در نشست مشترک رئیس مجلس ایران و ایرلند مطرح شد؛‌

لاریجانی: نگاه ایرلند در مسائل صلح‌طلبی به واقعیت نزدیکتر است/ شان بارت: امیدوارم ایران بتواند هر چه زودتر مسائل هسته‌ای‌اش را حل کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کشور ایرلند جزء اتحادیه اروپا است و ما نگاه این کشور را در مسائل صلح‌طلبی در منطقه خودمان را به واقعیت نزدیکتر می‌دانیم. بنابراین مسائل مذاکرات هسته‌ای در این دیدار برای وی تشریح شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار "شان‌بارت" رئیس مجلس نمایندگان ایرلند و در نشست خبری مشترک با اصحاب رسانه گفت: خوشحالیم از اینکه رئیس پارلمان کشور ایرلند دعوت ما را پذیرفتند و به ایران تشریف آوردند.
 
وی افزود: مذاکرات خیلی خوبی با آقای شان‌بارت رئیس مجلس ایرلند داشتیم که این مذاکرات هم در زمینه همکاری‌های پارلمانی و هم در زمینه توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور بود. البته از گذشته هم این روابط اقتصادی تا حدی وجود داشت که امروز قلمروهای دیگری که می‌تواند همکاری‌های اقتصادی را فعال کند را مورد بررسی قرار دادیم.  
 
رئیس مجلس با بیان اینکه در این دیدار بحث‌هایی در زمینه مذاکرات هسته‌ای انجام شد، اظهار داشت: کشور ایرلند جزء اتحادیه اروپا است و ما نگاه این کشور را در مسائل صلح‌طلبی در منطقه خودمان را به واقعیت نزدیکتر می‌دانیم. بنابراین مسائل مذاکرات هسته‌ای در این دیدار برای وی تشریح شد.
 
لاریجانی اضافه کرد: در این دیدار همچنین مسائل مهم منطقه‌ای که امروز شرایط حساسی پیدا کرده برای وی تشریح شد. در این دیدار نوع مبارزه با تروریسم که باید خیلی عاقلانه‌تر و قویتر صورت گیرد تا این رفتارهایی که امروز بیشتر نمایش آن را در حوزه سیاست می‌بینیم، برای وی تشریح شد بنابر این از این جهت مذاکرات خوب و ارزشمندی با ایشان داشتیم.
 
وی ادامه داد: ما در این دیدار نگاه رئیس مجلس نمایندگان ایرلند را به حل و فصل مسائل می‌پسندیم و برای این نگاه ارزش قائل هستیم و امیدواریم در مجموع مذاکراتی که وی هم با اعضای گروه دوستی در پارلمان ایران و همچنین مقامات دیگر در کشور ما دارند، بتوانند یک دستاورد قوی برای گسترش روابط دو کشور در پایان سفر داشته باشند.
 
همچنین در ادامه این نشست خبری "شان بارت" رئیس مجلس ایرلند تصریح کرد: بنده بسیار خوشحال هستم که هیئت پارلمانی ایرلند در ایران است، امیدوارم که در نتیجه این تماس‌ها روابط بین دو کشور بهتر شود لذا مایل هستم به سفر اخیر گروه دوستی پارلمانی ایران به ایرلند اشاره کنم که مذاکرات خوی با هم داشتیم.
 
وی ادامه داد: من سال‌های سال است که در سیاست تجربه دارم و در سیاست یاد گرفتم که باید به رای مردم احترام گذاشته شود.
 
رئیس مجلس ایرلند تصریح کرد: مذاکرات خوبی با آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد مسائل هسته‌ای داشتیم بهتر است مسائل هسته‌ای ایران هر چه زودتر حل شود، تا ایران به پتانسیل واقعی خودش دست پیدا کند.
 
وی گفت: ایرلند به عنوان کشوری بی‌طرف سعی می‌کند که نظرات خاص خود را داشته باشد، ما تمرکز زیادی روی مسئله صلح و حفظ آن داریم و ایرلند در این مسئله تجربه فراوانی دارد، بنده خود وزیردفاع سابق کشور ایرلند هستم و از کارهایی که ایرلند در این زمینه انجام داده باخبرهستم و کشور ما مهارت خاصیدر زمینه صلح دارد.  
 
رئیس مجلس ایرلند با بیان خاطره‌ای در زمینه حفظ صلح در ایرلند اظهار داشت: یک روز وابسته نظامی آمریکا به نزد من آمد و به من گفت آیا می‌توانیم افرادی به کالج‌های حفظ صلح شما بفرستیم تا در آن‌جا از تجربیات شما بهره‌مند شوند و من این کار را انجام دادم چرا که آن‌ها در مورد حفظ صلح واقعی نمی‌دانستند.
 
وی ادامه داد: امیدوارم ایران بتواند هر چه زودتر مسائل هسته‌ای اش را حل و فصل کند و من خودم فردی هستم که اگر به چشم یک نفر مستقیم نگاه کنم و احساس کنم که آن فرد صادقانه به من بگوید که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست کاملا حرفش را باور می‌کنم و از نظر من مسئله حل است.
 
شان بارت تصریح کرد: امیدوارم این مسئله برای دیگران نیز روشن شود تا ایران بتواند با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد نقش واقعی خود را همان گونه که لیاقتش را دارد ایفا کند و این آرزوی قبلی من است و از ایران تشکر می‌کنم که از من دعوت کرد که به ایران بیایم.

انتهای پیام/
برچسب ها: نشست ، ایران ، ایرلند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار