فرید زکریا:

اگر "اوباما" واقعا می‌خواهد که داعش را نابود کند، باید راهی برای همکاری با ایران بیابد

فرید زکریا" در مقاله ای برای دیلی استار نوشت: ‌اگر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا واقعا می خواهد که داعش را از درجه اعتبار ساقط و نابود کند، باید راهی برای همکاری با ایران بیابد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "‌فرید زکریا" در مقاله ای برای دیلی استار نوشت: ‌اگر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا واقعا می خواهد که داعش را از درجه اعتبار ساقط و نابود کند، باید راهی برای همکاری با ایران بیابد. کشوری که با وجود برتری آمریکا، قدرتی بزرگ در منطقه خاور میانه محسوب می شود. همکاری با ایران با وجود سختی ها و پیچیدگی های آن، می تواند به طور استراتژیک نتایج بازی را تغییر دهد و تاثیرات مفیدی بر سراسر منطقه از عراق و سوریه تا افغانستان داشته باشد. 

فرید زکریا در ادامه این مقاله نوشت: ‌ما در حال حاضر در مقابله با داعش در مرحله استفاده از نیروی هوایی هستیم. گرایش به جنگ هوایی در افغانستان، عراق و لیبی مطلوب به نظر می رسید. آمریکا پیشرفته ترین هواپیماها، موشک ها و پهپادها را با قابلیت نظامی فوق العاده در اختیار دارد، اما پس از استفاده از نیروی هوایی در افغانستان، عراق و لیبی تنها آشفتگی به بار آمده است. 

به نوشته دیلی استار، نیروهای زمینی باید با گروه های محلی و شبه نظامی در جنگی غیر معمول درگیر شوند. آیا گروه های محلی، ‌قبیله ها و فرقه ها با آمریکا در جنگ همراهی خواهند کرد یا برعکس در مقابل آمریکا خواهند جنگید؟ 

فرید زکریا با اشاره به مقاله اخیر در روزنامه نیویورک تایمز اشاره کرد که در آن نوشته شده بود: پس از شش هفته بمباران هوایی آمریکا، پیشرفت اندکی به دست آورده اند.

دیلی استار در ادامه نوشت: ‌آمریکا در عراق نفوذ دارد، اما نفوذ ایران بیشتر است. 

به نوشته دیلی استار، استراتژی واشنگتن در سوریه ضد و نقیض است. آمریکا به دنبال نابود کردن داعش در سوریه است و به جبهة النصرة و گروه خراسان حمله می کند، ولی در مقابل نمی خواهد هماورد اصلی این گروه ها یعنی بشار اسد تقویت شود که این امری غیر ممکن است. 

به نوشته روزنامه دیلی استار، منافع تهران و واشنگتن در افغانستان، همیشه منطبق و سازگار بوده است. ایران مخالف طالبان بود و به سقوط آن کمک کرد و به آمریکا در کنفرانس بن که پس از سقوط طالبان برای تعیین دولت جدید حامد کرزای برگزار شد کمک کرد. به این ترتیب ، کمک ایران می تواند نیروی ثبات بخش مؤثری در افغانستان باشد. 
فرید زکریا در ادامه می نویسد: ‌کاملا روشن است که همکاری با ایران باید با هماهنگی عربستان سعودی و دیگر دولتهای عربی باشد. ولی در حال حاضر، آنها دشمن مشترکی با ایران دارند که آن هم داعش و گروه های شبیه به آن است. همکاری با ایران به معنای برقراری روابط حسنه نخواهد بود. ایران و آمریکا مسائل بسیار زیادی دارند که آنها را از یکدیگر دور نگه می دارد مگر اینکه خیلی چیزها در تهران واقعا تغییر کند. 

فرید زکریا در پایان تاکید می کند که ایران به طور بالقوه، یکی از این کشورهاست، ولی همانطور که روحانی تصریح کرد، همه چیز منوط به توافق هسته ای است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۳
ذکی جان ،نخواهد هم ، باید با ایران روابطش حسنه بشه به داعش هم زیاد مربوط نمیشه، الان امریکا تو این منطقه پر آشوب نیاز مبرم به یه دوست مقتدر و با ثبات داره؟ اونهم فقط ایران است ، تازه رسیدن به حرف پرزدنت کارترشون : که اونموقع گفت ، ایران بهترین دوست آمریکا تو منطقه است ، نه فقط بخاطر شاه، کلأ. تا حالا هم همینطور بوده ،اگه مساعدت ایران نبود تو همین افغانستان و عراق خودمون تلفات سربازهای آمریکائی ده ها برابر میشد! و یا امنترین کشور برای آمریکائی ها تو منطقس،حتی بیشتر از کشورهائ که توش پایگاه نظامی هم دارهن و یا حتی خود ترکیه به اندازه ایران ما ، برا شهروندای آمریکایی امن و آسوده خیال نیست! باور بفرما . ، ما خیلی وقته برادریمون رو ثابت کردیم ولی عمو سام تو منم ، منمش مونده؟!. حالا نوبت توست آمریکا، نترس وجهت خراب تر از این که هست نمیشه که بهترش هم میکنیم؟ اون با ما ، بیا بشین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۳
آقای فرید ذکریا ، شما اشتباه می کنید خیلی چیز ها باید در ایالات متحده تغییر کند ، تا نه تنها ایران بلکه اکثر کشورهای دنیا از شر شیطنت های آمریکا و صهیونیست های حاکم بر آمریکا در امان بمانند .
کشور جمهوری اسلامی ایران در یکمدار منطقی و با خیر خواهی و کمک به کشورهای منطقه و درجهت حفظ صلح و ثبات و برادری با همسایگان در حرکت است .
این آمریکا و شرکای نادان منطقه ای آن هستند که با استفاده از پول های نمفتی قصد براندازی حکومت ایران ، سوریه ، عراق را داشته اند و دارند .
داعش مولد آمریکا و شرکای منطقه ای پلید آن است . بنا براین اتئلاف برای نابودی داعش یک شعبده بازی آمریکائی است .
ایران با حرکتی که در فکر براندازی محور مقاومت باشد برخورد خواهد کرد و ساکت نخواهد بود ، حالا این محرک آمریکا باشد و یا اوباش منطقه ای شریک آمریکا و یا گروهی پنج هزار نفره آموزش دیده در عربستان و یا جنایتکاران وهابی داعش .
Iran (Islamic Republic of)
شهرام هاشمي
۱۸:۱۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۳
بسمه تعالي
با سلام و احترام
استفاده از ادبيات "بازي" براي اين مساله صحيح نيست.ابتدا بايستي متولي تاسيس داعش مشخص شود سپس نسبت به حل مساله پرداخت. بعبارتي پيشگيري قبل از درمان.چگونه داعش تجهيز مي شود ! لجستيك داعش كجاست! اين دو سوال مشابه پرسيدن درجه تب بيمار و ضربان وي توسط پزشك است.
با تشكر
آخرین اخبار