عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران:

25 درصد داروهای مورد استفاده در کشورهای جهان سوم تقلبی است

فاطمی گفت: بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، متأسفانه حدود 25 درصد از داروهای مورد استفاده در كشورهای جهان سوم را داروهای تقلبی تشكیل می‌دهند که در بعضی از كشورها این رقم حتی به بیش از 50 درصد از سهم بازار مصرف دارو می‌رسد.

دکتر سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران بیان داشت: بر اساس اعلام اینترپل، بیش از ده درصد از داروهای موجود در بازارهای جهانی تقلبی است؛ بنابر برآوردهای اين سازمان، ارزش کل بازار داروهای تقلبی در جهان سالانه بيش از 50 ميليارد دلار است.

وی به نقل از وبسايت رسمی سازمان بهداشت جهانی، اذعان داشت: در برخی کشورهای آسيای جنوب شرقي و آفريقا بيش از 50 درصد کل بازار دارو به داروهای تقلبی و قاچاق اختصاص دارد.

 این دکترای داروسازی ادامه داد: طبق آمار اين سازمان، بيش از 70 درصد داروهای موجود در بازار کشور نيجريه در سال 2002 به داروهای تقلبی اختصاص داشته که اين رقم در سال 2004 به 48 درصد کاهش يافته است.

 وی در پاسخ به این سوال که کدامیک از کشورها بالاترین میزان تولید داروهای تقلبی را دارند تصریح کرد: در ميان کشورهای توليدکننده داروهای تقلبیي بالاترين آمار به سه کشور هند، امارات متحده عربی و چين اختصاص دارد که اين سه کشور در مجموع 70 درصد کل داروهای تقلبی موجود در بازارهای جهانی را تامين می‌کنند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت تا ده سال قبل، سالانه 200 تا 400 ميليون دلار داروی قاچاق و تقلبی وارد كشور می‌شد كه اين رقم  10  تا 20 درصد ارزش كل بازار دارويی ايران را شامل می‌گرديد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار