قاضی‌پور در طرح سوال از وزیر:

بانک‌ها پدر اقتصاد ایران را درآورده‌اند/ دولت‌های ما به نفت‌خواری عادت کرده‌اند

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه بانک‌ها، دولت و وزارت اقتصاد را اداره می‌کنند، گفت: ریشه تورم، رکود و گرانی در عملکرد بانک‌ها نهفته است و آن‌ها پدر اقتصاد ایران را درآورده‌اند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در طرح سوال خود از وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس اظهار داشت: اگر ما ساز و کاری به عنوان وزارت اقتصاد تهیه کنیم و فرهنگ اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم، ملت ما نجات پیدا می‌کند و این در حالیست که امروز در کشور ماشین‌های گرانقیمت خارجی و اشیاء تجملی بنیاد همه چیز را می‌زند.  
 
وی ضمن تشکر از طیب نیا که برای پاسخگویی سوالات نمایندگان در مجلس حضور یافته است، گفت: طبق سیاست‌های کلی برنامه پنجم، مقام معظم رهبری مقرر کردند که حداقل ۲۰ درصد از منابع صادرات نفت و گاز به صندوق توسعه ملی واریز و برای طرح‌های مولد و زاینده اقتصادی به خصوص به بخش خصوصی و تعاونی تسهیلات ارزی داده شود.  
 
عضو کمیسیون صنایع ادامه داد: متاسفانه طبق اخباری که در اختیار ما قرار گرفته است، این صندوق عملکرد قابل توجهی نداشته و نتوانسته از این منابع به خوبی استفاده کند، بنابراین از آقای طیب نیا می‌خواهیم توضیح دهد که از ابتدای تشکیل صندوق تا پایان شهریورماه سال جاری، چند میلیارد دلار به این صندوق واریز شده و چند میلیارد ریال به طرح‌های اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی تسهیلات داده شده است.  
 
وی تصریح کرد: وزیر اقتصاد توضیح دهد که برای چند طرح در کشور تسهیلات داده شده است و این طرح‌ها در کدام نقاط هستند، آیا در مناطق برخوردار ایجاد شده‌اند یا در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و اینکه این طرح‌ها چه تعداد اشتغال جدید برای تحصیلکردگان ایجاد کرده است و اگر اقدامی صورت گرفته آمار بدهید.  
 
قاضی‌پور افزود: چرا دولت و شخص آقای وزیر به کارشکنی بانک‌ها نظارت نمی‌کنند، سیستم بانکی با اخذ وثیقه سنگین از مجریان طرح قانون مجلس را زیر پا گذاشته و به دنبال منافع خود هستند.  
 
نماینده مردم ارومیه گفت: بانک‌ها با تعیین نرخ سود ثابت به هیچ وجه در سود یا زیان طرح‌ها مشارکت نمی‌کنند و اگر غیر از این است توضیح بدهید که با ۷۰ میلیارد تومان صندوق توسعه ملی چند طرح در کشور به نتیجه رسیده است.  
 
عضو کمیسیون صنایع افزود: همکاران مطمئن باشید عملکرد صندوق توسعه ملی به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار خواهد شد، چون هیچگونه دقت و دلسوزی وجود ندارد و بانک‌ها مشارکت واقعی ندارند و فقط به فکر خود هستند، چرا که اگر اینگونه نیست مانده بدهی بانک‌ها از کجا آمده است؟  
 
قاضی‌پور تاکید کرد: بانک‌ها ضد تولید و اشتغال هستند و چرا شما به عنوان رئیس مجمع امور بانک‌ها به وظیفه خود عمل نمی‌کنید، مگر هیئت مدیره و مدیرعامل بانک‌ها را شما انتخاب نمی‌کنید؟  
 
وی با بیان اینکه بانک‌ها پدر اقتصاد ایران را درآورده‌اند، گفت: کجای دنیا بهره ۳۰ یا ۴۰ درصد وجود دارد و شما به عنوان یک اقتصاددان چند طرح معرفی کنید که نرخ برگشت سرمایه آن‌ها بیش از ۴۰ درصد باشد.  
 
قاضی‌پور افزود: با وجود نرخ‌های بانک‌ها تولیدکنندگان، صادرکنندگان ایرانی چگونه باید با رقبای خارجی رقابت کنند، چرا بانک‌ها مردم را چپاول می‌کنند و چرا از جیب ملت به این چپاولگران بذل و بخشش می‌کنید و به اشخاص اهل تسهیلات نمی‌دهید؟  
 
نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه ریشه و علت اصلی مانده بدهی بانک‌ها چیست، اظهار داشت: آیا در این مانده بدهی، بانک‌ها بی‌تقصیر هستند اگر بانک‌ها امین و وکیل سپرده گذار هستند کدامیک از بانک‌ها به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کرده‌اند.  
 
وی افزود: بانک مرکزی در این کشور چه کاری انجام می‌دهد، آیا در راه اندازی تولید و ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری و حفظ ارزش پولی و مالی و کنترل و کاهش تورم وظیفه‌ای ندارد؟ البته که وظیفه اصلی آن‌ها و شما این است.  
 
قاضی‌پور تصریح کرد: متاسفانه اقتصاد ایران بانک محور است و این بدبختی و عملکرد غیر مسئولانه بانک‌ها تحت نظارت شماست، دولت و وزیر اقتصاد به جای نظارت دقیق و صحیح اسیر بانکهای دولتی و خصوصی شده است، به طوریکه بانک‌ها، وزارت اقتصاد و دولت را هدایت می‌کنند.  
 
نماینده مردم ارومیه تاکید کرد: ریشه تورم، رکود، گرانی و بیکاری در عملکرد بانک‌ها و ارز حاصل از نفت نهفته است، متاسفانه تورم در اقتصاد ما جا خوش کرده است و فکر می‌کنم رتبه اول را در این زمینه در دنیا داریم.  
 
قاضی‌پور ادامه داد: با این وضع عملکرد صندوق توسعه ملی و بانک‌ها و به خصوص بانک مرکزی خروج از رکود محال است، چرا که بانک‌ها کار نمی‌کنند و مردم را سرگردان می‌کنند به طوری که وامی که باید ظرف یک هفته یا حداکثر یک ماه به مردم داده شود بیش از دو سال طول می‌کشد، کجای دنیا اینطور بیرحمانه با مردم برخورد می‌شود؟  
 
نماینده مردم ارومیه در پایان با بیان اینکه دولت‌های ما به نفت خواری عادت کرده‌اند خاطرنشان کرد: دولت باید فکر نفت را از سر به در کند و تولید را راه بیندازد. متاسفانه دولت‌های ما به نفت خواری عادت کرده‌اند و هیچ وقت به فکر راه اندازی تولید و درآمد برای مردم و اخذ مالیات از آن‌ها نبوده‌اند.

قاضی‌پور خطاب به وزیر اقتصاد گفت: بازدهی بانک‌ها گاهی به بیش از ۸۰ درصد رسیده است، در حالیکه در کشورهای غربی این شاخص به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد، چرا در ایران نسبت سود خالص سالانه سرمایه بانک‌ها گاهی به ۹۰ درصد می‌رسد، اما در کشورهای غربی این نسبت حدود ۱۵ درصد است؟  
 
وی ادامه داد: ۵۰ سال است بانکهای تجاری ایرانی سرمایه گذاری می‌کردند و سودهای بیشماری را کسب کرده‌اند، در حالیکه تولید در رکود قرار دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک‌ها سرمایه خود را از طریق شرکت‌های واسطه‌ای که خود آنرا تاسیس می‌کنند، به بخش ساخت و ساز برج و مجتمع‌های تجاری لوکس اختصاص می‌دهند.  
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در سند چشم انداز توسعه ملی اشاره کرد و اظهار داشت: در برنامه پنجم در ۴۵ بند سرفصل‌های مختلفی مشخص شده است که در بند ۲۲ آن مقام معظم رهبری به صراحت به ایجاد صندوق توسعه ملی و تاسیس ساختمان طبق قانون ماده ۸۴ مجلس شورای اسلامی در قانون پنجم توسعه اشاره فرمودند.  
 
قاضی‌پور تصریح کرد: براساس برنامه پنجم توسعه سالانه حداقل ۲۰ درصد از منابع حاصل از صادرات معادن نفت و گاز و درآمدهای نفتی به صندوق توسعه واریز شده و سالانه ۳۰ الی ۴۰ درصد برای جذب سرمایه گذاری‌های ماندگار اضافه می‌شود.  
 
عضو کمیسیون صنایع مجلس صندوق توسعه ملی را به عنوان یک اقتصاد هوشمندانه در ایجاد سرمایه گذاری و پس انداز ملی دارای نقشی حساس دانست و عنوان کرد: علت شکل گیری این صندوق ارائه تسهیلات به بخش خصوصی، تعاونی‌های غیر دولتی در راستای تولید و برای سرمایه گذاری‌ها، کاهش بیکاری و کاهش اتکاء به نفت بوده است.  
 
وی گفت: همه برنامه‌ها و سیاست‌های صندوق توسعه ملی در جهت بهبود کسب و کار و تولید بیشتر برای رشد اقتصاد داخلی بوده است، اما کاهش سرمایه صندوق توسعه ملی به گونه‌ای است که در راستای توسعه اقتصاد داخلی شکل گیری نشده است.  
 
این نماینده مجلس خطاب به وزیر اقتصاد تاکید کرد: چرا پول صندوق توسعه ملی را بانک‌ها به افراد و به طرح‌های معرفی شده پرداخت نمی‌کنند؟ صندوق توسعه ملی تعداد زیادی طرح در استانهای کشور ثبت کرده، اما یا طرح‌ها تصویب شده و پول‌ها پرداخت نشده، یا ناقص پرداخت شده و طرح نیمه تمام باقی مانده است یا براساس جدول زمانبندی پرداخت نشده است، بنابراین شفافیتی در ارقام پرداختی وجود ندارد.  
 
قاضی‌پور اضافه کرد: چرا صندوق توسعه ملی براساس سند چشم انداز و نگاه به سرمایه گذاری خارجی عمل نکرده و به تولید ضربه خورده است، مقصر کیست آقای وزیر؟ در حالیکه صندوق توسعه ملی باید از صندوق مشابه خود در کشورهای دیگر تجربه کسب کند.  
 
وی ادامه داد: آقای وزیر چرا دولت در بعضی مواقع از صندوق توسعه ملی برداشت می‌کند و خود بر تورم دامن می‌زند؟ عدالت یکی از اصول پیشرفت و توسعه است که بدون در نظر گرفتن آن پیشرفت متوازن صورت نمی‌گیرد. پس چرا صندوق توسعه ملی نگاهی برابر به همه استانهای کشور نداشته و ندارد؟  
 
قاضی‌پور تاکید کرد: تصمیم گیری درباره طرح‌ها شخصی و رابطه‌ای بوده، نه براساس توزیع اقتصاد و اشتغالزایی، بنابراین با تغییر یک مدیر و یا یک استاندار روند اجرایی شدن طرح‌ها دچار اختلال و در مواردی قطع می‌شود. چرا بانک‌های خصوصی به دنبال تسهیلات به اهداف سوداگرانه خود هستند اما مصلحت مردم و نظام را نادیده می‌گیرند، عملکرد این بانک‌ها در صندوق توسعه ملی گاهی غیرممکن می‌شود.  
 
این نماینده مجلس در پایان گفت: بنده و همکارانم محجوب، حاجی دلیگانی، نماینده آبادان، نماینده قم، اراک درخواست تحقیق و تفحص از یکی از بانک‌های خصوصی داشتیم، بانک‌ها با چه مجوزی طرح‌های اقماری تشکیل می‌دهند، در صورتی که باید توضیح دهند که کار آن‌ها برای مقابله با اقتصاد مقاومتی است؟  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار