مجری پروژه تولید طرح مالچ‌های بیولوژیک:

نتایج موفقیت‌آمیز تولید مالچ بیولوژیک در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران اعلام شد

کیانی راد گفت: تولید مالچ‌های بیولوژیک به منظور کنترل کانون‌های بحرانی ریزگرد و تثبیت شن‌های روان انجام شد.

مهران کیانی راد مجری پروژه تولید طرح مالچ‌های بیولوژیک در گفتگو با خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اجرای طرح «تولید مالچ‌های بیولوژیک به منظور کنترل کانون‌های بحرانی ریزگرد و تثبیت شن‌های روان» هم‌اکنون تولید موفقیت آمیز مالچ‌های بیولوژیک انجام شده‌ است. 

وی در خصوص امتیازات طرح فوق نسبت به سایر تولیدات در کشور افزود: در این طرح هزینه تولید محصول ارزان‌تر و به لحاظ اجرایی بسیار راحت‌تر از سایر مالچ‌هایی است که هم‌اکنون در کشور تولید می‌شود. 

کیانی راد تصریح کرد: سهولت در پاشش و آماده سازی، سهولت در حمل و نقل، پایین‌تر بودن قیمت، زیست سازگاری با محیط و کمک به استقرار پوشش گیاهی از امتیازات منحصر به فرد طرح فوق است چنانچه در همین رابطه سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران آمادگی کامل دارد برای مناطقی که مشکلات حرکت شن‌های روان و ریزگرد‌ها را دارند در مقیاس‌های مختلف، این پروژه را به اجرا درآورد. 
 
وی در ادامه گفت: در این طرح ۳ نوع مالچ ساخته شده‌ است. مالچ‌هایی برای مناطقی که کانون ریزگرد هستند، برای شن‌های روان و برای خاک‌های قلیایی و نمکی که در حاشیه مناطقی که تجمع نمک وجود دارد. 
 
کیانی راد در خصوص نحوه اجرای طرح اظهار داشت: کنترل کانون‌های ریزگرد و حرکت شن‌های روان طی ۳ سال با حمایت مالی معاونت امور ستادی ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوری آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط زیست اجرا شد. 
 
وی در توضیح مشخصات طرح افزود: مالچ‌ها بیولوژیک ترکیبی از انواع پلیمرهای بیولوژیکی هستند که با تغییر در ویژگی‌ها و فرمولاسیون آن‌ها قابلیت استفاده در مصارف مربوط به حفاظت و تثبیت خاک را دارند چنانچه این طرح طی ۳ سال در مقیاس هکتار و در منطقه آران و بیدگل کاشان به منظور تثبیت تپه‌های ماسه‌ای منطقه به اجرا درآمد. 

کیانی راد خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج اخیر اجرای طرح، یکی از محصولات به دست‌ آمده، قابلیت تثبیت بر روی تپه‌های شنی و استقرار پوشش گیاهی را داراست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار