دانشنامه حقوقی/

راهکارهای حقوقی گرفتن طلب از بدهکار

چنانچه شخصی که از وی طلبکار هستید، اموالش را بفروشد یا از بین ببرد و یا حتی فوت کند؛ اصلا جای نگرانی نیست چرا که ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اهرم فشار لازم برای ادای دین بدهکار را فراهم آورده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حکم جلب لغتی عامیانه است و در حقوق به آن قرار جلب یا دستور جلب گفته می‌شود؛ زیرا در عرف حقوقی و قضایی حکم، به معنای رای دادگاه است؛ در صورتی که دستور جلب رأی محسوب نمی‌شود و نوعی دستور است. قرار جلب، در امور کیفری دستوری است که قاضی پرونده در مراحل مختلف برای دستگیری افراد صادر می‌کند تا آنان را به محضر دادگاه بیاورند.
 
گرفتن دستور جلب در پرونده‌های حقوقی به این صورت است که پس از اینکه فرد برای مطالبه هر نوع طلب مالی خود به دادگاه شکایت کرد و حکم محکومیت بدهکار را از دادگاه گرفت، باید درخواست اجرای حکم را به دادگاه ارایه دهد.
 
پس از انجام این کار، باید مالی متعلق به فرد بدهکار را به دادگاه معرفی کند، اگر بدهکار هیچ مالی نداشته باشد یا شاکی، مالی از او نشناسد که بخواهد به دادگاه معرفی کند، دستش خالی می‌ماند؛ بنابراین زمان استفاده از ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی فرا می‌رسد.
 
با استناد به این قانون، ابتدا بدهکار را به دادگاه احضار می‌کنند و سپس برای اینکه در دادگاه حاضر شود و مبلغ دینش را بپردازد، دستور جلبش را صادر می‌کنند، یادتان باشد که دستور جلب در پرونده‌های حقوقی فقط برای ادای دین است و مجازات محسوب نمی‌شود؛ زیرا در امور حقوقی مجازات نداریم و فقط پرداخت دین مطرح است.

بنابراین حکم جلب حقوقی فقط اهرم فشار برای ادای دین است. اما در صورتی که بدهکاری با این اهرم فشار در دادگاه حاضر شد و دین خود را ادا نکرد، به دستور قاضی دادگاه و بر اساس ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، چنانچه واقعا معسر نباشد، تا زمانی که دین خود را بپردازد، زندانی می‌شود.
 
اگر در طول رسیدگی به پرونده مالی شما، شخصی که از او طلبکار هستید، اموالش را بفروشد، از بین ببرد یا فوت کند، اصلا جای نگرانی نیست؛ زیرا در صورتی که فرد بدهکاری فوت کرد، می‌توانید طلبتان را از وراث او بگیرید و اگر هم اموالش از بین رفت و معسر شد که دادگاه پرداخت بدهی را برای او قسط ‌‌بندی می‌کند؛ یعنی به اندازه درآمد وی، بدهی‌اش تقسیط می‌شود؛ اما اعسار کسی را از پرداخت دینش مبرا نمی‌کند، همچنین اگر فرد بدهکار اموالش را به نام کس دیگری کرده باشد، دو حالت دارد: اگر این کار بعد از شکایت شما باشد، قابل قبول نیست و اموال او توقیف می‌شود؛ اما اگر قبل از شکایت شما باشد کمی کار سخت می‌شود و ثابت کردن آن را باید به یک وکیل کاردان بسپارید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خ س
۱۳:۰۹ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
سلام من یک دانگ منزلی رو از پدر شوهرم طلبکارم ولی چون غیر قانونی قبل از لینکه به من واگذار کنه ساخته شهرداری میگه باید جریمه پرداخت کنم تا سند به نام بشه از چه قانونی میتونم استفاده کنم و بدون پرداخت جریمه سند بگیرم ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
m
۲۰:۳۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
سلام من به یکی پول دادم هیچ مدرکی جز چندتا پیام ندارم و تاریخی که پول رو دادم.چطورمیتونم شکایت کنم..راهنمایی کنین لطف
Iran (Islamic Republic of)
صادق صداقت
۲۳:۵۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
سلام خسته نباشید.بنده یکی از دوستانم بعنوان واسطه هندوانه اینجانب را به شهرستان صادر میکرد وبعد چند روز فوت شد الان من میتونم پولم رو با شاهد از اموال مرحوم بگیرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
سلام آیا میشه طلب رو از مال و اموال پدر و مادر بدهکار گرفت و یا اموال آنها را مصادره کرد؟ لطفا جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
مرسی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۰۵ ۲۷ دی ۱۳۹۶
با سلام و احترام
در صورت بدهی یا طلب آیا میتوان طلب خود را از (پدر یا مادر ) بدهکار گرفت یا مال که به اسم پدر ومادر بدهکار است مصادره کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
سلام اهل تربت هستم فردی دویست میلیون پولمو گرفته قبلا کاسبیش لنگ شد وازما خواست چون یکم بدهکار بود تاکاسبیشو راه بندازیم گفت پولم گیره ولی کمکم دویست میلیون دیگه ازمن ورداشته الان میگه ندارم میتونم به عنوان کلاهبرداری شکایت کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
سلام من اهل گیلانم طلافروشی دارم از مشتری خودم فاکتور که امضا کرده را دارم آیا میتونم تو مراجع غذایی با فاکتور به پولم برسم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۴
من اهل استان فارسم بدهکارم اهل مازندران هست .و پول را تو کنگان بهش قرض،دادم حالا باید کجا شکایت کنم از دادگاه کدوم شهر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۴
من اهل استان فارسم بدهکارم اهل مازندران هست .و پول را تو کنگان بهش قرض،دادم حالا باید کجا شکایت کنم از دادگاه کدوم شهر
آخرین اخبار