وکیل زاده خبر داد

روسیه مشتری تجهیزات CNG ایران/ تحقق 23 درصد از اهداف سبد سوخت طبق مصوبه برنامه پنجم توسعه

مدیر طرح احداث جایگاه CNG گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین ایران و عراق و همچنین بین ایران و روسیه امضا شده است، ما حاضریم قطعات و تجهیزات مورد نیاز ساخت جایگاه‌ سیَ‌ان‌جی را به این کشورها صادر کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، امیر وکیل زاده مدیر طرح احداث جایگاه CNG در نشست خبری اظهار داشت: براساس تعهد وزارت نفت بایستی در کشور 2500 جایگاه احداث شود که هم اکنون 2240 جایگاه CNG در کشور راه اندازی شده که بر این اساس حدود 90 درصد این برنامه اجرا شده است.
 
مدیر طرح احداث جایگاه CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: در کنار توسعه کمی جایگاهها به دنبال افزایش کیفی جایگاه‌ها هستیم، زیرا معتقدم از نظر کمی به جایگاه مطلوبی در احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی رسیده‌ایم بایستی داشته‌هایمان را با حداکثر بهره‌برداری و بهره‌وری داشته باشیم.
 
وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های ما ارتقاء بعد کیفی جایگاه‌های سی‌ان‌جی بازرسی ادواری از جایگاه‌ها و خودروهای گازسوز است که بر اساس یک استاندارد اجباری، باید این بازرسی اجباری شود.
 
وکیل‌زاده با اشاره به اینکه 10 سال است از عمر احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی در ایران می‌گذرد خاطر نشان کرد: زمانی که کار احداث جایگاه‌های سی‌آن‌جی در کشور آغاز شد، حتی یک خودروی گازسوز وجود نداشت، اما اکنون شرایط به جایی رسیده که با رشد کمی جایگا‌ه‌ها شاهد افزایش سوخت‌گیری توسط خودروها نیستم، به طوری که در چند سال اخیر مصرف سی‌ان‌جی در کشور بین  18 تا 19 میلیون متر مکعب بوده و از نظر کمی رشد نکرده است.
 
مدیر طرح‌های سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه به 23 درصد از هدف سبد سوخت مصوبه برنامه پنجم رسیده‌ایم اظهار داشت:بر اساس سبد سوخت باید 25 درصد به سوخت گاز از قبیل سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی می‌رسیدیم که 23 درصد از آن در اختیار سی‌ان‌جی است.
 
وکیل‌زاده با اشاره به اینکه یکی از دلایل ثابت ماندن مصرف سی‌ان‌جی در کشور بحث قیمت‌گذاری است اظهار کرد: در واقع قیمت سی‌ان‌جی‌ باید به گونه‌ای تعیین شود که مصرف‌کنندگان نسبت به این سوخت نیز اقبال داشته باشند، بنابر این از نظر توسعه عرضه توسعه تقاضا باید هدف‌گذاری شود.
 
وی ادامه داد:‌هم اکنون تولید کارگاهی برای سیلندرهای سی‌ان‌جی در خودروها نداریم و اگر هم این کار هم اکنون در برخی از کارگاه‌ها انجام شود، قطعا  غیر قانونی است.
 
وی ادامه داد: افزایش تعداد جایگاه‌ها در سطح کشور موجب شده است تا صف سوخت سی‌ان‌جی در پشت جایگاه‌ها کاهش پیدا کند.
 
وی با اشاره به تعیین تکلیف نرخ کارمزد جایگاه‌های سی‌ان‌جی از اول فروردین ماه سال 93 گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد نرخ کارمزد جایگاه‌ها افزایش پیدا کرد و بر اساس پیگیری ما شرکت ملی گاز ایران معوقات جایگاه‌ها را از اول فروردین ماه سال 92 پرداخت کرده است.
 
وی با اشاره به تعمیرات دوره‌ای و بازرسی فنی خودروهای گازسوز گفت: وظیفه بازرسی این خودورها بر عهده وزارت کشور است، اما تا کنون وزارت کشور اقدام به بازرسی خودورهای گازسوز نکرده است.
 
وکیل‌زاده ادامه داد: وزارت کشور قرار بود در مراکز معاینه فنی اقدام به بازرسی خودورهای گازسوز کند که این کار نیز تا کنون صورت نگرفته که امیدواریم هر چه زودتر وزارت کشور کار بازرسی خودروهای گازسوز را که بر اساس قانون باید هر سه سال یکبار انجام شود آغاز کند، تا مشکلی برای خودروهای گازسوز پیش نیاید.

مدیر طرح‌های سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین احداث جایگاه‌ها سی‌ان‌جی در کشور عراق گفت:‌ بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین ایران و عراق و همچنین بین ایران و روسیه امضا شده است، ما حاضریم قطعات و تجهیزات مورد نیاز ساخت جایگاه‌ سیَ‌ان‌جی را به این کشورها صادر کنیم.
 
وی تصریح کرد: با مذاکراتی که با برخی از مسئولان عراقی داشتیم قرار است 10 جایگاه سی‌ان‌جی در این کشور احداث شود که این جایگاه‌ها می‌تواند توسط بخش خصوصی و هم بخش دولتی احداث شود، اما شرط لازم برای آن صادرات گاز به عراق است و امیدواریم به زودی احداث این جایگاه‌ها در کشور عراق آغاز شود.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار