تر شایعه شده بود می‌توان تایید کرد که این دوربین توان ضبط ویدیو در رزولوشن 4K UHD را خواهد داشت. برای دوربین سلفی نیز این دستگاه به یک دوربین 2 مگاپیکسلی در قسمت جلو مجهز خواهد بود که دقیقا همانند آنچه در نسل دوم Moto X موتورولا دیده‌ایم عمل خواهد کرد.

نکسوس 6

هنوز با قاطعیت نمی توان تایید کرد که نکسوس 6 از پردازنده‌ی اسنپدراگون 805 بهره ببرد اما تصور غالب بر این امر استوار است که همین پردازنده‌ی قدرتمند در کنار ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم قلب تپنده‌ی نکسوس جدید را تشکیل خواهد داد. از نظر حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی نیز منبع خبر مستقیما وجود نسخه‌ی 32 گیگابایتی را تایید می‌کند اما انتظار می‌رود شاهد عرضه‌ی دستگاه در سایر ظرفیت‌های ممکن نیز باشیم. به شکل جالب توجهی هنوز نمی‌توان گفت که نکسوس 6 از قابلیت 64 بیتی اندروید ال بهره خواهد گرفت یا خیر (این خصوصیت از مهم‌ترین ویژگی‌های ذکر شده برای آن به شمار می‌رفت) بنابراین همچنان این سوال باقی می‌ماند که آیا دستگاه جدید گوگل ار بهبودهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدیدی که در پلتفرم اندروید امکان‌پذیر شده استفاده خواهد کرد؟

ذکر این مساله خالی از لطف نیست که اگرچه به نظر می‌رسد Nexus X ممکن است یک نسخه‌ی بزرگ شده از Moto X جدید باشد، اما تفاوت‌های بسیار آشکاری نیز در این میان وجود دارد. اول از همه آنکه همانطور که در تصویر ساختگی بالا (که بر پایه‌ی یک نسخه حقیقی ساخته شده) شاهدش هستید، کلیدهای پاور و حجم صدا برای کاربرد ساده‌تر در قیاس با پرچمدار جدید موتورولا اندکی به قسمت پایین‌تر منتقل شده‌اند. سایر بخش‌های تشکیل‌دهنده‌ی ظاهر و طرح کلی دستگاه نظیر محل قرارگیری میکروفون و جک هدفون و اسلات سیم‌کارت همگی دقیقا شبیه به چیزی است که در Moto X جدید نیز شاهدش بوده‌ایم. همینطور نظیر پرچمدار جدید موتورولا، این دستگاه نیز از حاشیه‌ی آشنای آلومینیومی بهره می‌برد و ظاهر بخش دوربین نیز کاملا یکسان است.

لازم به ذکر است که اگرچه در تصویر فوق هیچ اثری از برند نکسوس در قسمت پشتی دستگاه نیست (این طرح هنوز حالت نهایی به خود نگرفته) تقریبا جای تردیدی نیست که در نسخه‌ی نهایی دستگاه شاهد حضور برند نکسوس همچون نکسوس‌های قبلی در پشت آن خواهیم بود (اگر در نهایت این فبلت یک نکسوس باشد). هنوز مشخص نیست که در گودی دایره‌ای زیر دوربین که مختص برند موتورولا بوده در نسخه‌ی نکسوس دستگاه شاهد چه چیزی خواهیم بود. در نهایت اینکه از نظر ویژگی‌های نرم‌افزاری فوق‌العاده‌ی موتورولا، این نکسوس نیز احتمالا از خصوصیاتی نظیر Moto Assist و Quick Capture بی بهره خواهد بود و تنها به ارائه‌ی تجربه‌ای خالص از اندروید اکتفا خواهد کرد.

با وجود تمامی مواردی که گفته شد، تضمینی وجود ندارد که موتورولا و گوگل در نهایت تنها به ارائه‌ی یک دستگاه نکسوس 6/X بسنده کنند. دستگاهی با همین مشخصات ولی مجهز به صفحه‌نمایش 5.2 اینچی بدون شک در نرم‌افزار بنچ‌مارک مشاهده شده و رد کردن وجود چنین دستگاهی خصوصا با توجه به تعداد زیاد طرح‌های اولیه به این سادگی ممکن نخواهد بود. در حقیقت حتی اپل نیز اخیرا به معرفی پرچمدار خود در دو اندازه‌ی متفاوت مبادرت ورزیده که اجرای چنین اقدامی را از پیش محتمل‌تر و قابل پذیرش‌تر می‌کند. همچنین با وجود تمامی این اطلاعات، همچنان باید در نظر داشت که ممکن است این دستگاه که با نام رمز  Shamu (نهنگ قاتل) مطرح شده اصلا یکی از دستگاه‌های خانواده‌ی نکسوس نباشد اما تنها با یک برچسب قیمتی صحیح و منطقی، این گوشی می‌تواند بهترین نکسوس عرضه شده تا به امروز باشد.

هرآنچه شاهدش بودیم اشاره به این مساله دارد که این گوشی حداقل یکی از دستگاه‌های نکسوس جدید را تشکیل خواهد داد اما باز هم باید تاکید کنیم که این مورد همچنان با این احتمال نیز مواجه است که تنها یک فبلت در خط تولید محصولات جدید موتورولا باشد. در هر حال پیش‌بینی می‌شود این دستگاه برای عرضه در ماه نوامبر آماده شود و مراسم معرفی آن نیز به شکلی غافلگیرکننده در ماه اکتبر انتظارمان را بکشد. با توجه به نزدیک شدن زمان معرفی، انتظار می‌رود با اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری مواجه شویم که در زومیت تلاش خواهیم کرد بدون فوت وقت آن‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.


مهندسان پیشین تسلا و ناسا، لامپ LED هوشمند با قابلیت سنجش نور محیط تولید کردند
زومیت/ در سال‌های اخیر شماری از کمپانی‌ها اقدام به تولید لامپ‌هایی با عنوان هوشمند کرده‌اند که در این لامپ‌ها قابلیت‌های ارتباطی پررنگ‌تر است. حال دو تن از مهندسان سابق کمپانی‌ تسلا و آژانس فضایی ایالات متحده‌ اقدام به تولید لامپی LED کرده‌اند که به‌واقع یک لامپ هوشمند است.

ایده‌ی تولید چنین لامپی در ذهن Neil Joseph، یکی از مهندسان تسلا در زمانی که در محیط کار بوده، ایجاد شده است. وی در حالی که روی صندلی خود نشسته بوده، لحظه‌ای به لامپ‌‌های محیط کار نگاه کرده و متوجه شده که علی‌رغم قرارگرفتن در میانه‌های روز و تابش مستقیم نور آفتاب، لامپ‌ها روشن بوده و به‌نوعی انرژی الکتریکی به هدر می‌رفته است. وی برای چاره‌اندیشی به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی به سراغ اینترنت رفته تا لامپ‌هایی را با قابلیت مصرف کمتر و هوشمندتر پیدا کند که با محصولاتی بس گران قیمت مواجه شده است. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ وی برای تولید محصولی به‌منظور استفاده در چنین شرایطی کمپانی تسلا را ترک کرد.

لامپ هوشمند آلبا

Joseph نام کمپانی خود را Stack گذاشته و اولین لامپ LED تولیدی کمپانی خود را نیز Alba نام‌گذاری کرده است که در زبان ایتالیایی به معنای طلوع خورشید است. لامپ‌های Alba قابلیت‌های جالب توجهی دارند که از جمله‌ی آن‌ می‌توان به هوشمند بودن آن اشاره کرد. آلبا قادر است تا با یادگیری عادت‌های کاربر و همچنین بررسی و سنجش میزان نور محیط که از منابع خارجی تابیده می‌شود، نور خود را در بهترین حالت ممکن تنظیم کند تا مصرف انرژی کاهش یابد. آلبا در ادامه سایر لامپ‌های هوشمندی روانه‌ی بازار می‌شوند که می‌توان با استفاده از اپلیکیشن‌ و از طریق گجت‌های هوشمند به کنترل آن‌ها پرداخت، اما این لامپ‌ها از استانداردهای لازم برای هوشمند نام گرفتن بصورت تمام و کمال برخوردار نبوده و نمی‌توانند به خودی خود از محیط داده‌های مورد نیاز را برای بهینه‌سازی عملکرد خود دریافت کنند.

فراتر از یک لامپ
در میان دیودهای مورد استفاده در آلبا، سنسورهایی قرار گرفته که با استفاده از آن لامپ وجود حرکت، حضور یا عدم حضور و همچنین نور محیط را خواهد سنجید. استفاده از چنین سازوکاری منجر به ایجاد فناوری اختصاصی توسط Jovi Gacusan، یکی از مهندسان پیشین ناسا شده که با استفاده از این فناوری آلبا قادر است تا نور محیط را درک کرده و براساس آن اقدام به انتشار نور در محیط کند. برای درک این موضوع، این فناوری در ابتدا نور ساطع شده از خود لامپ را از دامنه‌ی محاسبات خود حذف کرده و سپس به سنجش نور محیط بپردازد که با چنین سازوکاری انرژی مصرفی در حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش خواهد یافت.

اما یکی دیگر از قابلیت‌های اساسی این لامپ هوشمند، قابلیت یادگیری است که آن را هم‌دیف با محصولات کمپانی نست قرار داده است. Joseph در خصوص این ویژگی چنین توضیح می‌دهد: در صورتی که به زندگی افراد در خانه‌ها توجه کنیم، معمولا افراد هر روز در محل مشخصی نشسته و پس از طی ساعاتی راهی اتاق خواب می‌شوند و در ساعت مشخصی نیز می‌خوابند. با استفاده از یادگیری چنین الگوهایی می‌توان چراغ‌ها را بصورت خودکار کنترل کرد. لامپ‌های آلبا در ساعات ابتدایی روز نور طیف نور آبی رنگی را ساطع کرده که در ادامه این نور گر‌م‌تر می شود. کاربران می‌توانند نور ساطع شده و رنگ آن را با استفاده از اپلیکیشن Stack تنظیم کرده و حتی پروفایل‌هایی را چون مهمانی، خواب و سایر موارد تنظیم کرد که این پروفایل‌ها نیز در چرخه‌ی یادگیری آلبا مورد استفاده قرار خواهند گرفت.



لامپ‌های هوشمند چون آلبا پتانسیل کافی را برای استفاده در شبکه‌های‌هوشمند خانگی دارند و مطمئنا شاهد استفاده از این لامپ‌ها در خانه‌های‌هوشمند خواهیم بود. البته باید به قابلیت اتصال بلوتوث این لامپ‌ها نیز اشاره کرد که لامپ‌های آلبا را به‌بهترین گزینه برای کنترل با استفاده از گجت‌های‌هوشمند تبدیل می‌کند.

Joseph در مورد داده‌های جمع‌آوری شده نیز توضیح می‌دهد که این داده‌ها برای اطلاعات شخصی و سایر کاربردها به‌کار برده نشده و هدف از آن یادگیری الگوی زندگی کاربران به‌منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی است. از جمله‌ی اهدف بلندپروازانه‌ی جوزف می‌توان به برنامه‌های وی برای همکاری با سایر کمپانی‌های تولیدکننده‌ی ابزار‌های‌هوشمند از جمله ترموستات و تخت‌خواب‌های هوشمند اشاره کرد که با هدف تحت‌نظر گرفتن فعالیت‌های کاربران برای بهینه سازی مصرف انرژی و همچنین بهبود شرایط محیطی برای حفظ سلامتی کاربران انجام خواهد پذیرفت. این محصول در پکیجی که شامل دو لامپ و متعلقات آن است به قیمت ۱۵۰ دلار به فروش می‌رسد.


پشتیبانی اپل: آیفون‌های خم شده پس از بازرسی فنی ظاهری شامل گارانتی تعویض می‌شوند
زومیت/ روز گذشته انتشار گزارش‌هایی در مورد خم‌شدن آیفون ۶ پلاس هیاهوی بسیاری را به پا کرد، شماری از کاربران نیز با انتشار تصاویری از آیفون ۶ پلاس این مشکل را تایید کردند. وب‌سایت TheNextWeb با برقراری تماسی با بخش پشتیبانی اپل در مورد امکان تعویض این ابزار‌ها و شرایط تعویض آیفون ۶ پلاس‌های خم شده سوالاتی مطرح کرده است. با زومیت همراه باشید.

اولین سوال در مورد امکان تعویض آیفون‌‌های ۶ و ۶ پلاسی است که در شرایط نرمال استفاده خم شده‌اند، در واقع این سوال بدین منظور پرسیده شد که اغلب آیفون‌هایی که با چنین مشکلی روبرو شده‌اند، در شرایط عادی استفاده بوده و آیا اپل این گوشی‌های را تعویض خواهد کرد، یا خیر؟

خم‌شدن آیفون ۶ پلاس

فردی که در پشتیبانی اپل به این سوال پاسخ داده، امکان تعویض یا عدم تعویض گوشی‌های معیوب را به کارشناسان این شرکت در فروشگاه‌های اپل ارجاع داده است. این فرد تعویض یا عدم تعویض آیفون‌های خم شده را بسته به موفقیت در تست Visual Mechanical Inspection یا بازرسی فنی ظاهری خوانده است. در صورتی که گوشی‌های معیوب از این بازرسی با موفقیت عبور کنند، اپل گوشی‌ها را تعویض خواهد کرد. همچنین  پشتیبان اپل اعلام کرد که این شرکت بصورت جدی در حال پیگیری این ماجرا است و کارشناسان این کمپانی در حال جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات در مورد مشکل پیش آمده هستند.

با مراجعه به روابط عمومی اپل، به‌نظر می‌رسد در حال حاضر اپل درصدد تعویض آیفون‌هایی است که در شرایط طبیعی استفاده خم‌ شده‌اند، از این‌رو باید افرادی که دچار چنین مشکلی شده‌اند می‌توانند با مراجعه به پشتیبانی آیفون درصدد تعویض تلفن‌هوشمند خود باشند. البته همانطور که گفتیم، شرط تعویض استفاده در شرایط طبیعی است و از این‌رو دست‌اندرکاران کانال یوتیوب Unox Therapy باید خود به فکر خرید آیفون جدیدی باشند.


اپل آیفون های خم شده را تعویض می کند
دیجیاتو/ اپل اعلام کرده که آیفون (۶ پلاس) خم شده کاربرانش را با یک آیفون جدید تعویض می کند. خریداران می توانند در صورت بروز این مشکل به فروشگاه های اپل مراجعه کرده و یک آیفون نو به جای آیفون صدمه دیده شان تحویل بگیرند. در یک گفتگوی آنلاین که با یک کارمند بخش پشتیبانی اپل انجام شده و در سایت د نکست وب منتشر شده است، اعلام شده که طبق بندهایی که در راهنمای پشتیبانی آمده اپل به رایگان آیفون های خم شده را تعویض خواهد کرد.



در صورتی که آیفونی تست های رسمی را پشت سر بگذارد اپل به شما یک آیفون نو تحویل می دهد. اما این فقط در صورتی است که مشخص شود آیفون در استفاده معمول و عادی -مثلا به واسطه قرار گرفتن در جیب عقب- خم شده باشد؛ اما در صورتی که شما سعی کنید عملکرد خم شدگی آیفون خود را آزمایش کنید، شانس دریافت یک آیفون نو را از دست می دهید. این مساله بر اساس بندی در راهنمای کارمندان بخش پشتیبانی اپل است که بر اساس آن باید ‘بررسی مکانیکی و بصری’ قبل از تعویض انجام شود.



در بخش دیگری از این گفتگوی آنلاین، همان کارمند اپل آشکار می کند که اپل تا چه حد بخاطر این مشکل در آیفون ۶ پلاس در شرایط بحرانی قرار گرفته است.



طی روزهای گذشته و پس از بیرون آمدن ویدئوی خم شدن آیفون در اینترنت -که احتمالا شما هم آن را مشاهده کردید- هشتگ #BendGate تبدیل به هدف قرار گیری اپل در شبکه های اجتماعی توسط مشتریان و خریداران بالقوه و بالفعل شده است.


سامسونگ مهندسین نرم افزار موبایل را به بخش های دیگر منتقل می کند
دیجیاتو/ مدت هاست که در دنیای موبایل، نرم افزار اهمیت بالایی پیدا کرده و سخت افزار را زیر سایه خود قرار داده. سامسونگ با ارائه تلفن های میان رده و پایین رده این موضوع را به اثبات رسانده اما کره ای ها تنها تولید کننده اسمارت فون نیستند. گفته شده که حدودا ۵۰۰ نفر از کارکنان بخش نرم افزار موبایل سامسونگ قرار است به قسمت های دیگری چون لوازم الکترونیکی، تلویزیون، شبکه، پرینتر و همکاران نرم افزاری منتقل شوند تا شرکت قوای کلی نرم افزارش را در همه جا حفظ کند.



جای دارد که بگوییم، مهندسینی که منتقل می شوند، افرادی هستند که تجربه توسعه اندروید و تایزن، سیستم عامل مخصوصی که سامسونگ استفاده می کند، را دارند و این انتقال می تواند معانی متفاوتی به همراه داشته باشد. آیا تایزن نمود بیشتری در باقی محصولات خواهد داشت یا فقط سرعت توسعه آن کاهش می یابد؟

به هر حال، این تصمیم کمک شایانی به دیگر بخش های کمپانی خواهد کرد و البته قابلیت یکپارچه سازی را هم فراهم کرد. فرض کنید که سامسونگ جهت افزایش تسلط به بازار خانه های هوشمند چنین قدمی برداشته باشد. تا زمانی که محصولاتی جدیدتر، مخصوصا از شاخه لوازم خانگی معرفی نشوند، نمی توان اظهار نظری صحیحی در این مورد نمود.


اپل احتمالاً در بهمن ماه ساعت هوشمندش را به بازار عرضه می کند
دیجیاتو/ شاید در شب معرفی آیفون ۶ و البته Apple Watch، بسیاری از افراد از اینکه نمی توانند همزمان با آیفون جدید، ساعت هوشمند اپل را هم خریداری کنند ناامید شده باشند. اما از زمان دقیق عرضه آن هم صحبتی به میان نیامد و تنها به ‘اوایل سال ۲۰۱۵’ اشاره شد.



اما بر اساس اطلاعاتی که به تازگی از سوی یکی از افراد نزدیک به اپل درز کرده، ساعت هوشمند این شرکت احتمالا در میانه ماه فوریه ۲۰۱۵ (اواخر بهمن ماه) عرضه می شود. بسیاری از شما می دانید که این روز به چه تاریخ خاصی نزدیک است. برنامه اپل، عرضه ساعت در سال جاری میلادی بوده اما ظاهرا مشکلات نرم افزاری و البته طراحی بی نقص نسخه ای متفاوت از iOS برای آن، مانع این مساله شده است.

اگر به یاد داشته باشید، اپل حرفی از خصوصیات سخت افزاری ساعتش هم به میان نیاورد. اما طبق گفته ها، این نسخه با ۵۱۲ مگابایت رم و ۴ گیگابایت حافظه داخلی ساخته شده، مجهز به بلوتوث است و قابلیت اتصال به شبکه WiFi را نیز دارد. اپل قیمت گذاری را از ۳۴۹ دلار برای نسخه استاندارد ساعت آغاز کرده اما احتمالا قیمت نسخه های اختصاصی تر و البته نسخه هایی از آن که بدنه‌شان از طلا ساخته شده است تا هزاران دلار قیمت گذاری خواهند شد.


بالاخره نوت اج در بنچمارک ها ظاهر شد (به روزرسانی؛ اضافه شدن بنچمارک نوت4 اسنپ 805)
ترنجی/ اگر به خاطز داشته باشید سامسونگ به یکی از از طرح های مفهومی درباره  سری #نوت در نمایشگاه #IFA تحقق بخشید. #سامسونگ گلکسی نوت اج را در کنار گلکسی نوت 4 معرفی کرد تا باز هم برای اولین بار محصولی با نو آوری های بسیار به بازار عرضه کند. محصولی که با خمیدگی سمت چپ #صفحه نمایش خود #امکانات بسیاری را برای شما فراهم می آورد تا بتوانی در کارهای روزانه ی خود مانند اندازه گیری از آن استفاده کنید. مدتی پیش برایتان از حضور نوت 4 در بنچمارک ها گفتیم ولی حال نوبت به نوت EDGE رسیده است.



این فبلت با پردازنده ی اگزینوس خود در بنچمارک AnTuTu حضور پیدا کرده است و قدرت خود را به خوبی به نمایش در آورده است.این اسمارت فون به خوبی توانسته نسل های قبلی خود را پشت سر بگذارد و با فاصله ای بسیار زیاد از نوت 3 قرار گرفته است. نوت اج از یک چیپ 8 هسته ای اگزینوس 5433 استفاده می کند که دارای دو پردازنده ی 4 هسته ای می باشد؛ یکی با فراکانس 1.3 گیگاهرتز و دیگری با فرکانس 1.9 گیگاهرتز. این محصول میزبان چیپ گرافیکی Mali T760 می باشد. باعث خرسندی است که نوت 4 با پردازنده ی اگزینوس عملکردی بسیار شبیه به نوت 4 داشته و این در حالی است که مدل اسنپ دراگون آن امتیاز بسیار پایین تری نسبت به آن خواهد داشت.



امیدواریم به زودی شاهد این اسمارت فون در فروشگاه های کشورمان باشیم.



لحظاتی پس از انتشار این پست در #ترنجی بنچمارک های نسخه #اسنپدرگون 805 #گلکسی #نوت4 هم منتشر شده که نوید برابری نسخه های متفاوت گلکسی نوت4 و نوت اج را با هم می دهد. گلکسی نوت4 با پرازنده اسنپ 805 توانسته امتیاز واقعا عالی 48285 را در #بنچمارک #انتوتو از آن خود کند.


مقایسه دوربین آیفون 6 و 6پلاس با گلکسی اس 5، لومیا 1520، آیفون 5 اس، جی 3، اکسپریا زی 2، وان ام 8 و آیفون 5 اس



ترنجی/ یک نبرد جانانه در ادامه مطلب منتظر شماست. اینجا قرار است خودتان با چشمان خودتان نتیجه را ببینید و امتیاز داده شده به این دستگاه ها را ملاحظه کنید. در این مطلب قرار است پاسخ این ادعا را بیابید که آیا واقعا طبق ادعای #DxO آیفون های جدید برترین دوربین بین دستگاه های همراه را دارد؟ مبارزه سختی بین تمام مدعیان 2014 درگرفته است؛ تنها جای خالی #اکسپریا #زی3 و #گلکسی #نوت4 احساس می شود. با ما باشید تا نتیجه این نبرد هیجان انگیز را با هم ببینیم.

برای شروع نبرد ابتدا یک به یک مشخصات خود را می گویند، در جدول زیر می توانید لیست مشخصات کاملا دوربین های این 6+2 دستگاه را بخوانید:

camera spec

اگر از مشخصات روی کاغذ بخواهید برنده را اعلام کنید؛ با کمی دانش عکاسی مسلما برنده را اکسپریا زی2؛ پس از آن وان ام8 و گلکسی اس5؛ سپس لومیا 1520 و جی3 و در انتها آیفون های اپل (5اس؛ 6 و 6پلاس) خواهد بود. اما روی کاغذ را بسپارید به همان کاغذ؛ ما در عمل از دستگاه انتظار داریم. پس دکمه شاتر ها را بفشارید!

دقت در بازتولید رنگ:

Colors (1)

100-crop (3)

نتیجه عیان است و در مقابل شما. و اما نتیجه امتیازاتی که Phonearena به این قسمت می دهد:

Colors

جزییات

Details (1)

100-crop

و اما نتیجه امتیازات

Details

در فضای داخلی

100-crop (1)

مشخصا در اینجا باید عملکرد 1520 را ستود. شاید بدترین عملکرد مربوط به گلکسی اس5 باشد. و اما نتایج:

Indoor

در حالت شب

100-crop (2)

مشخصا دوباره در این قسمت گلکسی اس5 بدترین و لومیا 1520 بهترین نتیجه را دارند. البته عملکرد دوربین 4 مگاپیکسلی وان ام8 هم قابل توجه است.

Night

در قسمت فیلم برداری هم نتایج به صورت زیر است:

Video

در انتها و در مجموع؛ وقتی از امتیازات را میانگین بگیریم به نتیجه نهایی و رتبه بندی زیر می رسیم:

Overall

اینجاست که گزارش DxO دوباره ثابت می شود و آیفون های جدید را می توان دارای برترین دوربین در بین تلفن های همراه دانست. نظر شما؛ با توجه به داده هایی که ملاحظه کردید؛ چیست؟ با ما و دوستان ترنجی خود در میان بگذارید.

iPhone-6-camera-comparison-2


اولین کاوشگر مریخ سازمان فضایی هند در مدار مریخ قرار گرفت
ترنجی/ هند نیز به جمع کاوشگران مریخ پیوست. کاوشگر MOM (مخفف Mars Orbiter Mission) حدود ساعت 02:11 به‌وقت گرینویچ، در مدار مریخ قرار گرفت و به‌این ترتیب، آژانس فضایی هند، چهارمین دارنده کاوشگر در مدار مریخ بعد از ناسا، آژانس فضایی اروپا و برنامه فضایی شوروی سابق است.

کاوشگر MOM که نام دیگر آن مانگالیان (نام سانسکریت به معنای "مریخ پیما”)، دوشنبه گذشته (22 سپتامبر) یک مانور 24 دقیقه‌ای کاهش سرعت برای قرارگیری در مدار انجام داد و یک سفر فضایی 10 ماهه را که با پرتاب فضاپیما در پنجم نوامبر 2013 آغازشده بود به پایان رساند.



مقامات سازمان تحقیقات فضایی هند در یک عبارت طنزآمیز، دیروز در توییتر خبر قرارگیری در مدار را (از زبان کاوشگر) به‌ این صورت اعلام کردند: "این کره قرمز، یک سیاره است و کانون مدار من است؟”

درست دو روز بعد از رسیدن کاوشگر MAVEN ناسا، اکنون کاوشگر MOM نیز به جمع ماهواره‌های #مریخ پیوسته و روی‌هم، پنج ماهواره فعال اکنون در مدار مریخ وجود دارد. به‌علاوه، دو کاوشگر سطحی #آپورچونیتی و #کنجکاوی نیز مشغول فعالیت هستند.

پروژه 74 میلیون دلاری MOM بیشتر به‌عنوان یک اثباتگر فناوری است، و قرار است نشان دهد که هند می‌تواند یک #فضاپیما به مریخ بفرستد. اما این کاوشگر دارای یک دوربین و چهار ابزار علمی نیز هست. و کاوشگر از این ابزار برای مطالعه سطح و اتمسفر سیاره استفاده خواهد کرد.

برای مثال، کاوشگر MOM به دنبال گاز متان خواهد بود، یک هدف کلیدی برای محققانی که به دنبال علائم حیات روی مریخ هستند. موجودات زنده، بیش از 90 درصد متان موجود در اتمسفر زمین را تولید کرده‌اند. و ازآنجاکه گاز متان از اتمسفر مریخ خیلی سریع می‌تواند فرار کند، یافتن متان در اتمسفر مریخ به معنای تولید آن در نقطه‌ای زیر سطح مریخ است.

مدار طراحی‌شده برای مأموریت MOM یک مدار بیضوی کشیده با دوره تناوب 77 ساعته است که در نقطه حضیض به ارتفاع 365 کیلومتری از سطح سیاره و در نقطه اوج به ارتفاع 80000 کیلومتری از سطح سیاره می‌رسد. به گفته مقامات رسمی آژانس فضایی هند، مأموریت علمی این کاوشگر حدود شش الی ده ماه خواهد بود.

در تصویر زیر، اجزای فضاپیما و مسیر پیموده شده توسط آن، تشریح شده است:




جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از دیگر رسانه‌ها بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۲۲:۵۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۳
با تشکر از شما دوستان عزیز که اطلاعات علمی و مفید را در اختیار علاقمندان قرار می دهید
Iran (Islamic Republic of)
دریچه
۲۱:۱۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۳
و ممنون از شما کاربر عزیز که همراه دریچه هستید.
آخرین اخبار