تحلیلگر افغان: همگرایی کلید حل مشکلات احتمالی دولت وحدت ملی "افغانستان" است

تحلیلگر افغان با تاکید به نقاط مشترک در برنامه های سیاسی، اقتصادی و سیاست خارجی رییس جمهور و رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، از اختلافات اندک در این برنامه ها سخن گفت و همگرایی را کلید حل مشکلات پیش روی این دولت دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "سردار محمد رحیمی" تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه در افغانستان روز سه شنبه  گفت: اشرف غنی احمد زی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نقاط مشترک بسیاری در برنامه های سیاسی، اقتصادی و سیاست خارجی خود دارند اما حوزه های اختلافی نیز بین دو تن دیده می شود که اختلافات زیادی نیست و دو تیم می توانند راه حل هایی برای آن بیابند.

این تحلیلگر افغان گفت: احمد زی و عبدالله در مبارزات انتخاباتی خود برنامه هایی را برای دولت آینده اعلام کردند که اختلافاتی در آن وجود داشت اما در نهایت دو طرف با امضای توافق نامه سیاسی، بسیاری از اختلافها تعدیل شد و دولت وحدت ملی شکل گرفت.

رحیمی تاکید کرد: اشرف غنی و عبدالله باید خواست های حد اقلی را در دولت آینده افغانستان داشته باشند و اهداف و برنامه های خود را که بخش عظیم آن مشترک است، مثلا در خصوص موضوع امنیتی، اقتصادی، سیاست خارجی و موضوعات سیاسی داخلی، پیگیری و اجرایی کنند.

این استاد دانشگاه همدلی و اعتماد بین دو تیم را ضروری دانست و گفت: در مورد تشکیل کابینه و انتصاب پست های دولتی دو تیم بطورعملی به توافقاتی دست یافته اند.

این کارشناس افغان گفت:در رابطه با تشکیل کابینه راهکارهایی بین دو تیم وجود دارد که واقع بینی و اعتماد دو جانبه هم می تواند دو تیم را برای بوجود آوردن دولتی کارآمد یاری کند.

رحیمی در حالیکه پیش بینی کرد تا 3 ماه آینده مشکلاتی بین دو تیم بوجود آید، گفت ظرفیت های که در دو تیم وجود دارد، می تواند بر این مشکلات فایق آید.

به گفته این استاد دانشگاه رسیدگی به نظام انتخاباتی و نارسایی های انتخاباتی گذشته در صدر کار دولت وحدت ملی افغانستان قرار خواهد داشت و رییس اجرایی و رییس جمهور برای اصلاح آن توافق کرده اند.

رحیمی همدیگر پذیری و همگرایی رییس جمهور و رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان را یگانه راه حل مشکلات عدیده این کشور دانست و گفت: مردم افغانستان در انتظار تحقق وعده های انتخاباتی و برقراری صلح در کشورشان هستند.

"اشرف غنی احمد زی" و"عبدالله عبدالله" روز گذشته (دوشنبه) پس از گذشت شش ماه از برگزاری انتخابات جنجالی این کشور مراسم تحلیف را به عنوان رییس جمهور و رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان برگزار کردند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.