بشار الجعفری: سوریه به حملات هوایی ائتلاف جهانی مشکوک است

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در مصاحبه‎ای تلویزیونی تاکید کرد دمشق به حملات هوایی ائتلاف جهانی شک دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران: نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با اشاره به تبلیغات ایذایی امپراطوری رسانه ای غرب درباره تحولات سوریه و نامشروع خواندن ائتلاف جدید مبارزه با تروریسم ، تاکید کرد اکنون بسیاری از کشورها به حقانیت سوریه در مبارزه با تروریسم پی برده اند.

بشار الجعفری در گفتگوی اختصاصی با شبکه الاخباریه سوریه ، ابتدا با تبریک پیروزی های ارتش سوریه در شهرک کارگری عدرا و دیگر مناطق ، ابراز امیدواری کرد ارتش سوریه بتواند به طور کامل بر تروریسم پیروز شود.
الجعفری درباره محتوای پیام نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل به وی
(درباره حمله به مواضع داعش) گفت: در عالم دیپلماسی در بسیاری از موارد من تلاش می کنم کم گویی و گزیده گویی کنم. دیپلماسی یک اقدام صبورانه و همراه با تلاش بسیار است. آنچه که در این باره به بیرون درز کرد دقیق بود اما شاید منجر به از بین رفتن عطش بسیاری نشد.

نماینده آمریکا چندین ساعت قبل از حمله به مواضع داعش در عراق و سوریه به طور رسمی به من این مساله را ابلاغ کردکه ما در زبان دیپلماتیک به آن «از پیش اطلاع دادن» می گوییم. وی قبل از آنکه حملات آغاز شود مرا در جریان مقاصد ارتش آمریکا برای حمله به اهدافی مشخص یعنی مواضع تروریستهای داعش و جبهه النصره قرار داد.
الجعفری گفت: من نیز جزئیات و محتوای این پیام را به مقامات دمشق اعلام کردم و پس از آن بیانیه ای در این باره صادر شد.
نماینده سوریه خاطرنشان کرد: افزون بر این ما با نماینده آمریکا حدود یک ساعت گفتگو کردیم . در این گفتگوها بر ضرورت عدم حمله به مناطق مسکونی و متمرکز بودن حملات بر داعش و جبهه النصره تاکید شد و درباره بسیاری از امور از جمله مبارزه واحد با تروریسم و اینکه داعش تنها دشمن آمریکا نیست ، صحبت شد. همچنین تاکید شد جبهه النصره و دیگر گروههای پیرامونی آن همگی جزو تجمعات و سازمانهای تروریستی هستند که مبارزه و جنگ با آنها اقدامات هماهنگ را می طلبد.
وی افزود: من در این دیدار مسائل بسیاری را برای نماینده آمریکا تشریح کردم و پاسخهای او را از جمله درباره حمایت قطر و ترکیه از گروههای تروریستی خواستار شدم. در این دیدار تبادل آراء به شکلی شفاف صورت گرفت ضمن اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا در نامه ای به ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق از او خواسته بود آنرا در اختیار مقامات سوری قرار دهد.
ابراهیم جعفری گفت: علاوه براین دوستان روس ما نیز ما را در جریان موضوع قرار دادند و می توان گفت که خبر این حمله از طریق سه منبع در اختیار ما قرار گرفت.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: درست است که طرف آمریکایی ما را در جریان حملات قرار داد اما این مسئله هرگز به معنای موافقت سوریه با این حملات نبوده است. ما موافقت دولت سوریه را به آنها اعلام نکردیم و همانطور که آگاهی دارید رهبری سوریه با بررسی مسئله و انتشار بیانیه ای رسمی مواضع خود را در این باره اعلام کرد. من حتی در نشست خود با نماینده سوریه اعلام کردم ائتلافی که شما نام بین المللی بر آن گذاشته اید -که بین المللی هم نیست - تنها در صورتی می تواند مشروعیت داشته باشد که زیر چتر شورای امنیت عمل کند. ما تاکید کردیم هرگونه جنگ با تروریسم باید مستند به مشروعیت بین المللی و کسب مجوز از شورای امنیت باشد. بنابراین آمریکا نمی تواند ائتلافی برای مبارزه با تروریسم درست کند و ابعاد سیاسی و دیپلماتیک موضوع یعنی شورای امنیت و عدم هماهنگی با دولت سوریه و عراق را در نظر نگیرد.

نماینده سوریه در سازمان ملل در پاسخ به این سوال مجری برنامه که آیا صحبت نماینده آمریکا با شما و تاکید بر اینکه فقط مواضع داعش مورد حمله قرار خواهد گرفت می تواند به معنای جلب موافقت سوریه و ایجاد هماهنگی باشد گفت: من به افکار عمومی سوریه تاکید می کنم هماهنگی( به معنای واقعی کلمه ) وجود نداشته است. ما از آنها خواستیم هرگونه تحرک مشروع و با مجوز شورای امنیت و با هماهنگی دولت سوریه باشد.

الجعفری با اشاره به اینکه ما به طرف آمریکایی گفتیم که نباید این حملات به اهداف مدنی یا ارتش سوریه باشد افزود: آنها به ما خبر دادند نه اینکه بخواهند با ما در این باره هماهنگی کنند. این نوع خبر دادن در واقع نوعی توجیه است. هدف ائتلاف از قرار دادن ما در جریان حملات این بوده است که هواپیماهای آنها با آتش پدافند سوریه مواجه نشوند. اگر این اطلاع رسانی نبود خطر شکست حملات آنها بسیار بالا می رفت.

جعفری در ادامه صحبتهای خود گفت: اکنون بعد از گذشت سه سال از جنگ در سوریه بسیاری از کشورهای شورای امنیت به حقانیت سوریه پی برده اند و نمایندگان بسیاری از کشورها اکنون به ما می گویند که شما راست می گفتید و ما در محاسبات خود اشتباه می کردیم. حتی دشمنان ما اکنون در تنگنا قرار گرفته اند. به عنوان مثال صحبتهای رئیس جمهور آرژانتین در شورای امنیت خطاب به اوباما جالب توجه بود چرا که وی گفت : کسانی که دیروز از تروریستها حمایت می کردند اکنون به بخشی از ائتلاف مبارزه با تروریسم تبدیل شده اند. ما از اینکه بهار عربی نوعی بنیادگرایی اسلامی بود شگفت زده شدیم. نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نیز گفت: اگر شما موفق می شدید دولت سوریه را سرنگون کنید اکنون داعش همه منطقه را گرفته بود.
الجعفری با اشاره به جنگ تبلیغاتی و احتمال خارج شدن عملیات از مسیر خود به خاطر اطلاعات گمراه کننده و غلط که با اهداف معین مطرح می شوند گفت: مردمان زیادی هستند که هزاران کیلومتر با ما فاصله دارند اما تصویر و وقایع را بسیار درست تر از برخی عربها درک می کنند.


انتهای پیام//
برچسب ها: بشار ، جعفری ، سوریه ، عراق ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار