مدیر کارگروه ترویج و آموزش ستاد فناوری نانو خبر داد

اجرای سیاست‌های کلی علم و فناوری در ستاد نانو کشور

ما در زمینه توسعه فناوری نانو، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی متنوعی داریم که بخش قابل توجهی از آن‌ها در ذیل این سیاست‌ها قرار می‌گیرد.

عماد احمدوند مدیر کارگروه ترویج و آموزش ستاد فناوری نانو و سردبیر ماهنامه فناوری نانو در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، شش محور دارد که به طور خلاصه عبارتند از کسب مرجعیت علمی در جهان، بهینه‌سازی نظام آموزش و پژوهش در کشور، حاکمیت مبانی و ارزش‌های اسلامی، تقویت عزم ملی و درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه علم و فناوری، ایجاد تحول در ارتباط بین نظام آموزش عالی و پژوهش با سایر بخش‌ها و نهایتا تعامل فعال و الهام بخش با سایر کشورها. 
 
وی افزود: اینها سیاست‌های سطح ملی است که برای تحقق آن‌ها در همه بخش‌ها، برنامه‌ریزی ساختارمند و هماهنگ انجام شود. ما در زمینه توسعه فناوری نانو، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی متنوعی داریم که بخش قابل توجهی از آن‌ها در ذیل این سیاست‌ها قرار می‌گیرد. 
 
احمد وند افزود: مثلا در خصوص اولین سیاست که کسب مرجعیت علمی است، در سند توسعه فناوری نانو آمده است که ما باید تا سال 93 به جایگاه پانزدهم دنیا برسیم. ما از سال 84 تا کنون برای رسیدن به این هدف، برنامه‌هایی را با محوریت پژوهشگران تحصیلات تکمیلی در دست اجرا داریم. اجرای این برنامه‌ها تا کنون منجر به این شده است که ما از لحاظ میزان تولید علوم نانو در رتبه هفتم دنیا قرار بگیریم. اما کسب مرجعیت علمی، علاوه‌ بر جایگاه کمی، نیازمند سطح کیفی متناسب نیز هست. در این زمینه نیز برنامه‌هایی از قبل شروع شده که یکی از جدی‌ترین آنها، طرحی است با عنوان طرح حمایت "گام به گام از فعالیت‌های پژوهشی فناوری نانو".

در این طرح، تلاش می‌شود تا از انتشارات علمی حوزه فناوری نانو، متناسب با سطح کیفی آن‌ها حمایت شود. 

وی خاطر نشان کرد: محور بهینه‌سازی نظام آموزش و پژوهش، اصولا نیازمند یکسری تصمیمات و اقدامات در سطح ملی است و نمی‌توان از متولی توسعه یک فناوری انتظار چنین کارکردی داشت.

اما در حوزه تأثیرگذاری فناوری نانو، برنامه‌هایی در ستاد نانو برای ارتقای فعالیت نهادهای متولی پژوهش در کشور وجود دارد. ازجمله سازوکار شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو که با هدف بهینه شدن عملکرد آزمایشگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی کشور ایجاد شده است. یکی از کارکردهای اصلی این شبکه، بهبود عملکرد سیستم موجود است.

سردبیر ماهنامه فناوری نانو گفت: یکی دیگر از محورهای این سیاست‌های ابلاغی، تقویت عزم ملی و درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه علم و فناوری است. این سیاست در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، به‌وسیله‌ی کارگروه ترویج نانو دنبال می‌شود. ما در کارگروه ترویج، برنامه‌های متنوعی برای آشناسازی عموم مردم، دانش آموزان، دانشجویان، کارشناسان و مدیران صنایع و همین‌طور مدیران دولتی با قابلیت‌های فناوری نانو و به‌خصوص توانمندی‌ها و دستاوردهای کشور خودمان در این زمینه در دست اجرا داریم. از نظر میزان آشنایی با فناوری نانو، اگر نگوییم کشور ما بالاترین کشور دنیاست، به جرات می‌توان گفت جزء چند کشور برتر در این زمینه است. 
 
وی ادامه داد: حاکمیت مبانی و ارزش‌های اسلامی نیز از جمله سیاست‌هایی است که مقام معظم رهبری برای علم و فناوری ابلاغ نموده‌اند. این محور را می‌توان اصلی‌ترین وجه تمایز این سیاست‌ها از سیاست‌های فناوری و نوآوری کشورهای دیگر دانست. زیرا باقی موارد هرکدام به نوعی، بخشی از کارکردهای نظام ملی نوآوری را هدف گرفته‌اند که با مرور ادبیات توسعه فناوری و نوآوری در جهان، می‌توان مباحث مرتبط را یافت و تطبیق داد. اما حاکمیت مبانی و ارزش‌های اسلامی، وجه ممیزه این سیاست‌ها به شمار می‌رود. اگر این محور نبود، می‌توانست این سوال‌ها وارد باشد که آیا ما با این سیاست‌ها می‌خواهیم به چیزی شبیه کشورهای پیشرفته صنعتی فعلی تبدیل شویم؟ آیا انتهای این مسیر، تبدیل شدن به مثلا یک ژاپن یا آمریکای دیگر است؟ ولی این سیاست نشان می‌دهد که حرکت ما در جاده‌ای متفاوت از کشورهای پیشرفته صنعتی است.

مقصد ما نیز متفاوت است. با حاکمیت این محور، ما می توانیم تمدن‌ساز باشیم نه پیرو و مقلد. در همه بخش‌ها و حوزه‌های مختلف فناوری باید تلاش کنیم تا این سیاست بر برنامه‌های ما حاکم باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار